Ahogy én elnézem a fékezés állandó vita tárgya a motoros fórumokon, hogy ki hogy csinálja. Baromi sok a változó, ezért igen, a saját motoron gyakorlás sokkal többet ér, mint akármennyi szócséplés.
A változók:
- a motor típusa,
- a motor súlypontja,
- a fékek állapota,
- a járgány rugói,
- a motoros tudása,
- a gumik állapota,
- az útviszonyok.
Vészfékezni rendszerint én is reflexből szoktam (szerintem mások is, ilyesmit ritkán gyakorol magától az ember), igyekszem valamennyire aztán tudatosan végig gondolni hogy mit miért csináltam...de rendszerint igen, a vészfékezés közben tudattalanul zajlanak a folyamatok, közben nem igazán van idő gondolkozni. Pedig kéne ilyen hirtelenfékezési gyakorlatokat csinálni magunktól is üresebb, kihalt útszakaszon... hogy legyen a fejben minta, és reflexből a jó mintához nyúljon a központi idegrendszer/az agyad.
Finom fékezésekhez, ha csak lassítani akarok, én előszeretettel használom csak a hátsó féket. Kanyarodás közben én szoktam a hátsóval is fékezni, útviszonyok függvényében. Hirtelen előttem bepirosodó lámpaváltásnál szoktam mindkettőt használni, meg amikor gyorsabban kell fékezni.
Szóval, nálunk az van, hogy a Wifin (400 Honda VFR) Kenda(hajadra) gumi van elöl (fujjdeutálomszar), és esőben ha nincs kényszer, inkább ezért nem is megyek vele. Azon a motoron előszeretettel mindig együtt használom az első és hátsó féket, mert amikor csak az elsővel fékezel, a motor súlya az első kerékre jobban ráterhelődik mint a hátsóra, és mivel pont az a szar, ezért igyekszem a hátsó, jobbik gumin tartani a motor súlyát, hogy az ottani tapadás is segítsen túlélni. A gumi annyira szar, hogy egy száraz körforgalomban is megcsúszik ha egy kicsit lendületesebben mész bele. Ha normális gumik lennének ezen a motoron, vele lehetne a legjobbakat fékezni meg a legjobbakat kanyarogni.
Az Ubin (250 Honda VTZ) 12 éves gumik vannak, alapvetően ilyen hajszálrepedések is látszanak rajta, de még mindig jobb a tapadása (!) mint az egy éves Kendának. Nekem a körforgalom a minta (felénk sok van), ha egy hűvösebb reggelen a hideg gumi lendületesebb körforgóban nem csúszik meg, akkor én már elégedett vagyok (egy közepes minőségű olcsóbb árkategóriájú gumit jelent a dolog). Az Ubival lelkesebben használom az első féket, sőt azzal még élvezem is amikor egy kicsit lebólint. A hátsó fékje neki nagyságrendekkel finomkább, így ha a hátsó féket használom, ott rendesen taposni kell hogy történjen valami - tehát ha valaki azt mondja neked hogy nyugodtan használd csak a hátsó féket, az akár azt is jelentheti, hogy nem valami harapós az övé és ezért lehet bele erőt tenni - míg egy Varadero hátsó fékére ha rágondolsz már azt lereagálja...) Ennek a motornak súlypontját én kb comb között érzem, és az első keréken történő fékezésnél ez még jobban kijön.
A Lóóó meg (750 Suzuki GS ) egész tűrhető gumikkal van, viszont a futóművei hát no, múzeálisak (csak 36 éves a szentem), mindezek ellenére az általam vezetett 30+-os motorok között még egészen normálisnak találom. Az ő súlypontja elég alacsonyan van a fenekem alatt alatt, így az első féket rajta bátrabban használom mert marad még terhelés a hátsón ha azt húzom. Gyakorlatilag ezzel a motorral tanultam meg motorozni, mindenféle háklija és trükkjei vannak az öreg muraközinek. Egy időben elvette a gyújtást csak úgy menet közben (volt valami kontakthibája) ezzel az autópályán mentette meg az életemet egyszer. Nem tudtam megelőzni egy autót, majd a következő pillanatban ahová mentem volna a másik sávból egy autós minden index és előrejelzés nélkül áthajtott - a másik autóst is majdnem összetörve, hát ha még én közéjük kerülök. A másik szitu meg egy kanyarban volt, ahol kedvem szerint nyomtam volna még - de neki volt igaza, nem kellett nyomni, mert épp el tudtam kerülni egy útfelbontást ami a kanyar előtt nem volt kitáblázva... Kissé necces volt, ahogy a megálló motor megfogta a hátsó kereket a kanyarban, kuplungot is húznod kell, hogy ezt az erőt is kordában tartsd, majd felbukkan az útfelbontás a kanyar végén, vészfékezés első-hátsóval, behúzódás a felezőre és éppelférés a szembejövő autó mellett... szerintem azoknak is kihullott a haja akik szembe jöttek, nem csak nekem... Minden esetre azért az, hogy a motorfék már nagyságrendet visszafogott a lendületemből, amikor én még ostobán húztam volna, azért sokat hozzátett, hogy ott végül is nem a munkagödörben kötöttem ki... szóval a beláthatatlan kanyarban azóta én óvatos vagyok. Lovaskocsi, útfelbontás, bármi várhat.