A „Holnapután” c. csodálatos hollywoodi produkció hatására jutott eszembe ez a téma. A környezetvédelem ugyanis az egyik szakmám.
A globális felmelegedés nem azt jelenti, hogy mindenhol meleg lesz, hanem hogy a Föld átlaghőmérséklete GLOBÁLIS ÁTLAGBAN emelkedik. Ezt a légkör nyomgázainak, elsősorban a CO<SUB>2</SUB>-nak a koncentrációváltozása okozza, mely a levegő hőtani tulajdonságait alacsony koncentrációja ellenére nagyban befolyásolja.
A lényeg, hogy a megváltozott hőkapacitású levegő már csak nagyobb áramlási sebességekkel tudja lekezelni a napsugárzás és földtani folyamatok által a felszínen keletkezett hőt, ez az áramlási rendszerek – levegő-és tengeráramlás egyaránt! – gyökeres átalakulásával, az időjárási szélsőségek valószínűségének nagyságrendekkel való emelkedésével jár.
Nem ez az első ilyen változás a földtörténetben, de mind közül a leggyorsabb, és ez nagy baj. A természetes környezet nincs felkészülve ilyen gyors változásokra, félő, hogy nagy része elpusztul. És akkor vele megyünk mi is. Mert bármennyire nagyképű az ember – különösen a gazdagabb fele – létünk a Természettől függ. Teljesen.
Új üzemanyagok már régóta vannak. Csak a nagytőkéseknek nem érdekük, hogy kihozzák, mert az pénz befektetését igényli, amire ugyan bőven megvan a lehetőségük, de nem képesek lemondani a dőzsölésről. Ha valaki megszokott egy gazdagabb életvitelt, nem tud róla lemondani. Ezért nem vagyunk fejlettebbek, mint az állatok. Ha fejlettebbek lennénk, józan belátással már rég megoldottuk volna ezt a problémát. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comfficeffice" /><o></o>
A megoldás pedig szerintem egy teljesen új közlekedési koncepció volna. Ezt most mint közlekedésgépészmérnök és mint környezetmérnök egyaránt mondom. A hosszú távú utazásokat nem autókkal, kamionokkal kellene megoldani, mert az egyéni közlekedés járművei nagy befektetést igényelnek jelenlegi formájukban. Irracionális, hogy egy egytonnás autót egy 15-17% összhatásfokú hajtásrendszerrel, nem megújuló energiaforrást felhasználva hajtsunk meg 80 kg hasznos teher szállítására!
Itt a motorkerékpárok létjogosultsága hosszabb távon, mert ugyan ezt is ramaty hatásfokú környezetszennyező erőforrás hajtja, de legalább kevesebb fölös terhet cipel. A megoldás, hogy max. 3 személyes, max. 2,8 m hosszú elektromos autókat engedjünk csak forgalomba (na jó, lehetnek motorkerékpárok is), melyekkel a hosszútávú utazást egy vasúti szállítási rendszerrel oldanánk meg. (Azért csak 2,8 m, mert ez keresztben belefér a nagyvasúti rakszelvénybe).
A szállítás közben a vonat töltené a kis járgányok akksiját, és tulajdonosaik, utasaik biztonságban, kipihenten érkezhetnek úticéljuk közelébe, ahonnét azt már saját járművükkel közelíthetnék meg. Egy ilyen jármű ára nem haladná meg egy kiskategóriás motorkerékpárét! Több embernek adatna meg az egyéni közlekedés szabadsága, mindeközben lehetőség nyílna a villamos üzem miatt, hogy az energiát teljes egészében megújuló energiaforrásokból nyerjük, ezzel munkalehetőséget teremtve a vidéken élők és a szegény országokban lakók számára is.
Erről részletesebben kívánok értekezni két könyvben, majd…
A globális felmelegedés nem azt jelenti, hogy mindenhol meleg lesz, hanem hogy a Föld átlaghőmérséklete GLOBÁLIS ÁTLAGBAN emelkedik. Ezt a légkör nyomgázainak, elsősorban a CO<SUB>2</SUB>-nak a koncentrációváltozása okozza, mely a levegő hőtani tulajdonságait alacsony koncentrációja ellenére nagyban befolyásolja.
Nem ez az első ilyen változás a földtörténetben, de mind közül a leggyorsabb, és ez nagy baj. A természetes környezet nincs felkészülve ilyen gyors változásokra, félő, hogy nagy része elpusztul. És akkor vele megyünk mi is. Mert bármennyire nagyképű az ember – különösen a gazdagabb fele – létünk a Természettől függ. Teljesen.
Új üzemanyagok már régóta vannak. Csak a nagytőkéseknek nem érdekük, hogy kihozzák, mert az pénz befektetését igényli, amire ugyan bőven megvan a lehetőségük, de nem képesek lemondani a dőzsölésről. Ha valaki megszokott egy gazdagabb életvitelt, nem tud róla lemondani. Ezért nem vagyunk fejlettebbek, mint az állatok. Ha fejlettebbek lennénk, józan belátással már rég megoldottuk volna ezt a problémát. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comfficeffice" /><o></o>
A megoldás pedig szerintem egy teljesen új közlekedési koncepció volna. Ezt most mint közlekedésgépészmérnök és mint környezetmérnök egyaránt mondom. A hosszú távú utazásokat nem autókkal, kamionokkal kellene megoldani, mert az egyéni közlekedés járművei nagy befektetést igényelnek jelenlegi formájukban. Irracionális, hogy egy egytonnás autót egy 15-17% összhatásfokú hajtásrendszerrel, nem megújuló energiaforrást felhasználva hajtsunk meg 80 kg hasznos teher szállítására!
Itt a motorkerékpárok létjogosultsága hosszabb távon, mert ugyan ezt is ramaty hatásfokú környezetszennyező erőforrás hajtja, de legalább kevesebb fölös terhet cipel. A megoldás, hogy max. 3 személyes, max. 2,8 m hosszú elektromos autókat engedjünk csak forgalomba (na jó, lehetnek motorkerékpárok is), melyekkel a hosszútávú utazást egy vasúti szállítási rendszerrel oldanánk meg. (Azért csak 2,8 m, mert ez keresztben belefér a nagyvasúti rakszelvénybe).
A szállítás közben a vonat töltené a kis járgányok akksiját, és tulajdonosaik, utasaik biztonságban, kipihenten érkezhetnek úticéljuk közelébe, ahonnét azt már saját járművükkel közelíthetnék meg. Egy ilyen jármű ára nem haladná meg egy kiskategóriás motorkerékpárét! Több embernek adatna meg az egyéni közlekedés szabadsága, mindeközben lehetőség nyílna a villamos üzem miatt, hogy az energiát teljes egészében megújuló energiaforrásokból nyerjük, ezzel munkalehetőséget teremtve a vidéken élők és a szegény országokban lakók számára is.
Erről részletesebben kívánok értekezni két könyvben, majd…