Punkfutárdobostélapónyuszi motoros barátném, a fércbukon felemlegette ajánlani a vezetéstechnikai tanfolyamokat, látva hogy a múlt hétvégén jó idő volt, és megint egy csomóan összecsukták ennek örömére magukat. Legnagyobb meglepetésére odarajzottak a minekaz, a nehogymáfizessekvalamijé, mennyéfutárkodniottmegtanulod és hasonló szózatok....
Gondolom mindazok is ezt mondják, akik most bent fekszenek a gipszágyban és a család bejár etetni őket, mert szar a kórházi koszt. Közben meg hallgatják, hogy : -deamotorozásnemmegmondtamhogyveszélyesmilesszígyacsaládoddalédeskisfiam/kislányomstbstb...!
Aztán pedig bánatosan eladják a motort, mert ez "nem nekik való és túl veszélyes családos embernek".
A tavaszi elhullás fogalma nem csak a motorozás témakörében létezik. Előfordul az ultralight repülőknél és minden olyan szezonális sportnál, ahol az időjárás miatt hónapokat hagynak ki a résztvevők és egyszerűen elmúlnak rutinok, feledésbe merülnek ismeretek. Mert emberek vagyunk, és ha nem használunk bizonyos tudásokat, bizonyos részeit az agyunknak, az a tudás bizony megkopik. Ráadásul mindezt tetézi az a szimpla tény is, hogy a motorok egyre nagyobb teljesítményűek, és hiába a sok biztonsági felszerelés, az emberi figyelmetlenség, az emberi hibázás gépileg egyszerűen kivédhetetlen. Pláne ha ketten hibáznak egyszerre, egy szituációban, ott a baj könnyen jön a közutakon.
Nézzük az indokokat, hogy mik vannak a vezetéstechnikai tréningek ellen:
- Felesleges pénzkidobás! - valóban az, ha szívesebben költesz javítandó motor alkatrészekre, és szívesen veszel el a családoddal együtt töltött szabadidőből a kórházi ápolás javára... egyébként az Országos Balesetmegelőzési Bizottságnak vannak ingyenes képzései, utána kell böngészni google barátunk segítségével. Úgy tudom szezon elején, április-május-június magasságában igyekeznek megyénként legalább egy ingyenes oktatást összehozni. Ezeket az oktatásokat rendőrmotoros oktatót tartják, igen jól képzettek és a lehetőségekhez képes is türelmesek. Ezekre az oktatásokra mondhatjuk hogy hú de sokan vannak, de rendszerint 15-20 motoros szokott összejönni ami még élhető. Ahol többen vannak, ott meg kitartónak kell lenni, mert az első másfél óráig bírja csak a tömeg, utána sokan kiállnak.
- Ki oktatja ugyan az oktatókat, kik ezek az alakok, hogy meg merik nekem mondani a tutit? - a vezetéstechnikai tréningekből már elég sokféle van. A Rili képzésén rendőrmotoros oktatók oktatnak, a HondaSafety-nél a japán rendőrmotoros 30-40 éves oktatói képzést hozzák haza (a világon ez a legjobb), az Uralomamotorom.hu- nál is akkkreditált oktatók vannak, ők a Hungaroringre talán nem véletlen lettek felengedve oktatni.... Nézz utána, hogy ki fog oktatni, és mit, ha ez érdekel. Stuntpilóták is tartanak képzéseket, sokféle van már, érdemes utána járni, hol, mit oktatnak. Más egy földtúrós dirt és más egy pályás képzés és más egy bólyakerülgetős. Egyszerűen másra van, de mindegyik tudás hasznosul közúton is! Szerintem hasznos többfélét végigjárni az évek folyamán...
- De hát a nagy sebességgel történik mindig a baj, és a képzések meg lassúak... - igen, a képzések nagy része lassú tempójú, de vannak pályás képzések is, ahol elég sok mindent gyakorolhatsz nagy sebességgel. Az meg, hogy a kanyarban kavicságy és gumifal vár, ha valamit elcseszerintessz, és nem a villanypózna, meg a szembejövő IFA, az szerintem megfizethetetlen... nem beszélve arról, hogy amit esetleg lassan begyakoroltál és vészhelyzetben az agyad rutinből előhozza mint megoldást, az súlyos mp-eket spórol egy kényes szituban, ahol a másodperc az életedet/kórházi ápolásod hosszát jelentheti... Egyébként gyökketővel is rommá törheted magad, semmi sincs megírva.
- Vannak kivédhetetlen esetek, arra úgyse tudnak felkészíteni! - a biztonságtechnikai képzések nagy része arról szól, hogy az utakon fellelhető "kivédhetetlen" esetekre felkészítsen. A vészfékezésre, a hirtelen kikerülés manőverére, amivel az eléd kirohanó kutyát, gyereket, gyalogost, kihajtó autóst védheted ki. (Az emeletről lehulló zongorára viszont tényleg nincs alternatívájuk. Cserébe viszont ez statisztikailag elég ritkán fordul elő a közutakon.) Nekem a vészfékezéses gyakorlat óriási rádöbbenés volt, hogy egy 10 km/h órával mért sebességkülönbséggel mekkorát változott a féktávolságom... és mekkorát változik ahogyan a fékeket használom...
-15-20 éve motorozom, nekem már nem tudnak újat mutatni! - persze hogy nem, mert már annyi berögzült dolgod van. Valószínűleg neked fogják a legtöbb újat mutatni, hol adjál több gázt, hol adjál kevesebbet, hol kell több fék és hol kevesebb... Régi motorosok is rácsodálkoznak minden oktatáson, hogy úha, ez így mennyivel egyszerűbb, könnyebb...
- De hát a 70-80-as években is motoroztunk oktatók nélkül....jah, csak a babettával meg a simóval, ETZ-vel és JAWA segítségével szántottátok a murvát a seggetekkel, bújkálva a rendőr elől, de nem a busával elsőre 18 évesen.... a fokozatossági lépcsők megvoltak, mert máshoz nem volt hozzáférés, de ez nem a te érdemed, hanem a csúnya rendszeré....
- Nekem mindig szerencsém volt, és már mindent tudok, amit tudnom kell! - Fortuna nem állhat mindig lesben feletted. Akkor meg jobb felkészülni arra, amit esetleg nem tudsz Fortuna nélkül. A tanulás frissen tartja az agyad, a gondolataidat, a látásmódod, az életmódod... Én három éles szitut köszönhetek meg az oktatóimnak. Három plusz születésnapot kaptam tőlük. Ne légy elbizakodott. Az ilyen mondatok elhangzása után kell mindig kórházi látogatnom menni....
- Menjél el futárnak, ott majd megtanulod! - ugye mondanom se kell, hogy egy kezdőt, vagy kevésbé jó képességűt ez a "jótanács" az evolúciós zsákutcába pont belevezeti...? Felelőtlenség ilyesmit ajánlani, azt gondolom. Másrészt meg nem is mindenki akar munkahelyszerűen motorozni, hanem a motorozás öröméért motorozna. Miért kéne nekik a saját kárukon megtanulni a km-ekkel, hóban-fagyban törésben-zúzásban szerzett rutint? Miért ne tanulhatna mástól, kevesebb fájással, költséggel? Másrészt nem tud mindenki annyit motorozni mint egy futár: se ideje se pénze, viszont a motorozáshoz való tudást és örömet szedje csak össze biztonságos, ellenőrzött körülmények között, ne kockáztassa se a más se a maga épségét. Tanulni jó, és motorral tanulni különösen élvezetes ráadásul
Soha, de soha nem a gép a hülye, hanem az ember, aki ül rajta és irányítja... Pláne ha két hülye találkozik, egy motoroshülye meg egy autóshülye, abból a matek már csak sok összetört hülyét tud generálni... és mivel a motoros a puhatestű fémvázon, az autós meg a puhatestű fémvázban, egyértelmű, hogy ki fogja húzni a rövidebbet...
Az vezetéstechnikai oktatás jó. Azért van, hogy amikor egy hülyével találkozunk, ki tudjuk védeni a hülyeségét. Hogy ne legyen "kivédhetetlen" a szitu, és ha a zakó elkerülhetetlen, akkor is kisebb legyen a baj...
Szezon eleje jön még csak, és a napsütés előcsal mindenkit a garázsból. Legyetek óvatosak, és aki megteheti, frissítse fel egy képzéssel a motoros tudását. (Ha vannak berögzült rossz dolgok, most könnyebb kicsiszolni egy nagyobb kihagyás után.) Téli kihagyás utáni tanácsok, amiket nem én írtam, hanem sok öreg motoros:
- az aszfalt hideg, lassabban melegszik a gumi, ha egyáltalán felmelegszik...
- amikor rágémberedik a kezed a vasra, a reflexeid is lassabbak,
- a tudásod megfakult, adj időt magadnak visszaszokni a motorra,
- örömmotorozni megdöglés nélkül is lehet, kicsit óvatosabban a tempóval,
- az út tele van vízátfolyásokkal, néhol még le is van fagyva, és a felfagyástól romosak még az utak (tavasszal meg puklisak lesznek a foltozgatástól)
- az autósok is elszoktak a motorosoktól, úgy motorozz, mintha láthatatlan lennél, magadnak kell vigyázz magadra,
- hideg van még, bundabugyi + aláöltöző/k, téli kesztyű, és ugye a protektoros ruha....
Hazavárnak, ugye tudod?
Motoros vezetéstechnikai képzések, a teljesség igénye nélkül (ezeket már ismerem és szerintem tökjók):
uralomamotorom.hu
riliclub.hu
safety-hungary.hu
drivex.hu/bmw-motorrad-vezetestechnikai-trening/
vezetestechnika.tommot.hu/
Gondolom mindazok is ezt mondják, akik most bent fekszenek a gipszágyban és a család bejár etetni őket, mert szar a kórházi koszt. Közben meg hallgatják, hogy : -deamotorozásnemmegmondtamhogyveszélyesmilesszígyacsaládoddalédeskisfiam/kislányomstbstb...!
Aztán pedig bánatosan eladják a motort, mert ez "nem nekik való és túl veszélyes családos embernek".
A tavaszi elhullás fogalma nem csak a motorozás témakörében létezik. Előfordul az ultralight repülőknél és minden olyan szezonális sportnál, ahol az időjárás miatt hónapokat hagynak ki a résztvevők és egyszerűen elmúlnak rutinok, feledésbe merülnek ismeretek. Mert emberek vagyunk, és ha nem használunk bizonyos tudásokat, bizonyos részeit az agyunknak, az a tudás bizony megkopik. Ráadásul mindezt tetézi az a szimpla tény is, hogy a motorok egyre nagyobb teljesítményűek, és hiába a sok biztonsági felszerelés, az emberi figyelmetlenség, az emberi hibázás gépileg egyszerűen kivédhetetlen. Pláne ha ketten hibáznak egyszerre, egy szituációban, ott a baj könnyen jön a közutakon.
Nézzük az indokokat, hogy mik vannak a vezetéstechnikai tréningek ellen:
- Felesleges pénzkidobás! - valóban az, ha szívesebben költesz javítandó motor alkatrészekre, és szívesen veszel el a családoddal együtt töltött szabadidőből a kórházi ápolás javára... egyébként az Országos Balesetmegelőzési Bizottságnak vannak ingyenes képzései, utána kell böngészni google barátunk segítségével. Úgy tudom szezon elején, április-május-június magasságában igyekeznek megyénként legalább egy ingyenes oktatást összehozni. Ezeket az oktatásokat rendőrmotoros oktatót tartják, igen jól képzettek és a lehetőségekhez képes is türelmesek. Ezekre az oktatásokra mondhatjuk hogy hú de sokan vannak, de rendszerint 15-20 motoros szokott összejönni ami még élhető. Ahol többen vannak, ott meg kitartónak kell lenni, mert az első másfél óráig bírja csak a tömeg, utána sokan kiállnak.
- Ki oktatja ugyan az oktatókat, kik ezek az alakok, hogy meg merik nekem mondani a tutit? - a vezetéstechnikai tréningekből már elég sokféle van. A Rili képzésén rendőrmotoros oktatók oktatnak, a HondaSafety-nél a japán rendőrmotoros 30-40 éves oktatói képzést hozzák haza (a világon ez a legjobb), az Uralomamotorom.hu- nál is akkkreditált oktatók vannak, ők a Hungaroringre talán nem véletlen lettek felengedve oktatni.... Nézz utána, hogy ki fog oktatni, és mit, ha ez érdekel. Stuntpilóták is tartanak képzéseket, sokféle van már, érdemes utána járni, hol, mit oktatnak. Más egy földtúrós dirt és más egy pályás képzés és más egy bólyakerülgetős. Egyszerűen másra van, de mindegyik tudás hasznosul közúton is! Szerintem hasznos többfélét végigjárni az évek folyamán...
- De hát a nagy sebességgel történik mindig a baj, és a képzések meg lassúak... - igen, a képzések nagy része lassú tempójú, de vannak pályás képzések is, ahol elég sok mindent gyakorolhatsz nagy sebességgel. Az meg, hogy a kanyarban kavicságy és gumifal vár, ha valamit elcseszerintessz, és nem a villanypózna, meg a szembejövő IFA, az szerintem megfizethetetlen... nem beszélve arról, hogy amit esetleg lassan begyakoroltál és vészhelyzetben az agyad rutinből előhozza mint megoldást, az súlyos mp-eket spórol egy kényes szituban, ahol a másodperc az életedet/kórházi ápolásod hosszát jelentheti... Egyébként gyökketővel is rommá törheted magad, semmi sincs megírva.
- Vannak kivédhetetlen esetek, arra úgyse tudnak felkészíteni! - a biztonságtechnikai képzések nagy része arról szól, hogy az utakon fellelhető "kivédhetetlen" esetekre felkészítsen. A vészfékezésre, a hirtelen kikerülés manőverére, amivel az eléd kirohanó kutyát, gyereket, gyalogost, kihajtó autóst védheted ki. (Az emeletről lehulló zongorára viszont tényleg nincs alternatívájuk. Cserébe viszont ez statisztikailag elég ritkán fordul elő a közutakon.) Nekem a vészfékezéses gyakorlat óriási rádöbbenés volt, hogy egy 10 km/h órával mért sebességkülönbséggel mekkorát változott a féktávolságom... és mekkorát változik ahogyan a fékeket használom...
-15-20 éve motorozom, nekem már nem tudnak újat mutatni! - persze hogy nem, mert már annyi berögzült dolgod van. Valószínűleg neked fogják a legtöbb újat mutatni, hol adjál több gázt, hol adjál kevesebbet, hol kell több fék és hol kevesebb... Régi motorosok is rácsodálkoznak minden oktatáson, hogy úha, ez így mennyivel egyszerűbb, könnyebb...
- De hát a 70-80-as években is motoroztunk oktatók nélkül....jah, csak a babettával meg a simóval, ETZ-vel és JAWA segítségével szántottátok a murvát a seggetekkel, bújkálva a rendőr elől, de nem a busával elsőre 18 évesen.... a fokozatossági lépcsők megvoltak, mert máshoz nem volt hozzáférés, de ez nem a te érdemed, hanem a csúnya rendszeré....
- Nekem mindig szerencsém volt, és már mindent tudok, amit tudnom kell! - Fortuna nem állhat mindig lesben feletted. Akkor meg jobb felkészülni arra, amit esetleg nem tudsz Fortuna nélkül. A tanulás frissen tartja az agyad, a gondolataidat, a látásmódod, az életmódod... Én három éles szitut köszönhetek meg az oktatóimnak. Három plusz születésnapot kaptam tőlük. Ne légy elbizakodott. Az ilyen mondatok elhangzása után kell mindig kórházi látogatnom menni....
- Menjél el futárnak, ott majd megtanulod! - ugye mondanom se kell, hogy egy kezdőt, vagy kevésbé jó képességűt ez a "jótanács" az evolúciós zsákutcába pont belevezeti...? Felelőtlenség ilyesmit ajánlani, azt gondolom. Másrészt meg nem is mindenki akar munkahelyszerűen motorozni, hanem a motorozás öröméért motorozna. Miért kéne nekik a saját kárukon megtanulni a km-ekkel, hóban-fagyban törésben-zúzásban szerzett rutint? Miért ne tanulhatna mástól, kevesebb fájással, költséggel? Másrészt nem tud mindenki annyit motorozni mint egy futár: se ideje se pénze, viszont a motorozáshoz való tudást és örömet szedje csak össze biztonságos, ellenőrzött körülmények között, ne kockáztassa se a más se a maga épségét. Tanulni jó, és motorral tanulni különösen élvezetes ráadásul
Soha, de soha nem a gép a hülye, hanem az ember, aki ül rajta és irányítja... Pláne ha két hülye találkozik, egy motoroshülye meg egy autóshülye, abból a matek már csak sok összetört hülyét tud generálni... és mivel a motoros a puhatestű fémvázon, az autós meg a puhatestű fémvázban, egyértelmű, hogy ki fogja húzni a rövidebbet...
Az vezetéstechnikai oktatás jó. Azért van, hogy amikor egy hülyével találkozunk, ki tudjuk védeni a hülyeségét. Hogy ne legyen "kivédhetetlen" a szitu, és ha a zakó elkerülhetetlen, akkor is kisebb legyen a baj...
Szezon eleje jön még csak, és a napsütés előcsal mindenkit a garázsból. Legyetek óvatosak, és aki megteheti, frissítse fel egy képzéssel a motoros tudását. (Ha vannak berögzült rossz dolgok, most könnyebb kicsiszolni egy nagyobb kihagyás után.) Téli kihagyás utáni tanácsok, amiket nem én írtam, hanem sok öreg motoros:
- az aszfalt hideg, lassabban melegszik a gumi, ha egyáltalán felmelegszik...
- amikor rágémberedik a kezed a vasra, a reflexeid is lassabbak,
- a tudásod megfakult, adj időt magadnak visszaszokni a motorra,
- örömmotorozni megdöglés nélkül is lehet, kicsit óvatosabban a tempóval,
- az út tele van vízátfolyásokkal, néhol még le is van fagyva, és a felfagyástól romosak még az utak (tavasszal meg puklisak lesznek a foltozgatástól)
- az autósok is elszoktak a motorosoktól, úgy motorozz, mintha láthatatlan lennél, magadnak kell vigyázz magadra,
- hideg van még, bundabugyi + aláöltöző/k, téli kesztyű, és ugye a protektoros ruha....
Hazavárnak, ugye tudod?
Motoros vezetéstechnikai képzések, a teljesség igénye nélkül (ezeket már ismerem és szerintem tökjók):
uralomamotorom.hu
riliclub.hu
safety-hungary.hu
drivex.hu/bmw-motorrad-vezetestechnikai-trening/
vezetestechnika.tommot.hu/