Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Rettungsgasse

Mentőutca - men-tő-ut-ca, osztrák találmány, érvényes az összes osztrák autópályára, gyorsforgalmi útra, illetve többsávos autóútra. 2012. január 1-jétől van érvényben, be nem tartása büntetést von maga után.
teaser.large.jpg


Mivel gyakran járok osztrák autópályán, én időben értesültem ennek a "nagyszerű" találmánynak a bevezetéséről. Azóta részem is volt már benne, ilyen-olyan módon. Vagyis inkább szenvedő alanya voltam :(
Már fél éve van érvényben, mégis nap, mint nap hallom, hogy még mindig nem igazán műxik rendesen, és főleg a külföldi rendszámú autósok nem tartják be a szabályt. A magyarokat többször is különösen kiemelték :fujj De, kérdem én: honnan a rákból tudná az alkalmi utazó, hogy mi a szösz ez, ha egyszer nálunk elfelejtették propagálni? Én ugyanis egyetlen híradóban, autós magazinban, internetes portálon stb. sem botlottam még erről szóló leírásba! A autópálya mentén ugyan többször is látható a plakát
rettungsgasse3.5029543.jpg
, de valszeg senki nem fog helyben besatuzni, hogy megnézze a laptopján vagy okostelefonján a táblán szereplő internetcímet: http://www.rettungsgasse.com/
Így most itt, a mi kis szűk közösségünknek én elmondom, hogy mi is ez, mire jó, és hogy enni kell-e, avagy inni.

Tehát, minden közlekedő (teljesen mindegy, hogy milyen járművel), aki Ausztria területén autópályán, gyorsforgalmi úton, autóúton -tehát bármely többsávos úton a forgalomban részt vesz, köteles mentőutca kialakításában tevékenyen részt venni dugó keletkezésekor. Városi úthálózatokra nem vonatkozik a szabály, viszont autópálya városi szakaszaira igen.

A mentőutca lényege az, hogy ha baleset miatt keletkezik a dugó, akkor a mentés helyszínére igyekvő erők: mentő, tűzoltó, rendőrség, katasztrófavédelem, vagy egyéb -megkülönböztető jelzést használó- jármű, akadálytalanul és minél gyorsabban juthasson célhoz. A kialakítást abban a pillanatban meg kell kezdeni, amint a forgalom leáll -teljesen mindegy, hogy milyen okból is történik az, nem pedig akkor, ha megláttuk a mentő járművet.

A kialakítás módja pedig a következő:
kétsávos úton: a bal oldali sáv a lehetőségekhez képest még jobban balra húzódik, a jobb oldali sáv pedig a leállósáv (ha van) igénybevételével is, teljesen a jobb szélre.
3 vagy többsávos úton: a bal oldali (legbelső) sáv teljesen balra húzódik az összes többi sáv pedig a leállósáv (ha van) igénybevételével is, teljesen a jobb szélre.

rettungsgasse.jpg


Ez itt egy példásan kialakított mentőutca:

14148264,pd=1,h=300,w=620.jpg


A mentőutcát motorosok nem használhatják, a járművet elhagyni nem szabad, az ajtókat nem szabad kitárni, tilos megfordulni (gyakran előfordul! aztán visszacsalinkáznak a legközelebbi exit-ig), tilos sávot váltani, az első mentő jármű elhaladtával a mentőutcát feloszlatni. Addig kell tartani, amíg a dugó meg nem szűnik.
Sajnos így mostantól motorral is dugózni kényszerül az ember, bár akkor jár a legjobban, ha a bal sávban van a kialakításkor. Én ilyenkor autóról-autóra szoktam előrecsorogni-de csak akkor, ha teljesen állnak, ha megindul a sor, akkor behúzódok közéjük. Ha vmelyik jobb sávba kényszerülök, akkor megszívtam, mert ott olyan sűrűen állnak, hogy nem lehet közöttük elférni.
A múltkor pl. egy köcsög kamionos a lehajtón :heureka: kezdte el kalakítani ezt a szart, pedig nem is dugó volt, hanem egyszerűen sor a pirosnál, ahova az exit torkollott. A mellette levő sávokban láthatóan nem tudták, hogy mitévők legyenek, ezért ketten-hárman mellé húzódtak, a többi viszont nem, így csak qrva nagy káosz lett, én meg izzadhattam a sorban, mert sehol sem fértem el :karomkodik2:
Amúgy nagyon gyakran előfordul, hogy páran elkezdik kialakítani, ha az egyik sor megáll, de a többi viszont nem száll be a játékba, mert az ő soruk halad. Naná! Így a káosz itt is előreprogramozva. Kb. így:

Rettungsgasse_2.jpg


3985C08EECF9955417C46E69D21C.jpg


rettungsgasse-600.jpg


Nos, remélem hasznos volt, amit írtam, és ha Ausztriában közlekedtek, akkor legyetek felkészülve!

Hozzászólások

T
Én meg azt nem értem, h eddig is jobbára a leállósávon húztak el, most minek kellett ezzel a szarral megkutyulni :fujj
 
Mert mindent nem lehet helikopterrel :) És a kopter csak akkor száll ki, ha az elsőnek kiérkező mentős úgy ítéli meg, hogy szükséges. És van, hogy le sem tud szállni a baleset helyszínén és a helikopterig is mentővel kell vinni a sérültet (bár a múltkor pl. a Bükkbe egy kanyarban tette le a pilóta a helit, azt megnéztem volna).
Mondjuk ilyenkor egy motoros mentőorvos - helikopter a leghatékonyabb. De ott van még a tűzoltók szerszámosautója, ne adj Isten daru a mentéshez és a többi. Én inkább azt nem értem, hogy ez miért nem evidens, mármint a lehúzódás, persze az jó dolog, hogy megvan a rendszer, hogy hogyan kell széthúzódni.
De ahol van leállósáv ott én sem értem ez mire jó, balesetveszélyesebb így...
 
T
picar;bt24162 írta:
De ahol van leállósáv ott én sem értem ez mire jó, balesetveszélyesebb így...

Az ám, el se tudod képzelni mennyire! A múltkor a szembe irányban volt hatalmas dugó, és egy szakaszon 100 m-en belül két ráfutásos karambolt is láttam. Már mindkettő mellett ott állt egy-egy rendőrautó. Ilyenkor persze épp ők blokkolják a mentőutcát...
 
Hááát... ha nincs leállósáv ahol a mentős elhúzhat, még van értelme, de ha egyébként van, nem értem minek szopatni a jónépet... Ez megint valami jogosítvány nélküli bürokrata találmánya lesz (akinek offkorsz saját sofőrje van villogóval)...
 
Én kéthetente járok az osztrák pályákon, de ezt mégsem tudtam, köszi érte ;) És hogy a leállósáv miért nem volt jó nekik...
 
ez jó nagy baromság így első olvasatra...

Amúgy csak kicsit kapcsolódik a témához: két héttel ezelőtt a hegyalja útonmentünk kocsival, a belső sávban. természetesen mindkettőben dugó volt.
egyszercsak szirénáznást hallottunk hátulról, és szépen mindkét sáv elkeztdett a szélére húzódni. Kivéve az előttünk a jobb oldali sávban haladó román (köcsög), aki épp ekkor gondolta úgy, hogy sávot vált. de mivel ahogy írtam dugó volt, épp a mentőautó előtt állt meg keresztben a két sáv között, és váratta a szirénázó mentőt percekig, mert persze a sor az nem mozdult.
de megrugdostam volna az arcát...
 
Én olvastam már erről, TB-on, vagy TC-on...
Jó ötlet, mert nem egyszer láttam már olyat, hogy baleset a pályán, a mentő/tűzoltó/rendőr nem tud oda menni, mert pár okostóni azt hiszi, hogy ha állnak a pályán, akkor a leállósávon el lehet húzni. Persze nálunk nem lehetne bevezetni, mert mi olyan okosok vagyunk, hogy erre is találnánk kiskaput.
 
V
Ha jól emlékszem, az a szabály már megvan, hogy biztosítani kell a megkülönböztetett jelzéssel haladó jármű haladását, az is, hogy párhuzamos közlekedés esetén ezzel a fentebb vázolt módszerrel. Csak a "dugó esetén kötelező" kitétel nincs meg.
Aki barom, az meg elhúz a dugó mellett a leállósávon most is...
 
T
_bq_;bt24181 írta:
Ha jól emlékszem, az a szabály már megvan, hogy biztosítani kell a megkülönböztetett jelzéssel haladó jármű haladását, az is, hogy párhuzamos közlekedés esetén ezzel a fentebb vázolt módszerrel. Csak a "dugó esetén kötelező" kitétel nincs meg.
Aki barom, az meg elhúz a dugó mellett a leállósávon most is...
Dehát nem tud, mert most igénybe kell venni azt is a lehúzódáshoz.
 
T
szotyi;bt24169 írta:
Én kéthetente járok az osztrák pályákon, de ezt mégsem tudtam, köszi érte ;) És hogy a leállósáv miért nem volt jó nekik...
Nem láttad még azokat a kék táblákat? Már november-december óta kint vannak, és az újságok is sokszor írtak/írnak róla.
 
T
nana;bt24175 írta:
ez jó nagy baromság így első olvasatra...

Amúgy csak kicsit kapcsolódik a témához: két héttel ezelőtt a hegyalja útonmentünk kocsival, a belső sávban. természetesen mindkettőben dugó volt.
egyszercsak szirénáznást hallottunk hátulról, és szépen mindkét sáv elkeztdett a szélére húzódni. Kivéve az előttünk a jobb oldali sávban haladó román (köcsög), aki épp ekkor gondolta úgy, hogy sávot vált. de mivel ahogy írtam dugó volt, épp a mentőautó előtt állt meg keresztben a két sáv között, és váratta a szirénázó mentőt percekig, mert persze a sor az nem mozdult.
de megrugdostam volna az arcát...

Az hát, baromság. De állítják, h ezzel több életet lehet megmenteni, mert előbb oda lehet érni a baleset helyszínére. Na ja, már ha tényleg szépen ki van alakítva az utca.
Ilyen sávváltós barom azért itt is akad, a tiltás ellenére:

rettungsgasse-600x399.jpg


Nekem amúgy még arra nem sikerült rájönnöm, hogyha mondjuk valaki bennragad a bal sávban, és párszáz méter múlva jönne egy exit, amin ő kimenne, akkor hogy fog odajutni, ha nem válthat sávot?

Még a télen volt egy ilyen esetem: 3 sávban álltunk, én a jobb szélén, mellettünk dupla záróvonal, amellett meg egy becsatlakozó, szintén többsávos útszakasz. Azon persze döngettek 130-cal, mert nekik nem volt dugójuk. Nekem kb. 1 km múlva pont oda kellett volna átváltanom (ott volt vége a záróvonalnak), és elkanyarodnom vele, de nem mertem átmenni. Aztán ahogy haladtunk előre, és épp volt egy szünet a melletünk jövő forgalomban, gondoltam egyet és átrántottam az autót, aztán szépen elhúztam.
 
Nálunk egyelőre ez van:

Magatartás a megkülönböztető vagy figyelmeztető jelzéseket használó járművekkel szemben[SUP]257[/SUP]
42. § (1)[SUP]258[/SUP] A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását — félrehúzódással és a szükséghez képest megállással — lehetővé kell tenni.
(2)[SUP]259[/SUP] Megkülönböztető fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, illetőleg mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad.
(3)[SUP]260[/SUP] Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával.
(4)[SUP]261[/SUP] A figyelmeztető jelzést (sárga villogó fényt) használó járművet fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, mellette elhaladni, vagy megelőzni.
(5)[SUP]262[/SUP] Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van kijelölve, az azonos irányban valamennyi forgalmi sávban – egymás mellett haladó – hó eltakarítást végző és figyelmeztető jelzést használó járműveket tilos megelőzni. Az ilyen gépjárművek mögött a követési távolságot fokozott óvatossággal kell megválasztani.
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
tagama
Olvasás
259
Hozzászólások
30
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére