Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Vezetéstechnikai tréning, gyakorlás

Jó, csak mondjuk szerintem pl. ez a mondat sem alaptalan....(ezt is okos bácsi írta :)) : "Vannak ugyanis akik - mióta behozták a tárcsafékeket - arra esküsznek, hogy csak első féket használják, mivel fékezésnél arra a kerékre terhelődik minden súly. Ez igaz, de a hátsó része tehetetlenül nyomul utána fékezés nélkül, a megtorpant eleje miatt a lendületét valamelyik oldalán érvényesíteni igyekszik - ez már önmagában egy konkrét baleseti forrás..."
Én még biciklivel sem fékeznék csak első fékkel amúgy (vészfékezésről beszélek természetesen), de végül is gusztus kérdése :D:D
Tevedes nem gusztus gondolkodas es tudas kerdese.
 
Ahogy én elnézem a fékezés állandó vita tárgya a motoros fórumokon, hogy ki hogy csinálja. Baromi sok a változó, ezért igen, a saját motoron gyakorlás sokkal többet ér, mint akármennyi szócséplés.
A változók:
- a motor típusa,
- a motor súlypontja,
- a fékek állapota,
- a járgány rugói,
- a motoros tudása,
- a gumik állapota,
- az útviszonyok.

Vészfékezni rendszerint én is reflexből szoktam (szerintem mások is, ilyesmit ritkán gyakorol magától az ember), igyekszem valamennyire aztán tudatosan végig gondolni hogy mit miért csináltam...de rendszerint igen, a vészfékezés közben tudattalanul zajlanak a folyamatok, közben nem igazán van idő gondolkozni. Pedig kéne ilyen hirtelenfékezési gyakorlatokat csinálni magunktól is üresebb, kihalt útszakaszon... hogy legyen a fejben minta, és reflexből a jó mintához nyúljon a központi idegrendszer/az agyad.

Finom fékezésekhez, ha csak lassítani akarok, én előszeretettel használom csak a hátsó féket. Kanyarodás közben én szoktam a hátsóval is fékezni, útviszonyok függvényében. Hirtelen előttem bepirosodó lámpaváltásnál szoktam mindkettőt használni, meg amikor gyorsabban kell fékezni.

Szóval, nálunk az van, hogy a Wifin (400 Honda VFR) Kenda(hajadra) gumi van elöl (fujjdeutálomszar), és esőben ha nincs kényszer, inkább ezért nem is megyek vele. Azon a motoron előszeretettel mindig együtt használom az első és hátsó féket, mert amikor csak az elsővel fékezel, a motor súlya az első kerékre jobban ráterhelődik mint a hátsóra, és mivel pont az a szar, ezért igyekszem a hátsó, jobbik gumin tartani a motor súlyát, hogy az ottani tapadás is segítsen túlélni. A gumi annyira szar, hogy egy száraz körforgalomban is megcsúszik ha egy kicsit lendületesebben mész bele. Ha normális gumik lennének ezen a motoron, vele lehetne a legjobbakat fékezni meg a legjobbakat kanyarogni.

Az Ubin (250 Honda VTZ) 12 éves gumik vannak, alapvetően ilyen hajszálrepedések is látszanak rajta, de még mindig jobb a tapadása (!) mint az egy éves Kendának. Nekem a körforgalom a minta (felénk sok van), ha egy hűvösebb reggelen a hideg gumi lendületesebb körforgóban nem csúszik meg, akkor én már elégedett vagyok (egy közepes minőségű olcsóbb árkategóriájú gumit jelent a dolog). Az Ubival lelkesebben használom az első féket, sőt azzal még élvezem is amikor egy kicsit lebólint. A hátsó fékje neki nagyságrendekkel finomkább, így ha a hátsó féket használom, ott rendesen taposni kell hogy történjen valami - tehát ha valaki azt mondja neked hogy nyugodtan használd csak a hátsó féket, az akár azt is jelentheti, hogy nem valami harapós az övé és ezért lehet bele erőt tenni - míg egy Varadero hátsó fékére ha rágondolsz már azt lereagálja...) Ennek a motornak súlypontját én kb comb között érzem, és az első keréken történő fékezésnél ez még jobban kijön.

A Lóóó meg (750 Suzuki GS ) egész tűrhető gumikkal van, viszont a futóművei hát no, múzeálisak (csak 36 éves a szentem), mindezek ellenére az általam vezetett 30+-os motorok között még egészen normálisnak találom. Az ő súlypontja elég alacsonyan van a fenekem alatt alatt, így az első féket rajta bátrabban használom mert marad még terhelés a hátsón ha azt húzom. Gyakorlatilag ezzel a motorral tanultam meg motorozni, mindenféle háklija és trükkjei vannak az öreg muraközinek. Egy időben elvette a gyújtást csak úgy menet közben (volt valami kontakthibája) ezzel az autópályán mentette meg az életemet egyszer. Nem tudtam megelőzni egy autót, majd a következő pillanatban ahová mentem volna a másik sávból egy autós minden index és előrejelzés nélkül áthajtott - a másik autóst is majdnem összetörve, hát ha még én közéjük kerülök. A másik szitu meg egy kanyarban volt, ahol kedvem szerint nyomtam volna még - de neki volt igaza, nem kellett nyomni, mert épp el tudtam kerülni egy útfelbontást ami a kanyar előtt nem volt kitáblázva... Kissé necces volt, ahogy a megálló motor megfogta a hátsó kereket a kanyarban, kuplungot is húznod kell, hogy ezt az erőt is kordában tartsd, majd felbukkan az útfelbontás a kanyar végén, vészfékezés első-hátsóval, behúzódás a felezőre és éppelférés a szembejövő autó mellett... szerintem azoknak is kihullott a haja akik szembe jöttek, nem csak nekem... Minden esetre azért az, hogy a motorfék már nagyságrendet visszafogott a lendületemből, amikor én még ostobán húztam volna, azért sokat hozzátett, hogy ott végül is nem a munkagödörben kötöttem ki... szóval a beláthatatlan kanyarban azóta én óvatos vagyok. Lovaskocsi, útfelbontás, bármi várhat.
 
Jah, igen, a tárcsafék nagyságrendekkel harapósabb mint a dobfék. Jó esetben elöl-hátul tárcsa van, rosszabb esetben ezek kombinációja, amit bizony meg kell szokni.
 
Tevedes nem gusztus gondolkodas es tudas kerdese.

Hajos szerintem tök mindegy mit írok, te úgy is megtalálod azt az egy mondatot amivel lehet kötekedni :p Nekem amúgy logikusnak sem tűnik az, hogy csak és kizárólag az első féket használjuk (és amúgy az idézetedben is benne van, hogy együtt használva a kettőt a legrövidebb a fékút), de mivel kezdő vagyok és még lány is, inkább diplomatikusan fogalmaztam, nehogy az legyen,hogy én itt okoskodni akarok... de te még így is belekötöttél.
Tanácsot meg igazából csak 2 értelmeset kaptam, a Mináét, meg hogy motorozás közben úgy is kialakul...azt hiszem ezekre támaszkodok :)
Igazából csak azért tettem fel a kérdést, mert PapírCica is írta, hogy ha elméletben elmagyarázzák Neki utána gyakorlatban is jobban előjön és ezt jó ötletnek tartottam. (nem pedig azért, hogy megkapjuk, mindenki hülyeségeket irkál és még jó, hogy van védőangyalunk).
Én elhiszem, hogy te motorozol itt a legjobban és a legrégebb óta, és azt is hogy jót akarsz, csak lehet ezt úgy is közölni, hogy közben nem hülyézel le mindenki mást :/
És ha úgy gondolod, hogy ezt most túlreagáltam, abban is igazad lehet, de NŐ vagyok és ez egy NŐI motoros portál, szóval szívem joga :p
 
Jah, a Wifin egy időben nem volt hátsó csillapítás, így előszeretettel elpattogott a hátulja nagyobb fékezés közben. Na az fincsi volt, hogy elöl szar gumi, hátul ugrabugra, úgyhogy akkoriban úgy jártam vele, mintha tojáshéjakon kéne motoroznom....
 
Nah, leírok még egyet, első defekt és vészfékezés kombó. Nekem senki se mondta miként néz ki a jelenség, saját tapasztalat volt, tanuljatok a más kárán, ez egy jobbos kanyar volt....

Kanyarodok kb 40-50-el, lakott területen, mögöttem utas, 20 kg-al nehezebb (a párom), szembe kék-fehér Volvo kamion érkezik (sosem feledem el a hűtőrácsát). Az eleje elkezdett finoman, majd egyre jobban szitálni, és erre reagálva rögtön elkezdtem fékezni az elejét, mire kifejezetten rángatni, csapkodni kezdett, ez a folyamat úgy kb 3-4 mp alatt történt. Ami eszembe jutott, hogy úristen, akkor az eleje ha így csapkod, akkor nem fékezem, és úristen, ott a volvo hűtőrácsa és baromira jön, bazmeg nem bámulom, mert nem oda akarok menni, a kanyar másik végét, a buszmegállóóóóót akaroooooom! Szembe jött a kamion, alattam az ugrabugráló, nehezen koordinálható eleje, már izomból szorítottam, hogy ne csapkodjon annyira és még bírjunk kanyarodni, már súlyponttal is húztam, testsúlyáthelyezéssel is... közben a hátsóval már vészfékeztem, az elejét meg felengedtem. Valahogy bekanyarodtunk, megálltunk a kanyar után a buszmegállóban - szerencsére nem volt benne busz. Kb másfél perc múlva elkezdtem remegni, és úgy egy fél óra múlva el is múlt....

Szóval első ELSŐ DEFEKTNÉL az első kereket NE fékezd, mert kitépheti magát a kezedből ha túl sokat adsz neki.
Mindig oda nézz ahová menni akarsz, mert az agy oda koordinál!
 
Persze, tanuljon meg mindenki, de ha kérdez, megérdemli, hogy elmondják neki hogy hogyan, vagy miként. Szerintem tökjó, amikor valaki kérdez, mert az azt jelenti, hogy érdekli a téma.
Szerintem sokkal rosszabb okosnak tűnve hülyén meghalni, mint kérdezéssel butának tűnve életben maradni.
:D
 
Igen,belementem Csepelen a gyárban egy kb 10 cm hosszú vasszilánkba alul bement,oldalt kijött.Szar volt hazamenni úgy.(sárga drz) Belementem egy elveszejtett női cipősarokba és kihúztam(nem kellett volna),szar volt hazamenni....(sárga drz).Robogóval a Korányin szétverte a kátyú a felnimet...ezzel volt csak igazán szopóroller hazamenni,mert pici a kerék...:D
 
Utoljára módosítva a moderátor által:
A többi mezei szög vagy csavar volt,semmi extra nincs benne,leereszt és pont olyan mint amikor lapos kerékkel mész....Előre kiül amennyire csak lehet,fel 3. és 30-40el haza vagy a gumisig.....
 
Most vettük észre... GTS első gumija... Még jó, hogy jövőhéten akar venni Szőrmók rá egyet. Addig elfér...
IMAG2787.jpg
 

Legújabb blogbejegyzések

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére