Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Az állatkert nagyobb, mint hisszük

A múlt hétvégi tüntetés komoly vihart okozott a német biliben, kavarva tovább a sz...agokat a téma felett. Jelennek meg írások pro és kontra, némelyik zsigerből, nyílt uszításként (szándékosan nem linkelem, szemetet nem reklámozok) némelyik mérsékeltebb hangnemben (ebből szerencsére több van), és persze adódnak vélemények/írások a fantasy világából is. Érdekes módon a gyártói-forgalmazói oldal véleményére eddig nem igazán kíváncsi senki. Hogy műszakilag mi megvalósítható, azt az átlagember nem igazán képes elhinni, de hogy a megvalósíthatóság mellett mi marad piacképes, azaz megfizethető, az már egy teljesen másik kérdés. Most épp egy közel egy éves írást olvasok erről, ami már akkor nagyon jól mutatta, a döntéshozói oldal mennyire életidegen ezen témával (is) kapcsolatban, "A motorkerékpárokat hangosabbnak észleljük, mint az autókat" címmel.

A motorok egyre gyakrabban válnak rosszhírű zajforrássá, emiatt egyre több útszakaszt zárnak le előttük. De tényleg hangosabbak lennének, mint az autók, vagy csak annak tűnnek? És mi motorosok mit tehetünk ez ellen?

A legkedveltebb motoros útvonalak mentén lakók egyre nagyobb számban érzik zavarónak a zajterhelést, csatlakoznak polgári kezdeményezésekhez, adnak be panaszt hivataloknál, rendőrségen, médiában. A MOTORRAD is kapott leveleket, melyek írói azt kérik, a környékükre ne adjanak útvonaltippeket, mert a sok motoros miatt már nem tudnak a gyerekek a szabadban játszani, a szomszédok egymással beszélgetni. Egyenesen saját weboldala van a témának: a www.motorradlaerm.de összefogásában kezdeményezések, munkacsoportok dolgoznak együtt a motorosok elleni közös fellépés érdekében, akik üvöltően hangos, ezáltal illegális végdobbal kelnek útra.


A Német Motorosok Országos Szövetsége (Bundesverband der Motorradfahrer BVDM) egyedül Németországban 50 teljes útvonaltiltást számolt össze motorkerékpárok számára (2017, azóta ez megháromszorozódott állítólag), ehhez jön kerek 30 hétvége/ünnepnapi tilalom - növekvő tendenciával.
Néhány éve a motorosokra ezen környékeken célzottan számított a helyi turizmus, időközben a jelenlétük zavaróvá vált. De mégis, miért kerülnek a motorosok egyre gyakrabban a kritika zárótüzébe? Valóban igaz lenne, ahogy a fent említett oldal állítja, hogy a motorok zajkibocsátása egyre csak növekszik?

A motorzaj megterhelőbb, mint az autók zaja

Igazából ritkán, hisz a zajkibocsátási normák egyre szigorúbbak lesznek. Alapvetően a motorok semmivel sem zajosabbak a forgalomban, mint az autók, hanem inkább csendesebbek, zajszint terén mindenképp.
Egy, a baden-württembergi Környezetvédelmi, Mérésügyi és Természetvédelmi Tartományi Hivatal megbízásából 2010-ben készült tanulmány azzal zárult, hogy azonos sebességnél a motorok és autók zajszintje nagyjából azonos értéket mutat. A tanulmány készítői kereken 17000 elhaladás mért zajkibocsátását értékelték ki, ebből hozzávetőleg 1800 motorkerékpár volt. Számos kétkerekű volt egyértelműen lényegesen halkabb, mint az autók. Kétségtelenül akadt néhány különösen hangos motor, melyeket a kutatók szerint a lakók gyaníthatóan lényegesen zavaróbbnak találnának.

image-169Inline-e6b16a13-1406171.jpg



Azonban nem csak a hangerő zavar, hanem a szubjektív, érzékelt zajosság is, ami pszichoakusztikus mérésekkel igazolható. Az idézett tanulmány szerint a motorok zaja sokkal hangosabbnak, ezáltal megterhelőbbnek tűnik, mint a személyautóké, - 100-as tempónál akár kétszer hangosabbnak, holott a tényleges hangerő azonos. A Bécsi Egyetem zenetudósai hasonló eredményre jutottak. Ahogy egy pszichoakusztikus vizsgálatban megfigyelték, "a motorkerékpárok zaja különösen megterhelőnek hat, mivel a hangerő mellett kifejezetten éles tónusúak, durva hanghatást" keltenek. És: Tesztalanyok, akik elutasítóan közelítenek a motorokhoz, fokozottan érzékenyen reagáltak a hangjaikra.

Azaz mindenek előtt a motorok hangjának frekvenciája és tónusa számít. Ezen maguk a motorosok nem tudnak változtatni, így nagyszerűen el lehet rajta lamentálni. Mint ahogy azon is, hogy sok ember ma érzékenyebben reagál a zajra, mint pár évvel ezelőtt, vagy hogy turisztikai hivatalnokok sokat ígérő célcsoportot fedeztek fel a motorosokban, és hogy ingerült helyi lakosok a motorok zaját emiatt hangosabbnak találják, mint ténylegesen lennének, mert a motorost választották ellenségképnek.


Vezetési stílus lezárások ellen

Ám a berzenkedés nem akadályozza meg a további lezárásokat. Bevált módszer ellenük a jól megválasztott vezetési mód. A Bécsi Tanulmány résztvevői a motorok zajkibocsátását akkor találták különösen zavarónak, ha a hangerő hirtelen megugrott, tehát a vezető hirtelen "rámarkolt". Ezt még mindig mi motorosok tartjuk a markunkban. Tehát szükség van kiegyensúlyozott vezetési módra állandó satufék-koppgáz nélkül, különösen a településeken, és környékükön. Így megmarad a motorozás élménye az utakon? Ajándék! Inkább enyhén fékezett habzással vezetni, mint sehogy. (a következő mondattól kezdtem megkérdőjelezni a bácsi józan eszét - a ford.) További megoldás: kerüljük a kedveltebb motoros útvonalakat hétvégén és ünnepnapokon. Inkább a Bajor- a Fekete-Erdő helyett, vagy hetes túra gyanánt inkább az Apennineket válasszuk a túlzsúfolt Dolomitok helyett. Csak a mi aktív közreműködésünkkel fog elülni a zaj a zaj körül.



(Innentől vészesen fogyni fognak az egészséges ganglionsejtműködésre utaló jelek)

Politikusok új zajmérési eljárásokat követelnek
Az új motorok hangerejét is egyre inkább problémásnak találják. A MOTORRAD megállapította, hogy az aktuális Euro 4 szabályozás "nem sokat javított" a helyzeten. Most jönnek a politika követelései, miszerint: "Az EU szigorítson a motorok és személygépjárművek típusengedélyeztetésénél a zajszintellenőrzésen", mondott ilyent a Szüvetségi Környezetvédelmi Hivatal elnökasszonya, Maria Krautzberger a "taz" napilapnak. Így folytatta: "Zajhatárértékekre van szükségünk 80 km/h felett is, ahogy minden motorfordulatszámnál." (kiemelés tőlem)

A MOTORRAD kérdésére Bernd Lange EU-parlamenti képviselő, maga is motoros, megerősítette, "további jogi előrelépések következnek az EU-ban" Kívánatos lenne egy dinamikus és valósághű teszteljárás a zajméréshez, mondja Lange. Habár időigényes lenne. Az EU-politikusok a zajprobléma gyökerét azonban abban látják, hogy némely utángyártott hangtompítók az ECE jóváhagyás ellenére túl hangosak, és ezt senki nem ellenőrzi.


Pofátlan gyorshajtók és illegális gyorsulás?

Hogy a módosított vagy akár teljesen kiürített kipufogódobok nem utcára valók, az kétségtelen. Hogy a bömbölésük mennyire idegesítő tud lenni, azt mindenki tudja, aki ezt már pl. egy szűkebb völgyben átélte - az üvöltésük kilométerekre hallatszik. Ám a szabálykövető motorok hangja is zavaró, ha ezek tömegesen jelennek meg. Legyen a Würgauer Berk a Frank Svájcban, az Engter Berg Osnabrücknél, az L755-ös út Langelan és Altenbeken közt Paderbornnál, a Hahntennjoch Tirolban, vagy a Sellajoch a Dolomitokban - példák útszakaszokra, ahol már lezárás van. A polgári tömörülések és a helyi sajtó is hamar elkezdenek a pofátlan gyorshajtókról vagy illegális motoros gyorsulásokról témázni, akár igaz, akár nem.

Lezárások a balesetek magas száma miatt
Például a Bajor Televízió leadott egy műsort 2017 márciusában a Würgauer Bergnél a zajszennyezésről, és a jelentést a "száguldozókról" képekkel támasztotta alá - egy motorosról, aki szemmel láthatóan igen kényelmes tempóban haladt felfelé az úton. Utána az útszakaszt hétvégén és ünnepnapokon lezárták - a balesetek magas számának indokával. Ez azonban valószínűleg csak ürügy volt. A helyi rendőrség még 2016 végén adott ki sajtóközleményt, legnagyobb megelégedésének hangot adva meredeken zuhanó motoros balesetek száma felett. Valójában tehát az igazi ok jól láthatóan a zaj. Mint ahogy az Engter Bergnél Osnabrücktől északra, ahol szintén a baleseti számokra hivatkozva vezettek volna be motoros tilalmat. Mivel a szükséges adatokat nem nyújtották be, az osnabrücki illetékes bíróság a lezárást jogellenesnek ítélte meg.

A legnépszerűbb alpesi vonalak részben lezárva

A Hahntenjoch és Lechtal környékén Tirolban ezzel szemben a civilek finomkodás nélkül kimondják, hogy szó nincs balesetekről, hanem a motorok "zajterrorjáról", amitől úgy a lakókat, mint a turistákat védeni szeretnék. Vizsgálják a behajtási tilalom lehetőségeit a következő szezonra. A Sellajochnál a Dolomitokban is több nyugalmat remélnek. Ott 2017 nyarán szerdánként minden belsőégésű motorral hajtott járműre általános behajtási tilalom van. Előreláthatólag marad az intézkedés 2018-ra is, lehetőleg akár több napra és/vagy további útvonalakra kiterjesztve. A nyugalmukat akarják az L755 mentén lakók is Paderbornnál: a 7 km hosszú útszakaszt zajvédelmi okokból tervezték lezárni a motorok előtt. 2017 júniusában azonban, egy szép, verőfényes ünnepnapon, amikor rengeteg motoros kelt arrafelé útra, a mérések messze a hivatalosan engedélyezett határértékek alatti zajszintet mutattak. Paderborn járás vissza is vonta az útvonalzárat.

  • Like
Reactions: 2 emberek

Hozzászólások

Volt a napokban egy eset. Apám mindenkit gyűlöl, aki egy kicsit is merészeli jól érezni magát. Egy bekanyarodó járművet egy chopperes előzött meg. Amíg rágyorsított, tényleg hangos volt a járgány, de az előzés után visszavette a gázt, és halk dörmögés lett az eredmény - ahogy előtte is volt. Azt ne tudjátok meg, mi mindennek mondta el a motorost meg az anyját.

Teljesen mindegy, mivel indokolják. Irigység, gyűlölet. Ha a motorosok eltűnnek az utakról, jön más, amit gyűlölnek, mert nekik gyűlölniük KELL. Anélkül nem maradnak életben. És az úgynevezett életükhöz, hát ahhoz nagyon ragaszkodnak. A hülye idióta szokásaikkal, főleg a mindenáron való gyűlölködéssel együtt. Hogy mások életét tönkreteszik ezzel a hozzáállással? Kit érdekel? Nekik legyen jó, pumpálja föl bennük az adrenalint a gyűlölet, és kész.

Már csak egy kérdésem van. Az ilyen személy - mert embernek nem szívesen nevezném - akkor miben különb, mint az általa olyannyira gyűlölt extrém sportosok vagy drogosok?

A kérdés nyilván költői...
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
Szegecs
Olvasás
461
Hozzászólások
2
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

Szegecs további bejegyzései

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére