Na szóval, besokalltam, vettem két repülőjegyet az első 10 fokkal melegebb országba, meg bookingoltam egy szállást és a helyi motorbérlős árakat átböngészve végül a szokásos variációnál maradtunk, béreltünk 125-ös robeszokat itt: https://www.rentriders.pt/
A repjegy (wizzair) és a szállás (booking) még a neten foglalódott, és a google találatok között mind árban mind ajánlásban a helyszínen álmodtuk meg, honnan bérelünk végül robeszkákat. A számítás bevált, napközben 18-19 este 8-12 fokok voltak, olyan napos április hangulat volt, néha széllel, sok napsütéssel, egyszer szemerkélő esővel.
A környéken elérhető gyalogjárásra kb 3 motorbérlő hely volt, az első helyen már nem volt kiadó motor csak autó, a második helyre az árak miatt nem mentünk oda, meg messze is volt gyalog, így elzarándokoltunk a szállástól 3-4 utcányira lévő picike boltba és az ajánlások alapján egy ultrajófej fickó fogadott minket, a Jose és mondta el a lehetőségeket. Az ő beceneve egyszerűen Zé
A fickó jópofa, nagyon kedves és segítőkész, a bérlési papirokat angol és portugál nyelven megkapod, a forgalmiban pedig egy üzemanyagkártyával amivel olcsósítva vásárolhatod a benyát az AB kútjainál. Mondjuk ez sokat nekem nem számított, mert amint megláttam, hogy itt vannak REPSOL kutak, nekem oda kellett menni tankolni
(Az megvan, amikor tél közepén csak azért járatod meg a motort, hogy legalább a benzinszag legyen? - naa, itt legalább normális, benzin szaga van a benzinnek, és nincs etanolbűze mint otthon nálunk egyre több kúton... nem is beszélve az üzemanyag energiatartalmáról... A járgány bérlésénél biztosítéknak lefoglalnak a bankártyán 250 eurót/motor, ez ügyben érdemes felkészültnek lenni (pl erre én nem számítottam, még sehol se kértek ilyet tőlünk mediterrán országokban). Zé ellátott minket jótanácsokkal, hová érdemes elmenni motorral, adott egy térképet is amiről lementünk , mert az már nem volt rajta a térképen, de ráírta az irányt
Térjünk is rá a városra, Lisszabonra. A város hegyes-völgyes-viaduktos (a metróknak is van), alagutas autópályákkal sűrűn szaggatott, többszintes, hatsávos körforgalmakkal, régi macskaköves és ultraszuper új betonos, ennek megfelelően a közlekedés tájékozódás szintjén brutál. Nem az van, hogy csak úgy átcsapatsz abba az irányba, és megnézed azt a szépen feszítő kastélyt ott a hegy tetején! A légvonalra 3 km-nyi távolságra lévő objektum és teközted van 3 viadukt, egy autópálya és a fennmaradó utcák másfél-két méter szélesek macskakővel és villamossínnel vannak kombinálva, úgy, hogy azt mi itthon zergebaszta ösvénynek hívjuk, mert ott ránézésre csak a zergék járnak. Na ott náluk simán élnek emberek, járnak autók, villamosok, tuktukok ezrei, stb., ahogy azt egy rendes mediterrán térségben szokták Tehát, első kanyarban ráfutottunk erre a dologra, hogy akkor menjünk oda, aztán amikor már másfél órája keringtünk a robeszokkal, akkor engedtünk a google maps csábításának, és rádugtam a fülest a telefonra, hogy mondja nekem a tutit. Nos, a 3 km-re lévő objektumra 17 perces menetidőt írt de persze mivel az itt "fordulj jobbra" rendszerint minimum két lehetőség volt (mert nem ritka hogy 3-4-5 utca találkozzék és nem körforgalomban, az egy idő után ösztönös választás alapján működött, mert ha mindig megállsz és előveszed a telefont megnézni, soha a büdös életbe nem érsz oda, vagy viszel egy telefontartót a motorra és rászereled. Ilyen a régi óvárosi rész. A modern városrész ultraszuper sima aszfalt, szervizutak mindenütt, mélygarázsok mindenütt, nem ritka a 4 sávos lámpás körforgalom és nincs benne óbégatás meg dudálás, szép tempósan halad mindenki. Baromi jó a város szervezettsége, gyakorlatilag alig láttunk dugót, azok legfőképp este 5 után képződtek. A téli Lisszabonnban az emberek legtöbben 16 óra után és 22 óra között vannak utcán. Nyáron gondolom ez jobban kitolódik amikor meleg van és ők se fagynak rá a 11 fokban a kinti kiülős helyekre.
Amikor landoltunk alkonyatkor, a város dimenzióit és domborzatát elnézve azt gondoltuk, hogy itt aztán éjjel-nappal tuti hogy dugó van, és nem. Az autópályák a városban ingyenesek, a gps ha teheti azzal oldja meg az útvonalat és joggal. Ahol fizetni kell ott fizetőkapuval oldják meg (jellemzően a városon kívül is ritka, inkább hidakon van), nincs kamerás baszakodás, hogy belefussál a büntibe tuti. Térfigyelő kamerák vannak persze, érdemes azért a szabályokat betartani, de alapvetően nem szivatásra mennek. A közlekedésben részt vevők nagyon jóindulatúak, még a fővárosban is belefér az, hogy a zebránál szinte kivétel nélkül megálljanak az autók ha ácsorog ott valaki. Aki átcsapat a zebrán az vagy külföldi, vagy mentő, még a sziréna nélkül közlekedő rendőrnek is belefér, hogy átengedjen. A város nagyon tiszta, ez különösen tetszett. Olvastam útleírásokban, hogy sok a szemét, de hogy ez februárban nincs így, valószínűleg a túristáknak köszönhető leginkább.
A portugálok mindenütt jó fejek, kedvesek, segítőkészek, sehol se rohannak. Azt mondják mindenütt beszélnek angolul, de ez inkább a túristákban gazdagon látogatott helyekre igaz, vagy ahol sok fiatal van. Az idősebbek és eldugottabb helyeken élők nem beszélnek annyira angolul, de ugyanolyan kedvesek és jóindulatúak mindenütt. Jellemzően ebben az esetben magyaráznak kézzel lábbal a saját nyelvükön, és előbb-utóbb megérted mit akarnak Nagyon sok negroid származású fekete nép van, de itt nem az utcán koldulnak és zaklatnak, hanem dolgozós fajta. Elég kevés seftelőt láttunk, leginkább csak a túristás helyeken volt "zaklatás", hogy vegyünk napszemüveget, szelfibotot vagy kasmírsálat, de elenyésző volt az efféle árusok száma is. A portugál életstílus hótnyugis, képeslapot feladni, úgy hogy előtted ketten állnak, az minimum 20 perc, mert mindenki vált még pár szót, és ugyanannyi idő feladni egy hűtőszekrény méretű dobozt mint egy képeslapot: 10-10 perc. Reggeli fél 9-től 11-ig (azt hittem éhen veszek addigra, a félhatos ébredéseimmel), a motor bérlés számláját 12:15-kor "jó reggelt" köszönéssel küldik Szóval nem idegbajosak, mindenre ráérnek, lazák, és ha 10 négyzetméteren 10-nél több portugál van, abból 2-3-4 fő hamarosan zenélni fog, a többi meg táncolni.
A kaják jók, a külvárosi részen még olcsóbbak is, kevés kütyüárusuk van, nem kell árus sátrakon áttörjél egy nevezetesség megtekintéséhez. Ha ilyenkor megy az ember, télen, elviselhető a túristák száma is. Aki most megy, az nem a hőzöngő német sörturista, vagy probémás angol legénybúcsús csapat, hanem a jóval szerényebb, nyugis fajta.
Amit érdemes megnézni Lisszabon környékén:
Cascaisban jópofa kis kikötő van, felette tovább isteni jó békés homokos tengerpartok és sziklás vadregényes partok váltakoznak,
Sintrában annyi szuper kis palota van, hogy ott két napot is eltöltöttünk, baromi jó falmászó sziklák is vannak, ott kajáldának kis eldugott helyet érdemes választani, olcsóbbak és finomabbak mint a szem előtt lévő túristacsalogatós kiülős helyek,
Cabo de Roca a nyugati világvége (Európa legszéle), baromi szeles,
Lisszabonban:
Nagyon sok múzeum van, mindenki megtalálja az érdeklődési körének valót (hajózási, kocsi, hadi, stb)
az Április 25-e híd előtt lehet Golden Gate-s fotót küldeni a földrajzból kevésbé jól felkészült haveroknak
Oceonárium cápás szelfikhez,
a kikötőkben régi fa fregattok, tengeralattjárók is találhatók teljes felszereléssel, berendezéssel korhűen (mi a Cacilhasban lévőket néztük meg, csak mi voltunk)
A Christo Rei szobornál is baromira fúj a szél, az amelyikre rá kell támaszkodni, hogy tudjál előrébb lépni,
Torre de Belém (Belém tornya) jópofa kis vár, és van a belémi süti is amit meg kell kóstolni
a közelben van a Szent Jeromos kolostor
Castelo de S Jorge vár kilátással a torkolatra és az egész városra körpanorámával.
[album=small]2308[/album]
A repjegy (wizzair) és a szállás (booking) még a neten foglalódott, és a google találatok között mind árban mind ajánlásban a helyszínen álmodtuk meg, honnan bérelünk végül robeszkákat. A számítás bevált, napközben 18-19 este 8-12 fokok voltak, olyan napos április hangulat volt, néha széllel, sok napsütéssel, egyszer szemerkélő esővel.
A környéken elérhető gyalogjárásra kb 3 motorbérlő hely volt, az első helyen már nem volt kiadó motor csak autó, a második helyre az árak miatt nem mentünk oda, meg messze is volt gyalog, így elzarándokoltunk a szállástól 3-4 utcányira lévő picike boltba és az ajánlások alapján egy ultrajófej fickó fogadott minket, a Jose és mondta el a lehetőségeket. Az ő beceneve egyszerűen Zé
A fickó jópofa, nagyon kedves és segítőkész, a bérlési papirokat angol és portugál nyelven megkapod, a forgalmiban pedig egy üzemanyagkártyával amivel olcsósítva vásárolhatod a benyát az AB kútjainál. Mondjuk ez sokat nekem nem számított, mert amint megláttam, hogy itt vannak REPSOL kutak, nekem oda kellett menni tankolni
(Az megvan, amikor tél közepén csak azért járatod meg a motort, hogy legalább a benzinszag legyen? - naa, itt legalább normális, benzin szaga van a benzinnek, és nincs etanolbűze mint otthon nálunk egyre több kúton... nem is beszélve az üzemanyag energiatartalmáról... A járgány bérlésénél biztosítéknak lefoglalnak a bankártyán 250 eurót/motor, ez ügyben érdemes felkészültnek lenni (pl erre én nem számítottam, még sehol se kértek ilyet tőlünk mediterrán országokban). Zé ellátott minket jótanácsokkal, hová érdemes elmenni motorral, adott egy térképet is amiről lementünk , mert az már nem volt rajta a térképen, de ráírta az irányt
Térjünk is rá a városra, Lisszabonra. A város hegyes-völgyes-viaduktos (a metróknak is van), alagutas autópályákkal sűrűn szaggatott, többszintes, hatsávos körforgalmakkal, régi macskaköves és ultraszuper új betonos, ennek megfelelően a közlekedés tájékozódás szintjén brutál. Nem az van, hogy csak úgy átcsapatsz abba az irányba, és megnézed azt a szépen feszítő kastélyt ott a hegy tetején! A légvonalra 3 km-nyi távolságra lévő objektum és teközted van 3 viadukt, egy autópálya és a fennmaradó utcák másfél-két méter szélesek macskakővel és villamossínnel vannak kombinálva, úgy, hogy azt mi itthon zergebaszta ösvénynek hívjuk, mert ott ránézésre csak a zergék járnak. Na ott náluk simán élnek emberek, járnak autók, villamosok, tuktukok ezrei, stb., ahogy azt egy rendes mediterrán térségben szokták Tehát, első kanyarban ráfutottunk erre a dologra, hogy akkor menjünk oda, aztán amikor már másfél órája keringtünk a robeszokkal, akkor engedtünk a google maps csábításának, és rádugtam a fülest a telefonra, hogy mondja nekem a tutit. Nos, a 3 km-re lévő objektumra 17 perces menetidőt írt de persze mivel az itt "fordulj jobbra" rendszerint minimum két lehetőség volt (mert nem ritka hogy 3-4-5 utca találkozzék és nem körforgalomban, az egy idő után ösztönös választás alapján működött, mert ha mindig megállsz és előveszed a telefont megnézni, soha a büdös életbe nem érsz oda, vagy viszel egy telefontartót a motorra és rászereled. Ilyen a régi óvárosi rész. A modern városrész ultraszuper sima aszfalt, szervizutak mindenütt, mélygarázsok mindenütt, nem ritka a 4 sávos lámpás körforgalom és nincs benne óbégatás meg dudálás, szép tempósan halad mindenki. Baromi jó a város szervezettsége, gyakorlatilag alig láttunk dugót, azok legfőképp este 5 után képződtek. A téli Lisszabonnban az emberek legtöbben 16 óra után és 22 óra között vannak utcán. Nyáron gondolom ez jobban kitolódik amikor meleg van és ők se fagynak rá a 11 fokban a kinti kiülős helyekre.
Amikor landoltunk alkonyatkor, a város dimenzióit és domborzatát elnézve azt gondoltuk, hogy itt aztán éjjel-nappal tuti hogy dugó van, és nem. Az autópályák a városban ingyenesek, a gps ha teheti azzal oldja meg az útvonalat és joggal. Ahol fizetni kell ott fizetőkapuval oldják meg (jellemzően a városon kívül is ritka, inkább hidakon van), nincs kamerás baszakodás, hogy belefussál a büntibe tuti. Térfigyelő kamerák vannak persze, érdemes azért a szabályokat betartani, de alapvetően nem szivatásra mennek. A közlekedésben részt vevők nagyon jóindulatúak, még a fővárosban is belefér az, hogy a zebránál szinte kivétel nélkül megálljanak az autók ha ácsorog ott valaki. Aki átcsapat a zebrán az vagy külföldi, vagy mentő, még a sziréna nélkül közlekedő rendőrnek is belefér, hogy átengedjen. A város nagyon tiszta, ez különösen tetszett. Olvastam útleírásokban, hogy sok a szemét, de hogy ez februárban nincs így, valószínűleg a túristáknak köszönhető leginkább.
A portugálok mindenütt jó fejek, kedvesek, segítőkészek, sehol se rohannak. Azt mondják mindenütt beszélnek angolul, de ez inkább a túristákban gazdagon látogatott helyekre igaz, vagy ahol sok fiatal van. Az idősebbek és eldugottabb helyeken élők nem beszélnek annyira angolul, de ugyanolyan kedvesek és jóindulatúak mindenütt. Jellemzően ebben az esetben magyaráznak kézzel lábbal a saját nyelvükön, és előbb-utóbb megérted mit akarnak Nagyon sok negroid származású fekete nép van, de itt nem az utcán koldulnak és zaklatnak, hanem dolgozós fajta. Elég kevés seftelőt láttunk, leginkább csak a túristás helyeken volt "zaklatás", hogy vegyünk napszemüveget, szelfibotot vagy kasmírsálat, de elenyésző volt az efféle árusok száma is. A portugál életstílus hótnyugis, képeslapot feladni, úgy hogy előtted ketten állnak, az minimum 20 perc, mert mindenki vált még pár szót, és ugyanannyi idő feladni egy hűtőszekrény méretű dobozt mint egy képeslapot: 10-10 perc. Reggeli fél 9-től 11-ig (azt hittem éhen veszek addigra, a félhatos ébredéseimmel), a motor bérlés számláját 12:15-kor "jó reggelt" köszönéssel küldik Szóval nem idegbajosak, mindenre ráérnek, lazák, és ha 10 négyzetméteren 10-nél több portugál van, abból 2-3-4 fő hamarosan zenélni fog, a többi meg táncolni.
A kaják jók, a külvárosi részen még olcsóbbak is, kevés kütyüárusuk van, nem kell árus sátrakon áttörjél egy nevezetesség megtekintéséhez. Ha ilyenkor megy az ember, télen, elviselhető a túristák száma is. Aki most megy, az nem a hőzöngő német sörturista, vagy probémás angol legénybúcsús csapat, hanem a jóval szerényebb, nyugis fajta.
Amit érdemes megnézni Lisszabon környékén:
Cascaisban jópofa kis kikötő van, felette tovább isteni jó békés homokos tengerpartok és sziklás vadregényes partok váltakoznak,
Sintrában annyi szuper kis palota van, hogy ott két napot is eltöltöttünk, baromi jó falmászó sziklák is vannak, ott kajáldának kis eldugott helyet érdemes választani, olcsóbbak és finomabbak mint a szem előtt lévő túristacsalogatós kiülős helyek,
Cabo de Roca a nyugati világvége (Európa legszéle), baromi szeles,
Lisszabonban:
Nagyon sok múzeum van, mindenki megtalálja az érdeklődési körének valót (hajózási, kocsi, hadi, stb)
az Április 25-e híd előtt lehet Golden Gate-s fotót küldeni a földrajzból kevésbé jól felkészült haveroknak
Oceonárium cápás szelfikhez,
a kikötőkben régi fa fregattok, tengeralattjárók is találhatók teljes felszereléssel, berendezéssel korhűen (mi a Cacilhasban lévőket néztük meg, csak mi voltunk)
A Christo Rei szobornál is baromira fúj a szél, az amelyikre rá kell támaszkodni, hogy tudjál előrébb lépni,
Torre de Belém (Belém tornya) jópofa kis vár, és van a belémi süti is amit meg kell kóstolni
a közelben van a Szent Jeromos kolostor
Castelo de S Jorge vár kilátással a torkolatra és az egész városra körpanorámával.
[album=small]2308[/album]