Szín
Háttérszín
Háttérkép
Szegély színe
Font Type
Font Size
  1. Mivel több oldal is foglalkozik vele, és jönnek "szakértő", és megalapozott vélemények-reakciók egyaránt, gondoltam, elmesélném, hogyan is zajlik egy motoros "A" kat. képzés itt kint, vagyis nekem mihez volt szerencsém. Ez a hír váltotta ki az "íráskényszert" belőlem, és itt találkoztam vele először.

    Elméletből kap az ember egy normál B KRESZ-t, valamint 2 duplaóra járműspecifikus oktatást, ahol is a spec. védőruha, technika, és némi forgalmi bevezető + a motorra külön vonatkozó előírások/extra veszélyforrások kapnak hangsúlyt. Érdemes rá elmenni, mert az iskola méretétől függően 2-4 hetente egyszer van, és ha ezen nem jelensz meg, az iskola nem enged elméleti vizsgára. Valamint itt elhangzanak olyan dolgok, melyet a vizsgabiztos a gyakorlaton simán bekérdezhet.

    Amennyiben nem az A2-A1-A láncot futod, tehát nem vonatkoznak rád az időkedvezmények (egy év múlva a következő) akkor minimum 12 duplaóra a kötelező forgalmi gyakorlat, valamint előtte a tanpálya az alap motoros gyakorlatokkal, amikről hamarosan szót ejtek. Ezeknek nincs előírt időtartama, ez az oktató belátására van bízva. Ha úgy ítéli meg, hogy stabilan kezeled a motort, és a feladatokat gond nélkül fogod hozni, akár 1-2 duplaóra után mehettek ki "duhajkodni" az utcára. Nálam kb 8 óra (nem dupla) után mondta, hogy akkor okés, legközelebb már forgalom, mert nekem sem a 650-es NC (szoktatásra szánt, valójában A2-höz tartott) Hondán, sem az ezres Suzukin nem passzolt a testhelyzet, nagyon nem szeretem, ha hajolnom kell, ösztönösen egyenesedek fel. Ennek azonban kifeszülő karok (merev felsőtest, nem megfelelő irányítás) lett az eredménye. Elképzelhető, hova vezet(ett) mindez. Tehát, még saját kérésre lenyomtunk 5 órát tanpályán, mire ÉN IS azt mondtam, hogy okés. Mert ő azt látta, hogy megcsináltam, de én éreztem, hogy az még nagyon nem a magabiztos járműkezelés. Belül ott volt a görcs, és ezt az egészet egy helytelen testtartás okozta. Ez pedig motoron nagyon nem üdvözítő... És tényleg nem volt vicces vészelkerülés manővernél egyidejűleg figyelni testtartásra- térdkontaktra, sebességre, a megfelelő ponton kikuplungolásra, tekintetvezetésre, helyes kanyarodási mód alkalmazására. Mindezt 50-nel, az 5. órán, úgy, hogy előtte 4 héttel volt az utolsó gyakorlásod, mert a koronaterror miatt minden időpont ment a lecsóba. És persze 20+ éve nem vezettél amúgy semmi gépi erejű kétkerekűt. Ekkorát, ilyen teljesítménnyel meg sose, még a közelében sem jártál...

    Ez extra 325 ojró volt, de most is azt mondom, megérte.

    Ezután maga a forgalom már kifejezetten kikapcsolódásnak számított, egy-két régi beidegződést leszámítva gond nélkül ment. Egyszer lemaradtam egy 30-as tábláról (főútvonal, katonai parádék alkalmazására alkalmas szélességű), és reflexszerűen bennem volt a kihúzódás jobbra. Nos, erről szerencsére hamar sikerült leszoknom. Kihasználom a sávot, amennyire csak tudom, helyzetnek megfelelően.

    Akkor tehát lássuk a gyakorlatokat, amiket a tanpályán hozni kell. Először is, nincs 2 gyakorlati vizsga. Ha a gyakorlópályás feladatokra a vb rábólintott, akkor mars ki a forgalomba, egyszerre van lezavarva az egész (nincs feleslegesen 2 időpont + vizsgadíj, csökken a vizsgaközpontok terhelése is)

    Minden! gyakorlat a "tükör-vállnéz-index" szentháromsággal indul, enélkül érvénytelenek.

    Az első feladat a stop'n'go. Elindulás, kigyorsítás 10-15-km/h-ig, megállás lábletétellel. 2X jobb, 2X bal láb a vizsgafeladat, a sorrendről a tanuló dönthet :D

    Aztán, hogy tanuld értékelni a hátsó féket, jön a haladás lépésben, a "kisszlalomon". 4-7 km/h a megengedett. Az átlagsebességed figyelik, ha túl hamar keresztülérsz a bójasoron, bukta (megvan a tempó tól-ig ideje értelemszerűen), ha első féket használsz, szintén, bár akkor ez a kisebbik bajod, mert simán pofára esel... "kapukihagyás" szintén érvénytelen mutatványnak számít, mint ahogy a döntött bója is.

    Ha ez sikerült, jön a hosszú szlalom, 4X9 + 2X7 méter jeltávolsággal. Elvárt minimum sebesség 25 km/h, 40 felett határozottan ellenjavasolt, akárcsak a fékek használata. Tapasztalat szerint 30-35 tökéletes. Sokan nem értik, tehát itt elidőzök kicsit. Itt megtekinthető, a videó a feladat elkezdésétől indul, nem kell a rizsát kiszenvedni. Németül tudók itt hallhatják, ahogy a végén külön kiemeli a bácsi, a sebességet nagyon nem érdemes menet közben csökkenteni, mert "beesik" a jármű.

    Az oktatóm 3 féle kanyarodási módot próbált megtanítani. valójában 4, mert az egyiknek 2 változatát is bemutatta, kipróbáltam, és megerősíthetem, működik mindegyik. Ennek hamarosan értelme lesz...

    Az első az alap, a motorral együtt dőlés. Aki már ült legalább drótszamáron, ismeri, nem vesztegetek rá szót, kellően hosszú ívekhez tökéletes.

    A második, a motor "leszorítása", amikor mi magunk nem dőlünk vele. Ez történhet vállból-karból, amikor a kormányszarvat szorítjuk lefelé, és csípőből-lábtartónyomással. Nos, ezutóbbiról láttam pár hónapja egy videót, szülővárosomban, Kaposváron volt pár éve egy veztech képzés, ahol az übermenő kiképzőőrmester-panamakalapos, gyakorlótéri oroszlán oktató kerek-perec kijelentette, hogy ez baromság, ilyen nincs, a motort kormánnyal irányítjuk, és kész. Halkan megsúgom, hogy nekem, a gyakorlatlan kezdőnek ment a tanpályán, és működik szűk 3000 km legális motorozás után még egy lábdeszkás, 3 mázsa feletti cruiseren is, 150-es gumikkal. Igaz, itt a csípő nagyobb hangsúlyt kap. Tehát ezek voltak 2A és 2B verzió.

    A harmadik verzió a mostanában egyre többet emlegetett ellenkormányzás.

    Ezekről az onroad.hu a közelmúltban külön videót is csinált a "motorozási technikák" sorozatban.

    A hosszú szlalom feladat egyidejűleg gyakoroltatja mindhárom főverziót. A 30-as tempó már kiköveteli a gyakorlatbemeneti ellenkormányzást. Ezután a következő 3 bójához alkalmazhatjuk az együttdőlést, ám az utolsó 2X7 méterhez már óhatatlanul a leszorításra lesz szükségünk, különben megy a mutatvány a lecsóba. (Gondoljunk a szűkülő-váltakozó ívekre...)

    A negyedik feladat a vészelkerülés fék nélkül. Itt adott távolságon BELÜL észlelve a veszélyt, 45-50 km/h sebességgel, fékezés NÉLKÜL kell felbójázott oldaltávolságra kikerülni, majd a lehető legrövidebb szakaszon visszatérni a saját nyomvonalba. A bemeneti sebesség okán kezdésként egyértelműen csak ellenkormányzás működik, a visszatéréshez okvetlenül leszorításra van szükség. Fék használata, nem elegendő bemeneti sebesség, kapudöntés, vissza nem térés saját nyomvonalba érvénytelen gyakorlatot eredményez.

    Az 5. feladat ugyanez, csak intenzív fékezéssel, visszatérés után normális állóra fékezéssel. Hangsúlyozottan NEM vészfékezéssel, azonban mindkét fék használata elvárt, ez alól csak az integrálfékes jármű használata esetén van kivétel. Erre külön figyelnek. Ahogy a kuplung helyes használatára is... A fékezés megkezdésétől a visszatérés befejezéséig a kuplung kiengedése nem megengedett. Túl korán megkezdett fékezés, valamint az előbb felsoroltak szintén gyakorlatismétlésre vezetnek, ha itt még nem lőtted el a 3 lehetőséget.

    A 6. feladat pedig a vészfékezés. És komolyan veszik. Nem csak egy kicsit élesebbet fékezel, hanem ami a csövön kifér. Ha a vizsgabiztos nem hallja az ABS-t dolgozni, (persze, ha van) akkor tudhatod, hogy nem fékeztél elég erősen. Ha nincs, mert a saját motoroddal nyomod, és valami korosabb járműved van, amire még nem jutott, akkor is bőszen nézni fogják a féktávot, tehát ügyelj rá, hogy kigyakoroljátok rendesen előtte, mert Németországban azon a motoron KELL vizsgáznod, amelyikkel a tanfolyamot végigcsináltad.

    Egy feladat 1X ismételhető, és a teljes feladatsorban 3X ismételhetsz. Ha ez nem jön össze, utcára aznap már nem mész... Eddig a gyakorlatsor.


    A mi gyakorlófelületünk egy hatalmas tóparti, 7 duplasoros parkoló volt, ahol egyidejűleg több iskola oktatói is kint voltak "edzeni" rendszeresen. Itt azért jól fel lehetett mérni a különbséget iskolák-oktatók közt...

    Törvényileg előírt követelmény a teljes tanfolyam ideje alatt pl a sisak, protektoros kesztyű, megfelelő kabát, váll-könyök-hátprotektor + derékkötő, nadrágban térd- és csípőprotektorok, valamint egy megfelelő védelemmel rendelkező lábbeli (oktató-iskola belátásra bízva, miben engednek fel a motorra).

    Van az én oktatóm, a porosz kiképzőtiszt, aki még a sisakomat is több ízben megreklamálta, hogy nem kéne állvédelem nélkül. Rendszeresen csekkolt órák előtt, hogy megvannak-e a protektorok. Szúrópróbaszerűen.

    Láttam én is oktatókat, akik a bizonytalan kezdőket felültették maguk mögé, hogy szokják az érzést.

    És van a másik véglet, ahol a tizenéves kiscsaj egy 500-as géppel ISMERKEDIK! Azaz még szokja egyáltalán a kuplung-fék-gáz reakciókat, első óra, tehát megfordulni is a parkoló végén csak rollermódszerrel tud.

    Na, ő odafeszített a júliusi kánikulában egy horgolt kesztyűvel, pólóban, susogós dzsekivel, "elasztik" naciban, vászoncipőben. A kesztyűt hamar levette, mondván, csúszik, dereka-hasa minden irányba lóg kifelé. Látványnak is épületes volt, főleg a darázsinvázió kellős közepén...

    De az oktató hagyja. Óradíjat fizeti, a korona miatt az iskola ruhát nem kölcsönözhet, ügyfelet veszteni senki nem akar. És ilyenkor elgondolkodok azon, hogy olvastam itt nem egy hölgyemény panaszát, hogy milyen elcseszett oktatóik vannak, akik mindenbe belekötnek, hogy lehessen zsarolni-leugatni a növendéket, és akkor tessék. Itt egy ilyen...

    Azt is gyakran hallom otthon, jellemzően a HÍM nemtől, hogy az órákat "lepapírozzák". És ilyenkor csodálkozom... Hogy ennek a tanuló örül. Mert nem fogja fel, hogy lehet, hogy előbb megy forgalomba (már, ha sikerül a névleges órákkal a vizsga), de még a kevésnél is kevesebb rutinnal, és ráadásul gyakorlatilag asszisztált ahhoz, hogy meglopják. Mert a leigazolt óraszámokról számla készül, azt meg legalább részben illik kifizetni, minimum az adótartalmát. Ha bemész egy étterembe, megrendeled a kaját, ülsz ott egy kicsit, NEM kapod meg, kifizeted, (akár csak az adórészét) és távozol? mert mondhatod, hogy láttak ott? Vesszek meg, ha értem...

    Ahogy nem értem az otthoni nyolcast sem. Az milyen forgalmi helyzetet szimulál? Vagy csak látványos, és jól lehet vele némely kezdőket szopatni?

    Az együttmotorozás (oktató-tanuló) itt pl nem alapelvárás, egyszerű okok miatt. A többség persze így adja, de nem követelmény, Németországban ugyanis NEM MEGENGEDETT az álló járműsorok közt előre gurulni.

    Ez még akkor is így van, ha a legutóbbi kigurulásnál magam láttam a motoros rendőrt ezt tenni :D
    Vickancs, Vidék és MoncA kedveli ezt.
  2. Az előző bejegyzésemre utalnék vissza, a kímélő, második paripára. Ha GTR használttesztet nézek-olvasok, akkor afelé hajlok, ha FJR-t, akkor arra, ha BMW, akkor amarra, és így tovább...

    Mivel ez amúgy sem egy rövidtávú projekt lenne, tehát, ha csak a jövő télen veszem meg, akkor sem vagyok elkésve, így nem vagyok elkésve... :D Az előbb láttam egy srácot, aki cruiserrel tolja offroadban... :D lehet, nem is veszek másikat? ha netán ezt elhasználom, lesz helyette másik, és nem kell párhuzamosan kettőt üzemben tartanom... És akkor lesz egy donor.

    Istenem, 25 éve benyugtatózott vakhangya támadt fel az emeleten, asszem, keresek egy pszichiátert ... :D
    MoncA, NaNa és Vidék kedveli ezt.
  3. Régóta tudom, hogy a Bismarck mellé be fogok szerezni egy nála némileg fiatalabb, de hasonlóan robusztus túragépet. Egész egyszerűen azért, hogy kíméljem a vén csontot... (Hmmm... most vajon magamról, vagy a motorról beszélek?... :D ) A nála öt-tíz évvel fiatalabb vasakon már van fűtött ülés + markolat, ami jelentősen ki tudja tolni a szezon időbeli határait. Az egyhatos Nomad belépőára jelenleg 9000 ojró körül van, és az egész országban 2 darabos kínálat leledzik, ez tehát nem opció. Okés, akkor nem túra-cruiser, csak sima túra... És szép lassan így jutottam el ismét a túl gyakran felmerülő klasszikus dialógusig, ami az eu-s motorpiac jellemzője:

    " -Itt mindenki hülye?
    - Itt??? Mindenki!!! "

    Nézegetem a kardános alternatívákat, amik a dajcse óttóbánra két személlyel is helytállóak, és elég hamar eljutok odáig, hogy FJR 1300, PanEuropean (1300, ha lehet), GTR1000/1400, (inkább az utóbbi, az ezres még jóval korábbi durrantás a Kawától), és 1150 RT (ezek azért már jellemzően kaptak ABS-t)

    Az ST1300-ból egyetlen darab van fent a mobilén, a 2005-ös évjárat jó is lenne, hét ropiért végülis jó az angebot, csak az én zsebemnek kissé csípős. FJR-ből brutális felhozatal van, nagyon tág határok közt, a kínálat alja 3000 ojró alatt indul, de van 12000-ért is.

    Hasonlóan bőséges a kínálat az RT-ből is, számomra a már nyugodtan vállalható 1150-esek közt nem is túl fűszeres a piac árazása. (Ettől a neve miatt kicsit tartok, nem tudom, a fenntartási költségei mennyire követik a márkanevet, és jó lenne, ha jutna a majom mellé banánra is)

    És akkor GTR 1400: A 2010-es évjárat már nyálcsordító, de a fent említett oldalon a kereső egész Németországban 33 darabos kínálatot eredményez, ahol a legfiatalabb is 2016-os. Ez már bőven nem az én ligám a maga 11-12000-es árfekvésével, de egy 2008-ast már gond nélkül be tudnék vállalni. Persze, ebből sincs újmotor felhozatal, azaz leszámítva a sérült, donornak való darabokat, itt sem lesz már tömeges, óccsó kínálat, mint a hangvillásoknál, mert az onroados enyhe fanyalgást leszámítva (jajj, zajos") igen eltalált masina, és nagyon nem akarják eladni. Csakhogy leváltották a Versys családdal. Pontosabban itt, Európa szemét ezzel ki tudják tolni. És itt jutunk el a fenti idézetig. A GTR köszöni, jól van, Concours 1400 néven a mai napig kapható, épeszűbb vezetésű világtájakon.

    Szóval, ki mit hajt kardánnal, és mi a véleménye róla? A slusszkulcsos videóban láttam hölgyet Goldwingen, szóval tudom, hogy nem csak 800 alatti motorokat hajtotok :futty2:
    NaNa, MoncA és Vidék kedveli ezt.
  4. Láttam a hírt korábban már a hegylakóknál, és úgy voltam vele, mint ahogy a legtöbb ember ezt lereagálja: pech, újabb két motorossal szűkebb a világ, de nem ismertem őket, nem érintett meg. Holott amióta csak a fejembe vettem, hogy megcsinálom a "nagyjogsit", kaptam az ívet mindenhonnan: "jajj, most aztán meg fogsz halni" . Igen, mi, akik felülünk a kétkerekűre a szabad levegőért, extra rizikót vállalunk. Mert amikor autóban vagyunk, akkor is benne van a pakliban, hogy jön egy barom, és megsturcol, rosszabb esetben ölre vesz minket. Csak autóban egy picit jobb a túlélési esély. Kocsitól függően. Alkalomtól függően. Hol talált el. Mennyivel jött. mennyivel mentél... Szeretném, ha a mondandóm üzenete félreértés nélkül jutna el hozzátok. Nincs ebben SEMMI káröröm, vagy ilyesmi. Ha reggel kiléptél az ajtón, MINDEGY, hogy gyalog, 2 keréken, vagy autóban indulsz útnak. Tedd meg, ami RAJTAD MÚLIK! Ékes bizonyíték ez az eset is, hogy ő nem tette, és ez 2 emberéletbe került. És legyen ez (is, sajnos a lista beláthatalanul hosszú az évtizedek távlatában) intő bizonyíték/jel: vigyázhatsz bármennyire, ha a másik barom. Tudom, az ember nem létezhet napi 24 órás halálfélelemben. Annak nagyon hamar muszájkabát lenne a vége a vigyorgóban. Csak soha ne kezeld evidenciaként, hogy a párod/szülőd/gyereked holnap is rádmosolyog. Mert előfordulhat, hogy valamelyőtök nem ér haza. Mert nem mindenki söpröget a háza táján, és a fenti tanulság nem mindenkinek evidencia. Nem az számít, hogy mivel rovod a kilométereket. És nem csak az számít, hogy te figyelsz-e. Mert vannak védhetetlen helyzetek, amikor a MÁSIK barom.
    Naponta rengeteg ember ül fáradtan kormányhoz, ami egyszerűen elkerülhetetlen, a 8-10-12 óra gályarabság komoly degradációs hatással jár. De az egy kényszerű gazdasági élethelyzet. Azonban cefrésen vezetni döntés. Mert tudtam, hogy még mennem kell, mégis a pohárhoz/üveghez nyúltam (kinek-kinek vérmérséklete szerint).

    Elment két ember. Nem ismertem őket. Csak annyit tudok róluk, hogy motoron ültek, és a rendőrségi híradások szerint vétlenek voltak. Lehet, a következő "jóidő" engem takarít be, hisz a szezonnak vége, az autósok egyre kevésbé számítanak ránk, hitványabbak a fényviszonyok, nedves avar, stb... Én nem szezonrendszámot váltottam, ha lesz olyan idő, bizony, januárban is fel fogok ülni a motorra. "Most gyertyák égnek a kezekben, itt vannak mind, akik szerettek"...

    Végülis, kiért szól a harang?...

    És valahol tudom, hogy ezt feleslegesen írtam. Magam is számos hasonló írást láttam már az évek folyamán. Akiknek kéne, azok ilyent vagy eleve nem olvasnak, vagy ha véletlenül a szemük elé is téved, nem tudja őket megszólítani. Az emberek nagy része nem csak sérthetetlenségtudatban szenved, de nagyon sokan hiszik magukat olyannak, aki még akkor sem hibázhat, ha ivott. Én meg elpocsékoltam az életemből közel fél órát, ám még így is bőven jobban vagyok, mint akik apropóján erre rászántam magam. Én CSAK fél órát vesztettem...
  5. Lássátok, Béláim az úrben (ez célirányosan ilyen), néhány héttel ezelőtt a TÜV Deutschland elkövette azt a hibát, hogy legalizálták a kétkerekűek iránti évtizedes vonzalmam, és immáron kékfrász nélkül mehetek ki az utakra 4-nél kevesebb guruló elemmel szerelt közlekedő edényeken. Nem tudom, melyik nyomott többet a latban, a hozzávetőleg félmilla ungarise valutának megfelelő összeg, amit belegyilkoltam (igen, ennek itt alaphangon ez az ára, lásd a korábbi bejegyzést ezügyben), vagy a TÜV is érezte, ha most elkaszálnak, a jövő héten új székházra lesz szükségük, mert úgyis porig égetem a 9 hónap futamidő után, esetleg a vizsgabiztos kb 10-12 évvel fiatalabb mivolta, de egy általam is fájdalmasan élesen érzékelt járműkezelői hiányosság ellenére (mert maga a kölni csúcsforgalom délután négykor már nem kihívás esőben sem, Pesten anno kocsival havon-jégen cidriztem) csont nélkül átengedett a pógár. Ennek idestova 3 hete. Azt a bizonyos gyakorlatot a napokban az élet kőkeményen számonkérte rajtam, immáron ABS nélkül. Jelentem, csikorgó gumival jelesre vizsgáztam, nem csak élek, de karcmentesen mentettem. A gyakorlat neve kikerülés "satufék" után.

    Szóval tesztelgetek. Nem csak a motort (áldott a japán mérnök, aki a nagy orosz birodalmak túlsó felén lakik :bang: ) de egyben magamat is. És furcsa tanulságokat kell levonnom.

    Lassan 21 éve CNC-vel foglalkozom, ahol a koncentrációs képesség kifejezetten szükséges és elvárt. Komplett darabokat felprogramozni, amiket más CAM-szoftver nélkül be sem vállalna, néha eltart 4-6 órán keresztül, így azt feltételeztem, ezzel nem lesz gondom, összpontosításban kifejezetten jó vagyok (mert egyébként tényleg, gallérfényezés nélkül). És most jött a meglepetés: az egy másfajta koncentráció. Kipróbáltam az új motoros navit a fülessel (szándékosan nem írok márkát, típust, ez most nem a reklám helye), hadd lássam, itt a környékben milyen útvonalat ajánl, és azt kellett tapasztalnom, röpke 50 km után komolyan kezdenek kimerülni az idegeim. Ebbe persze az is belejátszik, hogy az 1500-as VN nem kanyarvadászatra van kitalálva, és hogy mennyire nem, azt majd a tesztből olvashatjátok. De eljött a pont, amikor egy lavór méretű körforgalomnál a 3. kijáratnál kellett volna kimennem egy falunál, és a másodikon kirántottam, mert láttam, hogy ebből másképp padkázás lesz. Egyrészt közel 13 évesek a gumik a paripán, nem kóstolgatom a tapadáshatárt. Másrészt több évtizedes kihagyással kezdtem újra a motorozást olyan méretben, amit korábban közelről nem is láttam. Harmadrészt harckocsisáncnak alkalmas mélységű nyomvályúk voltak ebben a nyomorult lavórban :D. Megrendeltem hozzá az új gumiszettet, gond nélkül meg is jöttek, csak még műhelyt nem találtam, aki be is vállalja, ettől a motortól mindenki a fejét vakarja. Eddig kettő mondta, hogy "persze, szívesen megcsináljuk", aztán jött a telefon, hogy izé, bocsi, nem merünk hozzányúlni.

    Azt is fel kellett mérnem, jó dolog felnyitott sisakkal menni, a szélvédő sokat segít, de 80 felett jobb lecsukni. Amikor elfelejtem, úgy megcincálja a szél a pofázmányom, hogy ihaj. Ez pluszban nem keveset tesz hozzá a fáradtságérzethez. Az a baj, 50 alatt viszont muszáj felnyitnom a pára miatt. Ezen sajnos a Louisnál beszerzett célirányos szer sem segít számottevően, csak valamelyest csökkenti a páralecsapódást. Persze, ha ismét 16-17° körül lesz majd a hőfok, netán még feljebb, ez a gond is megszűnik. Összességében egy ilyen és ekkora motoron rettenetes fárasztó tud lenni eleinte az úgynevezett élménymotorozás. De nem én lennék, ha itt most bedobnám a törülközőt, ugyan. Szoktatás kérdése, és nem azért vágtam bele, hogy néhány kezdeti kihívás elriasszon. Mert ugye, teher alatt nő a pálma, és Kőhalmi rosszul tudja: nem csak Szentes címerében van pálma, de a faluméban is.

    Szó se róla, embert próbáló feladat egy ekkora monstrum nyergében újrakezdeni több, mint 2 évtized után. Ám azt gondolom, megéri, és ez is csak rám vall: nekem a könnyebb, sokak által járt út sosem volt jó. Mert "... amíg létezem, a magam útját járom... " Még ha eleinte fájdalmas is tud lenni.
  6. Hölgyek és urak!

    Hamarosan jön az 1500-as Kawa Classic Tourer első kézből származó tesztje, úgy is, mint használt motor, úgy is mint nagy vas! Azt előre bocsátom, hölgyeknek sem kell félni tőle, hiába a nagy súly, igen jóindulatú a paripa, mondhatni, kezes. Imádom ezt a gőzkalapácsot :D
    bocsi, NaNa, Vidék és 1 másik tag kedveli ezt.
  7. ...továbbra is szivatják a motoros népeket. Erre a címre tegnap este komolyan felkaptam a fejem, ám a végén igen komoly káromkodhatnékom támadt. Amennyiben igazak a számok, akkor komoly gondok vannak a fejekben. Azt még csak-csak megértem (valójában nem), hogy emisszióra hivatkozva butított verziót kapunk az amúgy sem gyilkos teljesítményadatokból, de tessék mondani: a tankkapacitás ezt miért szenvedi meg?

    És ami a legfontosabb: miért kerül nálunk közel 3X-os árba? Riksakulik fogják egyesével szállítani? Ennél kivételt tettem volna, ami a "láncos motor" nevű fenntartásaimat illeti, de nem ezen az áron. Mert ennyiért 1600-as Classic Tourert kapok. Tehát, ha a 6000 euró környéki várható ár igaz lesz, bizony, nem lesz Jawám, és most ellenőriztem a német importőr oldalát: a hír igaz, Jawa 300 CL néven ott van, már kapható, kerek 6000 euróért árulják. Érdekelne, mi tesz rá az árára közel 4000 eurót, mire Európáig ér.
    bocsi, NaNa és MoncA kedveli ezt.
  8. Na, most mindenki kitalálhatja, hogy mim... :D Szóval, jelen állás szerint szűk 12 óra múlva meglesz az első próbautunk a Bismarckkal, még reggel fel kell pattintanom rá a rendszámot/felfogatást. Igen, 3. nekifutásra sikerült végre bejelentenem a drágámat, de rohadtul necces volt. Szóval, kb 5 hete voltam a Zulassungstellénél, hogy most aztán rendszámot kap angyalka. Jó korán felkeltem (még leírni is utálom), hogy ne legyen nagy sor előttem sorszámhúzásnál. Bőven nyitás előtt ott voltam... Aztán láttam, hogy sokan mások is :D Node sebaj, Tóbiás, főbejárat nyit, mennék sorszámért, aszongya "kishölgy" a pult mögött, hogy csak időpontra. Gyanús is volt, hogy most szinte senki nem ment arra, amerre én... Na vazze, angyalka, mekkora puszit kérsz, intézni nekem egy időpontot? Itt néztem be a mutatványt, ő olyant nem ad, majd elintézem onlány valahogy/valahol. Há'b+, én is szeretlek, nagygáz haza, stadtkoeln.de, időpont foglalva, az első szabad lehetőség 3 hét múlva... Komoly orvosok, virológusok, mikrobiológusok szerint kb a 16. hét óta értelmetlen koronáról beszélni, de szeretlek benneteket... Na jó, elsején mentem újra, farokfelcsapva, kinyomtatott időponttal, hogy az Input-Output Manager ne okoskodjon megint. (egen, a portás) No, már maj'nem kész, aszongya a hölgyemény (mások azt mondanák rá: egy tányércsörömpölést megérne) "nem írhatja a nevemre a pacit, mer' sáros vagyok gépjárműadóügyileg. Oooooofckyrmm - vagy én téged... és tényleg, a szekér évfordulós, csak én közben másik zsinagógában tartom a pénzem, nem tudták leemelni... De ha megoldom fél egyig, és addig visszaérek, átírja. Na, pá, aranyom, várjunk még. Haza, szekérharács elutal, új időpont lefoglal. A legkorábbi lehetőség 15-e, 10:20. Elsején. Lassan a korona szót is megutálom...

    ...na, tegnap aztán feltettem kis ausztrál kalapomat, és mint egy huligán Krokodil Dundee (neki, ugye, nem volt hosszú haja) megrohamoztam újra a hivatalt. Már az feltűnt, hogy eleve sokkal könnyebb az odaút. "Hiszek" a jelekben, azaz, ez az én életemben inkább kipróbált tény, ha valahova nem kell odaérnem, akkor rohadtul nyögvenyelős a dolog, most, mint az olajozott villám... a feléig. A korábbiaknál már az utcánkban is kész halál volt az odaút. No, és akkor odaérek, a foglalt időpont ellenére most csak 20 percet kell várnom a 40 helyett, mire odahívnak, flottul szalad a szekér nagyon. És akkor benyögi: Hauptzollamt. Gépjárműadó. A te anyádat, barátom, két hete kifizettem, mozoggyááááááá'! De nem, menjek oda, intézzem el, ha fél egyig visszaérek, a nevemre írja. Óóóóóób+. 11-kor. (a múltkor néztem, ott is csak időpontra, azt meg csak TELEFONRA!)Hááááá, tanár úr kérem, készültem, nálam van a levél a Hauptzollamttól. Van telefonszámom. Ja, fck, ez az aacheni, nem a kölni, az elmaradást oda kellett utalni. na, felhív, bemond, ügyfélszám, fizetve, igen, tényleg, jó, a kölni irodát kell felhívni... De elkönyveltem, hogy nab+, megen' 2 hét.
    Asszony pajtit felhív melóban, kéne a szám, küggyé sms-t, oké, ne a reptéri kirendeltséget, az ehrenfeldit...
    Okés, szám megvan, felhívom, aszongya a fószer, ha 11:45-ig odaérek, addigra kész lesz az igazolás a kifizetésről, meg van szűk 3 ojró saram, azt még rendezhetem. Mindezt 11:10-kor, a folyó másik partján... Radarerdő-belvárosi elmebaj/Hyundai Grandeur 3,3 V6 0:1, 11:28-kor ott voltam. 2 perc volt felvennem a papírt, 20! perc volt kifizetnem a 2,84-et a szemközti épületben a kasszában, de fél egy előtt ott voltam az igazolással, hogy sármentes vagyok. Szóval, a Bismarcknak hivatalosan is én vagyok az 5. kapitánya...

    És a legszebb: most nézem csak a forgalmiját, 93 dBa a zajszintje, az elhaladási pedig 78 dB, szóval, egy rakás tiltás nem érvényes rá :D 95-nél lennének gondok :)

    Páran már láttátok a képeket a vasamról. Nem vagyok mazochista, sem szuicid. Nem azért vettem 1500-as motort újrakezdéshez, mer' maj' most én jól megmutatom, "kisparasztok, így köll ezt". Hanem, ha visszatekintek eddigi életemre, nem vagyok benne biztos, hogy anyagilag a későbbiekben megengedhetek magamnak motorcseréket. Ez itt van, bőven jó 2 személynek is, akár hosszú túrákra. Csak fenntartani kell,az meg azért menni fog.
    NaNa, Vidék és MoncA kedveli ezt.
  9. A múlt hétvégi tüntetés komoly vihart okozott a német biliben, kavarva tovább a sz...agokat a téma felett. Jelennek meg írások pro és kontra, némelyik zsigerből, nyílt uszításként (szándékosan nem linkelem, szemetet nem reklámozok) némelyik mérsékeltebb hangnemben (ebből szerencsére több van), és persze adódnak vélemények/írások a fantasy világából is. Érdekes módon a gyártói-forgalmazói oldal véleményére eddig nem igazán kíváncsi senki. Hogy műszakilag mi megvalósítható, azt az átlagember nem igazán képes elhinni, de hogy a megvalósíthatóság mellett mi marad piacképes, azaz megfizethető, az már egy teljesen másik kérdés. Most épp egy közel egy éves írást olvasok erről, ami már akkor nagyon jól mutatta, a döntéshozói oldal mennyire életidegen ezen témával (is) kapcsolatban, "A motorkerékpárokat hangosabbnak észleljük, mint az autókat" címmel.

    A motorok egyre gyakrabban válnak rosszhírű zajforrássá, emiatt egyre több útszakaszt zárnak le előttük. De tényleg hangosabbak lennének, mint az autók, vagy csak annak tűnnek? És mi motorosok mit tehetünk ez ellen?

    A legkedveltebb motoros útvonalak mentén lakók egyre nagyobb számban érzik zavarónak a zajterhelést, csatlakoznak polgári kezdeményezésekhez, adnak be panaszt hivataloknál, rendőrségen, médiában. A MOTORRAD is kapott leveleket, melyek írói azt kérik, a környékükre ne adjanak útvonaltippeket, mert a sok motoros miatt már nem tudnak a gyerekek a szabadban játszani, a szomszédok egymással beszélgetni. Egyenesen saját weboldala van a témának: a www.motorradlaerm.de összefogásában kezdeményezések, munkacsoportok dolgoznak együtt a motorosok elleni közös fellépés érdekében, akik üvöltően hangos, ezáltal illegális végdobbal kelnek útra.


    A Német Motorosok Országos Szövetsége (Bundesverband der Motorradfahrer BVDM) egyedül Németországban 50 teljes útvonaltiltást számolt össze motorkerékpárok számára (2017, azóta ez megháromszorozódott állítólag), ehhez jön kerek 30 hétvége/ünnepnapi tilalom - növekvő tendenciával.
    Néhány éve a motorosokra ezen környékeken célzottan számított a helyi turizmus, időközben a jelenlétük zavaróvá vált. De mégis, miért kerülnek a motorosok egyre gyakrabban a kritika zárótüzébe? Valóban igaz lenne, ahogy a fent említett oldal állítja, hogy a motorok zajkibocsátása egyre csak növekszik?

    A motorzaj megterhelőbb, mint az autók zaja

    Igazából ritkán, hisz a zajkibocsátási normák egyre szigorúbbak lesznek. Alapvetően a motorok semmivel sem zajosabbak a forgalomban, mint az autók, hanem inkább csendesebbek, zajszint terén mindenképp.
    Egy, a baden-württembergi Környezetvédelmi, Mérésügyi és Természetvédelmi Tartományi Hivatal megbízásából 2010-ben készült tanulmány azzal zárult, hogy azonos sebességnél a motorok és autók zajszintje nagyjából azonos értéket mutat. A tanulmány készítői kereken 17000 elhaladás mért zajkibocsátását értékelték ki, ebből hozzávetőleg 1800 motorkerékpár volt. Számos kétkerekű volt egyértelműen lényegesen halkabb, mint az autók. Kétségtelenül akadt néhány különösen hangos motor, melyeket a kutatók szerint a lakók gyaníthatóan lényegesen zavaróbbnak találnának.

    [​IMG]


    Azonban nem csak a hangerő zavar, hanem a szubjektív, érzékelt zajosság is, ami pszichoakusztikus mérésekkel igazolható. Az idézett tanulmány szerint a motorok zaja sokkal hangosabbnak, ezáltal megterhelőbbnek tűnik, mint a személyautóké, - 100-as tempónál akár kétszer hangosabbnak, holott a tényleges hangerő azonos. A Bécsi Egyetem zenetudósai hasonló eredményre jutottak. Ahogy egy pszichoakusztikus vizsgálatban megfigyelték, "a motorkerékpárok zaja különösen megterhelőnek hat, mivel a hangerő mellett kifejezetten éles tónusúak, durva hanghatást" keltenek. És: Tesztalanyok, akik elutasítóan közelítenek a motorokhoz, fokozottan érzékenyen reagáltak a hangjaikra.

    Azaz mindenek előtt a motorok hangjának frekvenciája és tónusa számít. Ezen maguk a motorosok nem tudnak változtatni, így nagyszerűen el lehet rajta lamentálni. Mint ahogy azon is, hogy sok ember ma érzékenyebben reagál a zajra, mint pár évvel ezelőtt, vagy hogy turisztikai hivatalnokok sokat ígérő célcsoportot fedeztek fel a motorosokban, és hogy ingerült helyi lakosok a motorok zaját emiatt hangosabbnak találják, mint ténylegesen lennének, mert a motorost választották ellenségképnek.


    Vezetési stílus lezárások ellen

    Ám a berzenkedés nem akadályozza meg a további lezárásokat. Bevált módszer ellenük a jól megválasztott vezetési mód. A Bécsi Tanulmány résztvevői a motorok zajkibocsátását akkor találták különösen zavarónak, ha a hangerő hirtelen megugrott, tehát a vezető hirtelen "rámarkolt". Ezt még mindig mi motorosok tartjuk a markunkban. Tehát szükség van kiegyensúlyozott vezetési módra állandó satufék-koppgáz nélkül, különösen a településeken, és környékükön. Így megmarad a motorozás élménye az utakon? Ajándék! Inkább enyhén fékezett habzással vezetni, mint sehogy. (a következő mondattól kezdtem megkérdőjelezni a bácsi józan eszét - a ford.) További megoldás: kerüljük a kedveltebb motoros útvonalakat hétvégén és ünnepnapokon. Inkább a Bajor- a Fekete-Erdő helyett, vagy hetes túra gyanánt inkább az Apennineket válasszuk a túlzsúfolt Dolomitok helyett. Csak a mi aktív közreműködésünkkel fog elülni a zaj a zaj körül.



    (Innentől vészesen fogyni fognak az egészséges ganglionsejtműködésre utaló jelek)

    Politikusok új zajmérési eljárásokat követelnek
    Az új motorok hangerejét is egyre inkább problémásnak találják. A MOTORRAD megállapította, hogy az aktuális Euro 4 szabályozás "nem sokat javított" a helyzeten. Most jönnek a politika követelései, miszerint: "Az EU szigorítson a motorok és személygépjárművek típusengedélyeztetésénél a zajszintellenőrzésen", mondott ilyent a Szüvetségi Környezetvédelmi Hivatal elnökasszonya, Maria Krautzberger a "taz" napilapnak. Így folytatta: "Zajhatárértékekre van szükségünk 80 km/h felett is, ahogy minden motorfordulatszámnál." (kiemelés tőlem)

    A MOTORRAD kérdésére Bernd Lange EU-parlamenti képviselő, maga is motoros, megerősítette, "további jogi előrelépések következnek az EU-ban" Kívánatos lenne egy dinamikus és valósághű teszteljárás a zajméréshez, mondja Lange. Habár időigényes lenne. Az EU-politikusok a zajprobléma gyökerét azonban abban látják, hogy némely utángyártott hangtompítók az ECE jóváhagyás ellenére túl hangosak, és ezt senki nem ellenőrzi.


    Pofátlan gyorshajtók és illegális gyorsulás?

    Hogy a módosított vagy akár teljesen kiürített kipufogódobok nem utcára valók, az kétségtelen. Hogy a bömbölésük mennyire idegesítő tud lenni, azt mindenki tudja, aki ezt már pl. egy szűkebb völgyben átélte - az üvöltésük kilométerekre hallatszik. Ám a szabálykövető motorok hangja is zavaró, ha ezek tömegesen jelennek meg. Legyen a Würgauer Berk a Frank Svájcban, az Engter Berg Osnabrücknél, az L755-ös út Langelan és Altenbeken közt Paderbornnál, a Hahntennjoch Tirolban, vagy a Sellajoch a Dolomitokban - példák útszakaszokra, ahol már lezárás van. A polgári tömörülések és a helyi sajtó is hamar elkezdenek a pofátlan gyorshajtókról vagy illegális motoros gyorsulásokról témázni, akár igaz, akár nem.

    Lezárások a balesetek magas száma miatt
    Például a Bajor Televízió leadott egy műsort 2017 márciusában a Würgauer Bergnél a zajszennyezésről, és a jelentést a "száguldozókról" képekkel támasztotta alá - egy motorosról, aki szemmel láthatóan igen kényelmes tempóban haladt felfelé az úton. Utána az útszakaszt hétvégén és ünnepnapokon lezárták - a balesetek magas számának indokával. Ez azonban valószínűleg csak ürügy volt. A helyi rendőrség még 2016 végén adott ki sajtóközleményt, legnagyobb megelégedésének hangot adva meredeken zuhanó motoros balesetek száma felett. Valójában tehát az igazi ok jól láthatóan a zaj. Mint ahogy az Engter Bergnél Osnabrücktől északra, ahol szintén a baleseti számokra hivatkozva vezettek volna be motoros tilalmat. Mivel a szükséges adatokat nem nyújtották be, az osnabrücki illetékes bíróság a lezárást jogellenesnek ítélte meg.

    A legnépszerűbb alpesi vonalak részben lezárva

    A Hahntenjoch és Lechtal környékén Tirolban ezzel szemben a civilek finomkodás nélkül kimondják, hogy szó nincs balesetekről, hanem a motorok "zajterrorjáról", amitől úgy a lakókat, mint a turistákat védeni szeretnék. Vizsgálják a behajtási tilalom lehetőségeit a következő szezonra. A Sellajochnál a Dolomitokban is több nyugalmat remélnek. Ott 2017 nyarán szerdánként minden belsőégésű motorral hajtott járműre általános behajtási tilalom van. Előreláthatólag marad az intézkedés 2018-ra is, lehetőleg akár több napra és/vagy további útvonalakra kiterjesztve. A nyugalmukat akarják az L755 mentén lakók is Paderbornnál: a 7 km hosszú útszakaszt zajvédelmi okokból tervezték lezárni a motorok előtt. 2017 júniusában azonban, egy szép, verőfényes ünnepnapon, amikor rengeteg motoros kelt arrafelé útra, a mérések messze a hivatalosan engedélyezett határértékek alatti zajszintet mutattak. Paderborn járás vissza is vonta az útvonalzárat.

    Vidék és MoncA kedveli ezt.
  10. Ugyan az elején azt ígértem, hogy teszek fel a VN900-ról, 1700-ról is fordítást, ezt most mégis inkább lemondanám. Ezek a modellek már az uniós csatlakozás környékén jelentek meg, így hozzánk is jutott belőlük tesztpéldány, jelent meg róluk magyar nyelvű írás, sőt tesztvideó is. A VN2000-et szándékosan nem említem, Magyarország sosem tartozott a célpiacai közé, nem tudom, fut-e belőle 10 db a hazai utakon... és a célpiacokon sem hozta az elvárt sikert, ami szerintem a gyártónak éppoly érthetetlen, akárcsak nekem. Ezt bizonyítja a rövid modellciklus, míg a 900-as és 1700-as modellek a világ szerencsésebb pontjain a mai napig a Kawa kínálatába tartoznak.
    Tekintetbe véve a hazai piac felvevőképességét, inkább a címben jelzett témára kerestem rá, szerencsére nem is sikertelenül. Mivel nem célom Mikszáth írásaival konkurálni terjedelem terén, így most az alábbi két írásból ragadok ki részeket (a képeket az eredeti írásokból húztam át):

    Honda VT 600 Shadow
    [​IMG]

    Műszaki adatok (Modellév 1995, gyári adatok)
    Motor: Két henger-négyütemű-V, hengerenként 3 szelep, vízhűtés
    Térfogat: 583 cm3
    Teljesítmény: 30 kW (41 PS) / 6500 min-1
    Nyomaték: 51 Nm / 3500 min-1
    Gumiméret e/h: 100/90-19 / 170/80-15
    Üzemanyag: 11 l
    Tömeg: 212 kg

    Anno 1988-ban a japán chopperek még utcai motorok voltak szerencsétlen csepptankokkal, kényelmetlen lépcsős ülésekkel, borzasztó szarvasagancs kormánnyal. Legalábbis a Suzuki Intruderéig. Ebben az évben hozta a Honda az ellencsapást a VT 600 Shadow-val. A háromszelepes V2 az elnyűhetetlen örökmozgóként megismert Transalppal közös polcról származik. A cruiser változathoz a teljesítményt 41 le-ben korlátozták. Számos rajongóját a Shadow autentikus fellépésével nyűgözte le . A központi rugózás merevvázas felépítménnyel áltat minket. Már a második évben 9-ről 11 l-re növelték a tankot, 1996-ban vezette be a Honda az ötsebességes váltót. A Shadow tulajdonképpen mentes a típushibáktól, így hálás dolog használtan is hozzájutni. Ha az előző tulajdonos nem hanyagolta el, semmi komoly gonddal nem kell számolnunk.

    Árak: A 600-as Honda Shadow enged nekünk némi játékteret árban (3000 euró vételárig szól az eredeti cikk) ami az egyéni ízlésünk kiteljesítését illeti a kiegészítők terén: a korai modellek már 1500 eurótól hozzáférhetők. Jelzetten menetkészen, komoly hiányosságok nélkül, részben egyenesen friss műszakival . A felső polc kínálata 2700 eurónál elérhető, itt jellemzően csak a rendszámot kell rácsavaroznunk, és már vihetjük is.

    Bár a múltkor a 800-as Kawa önálló bejegyzést kapott, itt most a használtpiaci értékelése jön, így kár lenne kihagyni, különösen ajánlom mindenki figyelmébe a Driftert (igaz, azt 4000 pénz alatt nem adja senki).


    Kawasaki VN 800 Classic


    [​IMG]

    Műszaki adatok ( Modellév 1996, gyári adatok)
    Motor: Két henger-négyütemű-V, hengerenként 4 szelep, vízhűtés
    Térfogat: 805 cm3
    Teljesítmény: 40 kW (55 PS) / 7700 min-1
    Nyomaték: 64 Nm / 3300 min-1
    Gumiméretek e/h: 130/90-16 / 140/90-16
    Tank: 15 l
    Tömeg: 256 kg

    A rossz nyelvek szerint a VN 800 egy Fat Boy klón. Kinézetre igazuk is van. Csakhogy a VN 1996-ban pontosan a felébe került egy eredeti Milwaukee-Twinnek. És a V2 már majdnem egy sporttwin: menetdinamika terén a Nippon-Cruisernek nincs miért szégyenkeznie. A motor kabátujjból kirázza a teljesítményét, emellett kimondottan jól elforgatható, éles helyzetekben rendkívül jól reagál. A futómű és fékek korának legjobbjai, a rugóstag azonban inkább keménynek nevezhető. Némi hiányosság a kuplungnál észlelhető, hidegen indításkor nem mindig emel ki megfelelően. A teljes modellciklus alatt a mérnökök kétszer módosítottak a rendszámtábla elhelyezésén. Egyebet semmit. Ami megy, az megy, ennyi.


    Árak: A félsportos Kawasaki jobb példányai teljesen kimerítik a költségvetésünket. Az alapos összehasonlítás kifizetődő, a futásteljesítmény 20-70000 km közt néhány száz euróval befolyásolja a keretet. Néhány eladó szívesen fizetteti meg drágán a beépített kiegészítőket.



    Suzuki VS 800 Intruder

    [​IMG]

    Műszaki adatok (Modellév 1996, gyári értékek)
    Motor: Két henger-négyütemű-V, hengerenként 4 szelep, vízhűtés
    Térfogat: 805 cm3
    Teljesítmény: 37 kW (50 PS) / 6400 min-1
    Nyomaték: 67 Nm / 3700 min-1
    Gumik e/h: 80/90-21 / 140/90-15
    Tank: 12 l
    Tömeg: 216 kg

    Kevés japán tudott ténylegesen ennyire a nyakára hágni egy Harleynak: Már a név, Intruder, lefordítva "Behatoló", figyelmeztet rá, hogy előbb a VS 750, majd a VS 800 a Sportsterek birodalmában akartak elvadulni. És a Trudi erőlködés nélkül vetett sötét árnyékot az ami-vasakra Európában az eladási számokat tekintve. A kezdetektől fogva szolid konstrukció volt, alig valamit változtatott a Suzuki a teljes modellciklus alatt az Intruderen. És miért is tette volna? A koncepció működött. Különösen a 45°-os hengerszögű V2 a maga nagy rugalmasságával talált hamar sok barátra. A motor a maga 50 lóerejével flottul reagál, ellenben a futómű némileg több kurázsit kíván. A lábtartók helyezése kissé osztályidegen, a motor középmagasságában fekszik. Jellemző gyengeségei a típusnak nem ismertek

    Árak:
    Némi szerencsével találhatunk elfogadható példányt nagyjából 2200 euróért. A majdnem teljesen modellazonos 750-es bár ritkább, többnyire pár százassal olcsóbb. Az izmosabb VS 1400 már feszegeti a büdzsé határait. Aki a felső határt 3500-4000 közé állítja be, már hozzáférhet a nagyobbakhoz.

    Innentől jön a második cikk, mivel fentebb a VT 600 és a VN 800 már volt, a VT 750 S és a Kawa 800 Drifter nem kerül be a listába. (hacsak nem kapok rá külön kérést) Utólag olvasva megállapítottam, nem igazán voltam konzekvens, mert ilyen alapon a VZ 800-at sem kellett volna idefűznöm.

    Suzuki VZ 800 Marauder
    [​IMG]


    Már-már nevetséges: az 1997-től 2003-ig terjedő gyártási időszakban ez a középkategóriás cruiser újonnan több, mint 10000 vevőre talált (a német piacon, megj. tőlem). Pedig szinte minden összehasonlító tesztben alul maradt, mert futómű oldalról vizsgálva az ember komoly gyengeségeket fedezhetett fel nála. És a komoly mennyiségben alkalmazott fémhatású műanyag elem sem hatott túl szexinek...
    Végső soron a siker igazol. Hogy a szokatlan vonalvezetés, az egyszerű, egészéges hődinamikájú motor, vagy egyszerűen az akkor kedvező kereskedői ár, átszámolva 6000 euró vezetett ide? Mindegy. A Marauder a mai napig a nem szokványos cruiserek osztályába tartozik, az individualisták táborát erősítve. Másodkézből, gondosan karbantartva és ápolva ez a szolid 800-as jó tipp a kis költségvetésű vevőknek.

    Előnyök: nagyon jó teljesítményleadás alacsonyab fordulatszámon, viszonylag robbanékony (60-100-as sprint 6,2 sec alatt) jó terhelhetőség (200+ kg, ez tényleg jó érték, az 1500-as Kawa tud 190-et), jó használtpiaci érték

    Hátrányok: kiegyensúlyozatlan kormánygeometria, szerény képességű rugózás, szűkös hasmagasság, kényelmetlen üléspozíció, gyenge, nem túl jól adagolható hátsó fék

    Adatok (Modellév 1999): Vízhűtés , V2-négyütemű, 45° , 805 cm³, 39 kW (53 PS) / 6500/min, Tömeg 219 kg, Tank 13 liter, ülésmagasság 720 mm, Csúcssebesség 163 km/h, Gyorsulás 0–100 km/h 5,4 sec, Fogyasztás 4,7 l/100 km

    Ár: 2500 eurótól

    A fenti két írásban ismertetett további jármű már vagy nem japán, vagy jellemzően nem a szebbik nemet célozták meg a megjelenésükkor (power-cruiserek, baggerek 300+ kg súly felett) de ha igény mutatkozik rá, ide teszem a kívánt modell leírását.
    NaNa, Vidék, MoncA és 1 másik tag kedveli ezt.
  11. ...és fennen hirdessük a nyugati demokrácia fennsőbbrendűségét... képmutató orwelli színjátékát.

    A pnp.de írja szűk egy órája: A motorozási tilalom elleni tüntetés betiltása ellenére bikerek tartanak Münchenbe

    Azaz a müncheni motoros tüntetés betiltása ellenére motorosok ezrei vonultak a tartományi fővárosban szombaton. A bikerek csapatokban gurultak a Középső Gyűrűn keresztül, mondta el egy rendőrségi szóvivő Münchenből. Ez már több forgalmi fennakadáshoz vezetett. A rendőrök megpróbálták a motorosokat befolyásolni, nehézség adódott többek közt a Luise-Kiesselbach alagútnál. A rendőrség azt gyanítja, hogy a motorosok kipufogógázai kioldották az alagút automatikus tűzoltó rendszerét.

    Már reggel 50-100 fős csoportok gyűltek össze több helyen. Dudaszóval, felkiáltásokkal, feltekert zenével keltek útra. "Hajthatunk a Középső Gyűrűn, ezt senki nem tilthatja meg nekünk", mondta egy motoros, aki Erding vonzáskörzetéből érkezett.

    Szombaton egész Németországban akartak a motorosok a tervezett hajtási tilalommal szemben tüntetni. A Középső Gyűrűn az ország legnagyobb vonulását kívánták megszervezni. Ezt azonban a körzeti megbízott referens pénteken, késő délután, biztonsági okokra hivatkozva betiltotta. Mondván, hogy a nagyszámú motoros jelenléte közlekedési fennakadásokhoz vezethet, ami akadályozza a mentő járművek haladását (itt jegyzem meg, az őszi országos traktoros tüntetés akkor mit okozhatott? Mert azok aztán eldugítottak mindent)

    Egyes motorosok azonban jelezték, nem fognak engedni a tiltásnak. Az eredetileg tervezett központi megmozdulást azonban a szervező lemondta.
    NaNa és Vidék kedveli ezt.
  12. A bejegyzés létrehozása végül tegnap elérte célját: nem tettem kárt senkiben és semmiben. Azonban jobbnak láttam eme "átfogalmazást" (minő eufemizmus) végrehajtani... Végtére is az ember nem szívesen szembesül akár éveken át azzal, hogy volt pár óra, amikor az önuralmát de facto sikeresen lemorzsolták róla. Főleg nem állítok ennek emlékművet nyilvánosság elé. Ha netán van olyan lehetőség valahol, hogy "bejegyzés törlése", azt valaki régebbi motoros (ejj, de szépen passzol ez ide) elmesélhetné, hol találom, és ennyivel kevesebb szemetet hagyok hátra a virtuális térben.
    bocsi, M.Helga és NaNa kedveli ezt.
  13. Jelenleg éppen a gaskrank.de német motoros oldalról nézem a híreket, miszerint Bajorországban már bíróság előtt az ügy a tervezett időszakos tilalom miatt. (Itt most nem az országosra tervezett, hanem a tartományi saját intézkedésről van szó.) Kísérteties összecsengést mutat a tilalom a korai járványügyi intézkedésekkel, nem teljesen tilos, munkába/orvoshoz/patikába stb. szabad, ám a színtiszta túramotorozás, az önmagáért motorozás lenne alapból tilos. A bácsi akcentusa miatt számomra kissé nehéz követni a mondandót, itt a Rajna partján elszoktam attól a déli "ónémet" dialektustól :DMindenesetre a bajor kormányzat nem mutat elég rugalmasságot, és még mindig nem kíván enyhíteni az intézkedéseken. Sőt... Azonban ezzel a helyzettel még a bajor rendőri szakmai szervezetek sem elégedettek. Persze azért, mert számukra nehéz megállapítani, hogy az ellenőrzés során bemondott indok valós, vagy csak mond valamit az intézkedés alá vont motoros. Érthető módon szeretnének szabadulni a felelősség terhétől.

    Nem a videó tartalma: ezzel kapcsolatban elérhető németországi lakcímmel rendelkezők számára a petíció is az országos ügyében, én ma délelőtt írtam alá. Német lapok egyébként már cikkeznek arról, hogy az enyhülő intézkedések miatt végre fellélegző turizmus most ismét bajba kerül Bajorországban: a motoros csoportok országos szolidaritása miatt a szállodák igen komoly foglalástörlési hullámmal néznek szembe. Pedig sokuk éppen a motoros túrázókra rendezkedett be.

    upload_2020-6-14_23-35-8.jpeg
    Azt azért érdemes megjegyezni, hogy a képen látható cikk egy mondata felvet egy érdekes/súlyos problémát. Ugyanazt, ami az elmeroggyant dízeltiltásra is jött: többen is csak nemrég vettek, vagy vennének új motort, ami ennek a tilalomnak köszönhetően eladhatatlanná válik, a használtpiaci értéke a béka segge alá zuhan. Annak ellenére, hogy hivatalosan forgalomba vannak helyezve, használhatatlanná válnak.
    A következő snitt azt pedzegeti, hogy jöhet következő évad a Sons of Anarchy-ból.

    4:25-től akkor is érdemes megkattintani a videót, ha kicsit sem tudunk németül, itt ugyanis már arról van szó, hogy hamarosan indulhat a Jawa 300 európai forgalmazása. Ott pedig megtekinthető maga a kész jármű kivetítve, igaza van a TB-s cikknek, a Mahindránál tisztelettel nyúltak a márkához.

    Szóba kerül, hogy egyre több hivatalos helyről érkezik a bejelentés, miszerint a modellt az európai terjesztéshez homologizálják. 2018-ban a Mahindra eljutott odáig, hogy kialakította a kereskedői hálózatát, méghozzá túl korán: nem tudtak érdemben reagálni a vevőoldali igényekre, a jármű iránti keresletre, és a minőséggel is gondok voltak. Időközben ezt a problémát állítólag orvosolták. A Jawa 300 forgalmazása a tervek szerint még 2020-ban megkezdődik Európában. Az ABS-es első tárcsafék ezt mindenképp megerősíteni látszik. Természetesen a legelső célpiac , mily meglepő, Csehország lesz, hisz a márka 1929 óta ott volt jelen (azt azért viccesnek tartom, hogy a bemondó ezt az okot csak feltételezi). Utána jön a többi ország is.

    A Kawa villanynindzsája nevet kap, ezzel önálló típussá válik: EV-Endeavor . Annyit tudni, hogy kap egy 4 gangos váltót, teljesítményadatokat még nem közölnek A jármű fejlesztése 4,5 éve zajlik, tehát eléggé előrehaladott állapotban van. Hogy mikor válik piacképessé, az azonban még nyitott kérdés. Látható pár másodperc elejéig menet közben a tesztpályán.

    Az utolsó rövid a német Moto-GP törléséről szól, az okát én ide most le nem írom. Hócipő- és zacseszproblémáim vannak már tőle...

    Ennyi vót a móka mára... ;)
    Vidék, MoncA és NaNa kedveli ezt.
  14. Az eddigiekkel ellentétben most nem egy konkrét írást teszek ide, hanem a "testberichte.de"-ről mazsolázgatok tulajdonosi véleményeket. Mégis más, amikor nem egy újságíró pár napos eredményét kell olvasni, hanem olyan emberek összegzését, akik azt a vasat hajtják sajátként.

    Elöljáróban az egyéni benyomásom a paciról: ahhoz képest, hogy ez már nem az az "igazi" klasszikus táltos, mégis igen szemrevaló tud lenni a cruiser kategóriában. Személyes ízlésem szerint a sötét színvilág inkább jól áll neki, feketében igen jól hozza a "nagyvasfíling"-et. Mivel a VN széria az 1500-as 2000 évi kiadásától kezdődően kivétel nélkül mind befecskendezős rendszerű, és rommá iskolázott hülyegyerekeknek kell megfeleljen az eu-s előírások szerint, a gyári hang komoly alultápláltságot mutat. Azonban megéri ráülni, még úgy is, ha nem mész vele. Nekem volt szerencsém a szomszéd lókupecnél, az 1600 LT mellett (amit Classic Tourerként árult, ott állt a 900-as, ami szintén LT :bang:, és még mindig megvan) a 900-ast is felpróbálni. A yenki import F6-ost inkább kihagytam :DPici vagyok...

    Szóval, az ezerhaccáz kívánja a combot és a centit, alapállásban 180 alatt nem a te motorod, ha nem kérsz hozzá némi módosítást a kormánynál. Az a reptereket alázó méretű tank ijesztő élmény tud lenni, alatta a súly tiszteletet parancsol. Még az ezeöccáz is érdekes. Komolyan rettegtem, hogy ne döntsem meg vele a szomszédos motorokat körülöttem.

    A VN900 ezután maga volt a felüdülés. Fotelmagasság terén biztos nincs köztük 2 centinél több eltérés, ám a némileg keskenyebb ülés, a közelebbi kormány és nem utolsósorban a kevésbé brutális tömeg miatt szinte fellélegez az ember. Megkockáztatom, a 250-es Jawa-n nem esik ilyen könnyed érzetű, kényelmes póz, a tört üléses ETZ-kre hajaz, alacsonyabb üléssel, ám attól azért jól érezhetően izmosabb tömeggel. Szó szerint újra két lábbal áll a vezető a földön, hajlandó elhinni, hogy övé az irányítás (Ezt 5 lóerő fölött sose higgyük el, már ez a gépi teljesítmény is bőven elég ahhoz, hogy felszecskázzon minket a vasárnapi levesbe fűszernek / hagymaalap helyett. Forgácsoló vagyok, tépte már ki a hajam a horizontál, nem vicces, amikor a mechanikai erők bemutatót tartanak) Az ember hajlamos hamar otthon érezni magát a VN900 nyergében, én csak azért nem ilyent vettem, mert inkább a kardánhajtásra esküszök, ez meg szíjas, és az 1500-as óccsóbb is vót. (Igaz, 6-8 évvel idősebbek is a még karbis verziók)

    És akkor lássuk, mit mondanak róluk gazdáik, azt előrebocsátom, hogy lényegi panasz egy darab sincs:

    "Villan, brummant és örömet okoz" címmel írja Ben Gamal a következőket 2015-ben:

    "Előnyök: elfogadható fogyasztás

    alkalmas városban rövid távokra, szerpentinekre, országúti túrákra, autópályára, hosszú távra

    Halló, 55 évesen megcsináltam az A2-t. Előtte egy Honda Shadow 125-öt hajtottam, majd a VN900 Classicra (2011, 50-ről 48 lóra fojtva - alig v. semmi különbség) nyergeltem át. Nem összehasonlítható a Hondával.
    De a kis Honda tanulni jó volt.

    Teljesen elégedett vagyok a VN900-zal. Szűk kanyarokban dolgozni kell az embernek (nehéz darab), de csak megy és megy... A súlyt szoknom kellett, de most nem is játszik egy széllökés az utakon. Az ABS nem lett volna rossz, de előtte a Hondán sem volt. [...]"

    Lotte1958 írta 2011-ben december 11-én (azaz szintén egy csaj a motoron, gyaníthatóan akkor 53 évesen):

    "2010 májusában szereztem meg a jogosítványt. A motort újonnan vettem. Azóta 22 000 km-t vezettem. A gép csak megy és megy... 1,82 magas vagyok, két éve porckorong operációm volt. Semmi fájdalom egy napi túra után.... hetes túra után... tényleg szuper ülés esik rajta. Teljesen elégedett vagyok a vassal."

    Csajoknak is címmel írja név nélkül a hölgyemény 2007 okt. 31-én:

    " A nyáron, 44 évesen megszereztem a jogosítványt, és a sikeres vizsga után kikölcsönöztem egy VN900-at. Közel állt hozzám, a kedvesem egy Mean Streaket hajt, ami nekem kissé nehéz volt (A Mean Streak először az 1500-asból készült, NAGYON nem kis darab, megjegyzés tőlem)
    Azonnal beleszerettem, és egy héttel később már egy vadonatúj sötétpiros állt a garázsomban. Imádom."
    NaNa és MoncA kedveli ezt.
  15. Minekutána az Úr megsokasítá kegyelmét fejem felett, és bő kézzel osztogatván elhozá a szent szombatnak napját, magam is éreztem az ő angyala által sugalmazott cselekvési kényszert. Na jó, ehhez talán a szomszédnak több köze van... Aki a génjei mélyén is klorofillt hordoz, valószínűleg. Mert kertészkedik ezerrel. És ha a fű magassága az udvaron fél milliméterrel is 4 centi fölé hág, akkor, mint újkori Zeusz, villámot szóró tekintettel játsza a háziurat. Ahhoz képest, hogy nőből van, és ő is csak bérlő, ez mindenképpen jó teljesítmény. Mivel én nemektől függetlenül rühellem a hisztit, inkább megtámadom önként és kötelességtudóan a füvet az udvaron, ha már oly botor módon nő... A GAZ! Nem tartja magát a rajnai szabvány 40 mm (+/- 0.2) magassághoz... De ha már kint vagyok, csekkolom a táltost, kicsit be is indítom, öblítse át a fúvókákat, itt még nincs injektor... És örömmel konstatálom, hogy az akku is szépen tartja a kalóriákat, gond nélkül tekeri a másfél litert. Jó lesz ez nekem, érzem...:mad:Évát is sikerült rábeszélni, üljön fel a foteljébe, kb negyed órát rettegett, hogy "ezderohadtménkűnagy" :DPedig akkor még csak állt... Mi lesz, ha egyszer felröfög a feneke alatt?:D
    NaNa, MoncA, bocsi és 1 másik tag kedveli ezt.