Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

A japán mérnökök és az elguruló gyógyszer

Történt, hogy szombat reggel ragyogó napsütésre ébredtem és kitekintve az ablakon, a felhőmentes kék égbolt látványától elkezdett bennem bizseregni a motorozhatnék. Végre eljött (számomra) az első olyan nap, amikor elérhető közelségbe került a közel négy hónapos kényszerpihenőre kárhoztatott mocim (Suzuki SV 650) reaktiválása.

A történeti hűség kedvéért meg kell jegyeznem, hogy az ébredésem Százhalombatta egyik szállodájában volt, miután előző este céges viszonteladói találkozón vettem részt. Ebből adódóan meg kellett szerveznem a hazautazásomat (jó motoros lévén nincsen autóm!) és „otthonról” még el kellett jutnom a motorom szálláshelyére is. Mindeközben folyamatosan kémleltem az eget, mert valahogy még nem akartam elhinni, hogy ez a gyönyörű idő kitart egészen estig.

Végül is a szervezkedéseknek meg lett az eredménye és fél 12 környékén, verőfényes napsütés által kísérve, lelkesen nekiláttam a moci „kiszabadításának”. Kinyitottam a spéci motorgarázst és óvatosan, de határozott mozdulatokkal, levettem az egykoron lepedőként szolgálatot teljesítő fehér anyagot a paripa hátáról. Sajnos meg kellett állapítanom, hogy a november végén a motoron hanyagul otthagyott kosz magától nem tűnt el. Azt hiszem ismét eljött az ideje annak, hogy elbeszélgessek kicsit a Suzuki mérnökeivel a fejlesztések irányáról. (Ez utóbbi mondatom anno szállóigévé vált a szervizben. Régi szép emlékek…)

Szóval motor kitol a szép zöld gyepre, akkumulátor betesz a helyére…

Na, itt álljunk meg egy szóra! Az aksi és a téli tárolás úgy általában, mindig jó alapot szolgáltat az észosztásra. Három év és három „átszundikált” tél után a gyári akkumulátor még mindig úgy teszi a dolgát mint az első indításnál (ott voltam, így tudom,sőt anno a motort a gyári „ketrecből” is én szabadítottam ki!), pedig aksitöltőt csak fényképről látott. Jönnek itt az okos,hogy télen vedd ki az aksit, vidd be a meleg szobába (ha magányos vagy, tedd magad mellé az ágyba és takard szépen be!), meg csepptöltés és mindenféle hókuszpókuszok. Én az első télen még arra is lusta voltam, hogy az aksit egyáltalán kivegyem, pedig a motor (fedett/zárt helyen ugyan, de) környezeti hőmérsékleten aludta az álmát. Aztán tavasszal második „rúgásra” beindult! Az elmúlt két télen már jó gazda módjára kivettem az elektromos áram tárolására szolgáló részegységet, de a pince max.12 fokos „melegénél” többet nem kapott (nehogy már elpuhányodjon!). És láss „csodát”, szombaton eddigi közös életünk leghosszabb indítási procedúrájában is fáradhatatlanul tette a dolgát.

Tehát aksi betesz a helyére, gyújtáskulcs elfordít (eddig minden rendben) és izgatottsággal, várakozással teli indítási procedúra veszi kezdetét. Azon nem lepődtem meg, hogy a gép a 3. gombnyomásra még nem kelt életre, de amikorra már az önindító többet forgott mint normális esetben egy hét alatt, akkorra kezdtem kicsit kételkedni a technika nagyszerűségében. Persze minderről a motor semmit sem tehetett. Úgy gondolom, hogy az üzemanyag nem állt a helyzet magaslatán, pedig nem az út széléről tankolok kannából…

Azonban mint minden rosszban, így ebben is volt valami jó, sőt mindjárt két dolog is. Először is az, hogy az olaj kicsit „megtört” a beindulás előtt, másodszor pedig az, hogy az életfunkciók stabilizálódása után egy mérettel nagyobb mosoly költözött az arcomra a szokásosnál.

A gép életre kelt és szépen tette a dolgát. Az indítás közben érzett bizonytalanságomnak már nyoma sem marad és a fokozatosan melegedő motor mellett elvégeztem a még szükséges műveleteket. Ülést visszatenni, csavarokat betekergetni (SV barátunknál ez 4 csavart jelent), tükröket beállítani. Aztán egy-két kisebb-nagyobb gázfröccs és üléspróba után motor állj!

(Most pedig egy kis észosztás: az egyik legnagyobb merénylet, amit el lehet követni a motor ellen az az, ha hideg állapotban alapjáraton, üzemi hőmérsékletre melegíti valaki a gépet!)

A motor leállítása és némi gyönyörködés után következett a beöltözés. Ahogy a motoromat különösebb tisztogatás nélkül tettem el télire, úgy a ruházatom esetén is igyekeztem ezt a hagyományt folytatni. Meg kell vallani, hogy mosás után kellemesebb illata volt/van a ruháimnak, főleg ha az öblítő véletlenül jobban megborul a kelleténél, ám én nem éreztem kellemetlennek az illatokat. A csizmámba nem költözött be albérlő, rágcsáló emlős formájában, és ha kisebb-nagyobb nehézségek árán is, de magamra ölthettem a menetfelszerelésemet.

Első körben csak egy ismerkedő jellegű kimozdulást terveztem a pár km-re lévő benzinkútra, hogy tegyek némi sűrített levegőt a gumikba. Jó volt újra motorozgatni és élveztem a szabadságot (meg persze a napsütést). Egy-két fékpróba, persze fehér aszfalton lejtőnek lefelé, amit az első gumim nem nagyon tolerált (nincs mit szépíteni b….sz voltam, de legalább nem sz….m be amikor megcsúszott a kerék). Szóval kellő tisztelettel és nyugalomban elgurultam a kútra, pótoltam a hiányzó levegőt majd visszaindultam a „bázisra”. A visszafelé vezető úton egyszer (na jó, kétszer) elgurult a gyógyszerem, aminek gondolom nem nagyon örült a menő BMW-s csávó, hiszen a tizenmilliós fosával sem tudott mit kezdeni egy 650-es fossal! „Hazaérve” aztán ismét megbeszéltem magammal, hogy kellő önkontroll nélkül nem sokáig tehetem meg, hogy jókat motorozzak a jövőben. A száguldozást inkább meghagyom a versenypályákra.

Az ebédet követő pihenés után szegény motorom átminősült „egyszerű” közlekedési eszközzé. Sajnos a megtett kilométereink nagy részét tették ki eddig az ilyen jellegű utak, de azért még ilyenkor is örömet tud okozni a motorozás. Egy edzőmeccsre kellett eljutnom Soroksárra, mivel a sport és a testmozgás az életem szerves részét képezik („Akkor, hogy lehet ilyen nagy a hasad?”). A hazaút már kevésbé tetszett, hiszen addigra már besötétedett és a levegő is rendesen lehűlt, de azt azért nem mondanám, hogy rossz volt. És az a fránya gyógyszer megint el-el gurult időnként.

Hazaérve aztán boldogan és elégedetten szálltam le a motorról, majd alig hallhatóan, egy mosoly kíséretében, minden illetékesnek megköszöntem a mai szép napot…
  • Like
Reactions: 1 person

Hozzászólások

V
Noigen... ezt az öntisztulós dolgot igazán felvehetné a fejlesztések közé minden járműgyártó... Bár, van az a szint, ami után már csak kopik a kosz...:D
 
Ez a tavaszi lepelbontás nagyon ismerős !
Bár én télen is minden nap találkozom Lujzimmal a garázsban, és nem mindig birom ki, hogy ne kukkantsak a dunnyhája alá, azért amikor végre újra beindithatom .... aaaúúúú !
Aztán gurulni egy kicsit ... hát ... orgazmus ! ( Főleg ha nem muszály kinderporciót is vinnem. )
 
Az én mocimnak nem volt téli pihenő... Eljött a február, a "műhely"-ben elviselhető hőmérsékletet tudtam csinálni, aztán cakk-pakk lecseréltem a blokkot. A régin már kotyogott a főtengely. Sebaj, jövő februárra szép lassan szétszedem-felújítom-összepakolom a régi blokkot, aztán Februárban meginn csere.
 
V
Én mocim 4-hónapot aludtt, de kissé izgultam hiszen Ándor 4-ütemű, és compjuter agyú. De minden oké volt két hetente be indítottam és mint 1 5-éves gyerek a gumik miatt előre hátra mentem vele. Kis Lánynál /MZ/ 3-év alatt már rutinos volt a teleltetés.
 
V
Hehe... ne is mondd. Mondjuk tavaly az enyém nem indult túl izgalmasnak (leszámítva a könnyező jobb első teleszkópszárat), erre, mikor gurulok kifele a kapun, buta biciklis nem átesett az első kerekemen?:D (Szerencsére nem lett baja, csak megütötte a térdét, ő volt a hunyó amúgy...)
 
Irigylem az ilyen embereket akiknek ekkora élmény az első gurulás tavasszal! :D
Lehet egyszer kipróbálom én is és lerakom télire a motort!
(az egyiket csak mert a másikkal menni fogok :D)
 
elmagyaráznád,miért nem jo hogy az aksit töltöd télen?
probálom levezetni a fejemben,de nem jövök rá..
a yuasa akumulátorok,zselés aksik..aminek ha elolvasod a kézi könyvet azt irja,tölteni kell,mert ha egy szint alá esik a töltöttsége,nem lehet feltölteni többet..mitöl hokuszpokusz ez?annyi igaz ebböl amit leirsz,hogy nem szabad a zselés aksit,sima töltövel tölteni mert elszáll..
zseléshez un "csepptöltö" van
a riasztos motorok,azért ölik meg az aksit ha nem töltik,mert lemeritik és nem lehet már ujra fel tölteni egy szint alatt..(az utánégetöröl.a kompresszorrol most ne beszéljünk..) egy rossz tanács egy 600cm3es paripa esetében a 40%ra lemerülés esetén már akku cserével jár,ami közel 30 000ftmégha a yuasanal veszed meg,akkor is..
meg nem igazán értem,az alapjáraton valo melegités miért is rossz? rángatni kell a gázt?amitöl jo esetben csak szelephézagot állitasz,durvább esetben szelepet cserélsz?
ha beleböngészel a motorod kézikönyvébe,azt irja hogy alapjáraton melegitsd..bár nekem hondám van,és lehet a suzuki másképp müködik..
az automata szivato arra van ,hogy dusabb benzin levegö keveréket adjon neki..
sok erre a kezdö..nem tudom miért jo ha a kézikönyv ellen beszéltek..egy nagyszerviz,szelepcsere,állitás,egy idösebb paripa 1/3ába is kerülhet
de ott a M.A.M.I..( http://www.mami.hu/)egy iskola ahol nem értenek egyet a leirtjaiddal..(/szakcikkek ben, utána olvashatsz..
 
V
Nem akarok beleszólni, se másokat védeni, de kikívánkozik...
Először is, sehol nem olvastam azt a blogban, hogy úgy jó, és úgy kell csinálni, ahogy nyitu elkövette, hogy 3 éve nem látott töltőt az akksija. Simán leírta, hogy ő így csinálta, és neki még nem ment tönkre.
Mellesleg, baromi sokan keverik a zárt, gondozásmentes savas akksikat és a zseléseket. Attól még nem zselés, hogy zárt, bár az is igaz, hogy a zárt cellásakat is más feszültséggel kell tölteni, mint a hagyományos akksikat. Suzukiék amúgy a túra-túrasportokat gyárilag savas, gondozásmentessel szállítják, nekem is olyan van az 1.4-ben, nyituéhoz hasonló gondoskodással hibátlanul szolgál 2004 óta. Ősszel kiveszem, beteszem fagymentes helyre, tavasszal, mielőtt visszarakom, rámérek, hogy kell-e tölteni, és ennyi. A mélykisütés meg egyik akksinak se tesz jót, de ha amúgy jó állapotban van, és feltöltve volt kivéve, 3 hónap alatt nincs akkora önkisülése, hogy ilyen állapotba kerüljön. Ha riasztós, az más téma, de ott folyamatosan lóg egy fogyasztó az akksin, és meríti.
A téli leállítás-tavaszi indítás amúgy tényleg észosztós téma, és ahány fórum, szerelő, annyiféle tanács. Kezdve olyanokkal pl., hogy olajat ősszel, lerakás előtt, vagy tavasszal cserélj, üres, vagy tele tankkal állítsd le a motort, fel kell-e bakolni, vagy elég, ha keményebbre fújod a gumikat... egy nagycsomó olyan tanács van, ami elsősorban hit kérdése, és nem feltétlenül ténylegesen műszakilag indokolt.
(Pl. annak idején, 14 éves koromban olvastam olyat egy füzetkében, hogy a gyertyanyíláson keresztül gyűszűnyi olajat a hengerbe, átforgatni, gyertya vissza, és úgy elrakni. Ezt pl. ki tartaná be egy mai motoron, ahol úgy kezdődik a gyertyák kivétele, hogy tank le? Pedig biztos indokolt lehet, mert a vékony olajfilm véd a korróziótól...)
Gázfröccsről volt szó, nem fél percig tiltáson járatásról, és nem full hidegen, hanem melegítés után. Ettől nem fog kelleni szelepsort cserélned.
Ez a melegítés meg megint olyan téma, amit ezerféleképpen megideologizálnak. Egyvalamiben van egyetértés, hogy közvetlenül indítás után nem forgatjuk ezerrel a motort, de az, hogy beindítod, és vársz vele, vagy beindítod, elindulsz, és menet közben hagyod bemelegedni, ez már megint inkább hit kérdése. Én pl. úgy szoktam, hogy beindítom, sisak-kesztyű fel, addig melegszik, és utána mehetünk. Amikor visszaesik a fordulat a normál alapjáratira, onnantól lehet húzni is neki. Porlasztós, kézi szívatós motornál meg kb. onnantól, mikor visszatolt szívató mellett is egyenletes az alapjárati fordulatszám.

Kill, te meg azok után, hogy leírtad, hogy tölts be érzésre valamennyi olajat a telóba, és majd kijön a felesleg a szimmering mellett...
 
Bq:Az aksi és a téli tárolás úgy általában, mindig jó alapot szolgáltat az észosztásra. Három év és három „átszundikált” tél után a gyári akkumulátor még mindig úgy teszi a dolgát mint az első indításnál (ott voltam, így tudom,sőt anno a motort a gyári „ketrecből” is én szabadítottam ki!), pedig aksitöltőt csak fényképről látott. Jönnek itt az okos,hogy télen vedd ki az aksit, vidd be a meleg szobába (ha magányos vagy, tedd magad mellé az ágyba és takard szépen be!), meg csepptöltés és mindenféle hókuszpókuszok.

a tudásomat a hozzám került,az iroda által vizsgált,igazságügyi szakértözött
esetekböl veszem,hisz ezzel foglalkozom..
ami a lényeg:a fél tudás nem tudás..észt osztani nem lehet általánositva.mert a legkissebb tévedés is pénzbe kerül valakinek..
probáld ezt a mondatot egy laikus szemével másképp értelmezni:
"Most pedig egy kis észosztás: az egyik legnagyobb merénylet, amit el lehet követni a motor ellen az az, ha hideg állapotban alapjáraton, üzemi hőmérsékletre melegíti valaki a gépet!)"

ez a nem alapjáraton valo rángatás szelep állitásba vagy 100ezres szelepcserében fáj..
 
V
Az a baj, hogy ezt régóta nem tudom laikusként értelmezni, és nekem az jött le belőle, hogy ne sztenderen állva melegítsd, hanem indulj el vele, mert akkor jut el az olaj normálisan mindenhova, ha rendesen, terhelés alatt dolgozik a motor...
 
az a baj..
ezt kár ragozni..
motorozom 6éves korom ota..
de az itteni emberek nagyon nagy része,most kezdte..
nem lehet igy irni mert a kezdök hallgatnak rátok,és össze-vissza törik magukat ha balgaságot irtok..,vagy nem egyértelmüt..
aki a fél szavakbol akar forumozni nem itt kellene tennie..
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
nyitu
Olvasás
675
Hozzászólások
34
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

nyitu további bejegyzései

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére