Biztonág és tudás

Írta BenkóÉva a Nagyi "titkai" blogban. Megtekintés: 1019

Jó ideje nem írtam blogot. Na nem az érdektelenség miatt, csak úgy alakult,hogy nem volt mondanivalóm.Viszont mostanában felötlöttek bennem bizonyos gondolatok. Előre leszögezem,nem kioktatásnak szánom( hogy is tehetném?),bocs,ha bárki úgy érezné!:)
Tavasz van. Örülünk a jó időnek,szezonnyitó gurulások-felvonulások,túrák tömkelege. Na meg itt ez a nap,a "miénk" A Nemzetközi Női Motoros. Amikor majd 20-30-50 nő fog együtt gurulni!
Sokan azt gondolják,ó,hát én jó motoros vagyok,mert itt is meg ott is voltam már baj nélkül. (Lehet,hogy csak szerencséje volt ) Volt idő amikor én is azt hittem. ;)
Itt van például az a hölgy aki azt hiszi,hogy ő már egy vagány,tapasztalt motoros,mert levizsgázott,és különbem is jól áll neki a motor,meg van drága ruhája is. De aztán azt látom,hogy az utcasarkon a lábát lerakva gyök kettővel fordul be!
Találkoztam olyan pasival aki azzal dicsekszik,hogy a körforgóban százzal kanyarodott,viszont a tanpályán nem tud végigmenni! Igazából meg sem próbálta.:eek:
Azt mondja,nem megyek el a tréningre,mert:
1. a motorom nem alkalmas rá...Láttam már chopperest aki úgy ment végig a szlalompályán,hogy karistolt a lábtartója a betonon...nem kicsit.:D
2. a motorom nem bírja... Rendesen szervizelni kell szegény párát.(Vagy egyszerűen csak szar az a motor)
3.tréningezzenek csak a fiatalok....Miért,az idősebbeket nem érhetik váratlan helyzetek?
4.béna vagyok,és ki fognak nevetni.. Valamikor én is ezt gondoltam. De aki kinevet másokat az vagy annyira profi,hogy mindent tud ( szerintem ilyen nem létezik) vagy egyszerűen bunkó! Éppen azért kell elmenni tréningre,hogy ne legyél az!
5. félek...Persze,mégy a tapasztalt ,jó motorosok is bevallják,hogy bizony néha ott van az a zabszem! De aki nem tudja legyőzni a félelmét az maradjon otthon Izaurát nézni! :eek:
Aztán meg olvasom,hogy csapatban motorozva a csajt a saját csapattársa ütötte el úgy,hogy hátulról,egy fékezésnél belehajtott,mert nem vette észre,hogy ő fékezett. ( És az egymásra figyelés meg a cipzár alakzat hol marad?)
A csapatban,ahol általában motorozom, a fiúk nagyon jó bikerek, a fél világot bejárták már! De Ők is járnak tréningre,mert az úton bármi adódhat.Amikor a tapasztaltabbak tanácsot adnak,vagy éppen letolnak ,mert bénáztam,akkor igyekszem megfogadni a tanácsokat ( bár nem mindig sikerül),mert tudom,hogy jót akarnak. Ha lehetőség van a gyakorlásra,használjátok ki,menjetek el! Az utakon pedig figyeljünk egymásra,és magunkra!
A másik dolog pedig az,hogy mi női motorosok valószínűleg nem fogunk nekiállni szétbontani egy motorblokkot,DE szerintem azért illene tudni guminyomást,olaj-és hűtőfolyadék szintet ellenőrizni,na meg biztosítékot cserélni! Mert nem biztos,hogy mindig kéznél lesz a megfelelő férfi! És akkor aztán kitör a pánik!:csam: Illene tudnunk,hogy milyen olaj ,és hűtővíz van benne.Meg talán még 1-2 apróságot a saját motorunkról!
A végére beidézném egy barátunk írását a csapatban való motorozás szabályairól .Érdemes elolvasni,és betartani!

"Nem születik senki „bandázós”motorosnak és az újaknak is valahonnan meg kell tudniuk, hogy mi is a szokás.
Az „érzés”nem elég!

TUra.TIzparancsolat
1. Mindenki érkezzen pontosan (vagy előbbJ) az indulásra, megtankolva és a szükséges iratokkal felszerelve.
Egy idő után határozott feszültség tapasztalható a termóban vagy bőrben, a melegben (esetleg hidegben) várakozók részéről a későkkel szemben! Kár így indítani a túrát.
Tapasztalat szerint kb. 6 motorig tartható egyben (megfelelő rutin esetén) egy társaság hosszabb
(a 100.km.nem számít annak !) úton.
Ha ettől nagyobb a csapat, akkor praktikus több csoportra szedni, és találkozó pontokat megbeszélni.

2.Az eltolt zipzár alakzat távolságait úgy válasszuk meg, hogy saját és társaink biztonságát semmiképp ne veszélyeztessük, de azért ne is férjen be egy kamion !
Alapszabály, hogy mindig az előttünk haladónak van elsőbbsége velünk szemben, akár előzés akár, más irányváltásról (kanyar,stb..) van szó!

3.Mindenkinek jól fel fogott érdeke és kötelessége (csak) a mögötte lévő meglétét figyelni, és ha az bármi okból lemarad, azt előbb lassítással, majd ha kell, akkor félreállással is jelezni a többieknek.A dudálás, villogás szart sem ér!
Ha eltérünk az eredeti útiránytól, akkor az utolsó előtti még az elkanyarodás ELŐTT álljon meg és várja be, hogy a mögötte lévő észlelhesse a letérést!

4.Lakott területen a biztonságot szem előtt tartva mindenki igyekezzen felzárkózni az előtte levőre különösen lámpáknál, stoptábláknál, akár több sorban is összetömörülni, és egyszerre kiindulni, hogy ne szakadjon szét a csapat.
Természetesen nyílt forgalommentes terepen ezt nem kell betartani ott mindenki, táthatja a száját, élvezze az utazást és a tájat (hiszen ezért ment J), lazább lehet a „zipzár”, de ha kell, akkor, uzsgyi! Ha az eleje elmegy a sorok közt, akkor igyekezzen mindenki úgy tenni másképp hiába az egész!

5.Mindenki hordja magánál a telefonját (bekapcsolva), és a túra előtt vegye fel listájába minimum a vezető, de az sem baj, ha a többiek számát is.
Ha mindezek ellenére elszakadunk valami miatt, akkor a találkozási pont az elszakadás helye!
Öt percet várunk az elmaradtakra (ebbe belefér egy pisi vagy egy fényképezés is ), és ha nem jön hír, akkor valaki visszafordul az elszakadás helyére, ebből következik, hogy a lemaradtak is oda térjenek vissza!
Ha ez nem jön be, akkor jöhet az SMS. vagy a telefon, vagy valami füstjel!

6.Ha valaki szeretné magát vagy a gépét próbára tenni és nyílt terepen vagyunk, az nyugodtan előzze meg a sort, és amíg nem kell elkanyarodni addig csak, húzza a gázt!
Visszaállni a sorba vagy egy lassított menetből, jobbra húzódva, vagy ha félreállt, akkor hátulról előzgetve álljon vissza a helyére.
Ne vágjon be a sorba, mert nem biztos, hogy az egészséges!

7.Ha valakinek műszaki (pl: szarás, fültővakarás, orrpiszkálás, stb..) vagy súlyos benzin problémája van, az menjen el a sor mellett és a neki megfelelő helyen álljon meg, így elkerüljük, hogy vissza kelljen fordulni (pl. autópálya stb..).

8.Közelharc (előzgetés) során mindenki igyekezzen úgy helyezkedni, hogy minimum a mögötte jövő is beférjen!!

9.Ha a kuka vezető eltéved és nincs módja megfordulni, akkor a többi is tévedjen el, mert úgyis motorozni mentünk és ez még mindig egyszerűbb, mint órákig keresgetni egymást!

10.Elöl, mindig az menjen, aki tudja, vagy legalább úgy véli, hogy tudja az utat (nem kell feltétlen a túravezetőnek lennie)!
A második és harmadik sorban a gyengébb motorral illetve tudással rendelkezők, ha nem bontják meg tartósan a sort!
Ha viszont így lenne, akkor sajna a végére kell kerülniük és a saját tempójukat motorozni, de természetesen így sem lesznek elhagyva, mert mint a 2. pont írja, elkanyarodás előtt jól be lesznek várva!
Hátul mindig az ügyesek (akik nem félnek a pirostól és a farkastól ) és a gyorsak menjenek.
Nem baj, ha az útvonalat és a főbb érintési pontokat legalább fejben, mindenki megismeri!!

Csak megjegyzésképpen: az un. túravezető (elölhaladó,iránytmutató,útikapitány,boss,stb..) figyeli a jelző táblákat, az esetleges traffipaxokat, a tankolásig hátralevő utat, aztán a benzinkutat, a térképet, a mögötte levők lehetséges egyben tartását (előzés, lámpa, megfelelő tempó,stb..) a saját motorját, a forgalmat, előzési lehetőséget, félreállási lehetőséget, az órát, szóval kutya kötelessége minden sorban lévő motorosnak a szájtátáson kívül a fentiekkel segíteni a csapat és az elöl haladó munkáját!!!!
Bocsi, nem akartam kioktató lenni (vagy igen?!), hiszen mindenki nagyon tud, de úgy gondoltam nem baj, ha bizonyos helyzetekben az egyszerűség a kiszámíthatóság valamint a balesetmentesség és egymás kedvéért is egyformán gondolkodunk !
Természetesen ez csak egy váz, mert minden csapat, és út egyedi, de talán lehet rá építkezni.

Azonban az általam szervezett és vezetett TÚRÁKON ez a „REND”!
Köszönöm-
CseCse "
Te, Vidék, Zsolt73 és 1 másik tag kedveli ezt.
  • birge
  • BenkóÉva
  • Yamina
  • Vidék
Hozzászólnál? Jelentkezz be...