Blogbejegyzések megtekintése ebben a kategóriában: mindennapok

  • Szegecs
    Nagyjából ez az üzenete az elmúlt 4 hétnek, amit a cím közvetít...

    (Frissítve)

    Már a csattanás előtti két hétben feltűnt, hogy gyanúsan megszaporodtak az elém akár szándékosan, akár vakságból bevágó emberek, körforgalomnál, kocsibeállóknál, kereszteződéseknél, amit az ember csak el tud képzelni (meg amerre jártam, ugye :D). Aztán szökőnap kedvéért jött a puszi az Ivecoval, amivel annyira mégsem lettem karcmentes, mint az a minap kiderült, két bordám azért csak igényel most némi töredezettségmentesítést. A bevágások ezután is folytatódtak, a múlt hét végén már egészen extrém módon, ott a szétnyíló sávoknál még balról rámhúzta egy Merci a kormányt az utolsó métereken, a 60-as útszakaszon legalább 110-zel, hogy ő még befér elém. Nem kellett 40 centi távolság, hogy kiüssék alólam a Yamahát is, a változatosság kedvéért most Düsseldorfban (ez a D lesz az új mumusom, a múltkor Dormagen volt). A kolléga még kérdezte is, miért nem mentem utána, ő mögöttem előbb látta, mi készül, reflexből kapcsolt vissza kettőt büntetni indulni. Mesélte, amit ő látott, sokkal meredekebbnek nézett ki, nem számított rá, hogy érintés nélkül elmegy a kocsi mellettem.

    Ezek után kb 20 perccel sem beadta a navi is a kulcsot, amit a kawás túrákhoz szereztem még be magamnak, és ami kétszer járt velem eddig Magyarországon is. (többször láthatóan nem akar, rasszista kötsög :D)

    Tegnapelőtt jött a kárbecslő Bismarckot nézni (tényleg, mint a fjordokban, a fal mellett egy lakókocsi és egy utánfutón fekvő csónak közé bedugva), direkt olyant kerestem, aki érti a motorok baleseti problematikáját. Megvan a gazdasági totálkár, és azt mondja ugyan, hogy meg lehetne próbálni a vázat húzópadra rakni, de olyan helyen kapta a pofont, hogy nagyon valószínű a húzópadon történő repesztés.

    A céghez az Ördögűzővel mentem, mivel először is 18 fok volt, másodszor az autó kagylós üléstámlája annyira most nem esik jól. Hazafelé kicsit kujtorogva mentem, élvezkedjünk...

    Tegnap is gurulgattam még egy két órácskát (a kötelező agyatlan két elémugrás is megvolt, tudnám, mi a francnak szerelnek némely autókra tükröt meg idexet), és már hazafelé menet megálltam egy cigiszünetre. Amikor is feltűnt, hogy furcsán néz ki egy kicsit a vas, feltűnően koszos helyenként. Na igen... a friss, még csillogó villaolaj elég könnyen begyűjt minden szemetet, port stb. Nem csak úgy könnyezget, de szinte (na jó, ez tényleg durva túlzás lesz) sugárban pisálja körbe a szoknyát. Máról holnapra. És nem padkáztam, nix fekvőrendőr, semmi ilyen.
    Persze, most, szezonkezdet kedvéért, amikor a műhelyek fuldokolnak a munkában.
    Szóval most elgurulok vele szépen lábujjhegyen szervizbe (3 km a háztól, a franc megeszi, ha itt lesz valami nyavalya), és remélem, hogy a nagypénteki Riders kirepülés előtt visszakapom.

    Meglátjuk, meddig leszek sarokba állítva. Mert ez már nem célozgatás, itt már üvölti az életem az arcomba, hogy üljek le, és gondolkodjak. (csak azt nem mutogatja, hogy min is...)

    Update: Yamaha szervizben, a villatömítés mellé esedékes egy kormánycsapágy is, és ugyan még nincs a halálán, de akkor már kap egy új gumit is előre.
    Vidék és NaNa kedveli ezt.
  • Szegecs
    Hát, ja. Itt van az ősz, itt van újra. De száradjon ki a karburátorom, ha szépnek merem nevezni. Mi ebben a szép? Takony, nyálka, hűvös nyirok, eső, leim az utakon. Motorozásra csak mérsékelten és ritkán alkalmas egy 25 éves cruiserrel. És a sport-tourerrel sem egy nyugtató meditációs gyakorlat kimenni az utakra.
    De legalább történtek dolgok az idén. Hol is hagytam abba a motoros témát?
    Ja, igen, hogy hivatalosan is Rider lettem.


    Patch.jpg

    Ez a kép a haver kertjében készült Leverkusenben, egy héttel az "avatás" után, vele együtt lettünk "vollmember"-ek, egyébként ő az, akit megfertőztem a Tourer-mániával:


    IMG_20230107_140403263_HDR.jpg


    Aztán július elsején így néztünk ki:


    IMG_20230701_175925907_HDR.jpg

    Nekem szerencsém volt, a kolléga nyerte a mellénnyel egyező színű hajat :D

    Aztán még júliusban megejtettük az éves országos találkozót Türingiában. Hatalmas csapatás, voltak Lengyelországból, Svájcból, Olaszból, és asszem, Spanyolból is VROC tagok ( Vulcan Riders and Owners Club)
    Az olaszoknál igen kemény a némettel összehasonlítva a taggá válás, ott két "vizsga" van, egy belföldi és egy nemzetközi.
    A lengyelek, ha idegen felvarrót akarnak (akár csak más VRA-Chaptertől), akkor be kell állítsanak egy második mellényt, a hazain csak honos VRA patch lehet.

    Vannak eltérések rendesen. (csak halkan jegyzem meg, a magyar csapat szabályzata alapján nekem innen a CH 36 10 éven belül esélytelen lenne...)

    Még a magyar túra előtt sajnos lemaradtam az apák napi kimotorozásról (nem röhög, a fiam nemrég nősült :D) : https://youtube.com/shorts/GhtKR6xGSXs

    de a találkozó már rendben ment:





    A blogszerkesztő csak mérsékelten hajlandó betölteni többszöri frissítés után is, bocsi az ilyen fapados linkelésért.

    Az idei év egyébként elég vérszegény lett, kb csak 13 ezret sikerült beleúsztatni a Bismarckba.

    A találkozó után még ellátogattunk páran a Travellers MC rendezvényére, akik jól ráfaragtak, a teljes 3 napos találkozójuk nagy része szakadó esőben telt, erről sajnos nincs értékelhető képanyagom.
    A naptári őszöm pedig már kőkeményen arról szólt, hogy motorral járok munkába, most pedig már szigorúan 4 kerék, én a kezdet kezdetén megutáltam az esőben motorozást. És a vizes avar még mindig nem partner ebben a szórakozásban.
    Vidék és NaNa kedveli ezt.
  • Szegecs
    Egyre inkább visszahúzódtam, lényegesen kevesebb kontaktom maradt.
    Még ha senki nem is támadt rám, nem dobtak-utáltak ki sehonnan, nem igazán tudom elfelejteni, mit is műveltek velünk embertársaink 3 éven keresztül. Erre az életben nem számítottam volna. Mi mindennek el lettünk gyalázva, mire rákényszerítve, és miket tettek volna velünk a legszívesebben... Mind részt vettek benne...
    Ha ma erről megkérdezed őket, mint nemrég a főnökömet, csak feszengve a cipőjüket nézik, és semmit nem akar tudni senki a dologról. De mind hagyták, hogy minket be akarnának zárni, a pénzünket (bért, munkanélkülit, nyugdíjakat) blokkolnák, mert mi oltatlanok vagyunk. Követelték, hogy saját zsebre álljuk az orvosi költségeinket, netán egyáltalán ne juthassunk orvosi ellátáshoz. Most, hogy éppen ők azok, akik tömegesen halnak, vagy épp a kórházban fekszenek, , munkaképtelenek lettek, erről már senki nem beszél (valójában mégis, most ők követelnének kártérítést, természetesen állami, azaz adópénzből, azaz az enyémből. Amit ÉN MÉG MINDIG TUDOK FIZETNI!) A zárójeles rész tőlem, a blogtulajtól van.

    A korona-időszak hihetetlen gyalázatos eljárásai után már amúgy is kikérem magamnak, hogy egy ilyen társadalom tagja legyek. Nem vagyok szívesen egyedül, de inkább magam maradok, mint hogy ilyen emberekkel vegyem magam körül.
    Másrészt ezt egyben önvédelemnek tekintem. Ez az őrültekháza ugyanis már elviselhetetlen.

    (VK-n találtam, németül. )
    NaNa kedveli ezt.
  • Szegecs
    Szombaton (azaz holnapután) VRA Mittelrhein találkozó Biedenkopf magasságában.
    A globális felmelegedés legnagyobb dicsőségére Kölnbe 19°napi csúcshőmérsékletet ígérnek, Biedenkopfhoz 17-et. Ez már korrigált, ez tegnap még 15°volt... Július elsejéről beszélünk.

    Közben segítsen ki valaki ganglionok terén, mert nem értek valamit: ha a felmelegedés oka a széndioxid kibocsájtás, (aminek részaránya az első mért értéktől kb 150 év alatt század százalékos növekményt talán produkál, de ez már inkább mérési hiba kategória), akkor miért tolják ész nélkül a geoengineeringet, miszerint finom fémrészecskéket terítenek szét a légkörben, csökkentendő a beérkező napfény mennyiségét, egyfajta tükörhatást próbálva előidézni?... Ez nem valami elcseszett alufóliasapkás elmélet, mai hivatalos hír az EU berkeiből. Miközben pontosan tudják ezen fémek élettani hatásait az élő szervezetekre. A pár hete megjelent ötletről, miszerint kifeszítenének egy divatos méretű napernyőt a bolygó nap felőli oldalára, már nem is beszélve. Nem kéne lassan elküldeni a zöldeket, és támogatóikat némi javító-nevelő táborozásra, mondjuk Novaja Zemljára? Meg amúgy mindenkit, aki ezt a bullshitet tolja, ott ugyanis rengeteg éhező jegesmedve van.

    Bocsesz a kitérőért, de ez nagyon kikívánkozott...
    NaNa kedveli ezt.
  • Szegecs
    Méghozzá minden fronton.
    Azt már régóta tudjuk, hogy a bundásrepublik jogutódja a kis bajszos ezeréves Birodalmának, (ahogy Oroszország is a Szovjetunió jogutódja), de mostanra eljutottunk oda, hogy a náci tempó visszatért a német politikába, és korántsem barna, de zöld-kék liberális köntösben.
    Pár hónapja már elfogadták a törvényt, miszerint kormányzati szereplőkről "tiszteletlenül beszélni" (pl segghülyének nevezni, mely cselekedet manapság nem annyira sértés, mint inkább csak tényrögzítés sajnos) bűncselekménynek minősül.
    A külügyér asszonyt az egyik vlogger nevezte ostobának, már másnap lecsapott rá az új törvény teljes szigorával az államügyészség. Nyert magának 8 hónap börtönt 3 évre felfüggesztve, meg kipengethet 10000 ojrót egy menekülteket segítő alapítvány kasszájába.
    A helyettes kancellár, gazdasági minisztert játszó mesekönyvíró is kapja az ívet a társadalom irányából rendesen, erős a gyanúm, hogy ezt a törvényi hátteret éppen miatta állították fel.
    Az infrastuktúra mindenesetre szépen alakul "minden idők legjobb Németországában", a névtelenen be(fel)jelentő központ már működik, ahol a felelősségteljes, hazáját és kormányát (de főleg ez utóbbit) tisztelő bürger bárkit az apparátus figyelmébe ajánlhat, aki a kormányzati szereplőkről tiszteletlenül nyilatkozik, akár csak baráti körben. Nem ismerős ez valahonnan?... Ez lenne az EU mintademokráciája, és ezek osztják az észt jogállamiságról. Hát... kösz.

    No, ennyit a közéletről.

    A Bismarck szeptemberben kapott új papucsokat (okés, én is érzékelem a képzavart, ez olyan, mint kígyó térdzokniban :D), az azóta eltelt 7 hónapban sovány 5000 km került bele, ez az ősz-tél-tavasz nem volt igazán a motorosok legjobb barátja. Mert komoly hideg ugyan nem volt, aminek ugye most a russzofób retardáltak különösen örülnek, de elég nedvesre sikerült. El is gondolkodtam azon, hogy ideje lesz eldöntenem, merrefelé tegyem meg a következő evolúciós ugrást, és azt hiszem, a bőrlégzés-kopoltyú vonalára szavazok. A globális felmelegedés vallásának híveit innen is csókoltatom, sőt, követelem, hogy kezdődjön végre el! Vagy legalább némi spoilert, bitte...

    Ezek az április végi 10-12 fokok nem túl meggyőzőek.

    Az Ördögűző a héten megy szervizbe, ahol kap új patkót hátra (vazze, lehet, ő maga az ördög? :D ) inspekcijót annak minden szépségével, és műszakit.

    Én mindenesetre most lecsattogok a ház elé, lerántom róla a leplet... hogy hónapos álmából némi Vulcanettel szalonképessé tegyem.
    Jövő hétvégén Stammtisch, aztán még utána 4 hét, és indulnak a táltosok Kőszeg-Vonyarcvashegy irányába

    Kép most nincs. Pont

    Update: 7 hónap állás után a Yamaha önerőből beindult. Asszem, mégis megtartom.
    NaNa és Vidék kedveli ezt.
  • Szegecs
    Régóta morgolódok a motorok súly témáján, pontosabban azon, ahogyan azt még a "szaklapok", tesztelők is kezelik.

    Valahol, valami félresiklott az agyakban.

    A járművek kategóriákra oszlanak. Autókból is megkülönböztetünk, kis-, alsó közép-, felső közép-, nagyszedán SUV stb kategóriákat. De ugyanez igaz a repülőkre, hajókra egyaránt. Motorokra ez olyan szinten igaz, hogy külön jogosítványkategóriákra van osztva, míg B-vel bármilyen személyautó + 3.5 t össztömegig haszongépjármű is vezethető. Sőt, pár évvel ezelőttig (legalábbis itt Németországban) trike-okra is érvényes volt, csak nemrégóta kell hozzájuk A jogsi.

    Nos, motorból is megkülönböztetünk számtalanfélét, a szupertúrázótól (pl a K1600) a robogókig.
    Már nem egyszer megfigyeltem, mennyire tudnak teszterek egy-egy modell tömegén jajongani, a jármű önsúlyát a teszteredmények osztályozása során negatívan értékelni, ezzel egyszersmind kimondva, hogy "jó lenne, csak nehéz dög". Legutóbb ezzel pl a GTR1400-nál és az FJR 1300-nál is találkoztam.

    Na, Béláim, gondolkodjunk... Olyan motort keresünk, ami jól pakolható, azaz jól terhelhető. Tudjon nagy távolságokat erőlködés nélkül (azaz komoly erőtartalékok felett rendelkezve), felső határig, vagy még tovább pakolva, tempósan leküzdeni. De (az eddig tapasztalt mentalitás alapján) ne legyen 200-240 kilónál több, mindezt hétköznapi halandó számára megfizethető árban...

    Én tudom, hogy a mérnöki-mechanikai lehetőségek napjainkban már szinte meghaladják a képzeletet is, de néha az az érzésem, hogy némely zsurnalisztáknál elgurult a gyógyszer.

    Vegyük a fent említett GTR1400-at. A neten azt találtam róla, hogy 308 kilónyi önsúllyal van versenyben, ami szerintem egy interkontinentális csatahajónak meglepően jó, főleg a 150+ lóerejéhez képest. Ehhez képest a tesztelő említi ezt, mint vásárlási ellenjavaslatot...

    Szándékosan nem írok sem nevet, sem linkeket...

    Ha valamit szeretnék kellően szilárddá-merevvé tenni, akkor azt nem spagettiből építem, annak anyag kell. Jellemzően acél. Lehet alumínium is, de akkor bőven izmosabb profilból kell dolgoznom, ami viszont a mérettartományra van negatív kihatással.

    Az erősebb motor robusztusabb blokkot eredményez, főleg, ha ezt a motort nem hegyezték ki a határokig, az ugyanis az élettartamára lenne kellemetlen hatással (valamint a tartós magas fordulatszám a fogyasztásnak/környezetterhelésnek sem tenne jót). Azaz, minden egy kicsit fölé van benne méretezve. Már megint tömegnövelő tényező. Akkor a más fordulókör, gáz- és kormányreakciók még nem is kerültek szóba.

    Mintha a ma embere nem akarná tudomásul venni, hogy mindennek ára van. Ha masszív, golyóálló vasat akarsz, annak súlya lesz. A súly nem az ördögtől van. Biztonságot sugall... Akárcsak az autóknál. Tudat alatt ez is az oka sokaknál ennek a SUV-mániának, pedig ez színtiszta nyersanyagpocsékolás, ha belegondolunk, hogy terepjárónak kinéző autók valódi terepképesség nélkül, indokolatlan energiafelhasználással szaladgálnak az útjainkon. Fontos, hogy a gyártó jól keres vele. Az általános alchimia mindig is az emberi hülyeségből állított elő aranyat, nem ólomból.

    Minden járműnek van súlya. Azt nem kerülni kell, hanem megtanulni bánni vele. Elsősorban a fejekben. Tudni kell pl, hogy minél nehezebb a vas, annál hamarabb érsz a "point-no-return" állásig, ahonnan már nem fogod meg az állóhelyzeti dőlését. Kisebb a játéktér. Gyakorlás és megszokás kérdése az egész. És itt jön képbe a megfelelő képzés, valamint a megfelelő információs háttér. Ha mindenhonnan azt kapod, hogy jajj, 280 kiló (vagy több), birkózni kell vele, valószínűleg el tud ijeszteni ez az információs környezet, a hétköznapi ember mindig alábecsüli a propaganda tudatra gyakorolt hatását.

    Helyre kellene tenni a dolgokat a fejekben, az újságírókéban is. Abból a szempontból kéne végre néznünk a dolgokat, hogy mi mire való, és ahhoz képest mennyire lett jó. Ez ma mintha tömegesen sikkadna el.
    Minden járműnek a maga osztályában/szerepkörében megvannak a maga dimenziói. Amikkel együtt kell tudni élni. És észben kell tartani, hogy ahogy egy 50-es robogóval nem fogok Maglód-Székesfehérvár viszonylatban napi ingázásra jelentkezni, úgy egy Boss Hosst sem választok városi rohangászónak. És akkor hirtelen majd minden a helyére kerül.

    Érdekes módon az ülésmagasság már nem kerül ilyen kontextusban szóba, pedig egy motor biztonságos vezethetőségében szerintem sokkal komolyabb tényező. Mert stabil talajfogással a nehezebb motorok is gond nélkül kezelhetőkké válnak.
    MoncA, bocsi, NaNa és 2 további tag kedveli
  • Szegecs
    Mivel több oldal is foglalkozik vele, és jönnek "szakértő", és megalapozott vélemények-reakciók egyaránt, gondoltam, elmesélném, hogyan is zajlik egy motoros "A" kat. képzés itt kint, vagyis nekem mihez volt szerencsém. Ez a hír váltotta ki az "íráskényszert" belőlem, és itt találkoztam vele először.

    Elméletből kap az ember egy normál B KRESZ-t, valamint 2 duplaóra járműspecifikus oktatást, ahol is a spec. védőruha, technika, és némi forgalmi bevezető + a motorra külön vonatkozó előírások/extra veszélyforrások kapnak hangsúlyt. Érdemes rá elmenni, mert az iskola méretétől függően 2-4 hetente egyszer van, és ha ezen nem jelensz meg, az iskola nem enged elméleti vizsgára. Valamint itt elhangzanak olyan dolgok, melyet a vizsgabiztos a gyakorlaton simán bekérdezhet.

    Amennyiben nem az A2-A1-A láncot futod, tehát nem vonatkoznak rád az időkedvezmények (egy év múlva a következő) akkor minimum 12 duplaóra a kötelező forgalmi gyakorlat, valamint előtte a tanpálya az alap motoros gyakorlatokkal, amikről hamarosan szót ejtek. Ezeknek nincs előírt időtartama, ez az oktató belátására van bízva. Ha úgy ítéli meg, hogy stabilan kezeled a motort, és a feladatokat gond nélkül fogod hozni, akár 1-2 duplaóra után mehettek ki "duhajkodni" az utcára. Nálam kb 8 óra (nem dupla) után mondta, hogy akkor okés, legközelebb már forgalom, mert nekem sem a 650-es NC (szoktatásra szánt, valójában A2-höz tartott) Hondán, sem az ezres Suzukin nem passzolt a testhelyzet, nagyon nem szeretem, ha hajolnom kell, ösztönösen egyenesedek fel. Ennek azonban kifeszülő karok (merev felsőtest, nem megfelelő irányítás) lett az eredménye. Elképzelhető, hova vezet(ett) mindez. Tehát, még saját kérésre lenyomtunk 5 órát tanpályán, mire ÉN IS azt mondtam, hogy okés. Mert ő azt látta, hogy megcsináltam, de én éreztem, hogy az még nagyon nem a magabiztos járműkezelés. Belül ott volt a görcs, és ezt az egészet egy helytelen testtartás okozta. Ez pedig motoron nagyon nem üdvözítő... És tényleg nem volt vicces vészelkerülés manővernél egyidejűleg figyelni testtartásra- térdkontaktra, sebességre, a megfelelő ponton kikuplungolásra, tekintetvezetésre, helyes kanyarodási mód alkalmazására. Mindezt 50-nel, az 5. órán, úgy, hogy előtte 4 héttel volt az utolsó gyakorlásod, mert a koronaterror miatt minden időpont ment a lecsóba. És persze 20+ éve nem vezettél amúgy semmi gépi erejű kétkerekűt. Ekkorát, ilyen teljesítménnyel meg sose, még a közelében sem jártál...

    Ez extra 325 ojró volt, de most is azt mondom, megérte.

    Ezután maga a forgalom már kifejezetten kikapcsolódásnak számított, egy-két régi beidegződést leszámítva gond nélkül ment. Egyszer lemaradtam egy 30-as tábláról (főútvonal, katonai parádék alkalmazására alkalmas szélességű), és reflexszerűen bennem volt a kihúzódás jobbra. Nos, erről szerencsére hamar sikerült leszoknom. Kihasználom a sávot, amennyire csak tudom, helyzetnek megfelelően.

    Akkor tehát lássuk a gyakorlatokat, amiket a tanpályán hozni kell. Először is, nincs 2 gyakorlati vizsga. Ha a gyakorlópályás feladatokra a vb rábólintott, akkor mars ki a forgalomba, egyszerre van lezavarva az egész (nincs feleslegesen 2 időpont + vizsgadíj, csökken a vizsgaközpontok terhelése is)

    Minden! gyakorlat a "tükör-vállnéz-index" szentháromsággal indul, enélkül érvénytelenek.

    Az első feladat a stop'n'go. Elindulás, kigyorsítás 10-15-km/h-ig, megállás lábletétellel. 2X jobb, 2X bal láb a vizsgafeladat, a sorrendről a tanuló dönthet :D

    Aztán, hogy tanuld értékelni a hátsó féket, jön a haladás lépésben, a "kisszlalomon". 4-7 km/h a megengedett. Az átlagsebességed figyelik, ha túl hamar keresztülérsz a bójasoron, bukta (megvan a tempó tól-ig ideje értelemszerűen), ha első féket használsz, szintén, bár akkor ez a kisebbik bajod, mert simán pofára esel... "kapukihagyás" szintén érvénytelen mutatványnak számít, mint ahogy a döntött bója is.

    Ha ez sikerült, jön a hosszú szlalom, 4X9 + 2X7 méter jeltávolsággal. Elvárt minimum sebesség 25 km/h, 40 felett határozottan ellenjavasolt, akárcsak a fékek használata. Tapasztalat szerint 30-35 tökéletes. Sokan nem értik, tehát itt elidőzök kicsit. Itt megtekinthető, a videó a feladat elkezdésétől indul, nem kell a rizsát kiszenvedni. Németül tudók itt hallhatják, ahogy a végén külön kiemeli a bácsi, a sebességet nagyon nem érdemes menet közben csökkenteni, mert "beesik" a jármű.

    Az oktatóm 3 féle kanyarodási módot próbált megtanítani. valójában 4, mert az egyiknek 2 változatát is bemutatta, kipróbáltam, és megerősíthetem, működik mindegyik. Ennek hamarosan értelme lesz...

    Az első az alap, a motorral együtt dőlés. Aki már ült legalább drótszamáron, ismeri, nem vesztegetek rá szót, kellően hosszú ívekhez tökéletes.

    A második, a motor "leszorítása", amikor mi magunk nem dőlünk vele. Ez történhet vállból-karból, amikor a kormányszarvat szorítjuk lefelé, és csípőből-lábtartónyomással. Nos, ezutóbbiról láttam pár hónapja egy videót, szülővárosomban, Kaposváron volt pár éve egy veztech képzés, ahol az übermenő kiképzőőrmester-panamakalapos, gyakorlótéri oroszlán oktató kerek-perec kijelentette, hogy ez baromság, ilyen nincs, a motort kormánnyal irányítjuk, és kész. Halkan megsúgom, hogy nekem, a gyakorlatlan kezdőnek ment a tanpályán, és működik szűk 3000 km legális motorozás után még egy lábdeszkás, 3 mázsa feletti cruiseren is, 150-es gumikkal. Igaz, itt a csípő nagyobb hangsúlyt kap. Tehát ezek voltak 2A és 2B verzió.

    A harmadik verzió a mostanában egyre többet emlegetett ellenkormányzás.

    Ezekről az onroad.hu a közelmúltban külön videót is csinált a "motorozási technikák" sorozatban.

    A hosszú szlalom feladat egyidejűleg gyakoroltatja mindhárom főverziót. A 30-as tempó már kiköveteli a gyakorlatbemeneti ellenkormányzást. Ezután a következő 3 bójához alkalmazhatjuk az együttdőlést, ám az utolsó 2X7 méterhez már óhatatlanul a leszorításra lesz szükségünk, különben megy a mutatvány a lecsóba. (Gondoljunk a szűkülő-váltakozó ívekre...)

    A negyedik feladat a vészelkerülés fék nélkül. Itt adott távolságon BELÜL észlelve a veszélyt, 45-50 km/h sebességgel, fékezés NÉLKÜL kell felbójázott oldaltávolságra kikerülni, majd a lehető legrövidebb szakaszon visszatérni a saját nyomvonalba. A bemeneti sebesség okán kezdésként egyértelműen csak ellenkormányzás működik, a visszatéréshez okvetlenül leszorításra van szükség. Fék használata, nem elegendő bemeneti sebesség, kapudöntés, vissza nem térés saját nyomvonalba érvénytelen gyakorlatot eredményez.

    Az 5. feladat ugyanez, csak intenzív fékezéssel, visszatérés után normális állóra fékezéssel. Hangsúlyozottan NEM vészfékezéssel, azonban mindkét fék használata elvárt, ez alól csak az integrálfékes jármű használata esetén van kivétel. Erre külön figyelnek. Ahogy a kuplung helyes használatára is... A fékezés megkezdésétől a visszatérés befejezéséig a kuplung kiengedése nem megengedett. Túl korán megkezdett fékezés, valamint az előbb felsoroltak szintén gyakorlatismétlésre vezetnek, ha itt még nem lőtted el a 3 lehetőséget.

    A 6. feladat pedig a vészfékezés. És komolyan veszik. Nem csak egy kicsit élesebbet fékezel, hanem ami a csövön kifér. Ha a vizsgabiztos nem hallja az ABS-t dolgozni, (persze, ha van) akkor tudhatod, hogy nem fékeztél elég erősen. Ha nincs, mert a saját motoroddal nyomod, és valami korosabb járműved van, amire még nem jutott, akkor is bőszen nézni fogják a féktávot, tehát ügyelj rá, hogy kigyakoroljátok rendesen előtte, mert Németországban azon a motoron KELL vizsgáznod, amelyikkel a tanfolyamot végigcsináltad.

    Egy feladat 1X ismételhető, és a teljes feladatsorban 3X ismételhetsz. Ha ez nem jön össze, utcára aznap már nem mész... Eddig a gyakorlatsor.


    A mi gyakorlófelületünk egy hatalmas tóparti, 7 duplasoros parkoló volt, ahol egyidejűleg több iskola oktatói is kint voltak "edzeni" rendszeresen. Itt azért jól fel lehetett mérni a különbséget iskolák-oktatók közt...

    Törvényileg előírt követelmény a teljes tanfolyam ideje alatt pl a sisak, protektoros kesztyű, megfelelő kabát, váll-könyök-hátprotektor + derékkötő, nadrágban térd- és csípőprotektorok, valamint egy megfelelő védelemmel rendelkező lábbeli (oktató-iskola belátásra bízva, miben engednek fel a motorra).

    Van az én oktatóm, a porosz kiképzőtiszt, aki még a sisakomat is több ízben megreklamálta, hogy nem kéne állvédelem nélkül. Rendszeresen csekkolt órák előtt, hogy megvannak-e a protektorok. Szúrópróbaszerűen.

    Láttam én is oktatókat, akik a bizonytalan kezdőket felültették maguk mögé, hogy szokják az érzést.

    És van a másik véglet, ahol a tizenéves kiscsaj egy 500-as géppel ISMERKEDIK! Azaz még szokja egyáltalán a kuplung-fék-gáz reakciókat, első óra, tehát megfordulni is a parkoló végén csak rollermódszerrel tud.

    Na, ő odafeszített a júliusi kánikulában egy horgolt kesztyűvel, pólóban, susogós dzsekivel, "elasztik" naciban, vászoncipőben. A kesztyűt hamar levette, mondván, csúszik, dereka-hasa minden irányba lóg kifelé. Látványnak is épületes volt, főleg a darázsinvázió kellős közepén...

    De az oktató hagyja. Óradíjat fizeti, a korona miatt az iskola ruhát nem kölcsönözhet, ügyfelet veszteni senki nem akar. És ilyenkor elgondolkodok azon, hogy olvastam itt nem egy hölgyemény panaszát, hogy milyen elcseszett oktatóik vannak, akik mindenbe belekötnek, hogy lehessen zsarolni-leugatni a növendéket, és akkor tessék. Itt egy ilyen...

    Azt is gyakran hallom otthon, jellemzően a HÍM nemtől, hogy az órákat "lepapírozzák". És ilyenkor csodálkozom... Hogy ennek a tanuló örül. Mert nem fogja fel, hogy lehet, hogy előbb megy forgalomba (már, ha sikerül a névleges órákkal a vizsga), de még a kevésnél is kevesebb rutinnal, és ráadásul gyakorlatilag asszisztált ahhoz, hogy meglopják. Mert a leigazolt óraszámokról számla készül, azt meg legalább részben illik kifizetni, minimum az adótartalmát. Ha bemész egy étterembe, megrendeled a kaját, ülsz ott egy kicsit, NEM kapod meg, kifizeted, (akár csak az adórészét) és távozol? mert mondhatod, hogy láttak ott? Vesszek meg, ha értem...

    Ahogy nem értem az otthoni nyolcast sem. Az milyen forgalmi helyzetet szimulál? Vagy csak látványos, és jól lehet vele némely kezdőket szopatni?

    Az együttmotorozás (oktató-tanuló) itt pl nem alapelvárás, egyszerű okok miatt. A többség persze így adja, de nem követelmény, Németországban ugyanis NEM MEGENGEDETT az álló járműsorok közt előre gurulni.

    Ez még akkor is így van, ha a legutóbbi kigurulásnál magam láttam a motoros rendőrt ezt tenni :D
    Vickancs, Vidék és MoncA kedveli ezt.
  • Szegecs
    Az előző bejegyzésemre utalnék vissza, a kímélő, második paripára. Ha GTR használttesztet nézek-olvasok, akkor afelé hajlok, ha FJR-t, akkor arra, ha BMW, akkor amarra, és így tovább...

    Mivel ez amúgy sem egy rövidtávú projekt lenne, tehát, ha csak a jövő télen veszem meg, akkor sem vagyok elkésve, így nem vagyok elkésve... :D Az előbb láttam egy srácot, aki cruiserrel tolja offroadban... :D lehet, nem is veszek másikat? ha netán ezt elhasználom, lesz helyette másik, és nem kell párhuzamosan kettőt üzemben tartanom... És akkor lesz egy donor.

    Istenem, 25 éve benyugtatózott vakhangya támadt fel az emeleten, asszem, keresek egy pszichiátert ... :D
    MoncA, NaNa és Vidék kedveli ezt.
  • Szegecs
    Láttam a hírt korábban már a hegylakóknál, és úgy voltam vele, mint ahogy a legtöbb ember ezt lereagálja: pech, újabb két motorossal szűkebb a világ, de nem ismertem őket, nem érintett meg. Holott amióta csak a fejembe vettem, hogy megcsinálom a "nagyjogsit", kaptam az ívet mindenhonnan: "jajj, most aztán meg fogsz halni" . Igen, mi, akik felülünk a kétkerekűre a szabad levegőért, extra rizikót vállalunk. Mert amikor autóban vagyunk, akkor is benne van a pakliban, hogy jön egy barom, és megsturcol, rosszabb esetben ölre vesz minket. Csak autóban egy picit jobb a túlélési esély. Kocsitól függően. Alkalomtól függően. Hol talált el. Mennyivel jött. mennyivel mentél... Szeretném, ha a mondandóm üzenete félreértés nélkül jutna el hozzátok. Nincs ebben SEMMI káröröm, vagy ilyesmi. Ha reggel kiléptél az ajtón, MINDEGY, hogy gyalog, 2 keréken, vagy autóban indulsz útnak. Tedd meg, ami RAJTAD MÚLIK! Ékes bizonyíték ez az eset is, hogy ő nem tette, és ez 2 emberéletbe került. És legyen ez (is, sajnos a lista beláthatalanul hosszú az évtizedek távlatában) intő bizonyíték/jel: vigyázhatsz bármennyire, ha a másik barom. Tudom, az ember nem létezhet napi 24 órás halálfélelemben. Annak nagyon hamar muszájkabát lenne a vége a vigyorgóban. Csak soha ne kezeld evidenciaként, hogy a párod/szülőd/gyereked holnap is rádmosolyog. Mert előfordulhat, hogy valamelyőtök nem ér haza. Mert nem mindenki söpröget a háza táján, és a fenti tanulság nem mindenkinek evidencia. Nem az számít, hogy mivel rovod a kilométereket. És nem csak az számít, hogy te figyelsz-e. Mert vannak védhetetlen helyzetek, amikor a MÁSIK barom.
    Naponta rengeteg ember ül fáradtan kormányhoz, ami egyszerűen elkerülhetetlen, a 8-10-12 óra gályarabság komoly degradációs hatással jár. De az egy kényszerű gazdasági élethelyzet. Azonban cefrésen vezetni döntés. Mert tudtam, hogy még mennem kell, mégis a pohárhoz/üveghez nyúltam (kinek-kinek vérmérséklete szerint).

    Elment két ember. Nem ismertem őket. Csak annyit tudok róluk, hogy motoron ültek, és a rendőrségi híradások szerint vétlenek voltak. Lehet, a következő "jóidő" engem takarít be, hisz a szezonnak vége, az autósok egyre kevésbé számítanak ránk, hitványabbak a fényviszonyok, nedves avar, stb... Én nem szezonrendszámot váltottam, ha lesz olyan idő, bizony, januárban is fel fogok ülni a motorra. "Most gyertyák égnek a kezekben, itt vannak mind, akik szerettek"...

    Végülis, kiért szól a harang?...

    És valahol tudom, hogy ezt feleslegesen írtam. Magam is számos hasonló írást láttam már az évek folyamán. Akiknek kéne, azok ilyent vagy eleve nem olvasnak, vagy ha véletlenül a szemük elé is téved, nem tudja őket megszólítani. Az emberek nagy része nem csak sérthetetlenségtudatban szenved, de nagyon sokan hiszik magukat olyannak, aki még akkor sem hibázhat, ha ivott. Én meg elpocsékoltam az életemből közel fél órát, ám még így is bőven jobban vagyok, mint akik apropóján erre rászántam magam. Én CSAK fél órát vesztettem...
  • Szegecs
    Lássátok, Béláim az úrben (ez célirányosan ilyen), néhány héttel ezelőtt a TÜV Deutschland elkövette azt a hibát, hogy legalizálták a kétkerekűek iránti évtizedes vonzalmam, és immáron kékfrász nélkül mehetek ki az utakra 4-nél kevesebb guruló elemmel szerelt közlekedő edényeken. Nem tudom, melyik nyomott többet a latban, a hozzávetőleg félmilla ungarise valutának megfelelő összeg, amit belegyilkoltam (igen, ennek itt alaphangon ez az ára, lásd a korábbi bejegyzést ezügyben), vagy a TÜV is érezte, ha most elkaszálnak, a jövő héten új székházra lesz szükségük, mert úgyis porig égetem a 9 hónap futamidő után, esetleg a vizsgabiztos kb 10-12 évvel fiatalabb mivolta, de egy általam is fájdalmasan élesen érzékelt járműkezelői hiányosság ellenére (mert maga a kölni csúcsforgalom délután négykor már nem kihívás esőben sem, Pesten anno kocsival havon-jégen cidriztem) csont nélkül átengedett a pógár. Ennek idestova 3 hete. Azt a bizonyos gyakorlatot a napokban az élet kőkeményen számonkérte rajtam, immáron ABS nélkül. Jelentem, csikorgó gumival jelesre vizsgáztam, nem csak élek, de karcmentesen mentettem. A gyakorlat neve kikerülés "satufék" után.

    Szóval tesztelgetek. Nem csak a motort (áldott a japán mérnök, aki a nagy orosz birodalmak túlsó felén lakik :bang: ) de egyben magamat is. És furcsa tanulságokat kell levonnom.

    Lassan 21 éve CNC-vel foglalkozom, ahol a koncentrációs képesség kifejezetten szükséges és elvárt. Komplett darabokat felprogramozni, amiket más CAM-szoftver nélkül be sem vállalna, néha eltart 4-6 órán keresztül, így azt feltételeztem, ezzel nem lesz gondom, összpontosításban kifejezetten jó vagyok (mert egyébként tényleg, gallérfényezés nélkül). És most jött a meglepetés: az egy másfajta koncentráció. Kipróbáltam az új motoros navit a fülessel (szándékosan nem írok márkát, típust, ez most nem a reklám helye), hadd lássam, itt a környékben milyen útvonalat ajánl, és azt kellett tapasztalnom, röpke 50 km után komolyan kezdenek kimerülni az idegeim. Ebbe persze az is belejátszik, hogy az 1500-as VN nem kanyarvadászatra van kitalálva, és hogy mennyire nem, azt majd a tesztből olvashatjátok. De eljött a pont, amikor egy lavór méretű körforgalomnál a 3. kijáratnál kellett volna kimennem egy falunál, és a másodikon kirántottam, mert láttam, hogy ebből másképp padkázás lesz. Egyrészt közel 13 évesek a gumik a paripán, nem kóstolgatom a tapadáshatárt. Másrészt több évtizedes kihagyással kezdtem újra a motorozást olyan méretben, amit korábban közelről nem is láttam. Harmadrészt harckocsisáncnak alkalmas mélységű nyomvályúk voltak ebben a nyomorult lavórban :D. Megrendeltem hozzá az új gumiszettet, gond nélkül meg is jöttek, csak még műhelyt nem találtam, aki be is vállalja, ettől a motortól mindenki a fejét vakarja. Eddig kettő mondta, hogy "persze, szívesen megcsináljuk", aztán jött a telefon, hogy izé, bocsi, nem merünk hozzányúlni.

    Azt is fel kellett mérnem, jó dolog felnyitott sisakkal menni, a szélvédő sokat segít, de 80 felett jobb lecsukni. Amikor elfelejtem, úgy megcincálja a szél a pofázmányom, hogy ihaj. Ez pluszban nem keveset tesz hozzá a fáradtságérzethez. Az a baj, 50 alatt viszont muszáj felnyitnom a pára miatt. Ezen sajnos a Louisnál beszerzett célirányos szer sem segít számottevően, csak valamelyest csökkenti a páralecsapódást. Persze, ha ismét 16-17° körül lesz majd a hőfok, netán még feljebb, ez a gond is megszűnik. Összességében egy ilyen és ekkora motoron rettenetes fárasztó tud lenni eleinte az úgynevezett élménymotorozás. De nem én lennék, ha itt most bedobnám a törülközőt, ugyan. Szoktatás kérdése, és nem azért vágtam bele, hogy néhány kezdeti kihívás elriasszon. Mert ugye, teher alatt nő a pálma, és Kőhalmi rosszul tudja: nem csak Szentes címerében van pálma, de a faluméban is.

    Szó se róla, embert próbáló feladat egy ekkora monstrum nyergében újrakezdeni több, mint 2 évtized után. Ám azt gondolom, megéri, és ez is csak rám vall: nekem a könnyebb, sokak által járt út sosem volt jó. Mert "... amíg létezem, a magam útját járom... " Még ha eleinte fájdalmas is tud lenni.
  • Szegecs
    Na, most mindenki kitalálhatja, hogy mim... :D Szóval, jelen állás szerint szűk 12 óra múlva meglesz az első próbautunk a Bismarckkal, még reggel fel kell pattintanom rá a rendszámot/felfogatást. Igen, 3. nekifutásra sikerült végre bejelentenem a drágámat, de rohadtul necces volt. Szóval, kb 5 hete voltam a Zulassungstellénél, hogy most aztán rendszámot kap angyalka. Jó korán felkeltem (még leírni is utálom), hogy ne legyen nagy sor előttem sorszámhúzásnál. Bőven nyitás előtt ott voltam... Aztán láttam, hogy sokan mások is :D Node sebaj, Tóbiás, főbejárat nyit, mennék sorszámért, aszongya "kishölgy" a pult mögött, hogy csak időpontra. Gyanús is volt, hogy most szinte senki nem ment arra, amerre én... Na vazze, angyalka, mekkora puszit kérsz, intézni nekem egy időpontot? Itt néztem be a mutatványt, ő olyant nem ad, majd elintézem onlány valahogy/valahol. Há'b+, én is szeretlek, nagygáz haza, stadtkoeln.de, időpont foglalva, az első szabad lehetőség 3 hét múlva... Komoly orvosok, virológusok, mikrobiológusok szerint kb a 16. hét óta értelmetlen koronáról beszélni, de szeretlek benneteket... Na jó, elsején mentem újra, farokfelcsapva, kinyomtatott időponttal, hogy az Input-Output Manager ne okoskodjon megint. (egen, a portás) No, már maj'nem kész, aszongya a hölgyemény (mások azt mondanák rá: egy tányércsörömpölést megérne) "nem írhatja a nevemre a pacit, mer' sáros vagyok gépjárműadóügyileg. Oooooofckyrmm - vagy én téged... és tényleg, a szekér évfordulós, csak én közben másik zsinagógában tartom a pénzem, nem tudták leemelni... De ha megoldom fél egyig, és addig visszaérek, átírja. Na, pá, aranyom, várjunk még. Haza, szekérharács elutal, új időpont lefoglal. A legkorábbi lehetőség 15-e, 10:20. Elsején. Lassan a korona szót is megutálom...

    ...na, tegnap aztán feltettem kis ausztrál kalapomat, és mint egy huligán Krokodil Dundee (neki, ugye, nem volt hosszú haja) megrohamoztam újra a hivatalt. Már az feltűnt, hogy eleve sokkal könnyebb az odaút. "Hiszek" a jelekben, azaz, ez az én életemben inkább kipróbált tény, ha valahova nem kell odaérnem, akkor rohadtul nyögvenyelős a dolog, most, mint az olajozott villám... a feléig. A korábbiaknál már az utcánkban is kész halál volt az odaút. No, és akkor odaérek, a foglalt időpont ellenére most csak 20 percet kell várnom a 40 helyett, mire odahívnak, flottul szalad a szekér nagyon. És akkor benyögi: Hauptzollamt. Gépjárműadó. A te anyádat, barátom, két hete kifizettem, mozoggyááááááá'! De nem, menjek oda, intézzem el, ha fél egyig visszaérek, a nevemre írja. Óóóóóób+. 11-kor. (a múltkor néztem, ott is csak időpontra, azt meg csak TELEFONRA!)Hááááá, tanár úr kérem, készültem, nálam van a levél a Hauptzollamttól. Van telefonszámom. Ja, fck, ez az aacheni, nem a kölni, az elmaradást oda kellett utalni. na, felhív, bemond, ügyfélszám, fizetve, igen, tényleg, jó, a kölni irodát kell felhívni... De elkönyveltem, hogy nab+, megen' 2 hét.
    Asszony pajtit felhív melóban, kéne a szám, küggyé sms-t, oké, ne a reptéri kirendeltséget, az ehrenfeldit...
    Okés, szám megvan, felhívom, aszongya a fószer, ha 11:45-ig odaérek, addigra kész lesz az igazolás a kifizetésről, meg van szűk 3 ojró saram, azt még rendezhetem. Mindezt 11:10-kor, a folyó másik partján... Radarerdő-belvárosi elmebaj/Hyundai Grandeur 3,3 V6 0:1, 11:28-kor ott voltam. 2 perc volt felvennem a papírt, 20! perc volt kifizetnem a 2,84-et a szemközti épületben a kasszában, de fél egy előtt ott voltam az igazolással, hogy sármentes vagyok. Szóval, a Bismarcknak hivatalosan is én vagyok az 5. kapitánya...

    És a legszebb: most nézem csak a forgalmiját, 93 dBa a zajszintje, az elhaladási pedig 78 dB, szóval, egy rakás tiltás nem érvényes rá :D 95-nél lennének gondok :)

    Páran már láttátok a képeket a vasamról. Nem vagyok mazochista, sem szuicid. Nem azért vettem 1500-as motort újrakezdéshez, mer' maj' most én jól megmutatom, "kisparasztok, így köll ezt". Hanem, ha visszatekintek eddigi életemre, nem vagyok benne biztos, hogy anyagilag a későbbiekben megengedhetek magamnak motorcseréket. Ez itt van, bőven jó 2 személynek is, akár hosszú túrákra. Csak fenntartani kell,az meg azért menni fog.
    NaNa, Vidék és MoncA kedveli ezt.
  • Szegecs
    Jelenleg éppen a gaskrank.de német motoros oldalról nézem a híreket, miszerint Bajorországban már bíróság előtt az ügy a tervezett időszakos tilalom miatt. (Itt most nem az országosra tervezett, hanem a tartományi saját intézkedésről van szó.) Kísérteties összecsengést mutat a tilalom a korai járványügyi intézkedésekkel, nem teljesen tilos, munkába/orvoshoz/patikába stb. szabad, ám a színtiszta túramotorozás, az önmagáért motorozás lenne alapból tilos. A bácsi akcentusa miatt számomra kissé nehéz követni a mondandót, itt a Rajna partján elszoktam attól a déli "ónémet" dialektustól :DMindenesetre a bajor kormányzat nem mutat elég rugalmasságot, és még mindig nem kíván enyhíteni az intézkedéseken. Sőt... Azonban ezzel a helyzettel még a bajor rendőri szakmai szervezetek sem elégedettek. Persze azért, mert számukra nehéz megállapítani, hogy az ellenőrzés során bemondott indok valós, vagy csak mond valamit az intézkedés alá vont motoros. Érthető módon szeretnének szabadulni a felelősség terhétől.

    Nem a videó tartalma: ezzel kapcsolatban elérhető németországi lakcímmel rendelkezők számára a petíció is az országos ügyében, én ma délelőtt írtam alá. Német lapok egyébként már cikkeznek arról, hogy az enyhülő intézkedések miatt végre fellélegző turizmus most ismét bajba kerül Bajorországban: a motoros csoportok országos szolidaritása miatt a szállodák igen komoly foglalástörlési hullámmal néznek szembe. Pedig sokuk éppen a motoros túrázókra rendezkedett be.

    upload_2020-6-14_23-35-8.jpeg
    Azt azért érdemes megjegyezni, hogy a képen látható cikk egy mondata felvet egy érdekes/súlyos problémát. Ugyanazt, ami az elmeroggyant dízeltiltásra is jött: többen is csak nemrég vettek, vagy vennének új motort, ami ennek a tilalomnak köszönhetően eladhatatlanná válik, a használtpiaci értéke a béka segge alá zuhan. Annak ellenére, hogy hivatalosan forgalomba vannak helyezve, használhatatlanná válnak.
    A következő snitt azt pedzegeti, hogy jöhet következő évad a Sons of Anarchy-ból.

    4:25-től akkor is érdemes megkattintani a videót, ha kicsit sem tudunk németül, itt ugyanis már arról van szó, hogy hamarosan indulhat a Jawa 300 európai forgalmazása. Ott pedig megtekinthető maga a kész jármű kivetítve, igaza van a TB-s cikknek, a Mahindránál tisztelettel nyúltak a márkához.

    Szóba kerül, hogy egyre több hivatalos helyről érkezik a bejelentés, miszerint a modellt az európai terjesztéshez homologizálják. 2018-ban a Mahindra eljutott odáig, hogy kialakította a kereskedői hálózatát, méghozzá túl korán: nem tudtak érdemben reagálni a vevőoldali igényekre, a jármű iránti keresletre, és a minőséggel is gondok voltak. Időközben ezt a problémát állítólag orvosolták. A Jawa 300 forgalmazása a tervek szerint még 2020-ban megkezdődik Európában. Az ABS-es első tárcsafék ezt mindenképp megerősíteni látszik. Természetesen a legelső célpiac , mily meglepő, Csehország lesz, hisz a márka 1929 óta ott volt jelen (azt azért viccesnek tartom, hogy a bemondó ezt az okot csak feltételezi). Utána jön a többi ország is.

    A Kawa villanynindzsája nevet kap, ezzel önálló típussá válik: EV-Endeavor . Annyit tudni, hogy kap egy 4 gangos váltót, teljesítményadatokat még nem közölnek A jármű fejlesztése 4,5 éve zajlik, tehát eléggé előrehaladott állapotban van. Hogy mikor válik piacképessé, az azonban még nyitott kérdés. Látható pár másodperc elejéig menet közben a tesztpályán.

    Az utolsó rövid a német Moto-GP törléséről szól, az okát én ide most le nem írom. Hócipő- és zacseszproblémáim vannak már tőle...

    Ennyi vót a móka mára... ;)
    Vidék, MoncA és NaNa kedveli ezt.
  • Szegecs
    Minekutána az Úr megsokasítá kegyelmét fejem felett, és bő kézzel osztogatván elhozá a szent szombatnak napját, magam is éreztem az ő angyala által sugalmazott cselekvési kényszert. Na jó, ehhez talán a szomszédnak több köze van... Aki a génjei mélyén is klorofillt hordoz, valószínűleg. Mert kertészkedik ezerrel. És ha a fű magassága az udvaron fél milliméterrel is 4 centi fölé hág, akkor, mint újkori Zeusz, villámot szóró tekintettel játsza a háziurat. Ahhoz képest, hogy nőből van, és ő is csak bérlő, ez mindenképpen jó teljesítmény. Mivel én nemektől függetlenül rühellem a hisztit, inkább megtámadom önként és kötelességtudóan a füvet az udvaron, ha már oly botor módon nő... A GAZ! Nem tartja magát a rajnai szabvány 40 mm (+/- 0.2) magassághoz... De ha már kint vagyok, csekkolom a táltost, kicsit be is indítom, öblítse át a fúvókákat, itt még nincs injektor... És örömmel konstatálom, hogy az akku is szépen tartja a kalóriákat, gond nélkül tekeri a másfél litert. Jó lesz ez nekem, érzem...:mad:Évát is sikerült rábeszélni, üljön fel a foteljébe, kb negyed órát rettegett, hogy "ezderohadtménkűnagy" :DPedig akkor még csak állt... Mi lesz, ha egyszer felröfög a feneke alatt?:D
    NaNa, MoncA, bocsi és 1 másik tag kedveli ezt.
  • Szegecs
    Este, munka után csak azért nem üvöltöttem fel hangosan, jó somogyi stílusban, amikor szembe jött velem ezittene, mert már az utca nagy része bősz alvásban leledzett. Pillanat alatt ökölbe szorult a talpam is.
    Értem én, hogy feleslegesen ne üvöltsön a brumi, de azért ez már a nyílt kib...s kategória. Azt hiszem, nem mondok azzal újdonságot, hogy a motorozási élményfaktor igen jelentős összetevője a hanghatás. Fokozottan igaz ez a terjedelmes országúti cirkálók kategóriájára, ahol a (többnyire) vékettő morgásának élménye, hogy két dugattyúcsapás árán átérsz Dorogról Tatára, valósággal külön kéjhormonként hat az agy erre szakosodott központjaira. Persze, a német életszínvonal komoly árnyalatokkal világosabb, mint a magyar, de azért vannak itt is gondok szép számmal, és nehezen hiszem el, hogy tényleg ez volt a legégetőbb probléma, főleg a jelen helyzetben, amire a bundásrátnak most aztán okvetlenül megoldást kellett találnia.

    Hogy ezek mennyire ráérnek! Ráadásul milyen jó honoráriumért... Persze, valami látszattevékenységet folytatni kell a közlekedésben is, hiszen az alig egy hónapja életbe léptetett szigorításból csúnya pofáraesés lett (ugrásszerűen nőtt meg a bevonandó jogosítványok száma), olyan pedig nem fordulhat elő, hogy a közlekedés kellő számú résztvevője ne érezze magát cseszegetve. Még a végén megvádolják őket, hogy nem csinálnak semmit! (Hogy az anyjuk lánykori neve is valószínűleg "Pótcselekvés" volt, az mellékes) Hogy a társadalom minden része érezze a magas Birodalmi... izé Szövetségi Tanács törődését, új mumus van születőben, a HANGos motor. Eddig a vírus volt, tavaly a gaz széndioxid, azelőtt a klímaváltozás, azelőtt sertéspestis, stb. Minden évben van egy új rettegni való, egy legyőzendő ellenfél. Ezek a barom német politikusok állandóan háborúzni akarnak valami ellen. Az már kiderült, hogy a maci nem játék, így az oroszoknak néha gorombán odamondogatnak, de csak szőr mentén (azért a gáz, meg a kőolaj csak onnan jön...) A CO2 egy olyan dolog, amivel egy lényegi intézkedés során a gazdaságot állítanák falhoz, a közlekedésben komoly eredményeket nem tudnak elérni, csak megfizethetetlenné válnak az új autók itt is. Azért az euro-7-ről még nem tettek le, itt is vissza kellett csuknom a bicskát a zsebemben...

    Mielőtt azt mondanánk, hogy ez minket nem érint: előfordulhat, hogy eljönnél egy motoros túrára pl Bad Schandau felé. Hidd el, megéri, csodás vidék ez a "Szász Svájc" felé, ahogy a német nevezi. És most gondold el, hogy pl hétvégén, vagy turistaszezonban az F6 akár a régióba nem hajthat be... Pedig teljesen legális, gyári a kipu a paripán. Nem ez lenne Európában az első hasonlóan agyatlan intézkedés. Egy 20 éves motorral már nem jársz csak úgy keresztül-kasul Európában.

    Hiába, a víz mindig a szemetet dobja fel, újabb ékes bizonyíték, hogy bűnözők vezetik a világot. És ha feltesszük a kérdést, hogy kinek áll ez érdekében, akkor a háttérben megjelenik az elektrifikációs kényszer agyament góleme, a német csodafegyver a környezetvédelem érdekében. Hogy mi a német terv az acél, gumi stb. előállítására, hulladékkezelésére, az rejtély. Ott VALÓS problémába ütköznének, ahhoz nem hozzányúlni nem mernek, de még csak irányba sem nézni!
    Pontosabban nem jól mondtam, a tényleges acélgyártásra találtak megoldást: kivitték/eladták Kínába. Így büszkén mondhatják, ők már nem szennyeznek ezzel sem.
    bocsi, MoncA és Vidék kedveli ezt.
  • Szegecs
    Unatkozó németországi középkorú férfi munkavállalóként (azért EZ már halmozottan hátrányos helyzet, nem? :D ) tegnap úgy döntöttem, megtöröm a sör-unicum-unicum-sör-sör munkaütemet.

    IMG_20200516_114150.jpg

    Ez egy percre sem jelenti azt, hogy azok most kimaradnak, mindössze némi változatosságra támadt kedvem. Ha már ott voltam, körülnéztem a külföldi sörök polcán. Hamar megállapítottam, hogy a Motörhead mellett beza az Iron Maiden is képviselteti magát. Mivel életemben idén először mehetnék el koncertjükre, ami most jó eséllyel marad el, gondoltam, megtámogatom a bandát némi apróval, biztos rászorulnak :D Az már csak itthon tűnt fel, hogy a kupakok is egyediek, egy-egy albumborító van rajtuk a megjelenés évszámával.

    A jobb szélső egy oxfordshire-i fekete sör (meglepően kellemes), épp most pattintottam, az Unicum mellett jobbra pedig egy gyömbérsör látható. Ez konkrétan egy "törpe", van 3-féle hobgoblin is... Arra felfelé elég sok whisky fogyhat :D

    Csak annak apropóján kerül ez ide, mert ez a műjárvány kerek két hónap veszteséget okozott a jogosítvány felé vezető úton. (mint még jónéhányunknak, gondolom) Így aztán szörpölgetek, és közben csinálgatom a "vizsgákat" itthon a gépen. Mert ugye pontosan attól a naptól állt le a vizsgázás, amikor én odamentem, március 20-tól. Azóta történt némi változás a munkahelyemen és a vizsgarendben is, így most nem tudok csak úgy bármikor odaállítani, komolyabb logisztikai háttérmunkát igényel a dolog. Persze, a "gyalog" besorolást nem kell szigorúan venni, nagyon élvezem a 3.3-as V6-ot is a seggem alatt, de ha már itt a táltos a karámban, akkor na... jó lenne már meglovagolni legálisan azt a széles nyerget. Szépen nyerít hozzá, az is biztos :D

    Szóval, motoros jogsi, Németország. Amikor először szembe jött velem a tesztszimuláció, jöttek a szemeim kifelé, mint a csigának... Mégiscsak 14 éve vezetek már, túl vagyok a félmillió karcmentesen, az átlagosnál hülyébbnek sem tartom magam (ahogy észreveszem, sokan azonban igen... :D) Szóval, hihetetlen volt. Alig volt helyesen megválaszolt kérdés. Ellenben anyáztam a kitöltés közben, hogy két jó válaszból kell válasszak.
    Igen, erre nem gondoltam. Itt egy feladatkérdésre akár mind a három válasz lehet helyes és jelölendő, és ha csak egy hiányzó pipád van, akkor buktad a teljes feladathoz járó pontszámot, ami 2-től 5-ig terjed. Igen, vannak 5 pontos kérdések. Ami attól vicces, hogy én egy "jogosítvány-kiterjesztést" végzek, tehát nem első jogsi. Így nem 30 kérdés a nyúzópróba, hanem csak húsz. Ennek először örültem... Aztán kiderült, hogy ez nem feltétlenül jó, mert lehet max 6 hibapontod, a hetedikkel bukta van :D
    Azt már megállapítottam, hogy a kérdések összeállításáért valószínűleg a világon mindenhol ugyanaz a 3-4 kétbites emberke felel. Azt is hamar konstatáltam, hogy ha motoros jogsim nem is lesz, toxikológiából, drogokra specializálva még doktorálhatok. Tekintélyes mennyiségű erre vonatkozó kérdés van, mint pl milyen lassan bomlanak le, milyen kihatásaik lehetnek, mennyi idő után számít egy ember "tisztának", stb... kiskeziccsókulom, honnan a náthás t...mből tudjam? Életemben nem éltem ilyenekkel, kérdezzenek a vörösborról, az okés... Szóval, visszasírom kicsit a magyar oskolát.

    Hogy otthon most milyen árakkal kell számolni, azt nem tudom. Itt egy elméleti tanfolyami díj 250 unijós pénz. A kötelező óraszámon felül annyit látogathatod, amennyit csak akarod. Az elméleti vizsga díja 22,50. A gyakorlati órák duplaórák, ez nálunk 130 ojró. 12 dupla a minimum forgalmi vezetés, ha már van másik kategóriára jogsid, egyébként 20, + a járműkezelői órák előtte. A gyakorlati vizsga közelíti a 150 pénzt, és az iskola vizsgára ajánlása szintén még egy ilyen összeg. Azaz alkalmanként 300, itt nagyon nem éri meg megbukni. Meg ugye, akkor jönnek még a plusz gyakorló órák... Csupa öröm és bódottá'...

    Ezek az árak erre a tartományra érvényesek, úgy tudom, bajoroknál még drágább, és a legolcsóbb jogsit szerezni Thüringiában.
    Az elsősegély nem tétel, de tartományonként változó összeg, én egy 20-ast könnyítettem csak magamon. Fontos kitétel azonban, hogy pl. a hesseni elsősegéllyel nem csinálhatsz jogsit NRW-ben (nem annak a tartománynak a kasszájába fizettél, nem is biztos, hogy azt az összeget), nem fogadják el. Valamint még időben le kell adni az igénylést az új jogsi kiállításához az ordnungsamtnál (ez a helyi ocsmányiroda arra hivatott kirendeltsége), ez is még 42 konvertibilis valuta volt helyszínen elkövetve. Szóval, amíg nincs a hajtási passzus a kezedben, vigyázni kell, mit, hol csinálsz, a kész bárca azonban már érvényes a bundásrepublik egész területén, sőt, az egész eu-ban.

    Mire idáig eljutottam, elfogyott a gyömbérsör fele is.... Az íze és a szaga kifejezetten kóla, színe a vörös sörökhöz közelít. Boldogult kőbányai lakos koromban egyszer kóstoltam már hasonlót csapolva, attól majdnem felsírtam, ez viszont kifejezetten jó. Igaz, az 16 éve volt. Lehet, csak öregszem?..
    MoncA, Vidék és NaNa kedveli ezt.