Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Motoros tréning élesben

Muszáj beszélnem erről, még mindig a hatása alatt vagyok.

Szeged belvárosban araszolunk a dugóban, 20-30 km/h.

Előttem befékez az autós. Nosza, akkor én is fékezek ... mire belekezdtem a fékezésbe beleértem egy nyákos, csúszós sárba, amit az Árkád építkezésről hoztak fel a teherautók a körútra.

Szabályosan korcsolyáztam jobba, balra.

3-4 másodperc alatt rengeteg dolog átsuhan az ember agyán. Maga a fék kezelés, hova a lábam, mikor és hogyan egyáltalán nem a tudatos részem feladata volt.

Jobban is megoldhattam volna, de végül is nem estem el, pedig már azt is láttam lelki szemeim előtt leperegni, hogy becsúszok szépen a mellettem lévő autós alá.

Nos, ha szeretnék belőle tanulni, akkor:

- ebben a helyzetben nem volt jó húzás az erősebb hátsó fék, mert a hátsó kerék kezdett el kimenni jobbra.

- akkor az első fékre is jobban nyomtam, erre az első kerék kezdett el balra kimenni.

Végül is 20-30 angyal megtámasztott két oldalról és sikerült függőlegesben tartani a mocit. Beraktam egyesbe és tovább.

Autósok megnyugodtak, nem karcoltam senkit sem, a sárhordó teherautós remélem látta az egészet, a másik motoros pedig a szemközti sávban valószínűleg óvatosabban folytatta az útját. Vagy röhögött :muhaha:
  • Like
Reactions: 1 person

Hozzászólások

Ügyes voltál! Jól működik a robotpilótád, nem álmos az őrangyalod:hura:. Nekem úgy rémlik, hogy azt tanították, a két fékkel egyszerre fékezünk, nem? Mit mondanak azok, akik tudnak motorozni?
 
Nekem úgy tanították, hogy alacsony fokozatnál húzzam az első féket. Rájöttem, hogy ettől én csak beblokkolok, így aztán mindig a hátsóval kezdek, majd kicsit rásegítek az elsővel, ez eddig jól működött. De csúszós terepen mi a célszerű azt nem tudom. Talán kikerülni :cool:

Most úgy gondolom, hogy egyszerre kellett volna mind a kettőt nagyjából egyforma hatásfokkal még a csúszós terep előtt.

De mivel már a csúszós részen fékeztem, s a hátsó kerék megindult jobbra magától ... hát fogalmam sincs. Szívesen fogadok tanácsokat.
 
Hát, mivel itt senki nem válaszol, csak viccelődik, és mivel én nem tudok motorozni, csak az elméleti kutatásom eredményét tudom megosztani a hozzám hasonló "mazsolákkal";):
"Erős fékezéskor a motor súlypontja előre tolódik és az első kerék veszi át a munka nagy részét, vagyis a motor sebességének felemésztését. Ennek ellenére tény, hogy a legrövidebb idő alatt az első és hátsó fék együttes használatával lehet megállni."
Most már csak gyakorolni kell - csizmában! -, hogy mi az az erő, amivel a hátsót nyomni lehet, hogy egyenlő legyen azzal, amivel az elsőt húzod.:)

De mint mondtam, én nem tudok motorozni.
moz-screenshot-7.png
 
Nem tudom. Sose gondolkoztam rajta. Ha megcsúszok, automatikusan korrigálok. De nem tudom, hogyan csinálom. Mondhatnám ösztönös...
Tényleg nem viccelődtem, nem ismerem a fizikáját csak működök és kész :D
 
Először is,ilyen forgalmi helyzetben és sebességnél(jómagam mindig így) pozícionáld magad inkább a sávodban az úttest közepe felő eső harmadba(közelebb a felezővonalhoz),vagy ha párhuzamos közlekedés van,akkor a szaggatott vonalhoz közelebb.Így mindig marad több mozgástered,mintha csak a a jobb szélére húzódsz,vagy ha csak a sáv közepén haladsz.Innen jobbra is és balra is manőverezhetsz,sokkal kevesebb fékkel,mert lehetőséged marad akár arra is,hogy az előtted hirtelen befékező autós mellé érkezz. Ha ehhez bátortalan vagy,vagy a forgalmi helyzet nem teszi lehetővé,akkor a mindig az első fék először,majd a hátsó.70% első,30% hátsó fék együttes alkalmazás javalott....De motorozni én sem tudok :D És azonnal tessék csatlakozni az Alföldi motorosok klubjához is ! :D
 
Keresem neten a helyes fékezést ilyen esetben, de még nem bukkantam rá.

Egyértelműen hibáztam a hátsó fékkel és az elkésett első fékkel, de mostmár kíváncsi vagyok a profik ajánlására, esetleg videó is jól jönne róla.

Hazafelé végig az volt az érzésem, hogy a hátsó kerék bármelyik pillanatban "kibukhat" alólam, de gondolom ez csak félelem. Azért holnap megnézzük a guminyomást is.
 
Z
berthabeata;bt14248 írta:
Nekem úgy tanították, hogy alacsony fokozatnál húzzam az első féket. Rájöttem, hogy ettől én csak beblokkolok, így aztán mindig a hátsóval kezdek, majd kicsit rásegítek az elsővel, ez eddig jól működött. De csúszós terepen mi a célszerű azt nem tudom. Talán kikerülni :cool:

Most úgy gondolom, hogy egyszerre kellett volna mind a kettőt nagyjából egyforma hatásfokkal még a csúszós terep előtt.

De mivel már a csúszós részen fékeztem, s a hátsó kerék megindult jobbra magától ... hát fogalmam sincs. Szívesen fogadok tanácsokat.
abs:D
 
Motorfék :) Be egyesbe el a gázzal :D Mondjuk meg nem állít, de meg sem csúszol, talán :D Am én sem értek hozzá, de nekem is azt tanították h előbb a hátsót és utána az elsőt...
 
Tegnap este böngésztem a netet, megnéztem 2-3 videót a fékezésről. Nem egyértelmű a megítélés, a motor fajtájától is függ stb. Csúszós úttesten az abs-t ajánlják.

Én mindenesetre mától alacsony sebességnél is használni fogom mind a kettő féket, meg kell szokni, így a legrövidebb a fékút. Remélem nyákos/trutymós úton többet ezt nem kell tesztelnem.

(A rutinpálya miatt szoktam rá a hátsó fékre, azzal könnyebb volt vizsgázni. És aztán már úgy maradtam. :()
 
Teljessen osztom, amit tt100 leírt. A dinamikus átterhelődés miatt az első kerék terhelése megnő, a hátsóé lecsökken. Minél magasabb a súlypont, ez annál erősebb. A Te géped, ha jól látom, alacsony viszonylag. Ebbe az esetbe jó a 30 hátul-70 elöl. Egyszerre köll fékezni mindkét kerékkel, és ha érzed, hogy megcsúszik, nem görcsössen markúni a féket, hanem azonnal kiengedni (nem elengedni)! Amikó visszatért a tapadás, ismét el köll kezdeni fékezni.
Nagyon fontos, hogy ne ijedj meg, mer akkó két marokra kapod a féket, leblokkol az első és garantált a perec! Forgalommentes helyen köll gyakorúni. Ne felejtsed, a jogsi csak annyit jelent, hogy legálisan gyakorúhatsz önállóan a forgalomba!
Egyébként ügyes vótá, hogy nem perecűté. Ha van lehetőséged, gyakorújjá! Így tovább! :csam:
 
Z
Csúszós,koszos felületen szerintem jobb a hátsóval kezdeni,mert annak a csúszását jobban lehet korrigálni mint az elsőét.Normál körülmények között pedig a 70-30% az első javára:D
 
zéé77;bt14254 írta:
Amúgy meg jól csináltad,mert nem picsáztál el!:D
Ejjj, Zéé. Mennyivee szebben hangzik az, hogy "perec". Nem ám megórolnak rád ezek a csajok, hogy milyen kifejezéseket hasznáász ittennék!;)
 
Motorlandról copyztam, mert nem linkelhető ( baloldali menüben van egy motoros suli link):

Motorozás esőben

Szívd magadba a tudást, amivel uralni tudod a motorod nedves úton, esős időben is!
<table> <tbody><tr><td>
esoben.jpg
</td><td> A legtöbben nem szeretünk esőben motorozni. Amint meglátjuk az első cseppeket a sisak plexijén, elmegy a kedvünk a gyorsítástól, az erősebb fékezésektől, a döntésektől a kanyarokban; nem is akarunk motorozni. De ennek nem kell feltétlenül így lennie!
</td></tr> </tbody></table>
<!--x-->
A probléma általában a fejben van, mondja Dave Luscombe, aki már egy évtizede motoros oktató.
Úgy képzeljük, hogy az út igen síkos, ezért a közvetlenül előttünk húzódó szakaszt figyeljük, keresve valami rettentő csúszós részt, amit mindenképpen el kell kerülnünk.
Ismerős helyzet? "Amikor így meresztjük a szemünket magunk elé, bármi, ami kicsit is szokatlan, tovább fokozza a feszültséget bennünk.
Még az esőben is törekednünk kell a laza, felszabadult motorozásra, és a jóval magunk elé kell néznünk, ahogyan a száraz úton tesszük."
A nedves időben az út minősége sokkal fontosabb, mint szárazon.
Egy felület, amely elmegy szárazon, életveszélyes lehet nedvesen.
Ilyenek a sima, lekoptatott felületű szakaszok.
Erre figyelj fel időben, és keress egy olyan sávot, amely tapadósabb, ha lehetséges!
Az útfelszínt ne csak a szemeddel nézd, de érzed is a kormányon és a lábtartókon keresztül!
Alapszabályként elmondható, hogy minél érdesebb egy felület, annál jobban tapad.
De figyelj a környezetre is!
Ha magasabb az út melletti terület, akkor könnyen kerülhetnek kövek vagy sár az aszfaltra. A fákról is csöpöghet mindenféle az útra, amely esőben nagyon csúszóssá válik.
A poros út pedig kifejezetten csúszós lesz, ha eső éri!
Használd mindezt az információt és kanyarodj ugyanazon az íven, mint szárazon.
DE fékezz hamarabb, és finomabban gyorsíts ki!
"A vizes úton is elég nagy sebességgel lehet kanyarodni, de engedjük, hogy a gumik egyszerre csak egy dologgal foglalkozzanak! - mondja Dave.
Ne fékezz a kanyarban, és használj eggyel magasabb fokozatot a nyugodtabb kigyorsítás érdekében.
Aquaplaning-gal akkor találkozunk, amikor az úton összegyűlt vizet már nem tudja a gumi mintázata elvezetni, ezért a gumi felúszik.
A sportmotoroknál fordul elő ez legkönnyebben: minél szélesebb egy gumi, és minél kevesebb a mintázata, annál hamarabb felúszik.
Ha ilyen helyzetbe kerülsz, csak hagyd, hogy átmenjen a vízen a gép, ne fékezz, ne kormányozz és a gázállást se változtasd!
A nedves úton motorozz szuper finoman, és inkább kerüld el a fékek használatát, ha lehetséges.
Itt is az első féké a főszerep, de használd a hátsót is, hogy megtudd mennyire tapadnak a gumik.
Fékezz finoman és progresszíven, fokozatosan terheld az első gumit! NE fékezz kanyarban!
A guminyomáson nem érdemes csökkenteni, mert összenyomódik a mintázat.
A túragumik általában jobbak az esőben, mivel alacsonyabb hőmérsékleten is jól tapadnak, és általában szélesebbek a vízelvezető csatornáik is.
A puhább rugózás ugyancsak hasznos, a kisebb sebességű kanyarodás nem teszi annyira próbára a futóművet.
Toptippek:
· Az esőben motorozás jó móka is lehet, de csak finomabb stílusban!
· Nézz távolabbra, ne az előtted levő öt méterre koncentrálj!
· Kezeld finoman a gázt és a féket, a gumiktól egyszerre csak egy dolgot kérj!
· A puhább rugózás előnyös, de ne csökkents a guminyomáson!
készült a Bike Magazin cikke alapján. fordította: kenguru
 
V
Tudom, hogy én se csinálom jól, de én alapvetően mindenhol az első féket használom (persze lehetőleg nem rángatva...), és csak néha lépek rá a hátsóra hozzá. Két személlyel gyakrabban, olyankor szükség van rá néha. Alapvetően közúton az első fék a hatékonyabb, eleve azért, mert a motor súlypontja is az első tengely fele szokott esni.
Csúszós úton minden hirtelen mozdulatot kerülni szoktam. Vízen még nincs is akkora probléma, ha nincsenek simára kopva a gumik, meg nem eszetlenkedik az ember a fékekkel. Ha már van valami egyéb is az úton (olaj, sár, kavics, por, villamossín, kátrány...), akkor necces... olyankor igyekszem változatlan sebességgel, minél függőlegesebben álló motorral átmenni a zűrös részen, vagy lehetőség szerint kikerülni, és csak előtte vagy utána fékezni, sosem rajta.
Amit tt100 leírt, az teljesen korrekt, érdemes minél több menekülési útvonalat hagynia az embernek. A gyorsabb úgyis megelőz, ahol tud, de ha az út jobb szélére lapulsz, ott már csak a padka van, ha menni kell valahova...
 
Ez még mindig nem a trutymós úton történő fékezés, de idetartozik:

shox.hu Íme, a vészfékezés technikája pár lépésben:

1. A fékezést a hátsó fékkel kezded. Ettől a motor hátulja összeül, stabilizálódik. Ha a kerék blokkol, akkor a féken engedsz annyit, hogy a kerék forogni tudjon. A motor blokkoló kerékkel kevésbé lassul, ráadásul irányíthatatlanná válik, és megpróbál kitörni oldalra.


2. Az első féket behúzod, de még nem teljesen. Megvárod, amíg a teleszkópvilla összeül, a súly az első kerékre terhelődik, amitől a gumi kilapul, tapadó felülete megnő. Eközben a hátsó keréken csökken a terhelés, ezért te is csökkented rajta a fékerőt, nehogy leblokkoljon.


3. Az első fékkel a gumi tapadási határáig fékezel. Ha mégis megcsúszik, engedsz a szorításon. Ha a hátsó kerék megemelkedik, azt súlypontod hátratolásával, és az első fék fékerejének csökkentésével ellensúlyozod. A lassulás nagyobb, ha mindkét kerék a földön van.
 
V
Juteszembe, a visszaváltás nem jó, mert a motorfék ugyanúgy meg tudja fogni a hátsó kereket, mint a blokkolóra fékezés, és a motor hátulja ugyanúgy ki tud törni. Viszont, ha így csúszik meg a kerék, akkor esélyed sincs korrigálni a fék felengedésével... Erre találták ki az "antihopping" kuplungokat, mert az átdobásos versenybalesetek is ebből a blokkolásból adódnak legtöbbször.
 
Hm, most itt filózom, hogy miként működik ez nálam... De akárhogy is csűröm csavarom az agyamat, az biztos, hogy másként fékeztem a robeszokkal, és másként a Lóóóval. Sőt másként a kölcsön CX-el, és másként a DT-vel, vagy a Fazerrel, Triumphal, Intruderrel. Mert mindegyik féke elöl-hátul egy kicsit másként fog, máshol a súlypont és egyebek. Nekem az a sanda gyanúm, hogy nemcsak az egyedileg megtanult/tapasztalt módszerek vannak, hanem a motoronként is egy kicsit másként csináljuk. Ami tuti, hogy esőben érdemes háromszor jobban odafigyelni és másként kalkulálni a fékerővel/fékúttal/csúszási esélyekkel mint autóval, mert nincsenek kitámasztó kerekeink oldalt. A firkánál meg vagy nagy rutin kell, vagy nagy szerencse, illetve egy rakat őrangyal.
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
berthabeata
Olvasás
939
Hozzászólások
40
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

berthabeata további bejegyzései

  • Audi vs motoros csaj
    Első tapasztalatszerzések: vasárnap késő délután Szeged, ácsingózás a...

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére