Múltkorában volt a Spektrumon egy sorozat, Ötlettől a milliókig volt a címe. Az egyik bemutatott vállalkozás pont a Sziget volt, a párezres elsőtől a több nagy fesztivált szervező mostani állapotig.
Függetlenül az ott megjelenő, magát így-úgy jól érezni próbáló tömeg összetettségétől, hozzáállásától, fizetőképességétől, bármi egyebétől, azt azért elég jól bemutatták, hogy egyrészt, mi munka volt, és van mögötte, mire idáig eljutottak, másrészt, hogy merre próbálnak haladni.
Másfelől viszont, bármi, legyen az rendezvény, zenei stílus, művészet, honlap, közösségi oldal, stb., tökmindegy, honnan indul, ha bármilyen szinten is elkezd törekedni az ismertségre, előbb-utóbb lesz annyira népszerű, és fog annyi embert vonzani, hogy szép lassan undergroundból átmegy mainstreambe. Ha ráadásul még üzleti vállalkozást is csinálnak belőle, akkor ez csak fokozódik, hiszen nyilván a tömeg fogja hozni a fizetőképes keresletet és a bevételt.
Ennek két vonzata van: az egyik, hogy a kezdetektől ott lévő, mondjuk úgy, fogyasztók, szép lassan átmennek fanyalgókba, mert "már nem olyan, mint az elején, felhígult, divat lett...", esetleg le is morzsolódnak. A másik, hogy a tömeg meghozza azokat is, akik tényleg csak divatból, meg a falkaszellem miatt válnak fogyasztóvá, amúgy kib*szottul nem érdekli őket az egész, és hozzák magukkal a mindenféle pótcselekvéseket, hogy valahogy kibírják, amihez amúgy semmi kedvük.
Magyarul, lehet mekihez hasonlítani a Szigetet, de abban is biztos vagyok, hogy e mellett pl. Kapolcsra se csak az ortodox művészetkedvelők járnak már, függetlenül attól, hogy alapvetően más réteget céloznak vele, és a nagy motorostalálkozókra se csak a szigor motorosok mennek, mint régen, amikor az országban összevissza elszórt cimborák csak egy-egy sörsátorban tudtak személyesen összeverődni.