Beszélgetés Szalai Csabával, a 12-szeres magyar rally-bajnokkal (rallyról, versenyzésről, Dakarról, motorozásról)

Írta MoncA a MoncA blogja blogban. Megtekintés: 5849

Csabi pomázi házában egy kávé mellett beszélgettünk rallyról, versenyzésről, Dakarról, motorozásról.

DSCF2914.JPG


Honnan jött az ötlet, hogy navigátorként belevágj a rally-sportba?

Az I. AFIT Klapka utcai szervizében dolgoztunk, kollégák voltunk Bense Pistivel. Azidőtájt túraversenyeztem egy tuningolt Polski 126-ossal, minek egy futamára ellátogatott Pisti, és némi gyakorlati tanáccsal látott el.

IMG_20191230_0009.jpg


Visszatérve a szerviz hétköznapjaiba, szó esett köztünk a további - esetleges közös - rally pályafutásunkról. A fő motiváció a BP. VOLÁN SC ajánlata volt, amit akkoriban épeszű ember nem utasíthatott vissza. Az első évadban saját autóval mentünk, majd a következő évben kaptunk egy állami autót (Lada 2105), amit átalakítottunk „Gr. A” kategóriásra. A négy éven át tartó közös sikereink (egyéni- és csapatversenyeken 12 db magyar bajnoki cím) nagy részét ezzel értük el.

Külföldön is próbálkozhattunk a VOLÁN-nak köszönhetően, pl. a poprádi Tátra Rallyn, ami BBK (Béke Barátság Kupa) verseny volt, majd jött a törökországi EB futam, a Günaydın Rally.

IMG_20191230_0007.jpg



Ennél lényegesen több kupát látok a polcon… hány díjat zsebeltetek be együtt? Számodra melyiknek van a legnagyobb értéke?

Az utolsó leltár kb. 40 db, ebből min. 30 db Bensével elért közös szerzemény. Mindegyik kupa megszerzésében rengeteg munka, kitartás, elszántság és szakmai tudás van.

Mindig az éves díjkiosztó koronázta meg az évet, így talán azok a legértékesebbek.

VOLÁN-os pályafutásunk végén szétváltunk Pityuval. Akkora volt az arcom, hogy úgy gondoltam, nekem is meg kell próbálnom a vezetést. Alázattal építettem egy 2101-es Ladát, és Szőnyi Mártával az oldalamon nekivágtunk a versenyzésnek.


A volán mögött ülve is értél el sikereket?

Három évadot töltöttem el a volán forgatásával, közel nem olyan sikerrel, mint navigátorként. Egy közepes évzárást követően átültünk Mártival egy Suzuki GTI-be, amivel jobb eredményekkel abszolváltuk a következő két versenyévadot. Több ízben értünk el kategória 2-3. helyezést N/2 géposztályban. Egy-két alkalommal nyernünk is sikerült. Számomra legemlékezetesebb talán az ausztriai EB futamon, a SEMPERIT rallyn elért 3. helyezésünk volt.

IMG_20191230_0010.jpg



Dakar 2004. Hogyan kerültél a látómezőbe, hogyan lett belőled a csapat szervizvezetője?

Laklóth Ali barátom tehet mindenről. Navigált Szalay Balázsnak egy ideig, és éppen akkor keresett a SZALAY DAKAR TEAM új vezetőt a csapat és a műhely élére. Aladár ajánlásával megjelentem Balázsnál, majd rövid beszélgetést és egyezkedést követően egymás markába csaptunk.


Milyen kritériumoknak kellett megfelelni?

Verseny-, versenyszakmai-, szakmai-, vezetői véna, ez utóbbiban nem voltam a legjobb. Viszont pár sikertelen próbálkozása után 2004-ben Balázs sikeresen teljesítette a távot, ami az elmúlt 10 év legnehezebb Dakarja volt, mind fizikailag, mind szellemileg. Ambiciózusan próbáltam javítani Balázs versenyzési tudását, javasoltam más szakágakban való részvételét (rally, pályaversenyzés), amiben partner is volt.

Dakar1.jpg



Zenészek is gyakran kísérleteznek más hangszeren, más zenei stílusban… sportolóknál is előfordul, hogy kipróbálják magukat más sportágakban is. Van olyan terület a rallyn kívül, amit versenyszinten vagy akár csak hobbiként űztél/űzöl?

Lovaglás. Barátom, Stollár Balázs (mentorom és lovas zsonglőr) jóvoltából kaptam rá erre az összetett extrém sportra, annak is a távlovaglás szakágára. Még saját lovam is volt az ügető sport jóvoltából, egy nyereghelyen sütött ír telivér, Utasítás volt a törzskönyvi neve, de én csak Peginek hívtam. Ezt a sportot hat évig űztem több-kevesebb sikerrel. Több, 40 km-es versenyen nyertünk szalagot, de volt, hogy 1. helyezést értünk el.

IMG_20191230_0011.jpg



Nehéz lenne nem észrevenni a bejárati ajtó mellett lógó motoros cuccokat, bőrdzsekit, felvarrós mellényt, bukót. Mióta motorozol, mennyire vetetted bele magad a motoros életbe?

Egyszercsak egy 125 cm3-es Yamaha DT-n találtam magam. Ez ’90 környékén volt, egy év után 550 cm3-es Kawasakira váltottam. ’95 októberében összeálltunk testvérekkel, barátokkal, és a motorozással eltöltött évekre és kilométerekre hivatkozva megalapítottuk a Sleepwalkers MC-t. Nagy klub, nagy motor, Kawasaki Z1000-re váltottam – mondja Csabi nevetve.

IMG_20191230_0008.jpg

Majd az idők szavát követve jött az újabb típus, egy V2-es japán belpiacos VTR1000F, amitől a házvásárlás miatt pár év múlva meg kellett válnom…, mint ahogy más okból ugyan, de a colortól is, viszont a felvarró és a klub maradt. Hogy ne maradjak technika nélkül, klubtársamtól kölcsönkaptam egy Honda VF750 Sabre-t. Végül megérkezett a garázsomba a digó technika csúcsmotorja, egy Ducati 750SS, ami kellemes csalódást okozott a maga szarjaival együtt.


IMG_20200102_0002.jpg

Versenyzői múltad mennyire nyomja rá a bélyegét a közúti vezetési stílusodra? Mennyire vagy szabálykövető? Csak annyit árulj el, amennyiért nem száll ki a yard a blog megjelenése után!

Bizonyos vezetéstechnikai elemek rutinná váltak (kormánymozdulat, fék, váltás kezelése…) Dinamikus, határozott stílusban vezetek. Mentoromnak köszönhetően egyre szabálykövetőbben próbálok közlekedni (nem mindig sikerül, nem sok emlékem van az „imakönyvből”).


Vágtad már magad aszfaltra „dinamikusan és határozottan”?

Igen, többször is, abból tanul az ember. A nagy tempó ellenére megúsztam törések nélkül. A rallyból a motorozásba is sok minden átültethető.

Ha érdekel a közúti stílusom, 1 órán belül indulok a Szilveszter Rallyra, ahol nyugdíjas autóversenyzőkkel – köztük Bense Pistivel - fogok találkozni nézőként. Gyere velem, ha van kedved!


Köszönöm, élek a lehetőséggel, majd bekötöm magam.

Mivel ez egy női motoros oldal, ejtsünk pár szót a női motorosokról is! Egyre többen szerzik meg motorra a jogsit…, tapasztalatod/véleményed szerint ezzel egyidejűleg megnőtt-e a számuk az utakon? Hogy ítéled meg a motorkezelési tudásukat? Csak őszintén!

Nem feltűnően nőtt a számuk, bár ezt megítélni nem egyszerű, mert csak a külsőségekre hagyatkozhatunk, és aki nem rózsaszín ruhában motorozik, arról nem biztos, hogy kiderül, hogy nő – közben kacag. – Inkább a technikai tudásukról, mozgásukról derül ki, hogy óvatos nőnemű ül a motoron. Tisztelet a kivételnek, mert láttam ilyet is. Ismerek olyan „motorozós” lányt, aki elég meggyőzően űzi a motorozást, mint szakágat. Mindenféleképpen több időt kellene motoron tölteniük, hogy jöjjön a rutin, mert az magától nem fog odamenni hozzájuk. Több komolyságot, ha ez igazán érdekli őket! És ezt komolyan mondom.


Miután beszlopáltuk a kávét, bepattantunk az öreg Subaruba, és kulturáltan, de meglehetősen dinamikusan átkocsiztunk Mogyoródra. 200 méterenként megállapítottuk, hogy senki nem tud vezetni.

A pálya szalagján kívül már mosolyogva várt minket Bense István, az egykori versenytárs. A két barát ölelkezve üdvözölte egymást, majd rögtön megkezdték az anekdotázást a régi versenyekről, és az aktuális versenytémákról.
Szegecs és NaNa kedveli ezt.
  • NaNa
  • M600
  • MoncA
Hozzászólnál? Jelentkezz be...