Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

SÚLYos téma

Régóta morgolódok a motorok súly témáján, pontosabban azon, ahogyan azt még a "szaklapok", tesztelők is kezelik.

Valahol, valami félresiklott az agyakban.

A járművek kategóriákra oszlanak. Autókból is megkülönböztetünk, kis-, alsó közép-, felső közép-, nagyszedán SUV stb kategóriákat. De ugyanez igaz a repülőkre, hajókra egyaránt. Motorokra ez olyan szinten igaz, hogy külön jogosítványkategóriákra van osztva, míg B-vel bármilyen személyautó + 3.5 t össztömegig haszongépjármű is vezethető. Sőt, pár évvel ezelőttig (legalábbis itt Németországban) trike-okra is érvényes volt, csak nemrégóta kell hozzájuk A jogsi.

Nos, motorból is megkülönböztetünk számtalanfélét, a szupertúrázótól (pl a K1600) a robogókig.
Már nem egyszer megfigyeltem, mennyire tudnak teszterek egy-egy modell tömegén jajongani, a jármű önsúlyát a teszteredmények osztályozása során negatívan értékelni, ezzel egyszersmind kimondva, hogy "jó lenne, csak nehéz dög". Legutóbb ezzel pl a GTR1400-nál és az FJR 1300-nál is találkoztam.

Na, Béláim, gondolkodjunk... Olyan motort keresünk, ami jól pakolható, azaz jól terhelhető. Tudjon nagy távolságokat erőlködés nélkül (azaz komoly erőtartalékok felett rendelkezve), felső határig, vagy még tovább pakolva, tempósan leküzdeni. De (az eddig tapasztalt mentalitás alapján) ne legyen 200-240 kilónál több, mindezt hétköznapi halandó számára megfizethető árban...

Én tudom, hogy a mérnöki-mechanikai lehetőségek napjainkban már szinte meghaladják a képzeletet is, de néha az az érzésem, hogy némely zsurnalisztáknál elgurult a gyógyszer.

Vegyük a fent említett GTR1400-at. A neten azt találtam róla, hogy 308 kilónyi önsúllyal van versenyben, ami szerintem egy interkontinentális csatahajónak meglepően jó, főleg a 150+ lóerejéhez képest. Ehhez képest a tesztelő említi ezt, mint vásárlási ellenjavaslatot...

Szándékosan nem írok sem nevet, sem linkeket...

Ha valamit szeretnék kellően szilárddá-merevvé tenni, akkor azt nem spagettiből építem, annak anyag kell. Jellemzően acél. Lehet alumínium is, de akkor bőven izmosabb profilból kell dolgoznom, ami viszont a mérettartományra van negatív kihatással.

Az erősebb motor robusztusabb blokkot eredményez, főleg, ha ezt a motort nem hegyezték ki a határokig, az ugyanis az élettartamára lenne kellemetlen hatással (valamint a tartós magas fordulatszám a fogyasztásnak/környezetterhelésnek sem tenne jót). Azaz, minden egy kicsit fölé van benne méretezve. Már megint tömegnövelő tényező. Akkor a más fordulókör, gáz- és kormányreakciók még nem is kerültek szóba.

Mintha a ma embere nem akarná tudomásul venni, hogy mindennek ára van. Ha masszív, golyóálló vasat akarsz, annak súlya lesz. A súly nem az ördögtől van. Biztonságot sugall... Akárcsak az autóknál. Tudat alatt ez is az oka sokaknál ennek a SUV-mániának, pedig ez színtiszta nyersanyagpocsékolás, ha belegondolunk, hogy terepjárónak kinéző autók valódi terepképesség nélkül, indokolatlan energiafelhasználással szaladgálnak az útjainkon. Fontos, hogy a gyártó jól keres vele. Az általános alchimia mindig is az emberi hülyeségből állított elő aranyat, nem ólomból.

Minden járműnek van súlya. Azt nem kerülni kell, hanem megtanulni bánni vele. Elsősorban a fejekben. Tudni kell pl, hogy minél nehezebb a vas, annál hamarabb érsz a "point-no-return" állásig, ahonnan már nem fogod meg az állóhelyzeti dőlését. Kisebb a játéktér. Gyakorlás és megszokás kérdése az egész. És itt jön képbe a megfelelő képzés, valamint a megfelelő információs háttér. Ha mindenhonnan azt kapod, hogy jajj, 280 kiló (vagy több), birkózni kell vele, valószínűleg el tud ijeszteni ez az információs környezet, a hétköznapi ember mindig alábecsüli a propaganda tudatra gyakorolt hatását.

Helyre kellene tenni a dolgokat a fejekben, az újságírókéban is. Abból a szempontból kéne végre néznünk a dolgokat, hogy mi mire való, és ahhoz képest mennyire lett jó. Ez ma mintha tömegesen sikkadna el.
Minden járműnek a maga osztályában/szerepkörében megvannak a maga dimenziói. Amikkel együtt kell tudni élni. És észben kell tartani, hogy ahogy egy 50-es robogóval nem fogok Maglód-Székesfehérvár viszonylatban napi ingázásra jelentkezni, úgy egy Boss Hosst sem választok városi rohangászónak. És akkor hirtelen majd minden a helyére kerül.

Érdekes módon az ülésmagasság már nem kerül ilyen kontextusban szóba, pedig egy motor biztonságos vezethetőségében szerintem sokkal komolyabb tényező. Mert stabil talajfogással a nehezebb motorok is gond nélkül kezelhetőkké válnak.
  • Like
Reactions: 5 emberek

Hozzászólások

És igen, végre megírtad amit régóta hiányoltam, a nyersanyag-és energiapazarlás és a felelőtlen rongyrázás őrületének leleplezését! :ok:
Nos, lehet, hogy azért jajonganak a tesztelők, mert bizony sokan beleesnek abba a hibába, hogy megjött a pénz rá, és akkor jó nagy legyen, mert ország-világnak meg kell kényszeresen mutatni, hogy itt megy ám a bicikli, van lóvé sz.rásig. Aztán küzdenek vele mint Vikidál a Himnusszal, és nem értik, miért nem élvezik az egészet. :heureka:Talán a sok beképzelt baromnak szól a rinyálás, hogy ne az egész motoros társadalom megítélését rontsák már a beképzeltségükkel.
És igen, abban is igazad van, hogy az ülésmagasság többet számít, mint a kilók. Mentem egy Honda Revere-rel, nem az a pehelysúlyú versenyző. De két telitalppal leért a lábam, és tudtam élvezni a vasat. Évekkel később mentem egy pillekönnyű 400-as enduróval (már nem emlékszem, melyikkel, de nem DRZ volt), és ugyan süppedt a mázsám alatt a rugózás, de amikor kirugózott, mert megtámasztottam, olyan volt, mintha egy létrán nem lenne meg az alsó két fok. Pedig egyébként kezes volt a vas, de egyfolytában azon imádkoztam, csak egy icipici kátyú se kerüljön a lában alá, ha megállok, mert fölborulok mint a büdösbogár. Pedig én még nem is vagyok alacsony. Képzelhetitek Csibi barátomat, egy egész fejjel alacsonyabb, mint én. Egyetlen vasa volt életében, amiről egyszerre leért mindkét lába, a 650-es Drag Star. (Azt meg egy idióta vén p.csa kiütötte alóla...) Az ülésmagasság különösen a hölgyeknél fontos, mert általában alacsonyabbak, mint a férfiak (azért köztük is vannak szép szál leányok...). Viszont azért a súly sem mellékes egészen. Én nem tudnék élvezni egy 200 kg-nál nehezebb vasat, akármilyen alacsony is lehet az ülése. Igaz, nem fenyeget a veszély, hogy Európa-túrára induljak motorral, de azért a Czetkára is fölfért ám egy-két "apróság"... Én a pici, könnyű vasak híve vagyok. Én azt tudom élvezni. Illetve, tudNÁM, csak hát...
 
A 200 kiló feletti vas is kezelhető, ha már elérte a megfelelő sebességet, és ugyan nem tartozik a kedvelt foglalatosságok közé, de lépéstempózni is lehet velük. De megint visszatérünk a kategória-funkcionalitás kérdéséhez. Jó a Smart városi cikázónak, és jó egy 5 méteres szedán ezerszám gyűrni magunk alá a pályakilométereket. És van a kompromisszum, pl a G Astra-B Vectra méretű, kategóriák, amelyek mérsékeltebben, de mindegyikre alkalmasak lehetnek. Épp múlt hétvégén voltunk kint az első, viszonylag hosszabb kétszemélyes túránkra (kb 180 km) a csatahajóval, és országúton, pályán szinte bársony, de pl. Mönchengladbachon keresztül, bent a vakmadarak és a rengeteg útépítés, 20-30-40-es korlátozók és lámpaerdővel nehezített szűk kanyarok közt nem igazán volt őszinte a mosolyom a fél tonnányi összsúllyal. A végén már az volt az érzésem, hogy ott is pirosat kapunk, ahol még lámpa sincs...

De mihelyt tudtunk legalább 50-60-as tempóra váltani, kisimult az arcom. Ha nem kell stop'n'go-zni, 25-30-as tempótól már kellemesen kezes a vas még utassal is. Persze, nem fordulsz meg vele másfél sávszélességben, de ez a mérettartomány nem is erről szól. Ismét mondom, megszokás kérdése. + az ésszerű elvárásoké.
Amíg nem lesz valami injektoros Bismarck-kímélő második vasam, addig a napi 2X 35 km-es ingázásra, valamint több száz/ezer km-es túrázásokra egyaránt ez lesz használva, mert ezekre amúgy tökéletes, a belvárost meg amúgy is kerülöm MINDENNEL IS :D

A cél az lenne, hogy mindenki ismerje fel a valós igényeit és lehetőségeit (igen, az esztétikait is), és aszerint válasszon járművet. Tudja ne csak kezelni, de fenntartani is. Ez azonban már túlmutat az általános közlekedés témakörén, mert ez feltételezné a helyes önkép és önértékelés meglétét is. Úgy emberileg, mint egzisztenciálisan.
 
A Stret Glide-ot is azért könnyű vezetni, mert jó alacsony az ülése. Én meg még le is ültettem a biztonság kedvéért. :)
 
"Kérdésem. Ha itt mindenki full normális, akkor hol vannak azok, akiket az utakon látok?"
Nekem a kicsi a szép. Azt tartom olyan hozzám közelinek, mert ügyetlen vagyok (régen is az voltam), meg is öregedtem, nekem az álmaim netovábbja egy 125-ös Sport Czetka (tuning 175-ös blokkal;)). Vagy Sára, vagy Simon. Marutival járok, Győrbe is, el kell indulni időben és kész.
Dodor egyik videója alá kommenteltem, ahol a Rocket III sorhárom brutál nyomatékát ecsetelte:
"Hála Istennek meg egy-két embernek, a sorhárom brutál nyomatékának áldásait minden nap élvezhetem. Marutival járok." többen belájkolák már, szerintem azóta rajtam röhögnek:D:D:D
 
De látod, te döntöttél. Neked az kell. Kész, te legalább tudod. (Hogy jól tudod-e, az már más kérdés, és mindjárt megérted, hogy miért írom ezt)

Egy gépet megtanulni kezelni az esetek döntő többségében döntés kérdése. (Figyelem, nem a birtoklásáról beszélek, az teljesen más tészta, súlyosan körülményfüggő.) Először is, gépjárművezető oktatótól ez a mondat szerintem bűncselekmény kategória, hogy "ügyetlen vagyok"... Azt már csak halkan teszem hozzá, hogy akkor mit vársz a tanítványoktól?...

A magunkról alkotott képünk, "öntudásunk" túl gyakran csak egy hit, egy berögződés. Gyakran kellenek hozzá évtizedek, hogy egy-egy téveszme kalitkájából kiszabadulhassunk. Nem is sikerül mindenkinek. Az sem mindegy, ki mennyit spájzolt be belőlük magának. Van, aki halmozza az "élvezeteket" és végigmazózza az életét. Van, aki "csak" a felét pocsékolja ilyenre. Tudnám folytatni, és sorolni az okokat, nem teszem. Motoros blog, nem pszicho, sem ezo... :D Most üvölteni tudnék, de meg van kötve a kezem, és nem írhatom le, amit gondolok. Pont.

Pontatlanul idézek: rakd minél magasabbra a lécet. Lehet, nem ugrod át, de magadból kihozod a legtöbbet, amit csak lehet.

Célozz fölé! Kisebb az esélye, hogy az alsó polc alá lősz...
 
Egyébként ez is tök szubjektív. Van akinek a 190 kg is túmács, más meg 250 kg-ra is azt mondja hogy nem vészes mert akkora mint egy telefonfülke. Meg ott van az is, hogy hol a súlypontja, mert van ami még komfortos gigatonnásan is, mert nem az egekben van a súlypontja.
 
Bizony Mina, Te ezt első kézből ismered, a tologatását főképp:Degypár blogodban már megörökítetted a Muraközi testtömegét:DTényleg! Mi van Veled? Mi van Vele? Írtad, már marha régen, hogy karbiszinkronra vár. Meglett? Műszaki? Hajtod? Üdvözlet mindkettőtöknek!:love::love:
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
Szegecs
Olvasás
880
Hozzászólások
20
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

Szegecs további bejegyzései

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére