A facebookon van millió motoros csoport és egyre többet látom, hogy kezdők alapvető tartáshibákról kérdezősködnek:
- miért fáj a csuklóm,
- miért fáj a nyakam,
- miért fáj a vállam,
- miért fájdul meg itt-ott motorozás közben, után, izomgörcsök, stb.
Alapvetően a motorozás utáni/közbeni fájások arról árulkodnak, hogy valahol görcsölsz a motoron, nem jó a tartásod. Sőt, akár mondok rosszabbat, még az is lehet, görcsösen kapaszkodsz a kormányba! Nem tudatosan, csak úgy önkéntelenül. Ez azért rossz, mert egy hirtelen jött szituációban a görcsben álló izmokból reagálni sokkal nehezebb és alapvetően további rossz reflex felé indul el az ember. Már csak az ujjai lazák mondjuk, és belekap az első fékbe, meg a hasonlók...
A másik lehetőség az alacsony plexi és állandó görcsös ellentartás a menetszélnek. Ez pénztárcafüggő megoldás, kinek mekkora táblaműanyag kell az arca elé, de ez a probléma inkább a túrákon fordul elő, nem a mindennapi városi szaladgálás közben. Ott tuti, hogy a rossz tartás a bibi.
A nyugodt, kapaszkodás nélküli ülés alapfeltételei, hogy a törzs izmait használjuk arra, hogy tartsuk magunkat a motoron. Besegíthet még a combizom, amikor a tankba azzal kapaszkodsz.
Miként lazíthatod le a vállad, karod?
Első körben odafigyelsz rá, hogy ne kapaszkodj a kormányba. A menet közbeni könyöklebegtetés kilazítja a görcsös kapaszkodást, a vállkörzés is feloldja a kapaszkodógörcsöket. A nagy, sóhajtós levegővétellel is az ember a görcsösen tartott vállát is elengedi, lelazítja. Mindaddig, amíg a könyöködet egy apró mozdulattal más odébb tudja mozdítani addig az laza. Ezt gyakorolhatod álló motoron is, megkérve valakit, hogy miközben letalpaltál a motorral és megfogtad a vezetés közbeni kormánytartással a kormányt, ütögesse meg a könyöködet. Ha lazán kibillenti a könyöködet, akkor jól csinálod, ha te is billensz motorral együtt, akkor bizony görcsösen tartod, lazítsd nyugodtan a fogást.
A görcsösen kapaszkodó kormánytartás balesetveszélyes. Minél keményebben fogod a motort, annál nehezebben reagálsz egy kínos pillanatban, annál merevebb, és hosszabb lesz a raagálásod. Tartsd a törzsizmokkal és a combizmokkal magad, hogy felül a válladdal és a karoddal lazán tudj reagálni.
A combbal fogott motornak van még egy jó tulajdonsága: amíg a motorral összeérsz, a súlypontját sokkal jobban érzékeled, és a csípőddel is tudsz koordinálni, nem erőből kell navigálnod.
A helyes testtartás minden motoron és minden testalkattal egy kicsit más. Az, hogy alapvetően hol tartod a súlypontodat gyalog, lábon járva, az már ad egy bizonyos testtudatot, egyensúlyérzetet. Amikor a motorra ráülsz, minél jobban összesimulsz vele, annál jobban érzed a motor súlypontját is, annál jobban egybe tudtok folyni, annál jobban érzed a motor súlypontját is.
Nehéz írásban megmondani a tutit, mert bizony az is előfordul hogy valakinek a testalkatához képest kicsi vagy nagy a motor és alapvetően nem ergonomikusak egymáshoz. Sőt, valójában nem is az a fajta motorozás lenne a kedvence, mert a speedes haver rádumálta valami seggrakétára, miközben ő szíve szerint inkább valahol dagasztaná a sarat... (De most még egyenlőre csak ott tart, hogy húdejó, már motorozok!) A kényelmes motor minden mentalitásnak és testalkatnak más, ezért nem szeretem megmondani a tutit, hogy melyik a legjobb motor és azon hogyan kell ülni... Kinek, a 150 centis 40 kilós törpének, vagy a 120 kilós langalétának?
A tutit leginkább egy vezetéstechnikai tréningen tudják neked elmagyarázni. Sokszor hallom azt is, hogy jajj, de hát én még csak párszáz km-t mentem, majd ha már lesz rutinom... Mire lesz neked rutinod?
Nembazmeg, most menj el, mielőbb!
Amíg úgy érzed összeszeded magad a tutit párezer km-el, addigra rögzülnek a szar rutinok, szar megoldások, és utána kurva nehéz lesz tőle szabadulni! Friss jogsival rögtön, azonnal a jó vezetési módszer fog rögzülni, és sokkal hamarabb fogod magabiztosnak érezni magad a vason. Ne mondja meg nekem senki, hogy a pártízezer forint nem éri meg amibe egy vezetéstecnikai tréning kerül, ha kiszámoljuk mibe kerül a fájdalom, a kórházi napi ellátás, a javítási költségek, a munkából való kiesés, és nem utolsó sorban a család sírásának hallgatása egy esetlegesen egyébként elkerülhető baleset után... Ráadásul vannak igyenes tréningek is, az országos és megyei balesetvédelmi bizottságok oldalán, motoros csoportokban millió helyen tolják a párórás fejtágítást.
Szokták mondani, de hát a saját tapasztalat sokkal hasznosabb. Értem én, de minek kínlódni a kitapasztalással, ha sokkal hamarabb is, kevesebb szenvedés (esetleges balesetek) árán is eljuthatsz egy biztonságos tudáshoz?
Itt a szezon eleje, megkopott a tudása mindenkinek télen (kivéve a futárokat akik fagyban is nyomják), ideje gatyába rázni a szezon elején a vezetési módszereket, és lehetőleg a helyes megoldásokkal, a jól megtanult reflexekkel. Ha van a fejedben egy jó minta, vész esetén az agy szívesen nyúl a már megtanult megoldáshoz, nem pedig ahogy sikerül alapon "elfektettem a motort, mert az tűnt a legjobb megoldásnak" című dumát kell majd előadni a haveroknak és a következő szezonig várni, hogy a javítás meglegyen....
Tanulni jó, motorral meg pláne jó buli!
Irány a motoros vezetéstechnikai tréning!
- miért fáj a csuklóm,
- miért fáj a nyakam,
- miért fáj a vállam,
- miért fájdul meg itt-ott motorozás közben, után, izomgörcsök, stb.
Alapvetően a motorozás utáni/közbeni fájások arról árulkodnak, hogy valahol görcsölsz a motoron, nem jó a tartásod. Sőt, akár mondok rosszabbat, még az is lehet, görcsösen kapaszkodsz a kormányba! Nem tudatosan, csak úgy önkéntelenül. Ez azért rossz, mert egy hirtelen jött szituációban a görcsben álló izmokból reagálni sokkal nehezebb és alapvetően további rossz reflex felé indul el az ember. Már csak az ujjai lazák mondjuk, és belekap az első fékbe, meg a hasonlók...
A másik lehetőség az alacsony plexi és állandó görcsös ellentartás a menetszélnek. Ez pénztárcafüggő megoldás, kinek mekkora táblaműanyag kell az arca elé, de ez a probléma inkább a túrákon fordul elő, nem a mindennapi városi szaladgálás közben. Ott tuti, hogy a rossz tartás a bibi.
A nyugodt, kapaszkodás nélküli ülés alapfeltételei, hogy a törzs izmait használjuk arra, hogy tartsuk magunkat a motoron. Besegíthet még a combizom, amikor a tankba azzal kapaszkodsz.
Miként lazíthatod le a vállad, karod?
Első körben odafigyelsz rá, hogy ne kapaszkodj a kormányba. A menet közbeni könyöklebegtetés kilazítja a görcsös kapaszkodást, a vállkörzés is feloldja a kapaszkodógörcsöket. A nagy, sóhajtós levegővétellel is az ember a görcsösen tartott vállát is elengedi, lelazítja. Mindaddig, amíg a könyöködet egy apró mozdulattal más odébb tudja mozdítani addig az laza. Ezt gyakorolhatod álló motoron is, megkérve valakit, hogy miközben letalpaltál a motorral és megfogtad a vezetés közbeni kormánytartással a kormányt, ütögesse meg a könyöködet. Ha lazán kibillenti a könyöködet, akkor jól csinálod, ha te is billensz motorral együtt, akkor bizony görcsösen tartod, lazítsd nyugodtan a fogást.
A görcsösen kapaszkodó kormánytartás balesetveszélyes. Minél keményebben fogod a motort, annál nehezebben reagálsz egy kínos pillanatban, annál merevebb, és hosszabb lesz a raagálásod. Tartsd a törzsizmokkal és a combizmokkal magad, hogy felül a válladdal és a karoddal lazán tudj reagálni.
A combbal fogott motornak van még egy jó tulajdonsága: amíg a motorral összeérsz, a súlypontját sokkal jobban érzékeled, és a csípőddel is tudsz koordinálni, nem erőből kell navigálnod.
A helyes testtartás minden motoron és minden testalkattal egy kicsit más. Az, hogy alapvetően hol tartod a súlypontodat gyalog, lábon járva, az már ad egy bizonyos testtudatot, egyensúlyérzetet. Amikor a motorra ráülsz, minél jobban összesimulsz vele, annál jobban érzed a motor súlypontját is, annál jobban egybe tudtok folyni, annál jobban érzed a motor súlypontját is.
Nehéz írásban megmondani a tutit, mert bizony az is előfordul hogy valakinek a testalkatához képest kicsi vagy nagy a motor és alapvetően nem ergonomikusak egymáshoz. Sőt, valójában nem is az a fajta motorozás lenne a kedvence, mert a speedes haver rádumálta valami seggrakétára, miközben ő szíve szerint inkább valahol dagasztaná a sarat... (De most még egyenlőre csak ott tart, hogy húdejó, már motorozok!) A kényelmes motor minden mentalitásnak és testalkatnak más, ezért nem szeretem megmondani a tutit, hogy melyik a legjobb motor és azon hogyan kell ülni... Kinek, a 150 centis 40 kilós törpének, vagy a 120 kilós langalétának?
A tutit leginkább egy vezetéstechnikai tréningen tudják neked elmagyarázni. Sokszor hallom azt is, hogy jajj, de hát én még csak párszáz km-t mentem, majd ha már lesz rutinom... Mire lesz neked rutinod?
Nembazmeg, most menj el, mielőbb!
Amíg úgy érzed összeszeded magad a tutit párezer km-el, addigra rögzülnek a szar rutinok, szar megoldások, és utána kurva nehéz lesz tőle szabadulni! Friss jogsival rögtön, azonnal a jó vezetési módszer fog rögzülni, és sokkal hamarabb fogod magabiztosnak érezni magad a vason. Ne mondja meg nekem senki, hogy a pártízezer forint nem éri meg amibe egy vezetéstecnikai tréning kerül, ha kiszámoljuk mibe kerül a fájdalom, a kórházi napi ellátás, a javítási költségek, a munkából való kiesés, és nem utolsó sorban a család sírásának hallgatása egy esetlegesen egyébként elkerülhető baleset után... Ráadásul vannak igyenes tréningek is, az országos és megyei balesetvédelmi bizottságok oldalán, motoros csoportokban millió helyen tolják a párórás fejtágítást.
Szokták mondani, de hát a saját tapasztalat sokkal hasznosabb. Értem én, de minek kínlódni a kitapasztalással, ha sokkal hamarabb is, kevesebb szenvedés (esetleges balesetek) árán is eljuthatsz egy biztonságos tudáshoz?
Itt a szezon eleje, megkopott a tudása mindenkinek télen (kivéve a futárokat akik fagyban is nyomják), ideje gatyába rázni a szezon elején a vezetési módszereket, és lehetőleg a helyes megoldásokkal, a jól megtanult reflexekkel. Ha van a fejedben egy jó minta, vész esetén az agy szívesen nyúl a már megtanult megoldáshoz, nem pedig ahogy sikerül alapon "elfektettem a motort, mert az tűnt a legjobb megoldásnak" című dumát kell majd előadni a haveroknak és a következő szezonig várni, hogy a javítás meglegyen....
Tanulni jó, motorral meg pláne jó buli!
Irány a motoros vezetéstechnikai tréning!