Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Milyen bukósisakot vegyek?

Nem annyira szeressem kérdés, de a héten háromszor is rám kérdeztek, ebből is látszik, hogy kezdődik a szezon.
Nos, akkor nézzük is a lehetőségek tárházát:

A használt bukó: érdemes tudni az előéletét, kb mennyi idős, milyen típus. Ami beválik, ha ismerjük a tulajdonosát valamennyire, így a bukósisak előéletére is rálátunk. Jellemző, hogy az utasbukót eladogatják amikor a barátnő lelép, vagy a barátnő abbahagyja a motorozást mert a motorospasi lelép, ezért eladja a buksit. Rendszerint ezek néhány szezonon keresztül alkalomszerűen hordott bukók, nagyobb bajuk nem szokott lenni annál, hogy lerúgták párszor a motor hátuljáról. A kisméretű buksik (s, xs, xxs) sorsa a kinövés szokott lenni, a gyerekbukók is cserélnek gazdát elég sűrűn. A buksi belső állapota (mennyire taposták ki, mennyire használódott el) sokat mondó, valamint a fényezés állapota, a bukósisak formáján lévő élek kopottsága elhasználtsága, a világosabb nyers műanyagok sárgulása, a plexi karcossága is beszédes. Ha tudjuk a bukó típusát, a neten gyakorlatilag utánajárható hogy miféle a cucc, kb mennyi idős lehet. A buksik külső héjszerkezetének állapota jelentősen függ a megélt UV sugárzás mennyiségétől, a héj alatt lévő ütéselnyelő lévő habok, szivacsok állapota is az idő előrehaladtával változik, jellemzően összeesik a belső. Gyanakodjunk, ha az M-es fejünkre ajánlott M-es bukó egy L-es méret jellegzetességével lötyög, ott már a belső anyagok valószínűleg elértek, és az a bukó már felejtős az L-es fejűeknek is.
A piros-ződ-sárga kiskőrösi tökhéjak megvásárlását már nem javaslom, ajándékba elfogadása esetleg, felhasználási köre a kempingkerékpár, de azon se végsebességig tekerve!

Új bukósisak: márkásat vagy olcsóbbat?

Ez is örök vitatéma. Aki megengedheti magának a Shark, AGV, Nolan más ultraszuperságos buksit, az tegye bele a fejét, élvezze és hajrá! De kimondhatjuk, az extraszuperságos buksik pályakörülmények között is megállják a helyüket, a gumifalon 250-nél egyben marad a fejed, csak az a kérdés, a csigolyáid bírni fogják-e az ütést. Aki financiálisan korlátozott, annak mindig azt javaslom, hogy ha nagyonnnagyonnnagyok a korlátok, akkor inkább vegyen (a köznép által jogtalanul köpködött) új LIDL-s bukósisakot, mert az a cég nem engedheti meg magának, hogy bevizsgálás nélkül tegyen ki nagy tételben kockázatot a polcaira. Nekem a lidlis buksijaim nagyon jól beváltak, a második első defekttemnél tettem le a fejemet egy nyithatós bukóban és szépen megvédett, pedig odacsaptam az agyamat rendesen az aszfalthoz. Az utason is az volt, és az is azóta olyan lökött mint amennyire én. :D Ha számszaki adatokra vagyunk kíváncsiak, szerintem 30-40 e-ből már lehet venni olyan bukót, amivel pályára még nem javasolt menni (azért mondjuk felengednek vele egy pályanapon), de közúton, normális közlekedési használatban már rendben van a dolog. Elvileg az európai piacon mozgó bukósisakok mind bevizsgáltak és közúti körülményeknek meg kell felelniük.
És itt jön a legolcsóbb kategória: a netről megvásárolható, postáztatható kínai gyártó ki tudja mennyire bevizsgált de csábítóan olcsó új bukósisakját nem javaslom, mert egy esetleges rosszul sikerült bukfenc esetén tökhéjként leváló bukó nem sokat érhet, és annyira távol vannak, hogy a jóvátétel behajthatatlan, de leginkább senkinek se hiányzik a gipszágy meg a temetőlátogatás.

Vannak bukósisakos töréstesztek a neten, google a barátunk, az agy meg mivel nem páros szerv,érdemes utánajárni, hogy mit fogunk a fejünkre húzni.

Nyitott, áll nélküli vagy zárt bukó, felnyitós esetleg?

A nyitott bukóra én nem esküszöm, mert ha pont az ember állát nem védi valami az esésnél, a fogász marha drága, a plaszikai sebész meg méginkább, de legfőképp marhára fáj ha ott hiányzik a védelem. Nekem egyébként se komfortos hogy a szemembe mindig bevág valahonnan a cúg a plexi alól, alákap a szél a bukónak ha gyorsabban megy az ember. Valamint az is egy fizikai tény, hogy a félgömböt könnyebb széthajtogatni egy eséssel mint a háromnegyedömböt, ami körbe védi a fejed. A felnyitós sakból van olyan, amelyik biztonsági záras külön (tehát ha azt bezárod, már nem tudod kinyitni a buksit), nekem az egy szimpatikus megoldás. Ha az ember a városban szaladgál sokat és ügyintéz, mindenképpen komfortosabb felnyitogatni a buksit mint fel-le venni állandóan. Ez túrán ugyanúgy kényelmesebb. Meg úgy általában. :D

Napszemüveges vagy nem napszemüveges bukó?


A bukósisakokba beépített plexik az ütéselnyelő rétegből vesznek el kb 2-3 mm-t. Ha mérlegelnem kell, hogy a bukóba bedugott plusz napszemüveg keretének deformálódása, üvegének szétrobbanása mekkora kárt tud okozni közvetlen a szemem előtt, vagy az ütéselnyelő rétegből áldozok fel inkább, és az ütésálló sötétített plexi legyen, akkor én erre a beépített napszemüvegre szavaznék. Bár ha a napszemüveg deformálódna, akkor nagy lesz a baj bármilyen bukóban...

Mitől zajos/csöndes egy bukó?

Ahogy én megtapasztaltam a 8. bukó után a zajossság leginkább attól függ, mennyi kidudorodó dizájnelem van a bukósisakra rábiggyesztve. Minél több dizájnos szellőző, szárnyacska, plexi körül kidudorodó izécske van a bukósisakon, annál több szélzajt kell hallgatni. A sima, minél kevesebb rücsköt hordozó gömbölyű bukók jellemzően csöndesebbek. A bukósisakban megélt csöndhöz a belső szivacsozás is hozzájárul. A túl csöndesre szigetel bukót se nagyon szeretem (amikor már nem hallom valamennyire legalább a beszédhangot bukóban), mert ha nem hallom a motor és a környezet hangját, az is lehet egy veszélyforrás (lásd szirénázó mentő alá bóklászás).

Mitől szellős/meleg egy bukó?

A szellőzők számától, annak zárható/nyithatóságától, a belső szigetelésektől, párnáktól.
Van olyan bukóm (a lidlis), amiben télen is tökjó motorozni, mert a plexi a szemem körül és az állvédő része nyaknál nagyon jól zár, és nem jön be a cúg. Van olyan bukóm ami addig volt kellemesen szellőzős, amíg az állában lévő szélterelő jól működött és be tudtam csukni, de mióta eltörött benne a pöcök, azóta csak a szememre tudja fújni a levegőt és ősszel a hideg cúg már kellemetlen. Télen sírok benne.

Milyen formájú/színű bukót?


A forma és a szín egyéni ízlés kérdése. Talán logikus, hogy a krómozott tökhéj robogón vicces, a sárdagasztó krosszbukó meg egy csopperen... de hát előfordulhat ha épp nincs kéznél más :D. A szín már izgalmasabb, van aki a motorjához választja, sőt a motorjának a színére fényezteti. Mostanában divat lett a neonzöld láthatósági bukó, de az a tapasztalatom, hogy a láthatósági bukó a láthatósági mellénnyel együtt funkcionál igazán jól. Egyébként meg zaklatottá válok, hogy ugyanaz a típusú bukósisak neonződben drágább mint sima fehérben...pedig nem fényvisszaverős ez a zöld festék, csak szimplán jobban észrevehetős.
A bukósisak formájánál még egy szempont lehet a motoron lévő plexi formája: hogyan vezeti rá a bukóra a levegőt, mennyire lesz ott áramvonalas a bukósisak, abban az áramlási térben. Nagyon ritkán, de előfordulhat ez a fajta rázás, ami egy másik motoron nem jelentkezik mert másként áramlik azon a típuson a levegő. Ez is egy lutri a bukósisak vásárlásban, bár ritkán fordul elő az, hogy a bukó rázza a motoros fejét, ez inkább a motoron lévő plexi formájától függ. Ahogyan én észrevettem, a T alakú motorplexik mögött jellemző a rázósra, ennyire turbulensre kevert levegő.

Milyen extrák legyenek a bukósisakban?

Kinek mi a fontos, mi esik jól. Van aki esküszik a sötétített plexire és inkább cserélgeti azt útközben az átlátszóra, mint a beépített napszemüveg. De komfortban szerintem bosszantó, hogy azért kell egy túrán megállogatni szürkület felé, mert már nem lát ki a bukóból a kolléga... Biztonsági csatokból is van sokféle, én azt preferálom amelyik egyértelműen nyitható, nem motorosok számára is. Szimplán csak azért, mert ha egyszer valakinek le kell szednie rólam a buksit, legyen az egyértelmű. Az "extrák" minden témakörben általában csak parasztvakítások...Van aki ezt szereti, mást az zavarja, érdemes faggatni a buksitulajokat, hogy kinek mi vált be, és a saját igényeink alapján dönteni.

Hogyan hordjuk a bukósisakot?
A bukósisak privát dolog, kb mint a cipő. Belelihegsz, beleköhögsz, beleizzadsz. Nem szeressük odaadni a bukósisakot kölcsönbe, mert mindenkinek egy kicsit más a fejformája, és ha kitágítják és lötyögős lesz, nem lesz már kényelmes.
Ha cserélhető és mosható a bélése, az kényelmes, mert ha beleizzadtál, akkor csak kiveszed, kézzel kimosod néhány perc alatt és száradás után visszateszed. Ha nem cserélhető, érdemes aláhúzni pamut maszkot ami izzadságelnyelőként funkcionálhat.
Pucolása: szappanos, kézi mosószeres víz, rászáradt kinyúvadt döglött bogarak nedves ronggyal leáztatással, szárazra törölgetés pamutpólóval, hogy a plexi ne karcolódjon.

Jah, mégvalami. A herótom, amikor leesik az asztalról/székről a bukó és feljajdulnak, hogy el kell vinni a drága bukót bevizsgáltatni, hogy képződött-e hajszálrepedés. A privát véleményem erről az, ha ennyit nem bírt ki, akkor egy nagyobb ütés esetén hogy fogja védeni a fejedet?
  • Like
Reactions: 3 emberek

Hozzászólások

Hasznaltat biztos nem vennek a többit meg döntse el mindenki sajatmaga.Amit mondasz az ugyse jo neki.
 
Na ja, még lehetne elemezni a plexi formákat meg a kilátást és egyebeket is, de túl sok a kombinációk száma :D
 
V
A zajossághoz még annyit, hogy azt is befolyásolja a motoron lévő plexi, meg a dőlésszöge... Ott a mostani Shark-om, nem egy gagyi darab még a márkán belül sem. Az 1.4-en van egy utólag felszerelt plexi, tök jó, 140-160-ig simán elnyomja a felsőtestemről a szelet normál üléspozícióban, viszont már 100 körül is, ha nem is elviselhetetlenül, de zaj van a sisakban. Ha kiállok a nyeregből (kikerül a fejem a plexi által keltett örvénylésből), síri csend...
 
Ez itt nem a reklám helye, de van napszemüveg kifejezetten bukósisak alá, motorosoknak, törésálló anyagból, kicsi, lapos szárakkal, ha valakinek erre van igénye.
napimarketing off:)
 
Birge, szerintem nem sokan tudnak róla, hogy direkt van ilyen... meg nálam a napszemüveg azért tuti beépítve, mert azt nem hagyom otthon :D
 
Azért nem sokan tudnak róla, mert ez egy új, magyar fejlesztés, a motorkiállítás óta kapható:) Én meg azért tudok róla, mert 2 éve együtt dolgozom a srácokkal, és az én (dioptriás) motoros szemüvegem is tőlük van. De az a cél, hogy minél többen halljanak róla!
 
@birge remek hirdetési lehetőségek vannak a csamon erre a célra. :D

AMúgy nekem a jet sisakomban beépített szemüvg van, de nem sikerült tökéletesen megbarátkoznom vele. Általában így is hordok napszemüveget alatta, mert
- a beépített szemüveg nem ér el az orromig, ergo besüt alá a nap
- ha leveszem a sisakot, akkor nincs rajtam napszemüveg, tehát mindenképp kell. hogy legyennálam.

Volt már, hogy a kettőt együtt használtam. :D
 
En a beepitett napszemüveg mellett vagyok.Szikrazo napsütesben berombolsz egy hosszabb alagutba eleg egy kezmozdulat es latsz.A napszemüveget levenni kisse körülmenyes:D
 
@NaNa már ajánlgattam ám a felületet, de sajnos nem én felelek a teljes marketingért, szóval az ajánláson kívül sokat nem tudok tenni:(

@Hajós: Van fényre sötétedős lencse is;)
 
birge

Tudom volt nekem is de amikor a tüzö napsütesböl berombolsz az alagutba eleg lassan vilagosodik ki.
 
Mondjuk a síelők és siklóernyősök is kitalálták már a maguk buksis napszemüveget...
 
A gumisra gondolsz? (Siklóernyősök nem tudom, mit használnak, nem hordok napszemüveget:S)
 
Az összes bukós sportban rövidebb a szára a szemügének/ütésálóbb az üveg/plexi benne stb. Mindenki feltalálja egyszer a tutit.
 
Én ugye félig-meddig újrapróbálkozó vagyok, anno a Czetkával együtt dühömben a sisakomat is eladtam, aztán visszakerült a régi bukóm, de azt is eladtam dühömben. Nem sokkal később jött a mostani Simson, ajándékba kaptam egy kiskőrösi enduro sisakot Ekecs barátomtól, a bélés már rég kicsuhadtbelőle, ezért egy kötött sapka van sziloplaszttal beleragasztva:beee: a következő is egy kiskőrösi lesz, de azt még nem tudom, mikor tudom elhozni a szigorú ellenőrzés miatt, azt Laci barátomtól, az egy nyitott lesz, és ha be tudom fejezni a titkos motoromat, az lesz mellé a titkos bukó:heureka::D legalább kedvemre megdöglök majd benne, ha "esemény" lesz:D:D
 
Ja, a 20 éves, akkor 400 Ft-os vakuljparaszt házi ekecs gépészmódmegstoppoltszárú napszemüvegem még megvan, az jó lesz mostanra is, már "csak" egy ujjatlan kesztyű kéne szintén titokban a titkos vashoz:D:Dröhejesen szánalmas ez az egész, olyan mint egy kabaré, csak nem te röhögsz, hanem rajtad röhögnek:beee:
 
Z
Basszus Vidék, egyszerűen nem értelek... Te egy okos tanàrember vagy... A pàrodròl még jòt nem nagyon írtàl, valszeg nincs benne ilyen legalàbb is a szàmodra.. Tök egyszerű viszonylag olcsóbb hobbit sem csinálhatsz csak titokban. Lesír az írásaidròl, hogy szarul ėrzed magad abban amiben vagy... Miėrt nem mersz új életet kezdeni?
 
Öööö tudod, nekem a legjobb a régi lenne, amit anno Győrben éltem, majdnem szó szerint éhezve, albiban, bérelt garázsban berendezett műhellyel, k.va szegényen, de legalább szabadon. Azért adtam föl azt, mert egyes gyerek vagyok, anyám szegény lerobbant, és úgy ítéltem meg, hogy kötelességem van, koszos lelkiismerettel csak rövid ideig lehet az ember boldog. Hamarosan szembesültem a ténnyel, hogy nem bírom egyedül a melót, ezért választottam egy nagyon szorgalmasnak tűnő lányt, akinek - hogyismondjam - nem volt túl divatos a testalkata már akkor sem, és tudtam segíteni rajta, legalábbis azokon a problémáin, amiket megosztott velem. Aztán egyikünk számítása se jött be, ő nem segített be a kertben, se a konyhában, annyira nincs jóban a szüleimmel, hogy ha nem leszek kéznél, ápolja őket, igaz, hogy én se fizetem ki a többmillás adósságát. Amiért nem lépek, hogy itt van néhány személy, akik minderről semmit se tehetnek, és őket szivatnám meg, ha lépnék, ez meg nem fér rá a pofámra. Anyámról és a két gyerekemről van szó. Tudom, hogy nem jó ez így, de emiatt álmatlanná váló éjszakák hosszú során keresztül agyaltam, és még így szívnak a legkevesebben ill. a legkevesebbet.

Na szóval a sisak. Nekem mindig óccsó polikarbonát bukóim voltak, az első egy kiskőrösi nyitott, annak a fül részét béleltem újra, mert huzatos volt és piszok hangos. Aztán jött két ősrégi héj (az eredeti bélésében még pántok tartották el a héjat a fejtől, az volt az "energia-elnyelő"), amiknek a belsejét teljesen újraalkottam, amerikai rendőrsisak stílusban készült linóleum padlóból a simléder stb. mai szemmel nézve ez szörnyű volt és felelőtlen, de akkor, a módszerváltás után pár évvel, ezért még éppen nem lőtték fejbe az embert. Aztán apám Babettájával jött egy igen jó bukó, amit szemét módon lenyúltam. Ez sokáig volt, és nagyon szerettem. Aztán a nagymotoros korszak utolsó bukóját újonnan vettem, és a 250-es Jawa chopperrel együtt adtam el, haragomban, elkeseredésemben. Az utolsó előtti bukómat visszakunyiztam valahogy, hogy kisegíthessem az egyik diákomat vele. Most egyelőre ez a világoskék kiskőrösi cross van, a sapkabéléses, amit Ekecstől kaptam, de becsülettel újra fogom bélelni, asszem jövő télen. Az lesz a hidegidős és az otthoni, "hivatalos" sisakom. Ha meg tudom szerezni a nyitott Kiskőrösit, azt is újrabélelem, az lesz a suliban, ha addigra konszolidálódik a helyzet, és befejezhetem ott a Babetta choppert. Azt hiszem, egy 60-as Simsonra és egy faragott Babettára nem kell komolyabb bukó. Ha a komolyabbnak a védelme kell, onnantól régen rossz. De ha egyszer lesz még igazi motorom (kevés rá az esély), akkor majd veszek valami óccsóésnemráz kategóriájú újat. Bár meg kell mondjam, az új bukósisakok stílusa nem tetszik. A 15-20 évvel ezelőtti bukók stílusa jön be, minden szempontból.
 
Z
Nem azt mondtam, hogy Te lépjél le, köss ùtilaput asszonyka talpàra. Segìtségedre nincsen fizikailag, "lelkileg" meg hàtràltat... Tudom ez nem könnyű, de akkor lesz esélyed talàlni olyan asszonykàt, aki ténylegesen a társad lehet a mindennapok "zivataraiban". Tudom hülyén hangzik, de tekints az egėszre úgy mint egy projektre, pl mint egy fõsuli vagy egyetem, nehėz az elejėn, nincs lóvé, egy csomó energiát igėnyel ės sokszor ėrtelmetlennek tűnik ės elvėgezhetetlennek. Mėgis azt veszed egyszer csak ėszre, hogy sikerült ės a megszerzett papírral jò melót kapsz ės minden elsimul.
 
Z
Nekem a faterom, mindig azt mondta, meg kell próbálni, mert ha nem próbàlod meg, akkor sosem derül ki sikerülne-ė, ha meg mėgsem jön össze legalább szemrehányást nem kell magadnak tenni, mert belevágtàl. Sosem egy opció van, max magunk szűkítjük egyre..
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
Yamina
Olvasás
3,869
Hozzászólások
48
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

Yamina további bejegyzései

  • Kukimágnes
    Tegnap elmentem a robesszal 160 km-re a kaptárgyárba lépkeret lécekért...
  • Változó korszakok
    Nehéz döntésre jutottam. Megvettem a Lóóóra a gumikat, aztán mondták...
  • Tagama
    Elment tavasszal. Nem tudtam elmenni a temetésére. Most sikerült...
  • A legnagyobb harcos elment...
    Azt hittem acélból van és sosem hal meg. A profilképén jó ideig egy kis...
  • Kegyelmi állapot
    Mostanában nem írtam blogot. Mert minek... Elfoglalat a kert, az...

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére