Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Csillámpónitalpú motorok

Dizájn-e vagy tapadás?

Minden tiszteletem a motorjuk optikai látványát csiszolgatóknak, de szemet szúrt a facebookon elemezgetett viszonylag egyszerűnek tűnő kis optikai dizájn, a vízelvezető bordák kifestegetése a gumi futófelületén. A motorosok szent állata a tapadás, és mivel nekik csak kéttenyérnyi jut, ezért a legtöbbje próbál is következetesen vigyázni rá, ha már azon a kéttenyérnyin függ az élete. Igencsak érdekelt a téma, és rá is csaptam, mint tyúk a takonyra, hogy na most akkor mi is van ezzel...


Szóval vannak a bátrak, akik ezt a kis kéttenyérnyi felületet is próbálják tovább csinosítani, és nem félnek semmitől sem. A megnevezett festék Amerikában szabadalmaztatott, ezzel érvelnek a bátrak. Ismerve a szabadalmazási eljárás lényegét: leírod egy sajtfecnire az ötletedet és a kivitelezését, majd teszel mögé egy zsák lóvét, hogy legyen mivel buzergálni a koppintóidat a hatóságnak, ha épp rajtakapják a másoláson. Azt gondolom, hogy innentől kezdve ez különösebben nem jelent semmit, hogy valami szabadalmaztatva van, nem jelenti azt, hogy garatanálja neked azt, hogy a gumid szerkezete nem változik meg ha rákened, a festék oldószerétől. Tehát, a szabadalmaztatás nem garancia a tapadásodra, csak egy piacvédelmi eszköz. Ki tudja milyen oldószere van a festéknek ami a gumira rá bír tapadni és nem pereg lefele, fogok-e a lepergő vackon elperecelni, mint az őszi hulló falevélen, vagy a feloldódott/visszakeményedett/megkeményedett gumimon dobom majd fel a pacskert az esőben...

Alapvetően a cuccost a gumi oldalának díszítésére találták fel, kiemelni a feliratokat, de a témára rákeresve a youtube-on a szimpla bukósisakosokkal (sportcipőben, protektoros ruha nélkül) reklámozódik a csudálatos találmány futófelületre kenve is. A magamfajta nyáron is protektorban büdösödő jószágnak ez már eleve nem illatos, de lépjünk is túl a kezdeti gyanakváson.

Oké, jó, nem közvetlen a futófelület van összekenve, hanem a vízelvezető borda, ami nem dolgozik. Rendben adjunk neki esélyt. Na de mégis, egy gumist is meg kéne kérdezni. A gumis csúnyán nézett, mondta hogy "'soksípszó". Az első számomra meglepő tanulság, hogy de, a vízelvezető kis csatornák, bordázatok és mélyedések is dolgoznak. Jelentősen részt vesznek a tapadásban nem csak víz esetén, hanem poros, murvás utakon is. Ahogy elnézem a festés mennyiségét, kb 15-20% veszteséget jelent a dolog a tapadási felületen.

Idézem Kiss Tibit: http://www.revolutionmotor.hu/
"A futófelületet nem szabad semmivel maszatolni, még ha szabadalmaztatott is.......A gumi használat közben morzsolódik, és ha ettől az anyagtól nem tud megfelelően kopni, abból baj lehet. Megváltozhat a kopási struktúra is és sok egyéb még...Nem véletlenül nem maszatolják be a gyárak sem őket. Vannak fehér oldalfalú gumik, de az más dolog, az gyárilag olyan és nem véletlen csak a gumi oldalán, mert másként tapad...de persze ettől még mindenki maga dönti el, mit tesz és mit vesz a motorjához."
A többit nem tudom szó szerint idézni, de az alábbi dolgokat sorolta még fel:
- A gumi nemcsak a felületén dolgozik, hanem por, murva esetén a vízelvezető csatornák is dolgoznak, tapadási felületet képeznek, azok szélén kapaszkodik a gumi, tehát veszteség keletkezik a tapadásban, igen jelentősen. Ha pont ezeket a finom kis tapadós széleket összekened, mert a filctollal óhatatlan, megint magad alatt vágod a fát.
- Nem tudjuk milyen oldószere van a festéknek a gumi szerkezete hogy változik... számtalanszor ráhajtunk szegre, éles üvegre, és mégsincs defekt, mert a gumi szerkezete kibírja még sokáig, egy ilyen festés után nincs adat róla hogy hogyan változik a kémiai összetétel.
- Akkor lenne hiteles a a festésről alkotott vélemény, ha egy összefestett gumit beküldenének egy gyári hiteles vizsgálatra és lennének róla hiteles mérési adatok.
- Jaja, és még egy fontos: akik azt mondják, hogy de nekik fel van festve és működik minden rendesen, azok sosem teszik mellé, hogy milyen körülmények között használják a motort. Hogy robogóra kenték-e vagy valami kétszázlovas őrületre, és a gumit tényleg azon a határon használták-e ahol már a tapadásnak tényleg dolgoznia kell, és nem csak 40-el totyogtak a tüköraszfalton...

És akkor jöjjön a tus a gumifestés ellenében egy biztosítóstól:
"Bármi van a gumin, és ne adj isten perecelsz vagy ütközöl, a biztosító nem fizet".

Ez a festék egy-két ezer forint. Úgy tűnik mérlegelni kell, hogy megéri-e a többszázezres, milliós értékű motort kockára tenni, aztán meg ott van a kórházi számla is, a család fájdalma, a kiesett szezon... stb.

Azt gondolom, hogy közúton a dizájn és a tapadás nincsenek egy súlycsoportban, egy említési alapon. Mivel nem egyedül tekergünk az utakon, azt gondolom, hogy a rizikókat érdemes felmérni, és legalább a saját magunk által biztosítható műszaki körülmények legyenek rendben, hogy ne saját magamon múljon egy rosszabb szitu végkimenetele: hogy megállok, vagy odafekszem. Ebben nekem több a "HA" tényező mint amit elfogadhatónak találok, de mindenkinek joga van a saját életét rendezni úgy, ahogy ő látja jónak. Ebben az a jó, hogy a szabadság, döntés felelőssége a miénk, cserébe vállalni kell a következményeket.

Briginek köszi a csillámtalpú póni motor kifejezésért ! :D

Aztán ha közben mégis összefestettük a jószág talpait, legyen pár lehetőség az újrahasznosításra:
http://szinesotletek.blog.hu/2014/02/03/gumiabroncsok_ujrahasznositva

Frissítés, 2017. 08.11. reggel 7 óra:
Tegnap este még utolért a hír, miszerint a fent nem megnevezett kislány a tire shine nevű franccal kente rommá a futófelületét is, nem csak a gumi oldalát.
Néhányan megkeresték, hogy figyelmeztessék irtózatos zakó lesz belőle, mire ez az ő dolga.
Kislány, ebből baj lesz! Ok, mindaddig a te dolgod amig az első pár méteren, amíg ez a szar fel nem kenődik az aszfaltra a gumidról (veszélyeztetve tovább mások tapadását is) és le nem kopik. De, ha az első pár méteren amíg a gumidon van ez a szar, és nincs tapadásod, majd beleszaladsz így egy kereszteződés elé, ahol figyel egy olajfolt és becsúszol a jobbkézbe azt meg nem adva, esetleg egy zebra előtt nem tudsz megállni és egy babakocsit telibe találsz, akkor az már nem a te dolgod lesz. Istenemre mondom, demokrácia van, jogodban áll bármikor hülyét csinálni magadból, de ha másokat veszélyeztetsz, a felelősség és a következmények a nyakadba fognak szakadni.

Álljon itt egy ajánlás - Köszönöm Hatsepszut Zsófi barátnémnak, aki utánajárt a dolognak még alaposabban mint én és kért egy ajánlást, nálunk sokkal okosabbaktól:

Az MSF USA (Motorcycle Safety Foundation, Amerikai Motorkerékpár Biztonsági Alapítvány) megkereseésemre ezt küldte:

'Nem javasoljuk a tisztító és védő vegyszerek, abroncsbevonatok és -fényesítők használatát, még az abroncs oldalfalain sem. Lásd a köv. tájékoztatót.'

"Hi Zsofi,

A dokumentum itt letölthető:
http://msf-usa.org/downloads/MIC_Tire_Guide_2012V1.pdf
  • Like
Reactions: 6 emberek

Hozzászólások

Hajós, elküldtem neki a blogot, hozzászólásban a képéhez, aztán letiltott.... úgy tűnik igényli a saját tapasztalatot...
 
Pedig elotte ismerosok voltatok! Hogy tehetett Veled ilyet? Ennyit szamit az FB-s ismeretseg? Tenyleg? :(( azt hittem az FB-n egy csalad leszunk mikor bejeloljuk egymast... :((
:p:D:D
 
56 eve motorozom versenyeztem de ennyi kalandom nem volt mint a fel eve jogositvannyal rendelkezönek.Hiaba tanulnom kell meg:D
 
Nem vagyok az üzengetések meg beszólások híve. Sajnálom, h így jártatok!:(
Nekem az átalakításokkal kapcsolatban hívták fel a figyelmem. Nem véletlenül nem pisztergáltam vázakat... öööizé, csak egy esetben, de akkor is a váz fő terhelésviselő része ugyanaz maradt, 17 LE-s 125-ös blokk helyett egy 3,3 LE-s 50-es blokkal...
Hajós, le a kalappal!:huhu2: Én még csak 40 éve vagyok élőként regisztrált;)
 
...hát most elolvastam a kislány blogját a témakörben, hát no... még mindig nem vagyok meggyőzve, és tényleg rakott rá csillámport is vazzeeee.....! Az indokok: nem párezer forintos a filctoll, hanem haterezbe kerül, és pont a láthatóság miatt ez mennyire tuti találmány. A láthatóságról annyit, hogy a forgó keréken pont nem látszik belőle semmi, többre jut egy fényvisszaverős macskaszemmel a rendszámtábla körül, esetleg egy kevésbé csinos láthatósági mellénnyel (mert az a rózsaszín csíkos szalag fost se ér, amit hord)... Ennél még a fényvisszaverős felnicsík is többet tud, mint ez a cucc és legalább nincs kockázat. Végiggondolva, hogy ha a csillámpónipor rajta marad a gumi külső kerületén nagyobb sebességeknél is, az azt jelenti, hogy a gumi szerkezetét a festéknek fel kell oldania, hogy legyen mihez tapadni. Ha feloldotta az oldószer, még mindig nem tudjuk, hogy hogyan reagál a gumi szerkezete a bulira és a kopási mutatók miként fognak megváltozni, a morzsolódása és a tapadása a guminak miként módosul. A csillámpónipor, mint idegen anyag a gumimon, amint épp egy határon motorozás közben elengedi magát és közéhullik a tapadni kéne felületnek.... Jó, hát ha nem a határon motorozik az ember rendszeresen, ám kidumálható... Viszont számtalan olyan helyzet van, amikor a határra kényszerítenek a közúton és ha pont ott hiányzik az a kicsi.... hát na, sose kelljen! Az, hogy kétezer vagy hatezer forintot kell adni valami ismeretlen bigyóért nekem nem garancia az életemre. Mondom ezt úgy, hogy 20 évet eltöltöttem a lézertechnikában, és láttam már néhány különleges műszaki megoldást, ami viszont nem hatezerbe kerül....
 
Utoljára módosítva:
Nem kell vele foglalkozni.Sokig ugysem fog elni a csaj.Nagykepü es buta fel eves jogositvanyal megvan rola gyötödve hogy ö a legnyagyobb motoros minden tud.Vettem a faradtsagot es raneztem az oldalara.Nem csak mit motoros hanem mint csaj is megvan rola gyözödve hogy ö egy csoda a sok hülye kan meg meg adja ala a lapot.Nem fokozom tovabb de szora sem erdemes a csaj.
 
Z
Elolvastam a motoros írásait, a gumi pingálásnak sok értelmét nem látom. A többi írásában voltak azért jó dolgok, légszűrõ, motor műszaki elemzése, utassal motorozás, stb... Sz@ámomra inkább túl lelkesnek tűnt, a motorozás új élménye miatt. De, ez nem egyedi sajátosság, sokakkal megesik.
 
Ezért veszélyes a fél-másfél éves jogsi. Minden kategóriában. Kívánom neki, hogy ne súlyos tapasztalatokkal kelljen rájönnie, mit szabad és mit nem érdemes pisztergálni egy vason, és sok balesetmentes kilométert kívánok neki így ismeretlenül is, ahogy mindannyiotoknak! Félre ne értsetek, nem védeni kívánom hisz nem is ismerem. De nem kívánok túl sok embernek rosszat. Nem biztos, hogy a végelszámolásnál jól jön, meg amúgy is szar érzés. Úgy szeretem a békességet, hogy hajlandó vagyok hülyére szivatni magam még a látszatáért is. Nyilván mert kevés részem van benne. Majd beletanul. Különben is, nagy arccal nem lehet sokáig motorozni, mert nagy a légellenállása:D Figyelmeztetni persze kell, mert a perec valamennyiünk megítélését rontja.
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
Yamina
Olvasás
4,507
Hozzászólások
62
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

Yamina további bejegyzései

  • Kukimágnes
    Tegnap elmentem a robesszal 160 km-re a kaptárgyárba lépkeret lécekért...
  • Változó korszakok
    Nehéz döntésre jutottam. Megvettem a Lóóóra a gumikat, aztán mondták...
  • Tagama
    Elment tavasszal. Nem tudtam elmenni a temetésére. Most sikerült...
  • A legnagyobb harcos elment...
    Azt hittem acélból van és sosem hal meg. A profilképén jó ideig egy kis...
  • Kegyelmi állapot
    Mostanában nem írtam blogot. Mert minek... Elfoglalat a kert, az...

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére