Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Vezetéstechnikai tréning, gyakorlás

A tréning arra való, hogy megtanulj reagálni. Előidézzenek nem várt szituációkat. És jól a fejecskédbe vésd, hogy oda mész ahova nézel. Ha nekem ez meglett volna és nem az út szélén nézem a kavicsokat, hanem döntöm a motort, valószínűleg nem fekszem be a Mátrába a kavicsok mellé. Az a lényeg, hogy megtanuld, hogy ne fagyj le, vagy a lehetős legrövidebb ideig tartson ez az állapot. Ha már keresi a szemed a kerülőutat, vagy reflexből jól cselekszel, az sokszor elég lehet, hogy elkerülj egy necces szitut.

Te Cicc. Biztos, hogy rendben van az a motor?

Miért ne lenne rendben? Fékezéskor, akár első, akár hátsó féket használ az ember, a motor súlypontja előrébb kerül, elkönnyül a hátsó kerék, és akár a hátsó fék, akár a motorfék miatt elkezdhet csúszni, mert csökken a leszorító erő, emiatt csökken a tapadás. Ha az első féket is használják mellé, a nagyobb lassulás (a nagyobb mértékű súlypont-eltolódás) miatt még hamarabb következik be a jelenség.

Annyi még elképzelhető, hogy ha nincs jól beállítva a hátsó rugóstag, akkor nem (nem csak) a fékezés miatt kezd el "érdekesen" viselkedni a hátsó kerék, hanem pl. "bepattog" az útegyenetlenségeken, a hátsó tengely csökkenő terhelésekor már nem úgy csillapít, ahogy kellene, nem követi rendesen az aszfaltot, 1-1 pillanatra elemelkedik, és ezért kezd el csúszni.
Bq már válaszolt is, de azért tényleg: Miért ne lenne rendben? Totál természetes ha épp úgy jönnek össze az erők, hogy a hátsó kereked elveszíti a tapadását.
Puszta fizika az egész: Amíg a kereked rendesen tapad, gurul és nem csúszik addig nagyobb fékező hatást tusz kifejteni vele, tehát a lassulásod is gyorsabb lessz (hogy ez milyen hülyén hangzik). Ha az első kerekem még tapad, a hátsó viszont elveszti a tapadását és megcsúszik akkor a hátsó a fent leírtak miatt elkezdi beelőzni a motor elejét. Emiatt elkezd kifordulni oldalra ha nem reagálsz időben, és jobb esetben is drifteléssel végzed, esetleg farolással, rosszabb esetben meg tuti a borulás.
Az hogy a hátsó elveszíti a tapadását míg az első nem, azért is előfordulhat mert amikor nagy sebességről gyorsan fékezel le, akkor a lendület miatt az első kerékre jóval nagyobb terhelés kerül (ezért is nyomódik ilyenkor össze a villa), és a több terhelés nagyobb tapadást eredményez, míg a hátsó keréknél pont fordítva történik. Ehhez hozzájön egy megfáradt hátsó gumi, meg hogy alapból kevés a súly (vagy nem megfelelő a beállítás bár nem olyan mértékben mint bq írta) és máris ott a bibi!
Igaz hogy az iskolákban sosem érdekelt a fizika, de mióta motorozom egyre jobban előjön. Nekem rengeteget segít a motor viselkedésének megértésében, és amit jobban értek azt jobban kezelem, gyorsabban reagálom le. Mondják hogy minden fejben dől el, hát nálam ez extrán igaz. Ha valamit sosem gyakoroltam de fejben totál bennem van hogy mit kéne csinálni az előjön, olyankor annak megfelelően cselekszem.
Szóval pl számomra sokkal többet ér egy olyan tréning ahol elösször alaposan elmagyarázzák mi hogyan és miért történik és csak utána csináltatják, ellentétben azzal mintha rögtön a csináld és majd megérted elv szerint a közepébe vágnak.
 
Tegnap állok az astóriánál a kálvin tér irányából érkezvén a blaha felé kanyarodó sávban. Én állok legelöl és várom hogy váltson a lámpa. Egyszer csak a "semmiből" behúz elém egy teljes motorhossznyival egy cbr-es csávó. Oké, a keresztforgalomba nem állt ugyan be, de onnan már alig lehetett látni a lámpát, úgy nyújtogatta a nyakát. Már az első benyomás sem volt jó mivel sima, bolti műbőr dzseki volt rajta, farmer, és tornacsuka féleség. (a kb 12 fokban :eek:)
De ez hagyján, utána váltott a lámpa és én meg szétröhögtem az agyamat:muhaha:
Jobbra kanyarodsz, értelem szerűen a legszélső sávból, aki ismeri az tudja hogy ebben a kereszteződésben az az út amire rákanyarodunk a buszsávval együtt 3 sávos. A csávó alig bírta megfogni a motorját hogy ne menjen át a szembe sávba. Három sáv kevés volt neki a kanyarodáshoz álló helyzetből induláskor... :heureka:
Természetesen az egyenesben tudta húzni neki...:nemnem:
Én meg nem tudtam hogy most röhögjek vagy sírjak, esetleg a többi közlekedőért aggódjak...
 
Bq már válaszolt is, de azért tényleg: Miért ne lenne rendben? Totál természetes ha épp úgy jönnek össze az erők, hogy a hátsó kereked elveszíti a tapadását.
Puszta fizika az egész: Amíg a kereked rendesen tapad, gurul és nem csúszik addig nagyobb fékező hatást tusz kifejteni vele, tehát a lassulásod is gyorsabb lessz (hogy ez milyen hülyén hangzik). Ha az első kerekem még tapad, a hátsó viszont elveszti a tapadását és megcsúszik akkor a hátsó a fent leírtak miatt elkezdi beelőzni a motor elejét. Emiatt elkezd kifordulni oldalra ha nem reagálsz időben, és jobb esetben is drifteléssel végzed, esetleg farolással, rosszabb esetben meg tuti a borulás.
Az hogy a hátsó elveszíti a tapadását míg az első nem, azért is előfordulhat mert amikor nagy sebességről gyorsan fékezel le, akkor a lendület miatt az első kerékre jóval nagyobb terhelés kerül (ezért is nyomódik ilyenkor össze a villa), és a több terhelés nagyobb tapadást eredményez, míg a hátsó keréknél pont fordítva történik. Ehhez hozzájön egy megfáradt hátsó gumi, meg hogy alapból kevés a súly (vagy nem megfelelő a beállítás bár nem olyan mértékben mint bq írta) és máris ott a bibi!
Igaz hogy az iskolákban sosem érdekelt a fizika, de mióta motorozom egyre jobban előjön. Nekem rengeteget segít a motor viselkedésének megértésében, és amit jobban értek azt jobban kezelem, gyorsabban reagálom le. Mondják hogy minden fejben dől el, hát nálam ez extrán igaz. Ha valamit sosem gyakoroltam de fejben totál bennem van hogy mit kéne csinálni az előjön, olyankor annak megfelelően cselekszem.
Szóval pl számomra sokkal többet ér egy olyan tréning ahol elösször alaposan elmagyarázzák mi hogyan és miért történik és csak utána csináltatják, ellentétben azzal mintha rögtön a csináld és majd megérted elv szerint a közepébe vágnak.
Köszönöm, de nem erre gondoltam :D
Nem azt kérdőjeleztem meg, hogy maga a dolog normális-e, hanem a mértékét. Úgy látszik nekem még nem sikerült akkorát fékeznem, hogy ilyet tapasztaljak, pedig egyszer pofára is estem a csak hátsó fékkel való fékezés miatt (nem azért mert blokkolt a kerék, hanem mert kevésnek bizonyult a lassulásom) Igazából eddig csak a TV-ben vagy videón láttam ilyen esetet (persze ahol nem szándékos volt a dolog, lásd stunt) és ott mindig high slide lett a végeredmény.
 
Mondjuk ezt a fékezés dolgot taníthatnák kicsit alaposabban rutinon is...... Nálunk 2 mondat lett kb elmondva: 1. soha ne satufékezz meg PAFFF a bűvös sárkány lesz 2. a két féket kb egyszerre használjuk. Ennek a hatalmas oktatásnak az lett vége, hogy ősszel még nem tudtam megállni ha sárgára váltott a lámpa....egyszerűen kevés volt a hely, mert nem tudtam, hogy kell normálisan fékezni és féltem a pofára eséstől. (azóta is várom a csekkeket :p) Most már eljutottam odáig tapasztalati úton, hogy viszonylag rövid úton megállok. 60-ról.... De azt hiszem az igazi vészfékezés még mindig nem menne, pedig adódhat olyan, hogy szükségem lesz rá, bár tény és való, mivel tudom magamról ezt a hiányosságot, fokozottan ügyelek a követési távolságra. (csak ha túl sok helyet hagysz magad előtt, akkor persze bevágnak eléd, és kvázi ugyanott tartasz).
Amúgy szívesen olvasnám, ha valaki leírná nekem a helyes vészfékezés elméletét. Tudom, valószínűleg google-ön is találnék róla cikket, de valahogy jobban esne olyantól olvasni, aki tudom, hogy tapasztalatból ír :)
 
Ha ősz óta nem jött meg a csekk, már nem is fog.
Vészfékezés elmélete.... ide írtam róla valamit anno: http://csajokamotoron.hu/magazin/mo...nda-safety-hungary-1-vezetestechnikai-trening
Motornál nagyon sok embernél előfordul az, hogy úgy fékez, hogy még a gázt közben húzza, erre külön érdemes figyelni, rágyakorolni. Külön csuklómozdulat, hogy visszatekerd! Meg arra is érdemes figyelni, hogy melyik lábadat teszed le utána, mert ha a váltó felőlit és mégis pucolni kell a kupiból, akkor ne kelljen még azzal is bindzsizni mert életet jelenthetnek az értékes másodpercek...

Alapvetően a lábaddal és a kezeddel másként közvetíted a fékerőt, a lábaddal nem tudod olyan finoman adagolni mint a kezeddel, ezért a legtöbb motoron tendencia, hogy a hátsó fék azért egy léptékkel finomabb, "puhábban" fog, mint az első. Engem ha beriaszt egy autós, alapból arra figyelek, hogy a hátsóra tapossak minél előbb és minél határozottabbat, és az elsővel lehetőleg akkorát fékezzek a legnagyobbat, ami az útviszonyoknak még megfelelő (szerencsére ugye a kezünkkel adagolunk) Mert az első kereket blokkolod (nekem nincs ABS meg hasonló extrák) akkor odaperec esély van rendesen. Próbálom a fehér csíkot is kerülni vészfékezéskor ha van rá mód, mert az száraz úton is úgy viselkedik mint a nedves aszfalt... Nyaltam már oda körforgalomba azért mert a nyomorult felfestett háromszögön sikerült ráfékeznem az elsővel (a hátsót nem használtam), mert az indexelés ellenére mégse hajtott ki a gyökér, hanem forgott tovább, be, közvetlen elém....
Lehet, hogy talpon maradok ha a hátsót is használom, de odáig már nem jutottam el, hogy a lábam is rámozduljon a dologra. Persze elhajtott szó nélkül, én meg kereshettem egy indexbúrát és fél kuplungkarral gurulhattam még 35 km-t, keresztül a nagyfalun....:mad:
 
Talan ö tud motorozni.

BITTER SÁNDOR – versenyző „Nem vagyok egy nagy hátsó fék párti, mert egy tisztességes féktávon úgy is a levegőben van a motor hátulja, akkor taposni pedig tök felesleges. Ellenben néha utcai versenyeken vagy pályák bizonyos kanyarjai előtt, amikor keresztbe kell tenni a motor hátulját, a motorfékkel kiegészülve megcsúsztatom, így hegyesebb szögben tudok ráfordulni az ívre. Ezt leszámítva nem nagyon nyomom...”
 
SÁGI TIBOR – motorosrendőr, vezetéstechnikai „guru” „A mérnökök nem csak pluszsúlyként szerelték fel a hátsó féket, de sajnos elterjedt a köztudatban, hogy nincs semmi haszna, ezért a motorosok nagyrésze sosem használja. Tény, hogy nem eredményez olyan mértékű lassulást, mint az első fék, de bizonyos helyzetekben, helyeken, mint a tanpálya, létfontosságú. A hátsó fék lenyomásával a motor hátulja összenyomódik; ezt kihasználva, kormányráhatással kombinálva a motor a kanyar íve felé „beesik”, így igen szuken tudunk fordulni. Fontos, hogy mindig lehelletfi nom mozdulatokkal kezeljük! Nem kérdés, hogy a fékút az első és a hátsó fék együttes használata mellett a legrövidebb (ezt mindenki megmérheti saját magának). Tény, hogy ezt megtanítani nem könnyű dolog, mert minden motoron másként működik a fék, máshol kezd el fogni, ill. a fékhatás is eltérő. Pont ezért mindenkinek saját magának kell kísérleteznie a saját motorjával, és idővel szépen rá lehet érezni.
 
SÁGI TIBOR – motorosrendőr, vezetéstechnikai „guru” „A mérnökök nem csak pluszsúlyként szerelték fel a hátsó féket, de sajnos elterjedt a köztudatban, hogy nincs semmi haszna, ezért a motorosok nagyrésze sosem használja. Tény, hogy nem eredményez olyan mértékű lassulást, mint az első fék, de bizonyos helyzetekben, helyeken, mint a tanpálya, létfontosságú. A hátsó fék lenyomásával a motor hátulja összenyomódik; ezt kihasználva, kormányráhatással kombinálva a motor a kanyar íve felé „beesik”, így igen szuken tudunk fordulni. Fontos, hogy mindig lehelletfi nom mozdulatokkal kezeljük! Nem kérdés, hogy a fékút az első és a hátsó fék együttes használata mellett a legrövidebb (ezt mindenki megmérheti saját magának). Tény, hogy ezt megtanítani nem könnyű dolog, mert minden motoron másként működik a fék, máshol kezd el fogni, ill. a fékhatás is eltérő. Pont ezért mindenkinek saját magának kell kísérleteznie a saját motorjával, és idővel szépen rá lehet érezni.

Amúgy ezt nem értem. Mi az hogy nem használják a hátsó féket?Csak az elsővel fékezni, nem eredményez perecet? (mármint nagy sebességről, intenzíven).Azt még oktatáson is kihangsúlyozták, hogy mindkettőt használjuk...
 
Amúgy ezt nem értem. Mi az hogy nem használják a hátsó féket?Csak az elsővel fékezni, nem eredményez perecet? (mármint nagy sebességről, intenzíven).Azt még oktatáson is kihangsúlyozták, hogy mindkettőt használjuk...
Ha megtanulsz fekezni nem okoz semmit.Illetve egyet meg tudsz allni ami hatsofekkel nehezen megy.
 
Csak hátsó fékkel persze, hogy nem állnék meg..de én úgy értettem, hogy nem egyszerre kéne használni a kettőt? Erre a mondatra értettem amit írtam: "de sajnos elterjedt a köztudatban, hogy nincs semmi haszna, ezért a motorosok nagy része sosem használja" -> nekem eszembe se jutna nem használni a hátsó féket ( az elsőt alap, hogy használom).
 
Csak hátsó fékkel persze, hogy nem állnék meg..de én úgy értettem, hogy nem egyszerre kéne használni a kettőt? Erre a mondatra értettem amit írtam: "de sajnos elterjedt a köztudatban, hogy nincs semmi haszna, ezért a motorosok nagy része sosem használja" -> nekem eszembe se jutna nem használni a hátsó féket ( az elsőt alap, hogy használom).
Ugye azt is olvastad hogy föleg a tanpalyan es egy par ritka esetben van igazan jelentösege.
 
Jó, csak mondjuk szerintem pl. ez a mondat sem alaptalan....(ezt is okos bácsi írta :)) : "Vannak ugyanis akik - mióta behozták a tárcsafékeket - arra esküsznek, hogy csak első féket használják, mivel fékezésnél arra a kerékre terhelődik minden súly. Ez igaz, de a hátsó része tehetetlenül nyomul utána fékezés nélkül, a megtorpant eleje miatt a lendületét valamelyik oldalán érvényesíteni igyekszik - ez már önmagában egy konkrét baleseti forrás..."
Én még biciklivel sem fékeznék csak első fékkel amúgy (vészfékezésről beszélek természetesen), de végül is gusztus kérdése :D:D
 

Legújabb blogbejegyzések

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére