Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Napi rövid - KRESZ + az

Az egyik nyilvános motoros csoportban felmerült annak a lehetősége, hogy a csapat moderátora egy KRESZ átismétlő összejövetelt szervezne a szülővárosomban. A szavazást az eseményről a poszttal együtt ki is írta, de Szekszárd elég messze van, illetve ahogy nekik is megírtam, lehet, hogy a főváros van túl távol. Így nem biztos, hogy részt tudnék venni rajta anélkül, hogy az itteni dolgaimat ne forgatnám fel a kívántnál nagyobb mértékben.

Mindenesetre úgy voltam vele, hogy túl sok időt töltök az utakon ahhoz, hogy ne tudjam pengén a közlekedésre vonatkozó aktuális szabályokat, ezért rögtön kerestem is a neten egy olyan oldalt, ahol mindenféle témák szerint külön is lehet gyakorolni, illetve zárásként vizsgasort is ki lehet tölteni.

Csatolás megtekintése 17143

A dolog érdekessége, hogy eleinte rengeteg hibapontot kaptam, ezen felbuzdulva utánanéztem mindenféle jogszabályi háttérnek, hogy mire nem emlékszem jól. Bármilyen meglepő, de szigorúbb szabályozás volt a fejemben elraktározva. Ez elsősorban a kereszteződésekben történő előzésekre vonatkozott. Anno mi úgy tanultuk, hogy párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton kereszteződésekben nincs előzés, és pont. Persze az is lehet, hogy régen is volt kivétel, csak én felejtettem el bevésni a szürkeállományba.

Hogy példával is illusztráljam a dolgot: a főúton halad előttem egy gépjármű, én elkezdem előzni, természetesen miután meggyőződtem róla, hogy 1) ő nem fog balra kanyarodni sem előzni, 2) az én előzésemet nem kezdte meg másik jármű, 3) tudom, hogy vissza tudok sorolni a saját sávomba a manőver végeztével.

Csatolás megtekintése 17144

Igen ám, de Sanyi bácsi már lesben áll a piros Suzukival, és a tőlem bal kézre eső mellékutcából jobbra szeretne kihajtani kis ívben, ezért a gyakorlatban ő csak balra fog nézni (felénk nem), majd megkezdi a kanyarodást, minek következtében vagy frontálisan ütközünk, vagy felken az általam előzött kocsi oldalára. Szóval ezzel a példával szemléltetve tiltották nekünk régen az ilyesfajta mutatványokat. Most meg itt van a jogszabály szabadelvű változata:

(8) Tilos előzni:

e) útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve

- ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.


Vagy itt van a másik kedvencem: egyenrangú útkereszteződés felé haladok a motorkerékpárommal, eleve fokozott figyelemmel, hiszen nem tudhatom, kell-e majd elsőbbséget adnom. Erre jön egy gépjármű mögöttem, gondol egy merészet, aztán még a kereszteződés előtt elkezd engem előzni úgy, hogy még én sem látom, hogy tőlem jobbra valaki be fog-e hajtani, akinek szabad utat kell adnom.

Csatolás megtekintése 17145

(9) A (8) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott tilalom nem vonatkozik a kétkerekű motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak gépjárművel való előzésére.


Persze nem csak aggályos részeket találtam, hanem meglehetősen ellentmondásos dolgokat is…

Kedvenc skandináv sorozatom volt A híd c. széria, de a deréktájon kettéfűrészelt holttest ügyének a felgöngyölítése sem okozott akkora fejtörést mint az, hogy a hídon nem lehet megállni, de hátramenetben közlekedni igen. Persze nem azt írják, hogy tolathatsz a hídon, csak egyszerűen kihagyják abból a listából, amin a tiltott helyszínek szerepelnek, és amit a KRESZ nem tilt, azt lehet:

Csatolás megtekintése 17146

(5) Tilos megállni:

f) hídon, aluljáróban, alagútban, valamint ezek be- és kijáratánál;

(2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton - egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve - hátramenetet végezni tilos.


Egy szó, mint száz, én továbbra sem kívánok élni a szabályzásokba foglalt jogaimmal, ha a józan eszem szerint balesetet előzhetek meg, amennyiben lemondok ezekről.

Így tehát nem fogok egysávos főúton kereszteződésben előzgetni senkit felezőt átlépve, egy nyomvonalú járművet gépjárművel egyenrangú útkereszteződésben pedig végképp nem, a hídon sem fogok tolatni, és továbbra is inteni fogok a járművezetőknek a zebra mellett állva, hogy ne álljanak meg miattam, mert szent meggyőződésem, hogy egy járművet megállítani, majd újra lendületbe hozni lényegesen macerásabb, mint nyugton maradni a járdán. Persze nem vagyok szent, amikor lassít egy jármű, és jelzi, hogy átenged, nem kezdek el vele egy véget nem érő udvariassági játékot, fogom magam és áttipegek.

Ha valaki tud újabb változatról, ne tartsa magában, szívesen veszem az okosítást!
  • Like
Reactions: 3 emberek

Hozzászólások

Ez tényleg durva. Én is úgy tanultam hogy nem lehet kereszteződésben előzni, s ehhez tartom is magam. Amúgy szerintem nagyon veszélyes ilyen kis kedvezményeket is adni az embereknek... szó szerint életveszélyes.
 
komolyan megfordult a fejemben, hogy ez valami biztosítós lobbi hatására alakult így, mindenki tudja, hogy a biztosítás az egyik legnagyobb biznisz a világban
ráadásul a több résztvevős balesetek zöme az előzés-kihajtás-gyorshajtás valamely kombójából adódnak
tényleg várok egy olyan hozzászólót, aki ért hozzá, és megnyugtat, hogy régi jogszabályból idéztem, és azóta már más a helyzet
 
Kedves Mindenki! 5 éve hivatalosan is aktív állományú gépjármű szakoktató vagyok, azóta tanítom hivatalosan is a tantárgyat középiskolásoknak. Nem is hinnétek, mennyien teszik föl a kérdést és bámulnak kikerekedett szemekkel: bizony olyan útkereszteződésben, melyben alárendelt út keresztez egy fölérendeltet, hivatalosan szabad előzni! És igen, anno 1993-ban és 1994-ben én is úgy tanultam, hogy tilos! És én meg is hagytam volna a tilalmat a sok barom miatt, de most hogy említed a biztosítós lobbit, tényleg lehet benne valami. Minden jogszabálynak szépen helyesen utánanéztél.
A legutóbbi változások: 2019 január 1-től nem érvényes a vasúti átjáróra korábban bevezetett, lakott területen 30, lakott területen kívül 40 km/ó legnagyobb áthajtási sebességkorlát, az adott útra megengedett legnagyobb sebességgel lehet áthajtani, DE csak miután meggyőződtünk az áthaladás veszélytelenségéről! Apám leordított, mi a f.sznak tekingetek, három nappal azelőtt láttam a videót, ugyanazon a vasúti átjárón villogó fehér jelzésnél húzott át a vonat. Számtalan esetet tudnék felsorolni csak a saját környékemről és praxisomból. Két évvel ezelőtti továbbképzésben az egyik legkardinálisabb felvetés volt, hogy az egyik legnagyobb probléma a gépjárművezetők képzésében, hogy maguk a szakoktatók sem vezetnek példamutatóan.
Lényeg: eszetekbe ne jusson előzni akármilyen kereszteződés előtt/területén! Sajnos nem vigyáznak ránk, nekünk kell magunkra. Azóta is mesélem Tagama balesetét meg Jumbiét, mint intő példákat.
Megtörtént eset, a történetben még fiatalként szereplő, ma már idős szakoktató kolléga mesélte:
"Két szakoktató beszélget az éves továbbképzés vizsgáján, egy idős meg egy fiatal, a fiatal valaha az idős tanulója volt. Azt mondja a fiatalabb:
-Ej Józsi bátyám, mennyi hülye van az utakon!
-Tudom édes fiam, mi tanítottuk őket...":D:D:D:D
 
95-ben az autós oktatóm nekem is úgy tanította még, hogy "kereszteződésben nem bacakodunk". Egyébként motorral azért is gáz előzni egy csomó helyen, mert a kis foltokat (motorost, bringást, gyalogost) sokan nem veszik észre. Hiába van igazad az intenzíven fekve...:(
 
az első erdélyi túrám óta eleve óvatosabban közelítek vasúti átjáróhoz itthon is
ott szembesültem vele, hogy gyakran se sorompó, se fényjelzés, se semmi, csak egy STOP tábla, a vonat pedig tényleg jön és nem is lassan
 
Az a baj,ha egy kereszteződés előtt elkezd valaki előzni, nem látja, hogy valójában alárendelt-e az a kereszteződés. Persze kivéve, ha eleve főútvonal táblánál előz... De amúgy a macisajtot sem veszik figyelembe az emberek, úgyhogy én inkább nem kockáztatok. Meg simán lehet zebra pl., elkezdesz előzni, az előtted menő meg átenged egy gyalogost. Gyönyörű...
 
igen, több sebből vérzik ez a szabálylazítás, teljesen a kialakult gyakorlat és a józan ész ellen dolgozik
 
Minden esetre arra jó lesz, hogy egy-két lelkes amatőr kezdő majd felfedezi, a többi meg szarrá zúzza őket.
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
MoncA
Olvasás
1,852
Hozzászólások
16
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

MoncA további bejegyzései

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére