No akkor. (Csak azért, mert vettem végre a fáradtságot, és elolvastam a TB-s cikket a CB-ről
)
Először is. Az ezer éves XJ nem retró, hanem öreg motor, aminek itthon se presztízse, se ára. Ez ugyanúgy igaz a kortársaira is, bármilyen márkából, 1-2 típustól eltekintve, amik viszont már vagy új korukban is ritkák voltak, vagy időközben akkora kultuszuk lett, hogy a korai modelleknek gyűjtői értékük van (6 hengeres CBX, Goldwing sorozat, Kawa Z900-Z1, CX500, ilyenek). Amit mostanában retrónak hívunk, az igencsak modern technika, régies külsőbe bújtatva. Ezért max. a formatervre lehet azt mondani, hogy 20-30 évvel ezelőtt már kifizették egyszer a fejlesztését, de ha a konkrét motornál maradunk, akkor is észrevehetőek a különbségek már külsőre is. A technika meg, amit mögé raktak... ha arra azt mondod, hogy már egyszer kitalálták, és ezért legyen olcsó, akkor ennyi erővel adjanak mindent, mittudomén, SR125 árban, mert mióta kitalálták a 4 ütemű Otto-motort, az alapelv ugyanaz
Oké, ennek van 4 hengere, akkor legyünk gavallérok, és adjunk érte 4 SR-nyi pénzt
Erre a CB-re is rápakoltak egy kombinált ABS-CBS fékrendszert például, amiből 30 éve max. az ABS valósult meg, ha nem bírt a súllyal a fék
Azt írják, a forgattyúsház alapja a CB1300-é, de azt is át kellett tervezni a léghűtéshez, a hengersor, hengerfej teljesen új fejlesztés. A vázon is biztosan volt mit számolgatni. Meg akkor az ezermillió apróság, amire nem is gondolnánk.
Abban egyetértünk, hogy bármennyire is nyomják a rizsát, hogy Honda über alles, meg Honda=minőség, a többi csak próbálkozik, szerintem sincs mögötte annyival több, amennyivel túlárazottabb a többi japánnál (nem véletlenül nem lett nekem se CB1300 vagy nagy XJR az 1.4 helyett). Ettől függetlenül, nem vitatható el tőlük a befektetett energia+meló+pénz, amit fejlesztésekbe öltek, és nem gondolom azt, hogy 30 éves CB árban kellene adniuk.