Van erről jó cikk is, ahol elmagyarázzák, de leírom azért, mert egyszerűbb, mint kiguglizni
Amikor motorfékezel, akkor hővé (haszontalan energia) konvertálod a lendületed (hasznos energia), amihez a benzin elégetésével jutottál. A sebességed sokkal többet csökken, mintha üresben (vagy kuplung behúzásával) kigurulnád azt. Ami azt jelenti, hogy előtte hosszabban kell etetned a motort a sebesség fenntartásához, hogy a végén ugyanoda érkezz. Ez meg sok esetben bőven többet jelent, mint a gurulás közbeni alapjárati pöfögés.
Lejtőn megint érdekesen néz ki a dolog, a motorfék sokszor itt is lelassít. Sőt, azt kell mondjam, nagyon sok lejtőn üresben is lassul egy motor, mert könnyű, viszont pocsék a légellenállása. Itt mit csinál a motorfékes user? Ad neki valamennyi gázt, hogy mégse lassuljon. Ez pedig egy nagyon alacsony terhelésű, kvázi fölöslegesen pörgő állapot eredményez, aminek katasztrofális a hatékonysága (nézz csak meg egy BSFC diagrammot!).
Ráadásul annak, hogy valóban nullát egyen a gép motorfék mellett, van egy rakás feltétele, és tapasztalataim szerint ezek elég ritkán teljesülnek pl. egy F650 esetében. A Yaris más tészta, az képes akár hót hideg motorral is lekapcsolni időről időre a befecskendezést, de az itt egy offtopik jármű
(Az igazi persze a villanymotor lenne, ami nem csapdos összevissza, hanem minimális ellenállással simán csak pörög, így ha se nem adnak neki áramot, se ki nem vesznek belőle, csakorlatilag épp olyan, mintha simán kigurulnál vele - és még alapjárata sincs! A motorfékből pedig vissza tud nyerni energiát, ezt hívják a hibrideknél regeneratív fékezésnek.)