Olyan kérdésem lenne (nem tudom, h illik-e ide a kérdés, de most éppen ilyen vagyok, h ezt találtam
) hogy van-e valakinek tapasztalata esetleg tudna-e ajánlani motoros headsettet elérhető áron? Most vettem egyet de persze csak miután hazaértem láttam, hogy ez csak utashoz jó, mi meg külön motorról akarunk kommunikálni. Szóval valami jó kis vókitóki kéne nem csilliárdokért.
Alapvetően két lehetőség van. Az egyik a Bluetooth-os intercomok, a másik a rádió adó-vevő pár.
Bluetooth-os alapvetően "pont-pont" kapcsolatot tud, azaz egy pár csak egymással tud kommunikálni, esetleg egy harmadikkal úgy, hogy választhatsz, melyik 2 között él a kapcsolat. Pl. alapesetben intercom a két sisak között, ha közben hívás érkezik a telefonodra, átválthatsz rá, és bluetooth headsetként használod. A hatótávolságuk némileg korlátozott, párszáz métert tudnak, ha van rálátás egymásra. A mienk arra pl. simán jó, hogy ha egyikünk bemegy a kútra fizetni, halljuk közben egymást, vagy arrébb megy pártíz méterre fényképezni, és hasonlók. Nemrég olvastam egy tesztet, abban összehasonlítottak jobbfajtákat, amik valami újabb BT szabvány szerint működnek, beállíthatók átjátszóként is, és így ki lehet terjeszteni a hatótávot km-es nagyságrendre, de ehhez az kell, hogy csapat legyen, és a csapatban mindenki ugyanolyan cuccot használjon. Léteznek belőle kimondottan "sisakspecifikus" változatok, de azok csak a saját sisakjukhoz jók (pl. Nolan N-COM, Sharktooth, Airoh, a Schubertnek is van, ha jól emlékszem, meg a Cabergnek). Az előnyük az, ami a hátrányuk: abba a sisakba, amibe tervezték őket, egy az egyben passzolnak, nincs gond a beszereléssel, nem nyom, nincs útban fel-levételkor... viszont, nem 2 forint, és sisakot is cserélnetek kell, ha nem olyanotok van véletlenül, amibe már van belevaló. Léteznek "általános" változatok, amiknek az adó-vevő részét a sisakra lehet rögzíteni, a headsetet meg tépőzáras megoldással egyedileg beapplikálni a sisakba. Ezzel én speciel megszívtam, a párom sisakjába kiválóan passzolt az intercom saját headsetje, az enyémbe sehogy nem fért el úgy, hogy halljam is, és a fülemet se nyomja szét, úgyhogy barkácsolnom kellett, mert a sisak bélését nem akartam vagdalni.
A rádiós megoldás alapvetően abban különbözik a BT-tól, hogy, mivel PMR sávokat használ, egy adó egyszerre több vevővel is képes kommunikálni. A hatótávolsága, terepviszonyoktól függően akár több km is lehet, mindenféle átjátszós okosságok nélkül. Létezik hozzájuk sisakba építhető headset, kb. ugyanolyan, mint az "általános" megoldású BT intercomoknál, ugyanazokkal a beépítési nehézségekkel. Egy plusz dologra kell még odafigyelni náluk: az adásindítás. Már az egyszerűbb (értsd: Lidl-s, teszkós, egyéb barkácsboltos Concorde és hasonló cuccok) adóvevők is tudnak VOX funkciót, ami kb. hangindításos hívást jelent: ha belebeszélsz a mikrofonba, a rádió automatikusan adásra kapcsol. Ez viszont egy zajos sisaknál, vagy rosszul elhelyezett mikrofonnál okozhat olyat, hogy már a szélzajtól is adásra kapcsol valamelyik rádió, onnantól meg lőttek a kommunikációnak, mert amíg egy cucc ad, az összes többi csak venni tud. Célszerűbb olyat választani, ami tud kezelni PTT (adásindítás) gombot, és PTT gombos, motorra való headsetet választani. A gombot fel lehet tépőzárazni a bal markolatra, adásindításkor megnyomod, elmondod a mondanivalódat, utána vagy elengeded, vagy megint megnyomod, és visszakapcsolsz vele vételre. A hátránya annyi, hogy az egységek elhelyezésétől függően, ha nem tudod úgy megoldani a dolgokat, hogy minden a ruhádra-sisakodra van rögzítve, össze vagy kábelezve a motorral, és figyelni kell fel-leszálláskor a vezetékelésre. Plusz, ha mobilozni is akarsz, trükközni kell a vezetékeléssel, nem biztos, hogy fel tudod venni rádión keresztül, ilyenek. A BT-s megoldásnál minden ott van a sisakodon, ideális esetben azzal együtt veszed fel-le, nincs kusza vezetékelés, könnyebben tudod összepárosítani egyéb BT-s eszközökkel, viszont cserébe egyszerre csak egy funkcióját tudod használni, nincs olyan, hogy zenét hallgatsz telefonról, és közben a másikkal csevegsz.