Mentőutca - men-tő-ut-ca, osztrák találmány, érvényes az összes osztrák autópályára, gyorsforgalmi útra, illetve többsávos autóútra. 2012. január 1-jétől van érvényben, be nem tartása büntetést von maga után.
Mivel gyakran járok osztrák autópályán, én időben értesültem ennek a "nagyszerű" találmánynak a bevezetéséről. Azóta részem is volt már benne, ilyen-olyan módon. Vagyis inkább szenvedő alanya voltam
Már fél éve van érvényben, mégis nap, mint nap hallom, hogy még mindig nem igazán műxik rendesen, és főleg a külföldi rendszámú autósok nem tartják be a szabályt. A magyarokat többször is különösen kiemelték :fujj De, kérdem én: honnan a rákból tudná az alkalmi utazó, hogy mi a szösz ez, ha egyszer nálunk elfelejtették propagálni? Én ugyanis egyetlen híradóban, autós magazinban, internetes portálon stb. sem botlottam még erről szóló leírásba! A autópálya mentén ugyan többször is látható a plakát
, de valszeg senki nem fog helyben besatuzni, hogy megnézze a laptopján vagy okostelefonján a táblán szereplő internetcímet: http://www.rettungsgasse.com/
Így most itt, a mi kis szűk közösségünknek én elmondom, hogy mi is ez, mire jó, és hogy enni kell-e, avagy inni.
Tehát, minden közlekedő (teljesen mindegy, hogy milyen járművel), aki Ausztria területén autópályán, gyorsforgalmi úton, autóúton -tehát bármely többsávos úton a forgalomban részt vesz, köteles mentőutca kialakításában tevékenyen részt venni dugó keletkezésekor. Városi úthálózatokra nem vonatkozik a szabály, viszont autópálya városi szakaszaira igen.
A mentőutca lényege az, hogy ha baleset miatt keletkezik a dugó, akkor a mentés helyszínére igyekvő erők: mentő, tűzoltó, rendőrség, katasztrófavédelem, vagy egyéb -megkülönböztető jelzést használó- jármű, akadálytalanul és minél gyorsabban juthasson célhoz. A kialakítást abban a pillanatban meg kell kezdeni, amint a forgalom leáll -teljesen mindegy, hogy milyen okból is történik az, nem pedig akkor, ha megláttuk a mentő járművet.
A kialakítás módja pedig a következő:
kétsávos úton: a bal oldali sáv a lehetőségekhez képest még jobban balra húzódik, a jobb oldali sáv pedig a leállósáv (ha van) igénybevételével is, teljesen a jobb szélre.
3 vagy többsávos úton: a bal oldali (legbelső) sáv teljesen balra húzódik az összes többi sáv pedig a leállósáv (ha van) igénybevételével is, teljesen a jobb szélre.
Ez itt egy példásan kialakított mentőutca:
A mentőutcát motorosok nem használhatják, a járművet elhagyni nem szabad, az ajtókat nem szabad kitárni, tilos megfordulni (gyakran előfordul! aztán visszacsalinkáznak a legközelebbi exit-ig), tilos sávot váltani, az első mentő jármű elhaladtával a mentőutcát feloszlatni. Addig kell tartani, amíg a dugó meg nem szűnik.
Sajnos így mostantól motorral is dugózni kényszerül az ember, bár akkor jár a legjobban, ha a bal sávban van a kialakításkor. Én ilyenkor autóról-autóra szoktam előrecsorogni-de csak akkor, ha teljesen állnak, ha megindul a sor, akkor behúzódok közéjük. Ha vmelyik jobb sávba kényszerülök, akkor megszívtam, mert ott olyan sűrűen állnak, hogy nem lehet közöttük elférni.
A múltkor pl. egy köcsög kamionos a lehajtón
kezdte el kalakítani ezt a szart, pedig nem is dugó volt, hanem egyszerűen sor a pirosnál, ahova az exit torkollott. A mellette levő sávokban láthatóan nem tudták, hogy mitévők legyenek, ezért ketten-hárman mellé húzódtak, a többi viszont nem, így csak qrva nagy káosz lett, én meg izzadhattam a sorban, mert sehol sem fértem el 
Amúgy nagyon gyakran előfordul, hogy páran elkezdik kialakítani, ha az egyik sor megáll, de a többi viszont nem száll be a játékba, mert az ő soruk halad. Naná! Így a káosz itt is előreprogramozva. Kb. így:
Nos, remélem hasznos volt, amit írtam, és ha Ausztriában közlekedtek, akkor legyetek felkészülve!

Mivel gyakran járok osztrák autópályán, én időben értesültem ennek a "nagyszerű" találmánynak a bevezetéséről. Azóta részem is volt már benne, ilyen-olyan módon. Vagyis inkább szenvedő alanya voltam

Már fél éve van érvényben, mégis nap, mint nap hallom, hogy még mindig nem igazán műxik rendesen, és főleg a külföldi rendszámú autósok nem tartják be a szabályt. A magyarokat többször is különösen kiemelték :fujj De, kérdem én: honnan a rákból tudná az alkalmi utazó, hogy mi a szösz ez, ha egyszer nálunk elfelejtették propagálni? Én ugyanis egyetlen híradóban, autós magazinban, internetes portálon stb. sem botlottam még erről szóló leírásba! A autópálya mentén ugyan többször is látható a plakát

Így most itt, a mi kis szűk közösségünknek én elmondom, hogy mi is ez, mire jó, és hogy enni kell-e, avagy inni.
Tehát, minden közlekedő (teljesen mindegy, hogy milyen járművel), aki Ausztria területén autópályán, gyorsforgalmi úton, autóúton -tehát bármely többsávos úton a forgalomban részt vesz, köteles mentőutca kialakításában tevékenyen részt venni dugó keletkezésekor. Városi úthálózatokra nem vonatkozik a szabály, viszont autópálya városi szakaszaira igen.
A mentőutca lényege az, hogy ha baleset miatt keletkezik a dugó, akkor a mentés helyszínére igyekvő erők: mentő, tűzoltó, rendőrség, katasztrófavédelem, vagy egyéb -megkülönböztető jelzést használó- jármű, akadálytalanul és minél gyorsabban juthasson célhoz. A kialakítást abban a pillanatban meg kell kezdeni, amint a forgalom leáll -teljesen mindegy, hogy milyen okból is történik az, nem pedig akkor, ha megláttuk a mentő járművet.
A kialakítás módja pedig a következő:
kétsávos úton: a bal oldali sáv a lehetőségekhez képest még jobban balra húzódik, a jobb oldali sáv pedig a leállósáv (ha van) igénybevételével is, teljesen a jobb szélre.
3 vagy többsávos úton: a bal oldali (legbelső) sáv teljesen balra húzódik az összes többi sáv pedig a leállósáv (ha van) igénybevételével is, teljesen a jobb szélre.

Ez itt egy példásan kialakított mentőutca:

A mentőutcát motorosok nem használhatják, a járművet elhagyni nem szabad, az ajtókat nem szabad kitárni, tilos megfordulni (gyakran előfordul! aztán visszacsalinkáznak a legközelebbi exit-ig), tilos sávot váltani, az első mentő jármű elhaladtával a mentőutcát feloszlatni. Addig kell tartani, amíg a dugó meg nem szűnik.
Sajnos így mostantól motorral is dugózni kényszerül az ember, bár akkor jár a legjobban, ha a bal sávban van a kialakításkor. Én ilyenkor autóról-autóra szoktam előrecsorogni-de csak akkor, ha teljesen állnak, ha megindul a sor, akkor behúzódok közéjük. Ha vmelyik jobb sávba kényszerülök, akkor megszívtam, mert ott olyan sűrűen állnak, hogy nem lehet közöttük elférni.
A múltkor pl. egy köcsög kamionos a lehajtón


Amúgy nagyon gyakran előfordul, hogy páran elkezdik kialakítani, ha az egyik sor megáll, de a többi viszont nem száll be a játékba, mert az ő soruk halad. Naná! Így a káosz itt is előreprogramozva. Kb. így:



Nos, remélem hasznos volt, amit írtam, és ha Ausztriában közlekedtek, akkor legyetek felkészülve!