Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Pannonia... ahogy én látom

Az úgy volt, hogy elkezdtem írni egy hozzászólást Yama blogjához, az ott elhangzott hozzászólásokból kiindulva, aztán olyan hosszú lett, hogy gondoltam, nem rondítok bele.

Ancsipancsi;bt11757 írta:
Ancsipancsi;bt11757 írta:
De eredetileg szó sem volt ilyen külsejű motorról. Ezért gyanús, hogy ők sem ezt akarták, de ezt az utat kellett választaniuk.<O:p</O:p
...<O:p</O:p
<O:p

...és pont ezért nem tartom hitelesnek ezt a bemutatót. Na jó, ez így kicsit erősen hangzik, maradjunk abban, hogy némileg szkeptikus vagyok. A legelső hírekben még egy chopperszerű V2-es, Hyosung Aquila-szerű képződmény volt a látványterveken, a tavalyi, vagy tavalyelőtti Devils Motorshow-n már egy T5-szerű retro makett, egyhengeres blokkal, most meg itt van egy kicsit café racer, kicsit supermoto, kicsit dirt track gép. Közben volt egy már meg nem mondom, milyen, ipari kiállítás, ahol egy ipari formatervező cég standján volt egy tank+váz makett, ami állítólag már a prototípus váz makettje volt, akár el is ment volna a T5-szerű retro gép vázaként, a vonalvezetése erősen hasonlított az egyhengeres Pannoniákéhoz. A fickó neve, aki a prototípus formatervét alkotta, emlékeim szerint eddig még soha nem hangzott el egyik korábbi híradásban sem. Summázva, ez számomra nem egy majd egyszer gyártásba kerülő gép konstruktőri-tervezői csapatának a kiépülését mutatja, hanem valami olyasmit, hogy az emberek kihátrálnak a fő mágus mögül, és folyamatosan újakat kell keresnie. Még ha a blokkfejlesztést ki is vesszük a kosárból, akkor is együtt kellene futnia a formatervnek a konstrukciós tervezéssel, hogy amit kitalálnak papíron, egységes, és megvalósítható is legyen.<O:p

Másfelől, ha a háttérben ténylegesen dolgozik néhány komoly tervezőiroda, komoly szakemberekkel, és 3 éve folyamatos a munka, akkor a kapott 15 millió igen karcsú költségvetés, ha a terveket és a rájuk fordított időt is ki kell fizetni. Ha viszont "maroknyi lelkes szakember dolgozik egy hajdanvolt dicső márka feltámasztásán", szakmai presztízsből, nosztalgiából, lelkesedésből, majdani haszon reményéből, "társadalmi munkában" az amúgy meglévő munkáik mellett, akkor meg sok.<O:p

Most, 3 év után, ott tartanak, hogy elkészült egy egyedi prototípus, még szó sem volt típusengedélyezésről, bevizsgálásról, hivatalos hercehurcáról, gyakorlatilag van egy 1:1 méretarányú, műhelykörülmények között készült, működőképes modelljük a majdani termékről, "exkluzív, 55 darabos szériáról" beszélnek az eddigi sorozatgyártás helyett, 15 embernek munkát adó üzemről a többszáz fős gyártósorok helyett. Mindez a várpalotai önkormányzat támogatásából, plusz még ki tudja, honnan összeszedett pénzekből.<O:p</O:p
Namost: 15 millából itthon gyakorlatilag bármelyik motorépítő műhely fullos, egyedi vázas Harley-t épít, nem olcsó alkatrészekből, nem kókányolva, nem 3 év, hanem 3 hónap alatt, és nem olyan motor alapjait felhasználva, ami ma, 2010-ben, újonnan 1,5M-ért megvehető bármelyik Suzuki kereskedésben.<O:p

Szerintem, ha valaki vállalkozásba fog, és abból eredményt is akar látni, akkor azzal kezdi, hogy megnézi, van-e egyáltalán létjogosultsága annak a tevékenységnek, amit végezni akar. Magyarul, piackutatást végez, és költségeket számol. Jelen esetben, a Pannoniánál, már az elején számolni kellett volna azzal, hogy hiába exportáltak belőle 40-50 évvel ezelőtt néhányat Angliába és az USA-ba, a fő felvevőpiac a “keleti blokk” volt, ahol nem a presztízzsel, hanem az olcsósággal hódítottak. És mivel 30 éve megszűnt a gyártás, ezen a területen is szinte csak az emlékszik a Csepel, Danuvia, Pannonia névre, akinek volt belőle, vagy rémlik neki, hogy a nagyfaternál volt a sufniban valami nagy fekete vas… Persze a magyarokon kívül, bár a nyakamat rá merném tenni, hogy a feltörekvő, még éppen robogózó motoros nemzedék jó részének is kb. annyit mondanak ezek a nevek, mintha Horex-et, FN-t emlegetnék… Lényeg, hogy hiába a patinás márkanév, nem lehet rá alapozni, mert nincs meg rá a felvevőpiac. Gyakorlatilag, főleg nemzetközi szinten, semmivel sincs előrébb, mintha Kárpát, Turul, vagy Balaton név alatt követné el ugyanezt. Ha az ötletgazda mögött, az állítottaknak megfelelően, már az elejétől vannak komoly műszaki szakemberek, akkor nem illik 3 év után szembesülni azzal a ténnyel, hogy drága egy motorblokk megtervezése és kifejlesztése, hanem eleve donor blokkban gondolkodik, mert van, aki megmondja neki, hogy így gazdaságos. Ugyanúgy, ahogy pl. a Sachs-nak sem derogált beépíteni a Roadster-be a DR650 blokkját, vagy a BMW-nek a Rotaxtól venni az első F650-esekbe. Vagy a Cagivának a Raptorokba az SV650 és TL1000-ét, ha már exkluzívabb márkák… Ha ezeket józanul egymás mellé teszi, rögtön kijön, hogy elsőre nem nagy szériában kell gondolkodni, és gyártócsarnokot, meg több száz-ezer darabot emlegetni, hanem manufakturális szinten, kis szériás összeszerelést, minősített beszállítóktól vett, jó minőségű alkatrészekkel. A Gaia-ról olvastam annak idején, ahol már végigjárták ugyanezt, hogy gyakorlatilag minden, típusspecifikus alkatrészt külön bevizsgáltatni, engedélyeztetni kellett volna (E szabványos világítótestek, bevizsgált váz, blokk, benzintank, kormány, fék…), ami olyan horror pénz lett volna, hogy nem tudták bevállalni. Ezért vették végül ők is külsősöktől az alkatrészek jelentős részét. Tény, hogy az engedélyezés bürokratikus, hosszadalmas, drága, de mindaddig el se lehet (és el se szabad) indítani, amíg véglegesen össze nem állt a gyártásra indítandó termék. De ezt, ha valaki komolyan gondolja, hogy gyártani akar, tudni kell előre látni, és a már meglévő tapasztalatok alapján eleve bele se kellene menni a zsákutcákba. Másrészt, ha belevágott, akkor megint ott vagyunk, hogy kevés hozzá a 15 millió, de a csarnok felhúzása, felszerszámozása se „néhány 100 millió”, ahogy a polgármester úr említette, hanem milliárdos tétel. Főleg, ha a város üres telket ad, és nem megüresedett gyártelepet.<O:p

Szóval, a fentiek miatt nem tudok teljes lelkesedéssel, kitárt szívvel, derűs arccal, és boldogságtól csillogó tekintettel figyelni Mázló Imre és csapata tevékenységére, mert se átgondoltságot, se következetességet, se komoly szakmai tudást és elkötelezettséget nem látok mögötte. És még mindig azt mondom, hogy se nekem, se sok más embernek ne legyen igaza, legyen gyár Várpalotán, legyen benne Pannonia gyártás, és legyen meg a két bemutatóterem Pesten és Várpalotán. Ígérem, elzarándokolok, és megnézem mindkettőt.

Hozzászólások

Hát igen, ez a nyers igazság!
Ennyi erővel megbízhattak volna egy motorépítő műhelyt is és 3 hónap múlva meglett volna a prototípus!
Nem 3 év múlva valami ami semmire sem hasonlít!
Én is Pannóniát akartam venni de nem volt még sehol semmi!
 
Zöld Piszok;bt11776 írta:
Hát igen, ez a nyers igazság!
Ennyi erővel megbízhattak volna egy motorépítő műhelyt is és 3 hónap múlva meglett volna a prototípus!
Nem 3 év múlva valami ami semmire sem hasonlít!
Én is Pannóniát akartam venni de nem volt még sehol semmi!


Tessék, hát nem ezt ugatom én is tegnap óta?
Lehetett volna ez a mocc akár még szép és jó is.
De nem, nekünk kell a "saját".
Mondjuk így sem lökném az árokba, de azért hadd ne boruljak le a készők elé.
 
Bq...teljesen egyetértek veled...ne legyen igazam, de nekem is tök komolytalannak tűnik az egész...ne legyen igazam de sztem nem lesz belőle értékelhető dolog...vagy ha legyártanak valamit, olyan önköltségi ára lesz, hogy a japánból hozatott motor olcsóbb lesz...:(
 
Hú, jó sok minden történt...
Az -Ühümm- külön szót érdemelt? Már nem értek vele egyet!:D
Sokkal értelmesebb hozzászólások is voltak, miért pont én...?:D
Szóval, még röviden annyit tennék az egészhez, hogy rohadtul nem látunk bele, mik történtek a háttérben. Kik/mik milyen nyomást gyakoroltak rájuk, milyen-esetleg- határidős szerződésnek kellett eleget tenniük, azt meg végképp nem tudom (pláne ezek után), hogy ki mennyire értett a dolgához...mert ki tudja milyen feltételek voltak adottak, amikből gazdálkodni lehetett és amikből végül ezt/ennyit lehetett felmutatni...
Nem szeretem, amikor rögtön csattannak a bicskák a zsebekben és rögtön megszületnek a kurvanagy ítéletek, mindenféle pontosabb háttérinformáció nélkül.
 
V
Majd meglátjuk... szerintem az kiderült (remélem), hogy nem fikázni, meg elítélni akarom őket, főleg most, hogy végre le is tettek valami kézzel foghatót az asztalra, csak leírtam, hogy számomra, külső szemlélőként, miért vált kissé hiteltelenné a dolog. Feleslegesen nem reménykedek meg tapsikolok, csak várom a további fejleményeket. A motor ráadásul még tetszik is, pár részletmegoldástól eltekintve. Mondjuk ilyenek, hogy kusza vezetékelés, hiányzó utaslábtartó meg láncvédő, nem érdekelnek egy prototípuson, attól még működik, az már jobban zavar, hogy olyan dolgok is vannak rajta, amivel az állítások ellenére biztos nem lehet 2000km-t lemotorozni...

Az Ühümm-öt vagy kétszer megpróbáltam összefűzni az idézet másik felével, de mentés után mindig külön szedte... remélem, valaki majd helyreteszi:D
 
Néztem én is a képeket, riportokat. Első pillantásra azt mondom ki lehetne vele békülni, és valami jobb fajta műszaki tartalmat is enged selytetni magáról. Én csak attól tartok, hogy ez is úgy fog járni mint az MZ. Jó magyar szokás szerint olyanok akarják a nagylóvét lehúzni róla, akiknek semmi közük engedélyező irodakukac nemakárkik. És ezáltal olyan ára lessz ami nem versenyképes a hazai piaco, mert az MZ ért sem sokan adnak 3,5 millát, mikor 2008 as zsír új BANDITOT már cirka 1,5 ért meg lehet kapni.
Nem sok háttérinfót osztottak meg a nagyközönséggel, és ez is okot ad arra a pesszimizmusra amit közüllünk sokan meg is fogalmaztak.
 
"nem tudok teljes lelkesedéssel, kitárt szívvel, derűs arccal, és boldogságtól csillogó tekintettel figyelni "
Pedig én már elképzeltem, ahogy boldogan repdesel, hevesen csapdosva kis kezecskéiddel. :D
( Jóvan, tudom, hogy ezért még kapok a fejemre. :rago:)
 
Emlékezzetek, a Danuvia márkanével is ugyanez vót. Három év után egy hátsó lengővillát tudtak mutatni. Sajnos én is szkeptikus vagyok. Én is nekiláttam motorokat átépítteni annak idején (12 éve). Nem olyan egyszerü semmi, mind eesőre láccik. Nagyon szurkolok nekik, de a bürokráciát ismerve nem sok esély mutatkozik egyenlőre. A P100, a T5-re hajazó prototípus az nagyon tetszik, a többi nem annyira. Mindenben igaza van Bq-nak. Remélem azér lesz belüle valami.:csam:
 
arrol hallottam hogy fel akarja valaki tamasztani. de nekem az egesz egy nagy szelhamossagnak tunik....de legyen ne igazam.
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
Vendég
Olvasás
167
Hozzászólások
22
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére