Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Ahogy elkezdődött... 1. rész

Ahogy az egész őrület indult...
Előre szólok: ez a visszaemlékezős rész kicsit száraz lesz, egyrészt, mert emlékezetből írom, másrészt, mert akkortájt, mikor elindult a történet, nemhogy a fényképezős mobil, de még a digit. fényképező se volt túlzottan elterjedve, úgyhogy a dokumentálás csak a kezdeti- és végállapotokra korlátozódik.
2000-ben vettem meg életem első négyütemű, nagyköbcentis japán motorját. Abban, hogy Katana lett, nagy szerepet játszott az életembe akkortájt belépő Internet, és pár külföldi oldal, ahol átalakított Katanákról voltak fenn képek és leírások. Elkapott a gépszíj, kell nekem egy ilyen, és persze, nem marad széria állapotban. Úgy vettem meg a 750-es Katanát, ahogy a motoros nagykönyvben meg van írva, hogy NEM szabad:ne: Első látásra szerelem, minimális alku, kisebb bukta utáni hiányzó szélvédő, törött műszerfal, pár hónap műszaki, de az enyém lett. 2 évig használtam különösebb gond nélkül, közben került rá műszerfal, megjártuk együtt Horvátországot, megfordultunk az országban erre-arra... hozzámnőtt.
Az átalakításhoz a végső lökést néhány kötözködő vizsgabiztosnak köszönhetem, akik 3szori nekifutásra sem voltak hajlandók átengedni a jószágot az esedékes műszakin. Mivel amúgy is jött a tél, gondoltam, semmi probléma, télen szétkapom, megcsinálok rajta ezt-azt, aztán majd tavasszal leműszakizik. Ez volt 2002 őszén...
A vázig bontással még nem is volt probléma, szétszedni mindent könnyű:D Az első bakit ott követtem el, hogy kellő kezdőtőke, és pontos terv híján úgy gondoltam, a szükséges alkatrészeket majd folyamatosan megveszem. Persze akkor még a beszerzési források közel sem voltak olyan bőségesek, mint manapság...
Az első elképzelés az volt, hogy kap a motor szélesebb, 17 collos kerekeket az eredetiek helyett, és valamivel komolyabb futóművet, de meghagyva az eredeti, kétoldalas hátsó rugózást. Hogy ne legyen túl bonyolult a dolog, GSXR futóműben gondolkodtam, a hátsó villára utólagos tartószemek hegesztésével a rugóstagoknak. Suzukiék ugyanis elkövették azt az építők számára elég barátságos lépést, hogy a hetvenvalahanyas kiadású GS750/1000-től kezdve ugyanazt a méretű kormánycsapágy-garnitúrát használták a sportosabb gépeiken a 90-es évek közepéig-végéig, amíg a SRAD-ok meg nem jelentek. Így aztán elég széles a választási lehetőség, hogy akár "házon belül" mit rakjon az ember a motorjába. Persze nekem ezt is sikerült elbonyolítani, de erről majd később...
Egy GSXR1100 lengővilla hamar került, hozzávaló hátsó kereket viszont égen-földön nem találtam itthon. Lett viszont FZR1000 hátsó, ami ugyanolyan széles, gondoltam, nem lesz gond vele. Tévedtem... Az első komolyabb összerakási próbánál kiderült, hogy még komoly gépmunkákkal sem lehet elérni, hogy a kerék vonalban fusson a villában, és ne is érjen bele semmibe, se a féktárcsa, se a lánckerék, se a lánc. Normális ember itt adná fel, és rakná össze megint gyári állapotra a vasat, de én sose állítottam, hogy normális vagyok;)
Az új elképzelés, központi rugósra alakított váz, a kerékhez tartozó EXUP lengővilla lekeskenyítve, átcsapágyazva. Keress ezekre a munkákra embert Pesten (akkor még ott laktam), különösebb helyismeret, és kapcsolatok nélkül... de megoldódott. Legalábbis a hegesztések fontosabb része, és a marás, mert a csapágyazás megnyugtató megoldása csak mostanában alakult ki.
Menet közben, természetesen, megpróbáltam felvenni a kapcsolatot azokkal a külföldi építőkkel, akik nyomán elindultam. Több-kevesebb sikerrel ez össze is jött, de szerencsére kaptam jótanácsokat. A legnagyobb kérdés, a rugóstag és a himbarendszer kötési pontjainak kialakítása volt. A felsőt természetesen nulláról kellett megcsinálni, de az alsóhoz fel lehetett (volna) használni a középállvány bekötési pontjait. Először jött az FZR lengővilla méretre marása, átcsapágyazása.
Mikor ez megvolt, le kellett mérni az eredeti rugóstagokkal, lengővillával a lengővilla szögét, beállítani az eredeti ülésmagasságot, szöget az új lengővillával, beépíteni a himbát, a rugóstagot, és ezekhez meghatározni a felső tartószem helyét. Utána meg kitalálni, hogy miből, és hogy kellene megcsinálni... Nagy falvastagságú szögvasak és egy jó hegesztő aztán megoldotta a dolgot.
Időközben egy munkahelyváltás, hazaköltözés, és a fűtött, albérleti konyhát, ahol addig a dolgok történtek, felváltotta egy fűtetlen szerszámoskamra, ami jelentősen visszavetette az építési kedvet a téli hónapokra... Pár merevítés azért elkészült, egy időközben talált, régi Suzukik építésével foglalkozó oldalon megjelent tanácsok alapján. Új bekötési pontok is készültek alulra a himbarendszernek, mert a középállványéban mégsem bíztam annyira. Egy hegesztő is akadt, aki bevállalta a munka folytatását, úgyhogy a váz átalakítása végre többé-kevésbé befejezettnek vehető. Azért többé-kevésbé, mert az akkumulátortartónak még fel kell hegeszteni pár tartófület, és az első villa elfordulását határoló ütközőt is meg kell még csinálni, de ezeket remélhetőleg házilag is meg tudom majd oldani.

Hozzászólások

Egész jó!
Csak megjegyzem, hogy a rugóstag felfüggesztése a vázon nagyon nagy csavaró igénybevételnek lesz kitéve amikor a rugóstag felfelé nyomja az egész motor és az utas súllyával!!!
Szerintem rakj egy U vasat a tetejére és felülről támaszd meg különben összefog rogyni a hátsó futómű egy idő után és a legrosszabbkor!
 
én várom a folytatást:)pár motort raktam márén is össze ismerem az érzést,mikor néha elmegy a kedv,hanyagolva van a meló egy két honapig,aztán valamit látok a tévében,és hu folytatnom kell,ilyen ez a popszakma:)van egy eladó 600as gixxerblokkom,nem akarsz építeni még valamit?:D
 
zépé a terhelés nem függőleges szóval akkora erőnek nincs kitéve,azt ha egy jó hegesztő varrta oda akkor az ot is marad.....
 
Baszki nézd mán meg a 3. képen a rugóstagot!
Teljesen függőlegesen van hee!:p
Amúgy nem érdekel, szerintem is jó lesz így! :D
 
V
Naja, mert maximum 5 képet tudok csatolni, ha nem töltöm fel valahova a netre... Azon a bizonyos 3. képen amúgy, nem látszik, de nemhogy függőlegesen, de hátradőlve áll a rugóstag, mert úgy tudtam csak alátámasztani két sámlin a fotózáshoz annak idején:) Más képeken látszana, hogy kicsit előre dől.
A teljesen korrekt megoldást a rugózás kialakítására amúgy azóta megtudtam... Kellene csinálni egy sablont a lengővillatengely, a rugóstag felső, meg a himba vázon lévő bekötési pontjainak relatív helyzetéről, és úgy már lehetne játszani a pozíciókkal, hogy a futóműgeometria nem változna minimálisat se a donor gépéhez képest. Ehhez két dolog hiányzott annak idején: egy EXUP váz, meg az azóta megszerzett infó...
 
V
Mellesleg, azóta volt szerencsém látni régi Gixxer, meg RF600 vázat... kisebb keresztmetszettel, vékonyabb anyagokból van rajtuk kialakítva a felső bekötési pont, mint ahogy a Katanán meg lett oldva. Úgyhogy remélhetőleg bírni fogja:) Utast meg nem szándékozok vinni rajta, arra ott az 1.4...
 
Máu-nyáu! "Utast meg nem szándékozok vinni rajta" no és ha mégiscsak kipróbálnánk egy páran azt a hátul ülős dolgot a kis gépcsodádon?:) :p
 
V
Hmmmmmm... meggyőzhető vagyok különböző kompromisszumos megoldások kivitelezéséről... minden csak motiváció kérdése;)
 
Szóhoz sem jutsz:D
Nyugi nem vezetek, de segíthetek a tankolásnál, nehogy ellopják a paripát amíg fizetsz, sőt nélkülözhetetlen vagyok egy gyors keréknyomás-méréshez és az arra méltó mociknak még pocosimit és lámpapuszit is szoktam adni! Sőt, menet közben az arrogáns autósofőröket elküldöm a p** ba, amíg Te nem érsz rá ezzel foglalkozni, hiszen vezetsz. Még életmentő is lehetek, ha előbb észlelek egy veszélyes helyzetet, sőt ha elromlik az irányjelző, akár helyettesíthetem is:D Vagy inkább mondjam, hogy állítólag remekül főzök?..:D Azt nem mondom, hogy én lennék a motor dísze, mert nem vagyok egy Pamela Anderson, de előny hogy a bukóban ez úgysem fog látszani:)...
De, ha meggondolnád magad és mondjuk pihennél és élveznéd az utat, esetleg innál egy sört, akár, khm, vezethetek is...
 
V
Nincs ezzel semmi gond... biztos hallottad már a japán jogsiszerzés alapját: ha felállítod a motort, vezetheted:D A Katana menetkész tömege gyári állapotában olyan 250 kiló, gondoltam, szólok...;)
Kicsit komolyabbra fordítva: bár már ott tartanék, hogy azon kelljen gondolkodnom, ki ül fel hátulra... akkor már össze lenne rakva a futómű, működne a blokk, lenne rajta műszaki, meg ilyen apróságok... De ha idáig eljutok, arról úgyis Ti fogtok először hallani, innen, a blogból:csa
A másik téma: szerintem, ha valaki huzamosabb időt töltött egy motor első ülésén, az utána már baromi nehezen ül fel hátra. Életemben összesen talán 3szor volt rá példa... Komoly önfegyelem kellett, hogy utasként tudjak viselkedni. Folyamatosan azokat a mondatokat szuggeráltam magamba, amiket én szoktam elmondani, ha valaki először ül motoron utasként, és pont az én hátam mögé veti a jó (vagy rossz) sorsa.
Poénnak jó volt, de alig vártam, hogy leszálljak:D
 
Ancsipancsi, vannak technikáim a dögnehéz motorok emelgetésével kapcsolatosan, ha gondolod tarthatunk egy gyors továbbképzést tavasszal... :)
 
V
Kérlek-kérlek, csak ne a Tieden gyakoroljatok...:ne::D Tudom, befogtam...:üss:;)
 
Hát, megnézném hányan kapják fel a motort amit vezetnek, de az igaz, hogy nem árt ha az ember fel tudja állítani. Ezért sem fogok korlátlan jogsival rögtön a legnagyobb mocira pattanni, most a kis 125-ös Csepellel elvagyok, na meg a 250es Pannóniával, viszont URAL-t akartam venni, de amikor ezt bejelentettem az egyik barátom félrenyelte a kávéját, mivel az is egy tonnát nyom, úgyhogy le is lettem beszélve róla. Oktatáson amikor a saját önfejűségemből egyszer elestem az 500as suzukival, boldogan felpattantam és fel akartam venni, hogy tudjam mivel állok szemben, mert kíváncsi voltam rá, de az én hős oktatóm már ezerrel ott volt a robi-paripán és arrébb lettem túrva. Sajnos nem értékelte a próbálkozásomat, főleg hogy a kuplungkarból letörtem egy darabot:D úgyhogy nem törődött a tudásszomjammal, csak el lettem hordva mindenféle szófogadatlan, önfejű, makacs természetű nőszemélynek és csak idegesebb lett amikor vigyorogva helyeseltem. De egy kicsit nézett amikor elsőre könnyedén középtámaszra tettem a motort, miután előttem a 100 kilós srácnak hatodszorra sikerült, de persze ennek meg megvan a trükkje.
Anno úgy kezdtem Pannónián vezetni, hogy nem mertem egyedül menni, ezért mindíg volt utasom és megszoktam:) emiatt nagyon rossz volt eleinte az okatásra járni, mert hiányzott a súly hátulról.
Aztán még jogsi nélkül gyakorlás képpen levezettem utassal 60 km-t, na hát halálfélelmem volt, mert már elszoktam tőle:) Nem tudtam hogy nem csak utasként lehet félni, hanem vezetőként is, mert ha hátul nem jól dőlnek vagy valami... De ha megszokod a személyt akivel utazol és megbízol benne, akkor sztem nem stresszelsz, akkor sem ha elöl, vagy hátul ülsz. De ez sztem hosszú időbe tellik.
Szóval szívesen rontom a levegőt hátul, végülis nem derült ki mivel motiválhatlak, de hajrá azzal a szereléssel és az első utas jogát fenntartom!:D
A vezetéssel különben csak vicceltem, álatlában a motorosok nem szeretik ha más vezeti a paripát, ahogyan én sem adom senkinek!
 
Yama! Köszi!:) Élnék vele, de nekem nincs hozzá donorom:) A Pancsát sem egyszerű felkapni, azon már gyakoroltam, de azért nagyon kíváncsi lennék egy nagy motorra is és nem is értem, hogy az oktatáson ezt miért nem mutatják meg??
 
ja, még egy pár smiley-t kéretik beleképzelni az irományomba, mert csak négyet enged beilleszteni, ejnye-bejnye! ::ne:: :)
 
V
Naja, a felkapásnak is megvan a technikája. A Katanát anno egyszer kellett tökegyedül megemelnem, abból mondjuk rögtön kétszeri emelés lett, ifjú voltam és tapasztalatlan, egyszer lehet, hogy elmesélem azt a sztorit is:D Az 1.4-et is kellett már, azon mondjuk meglepődtem, hogy sikerült úgy, ahogy nekikezdtem, de működött... vagy az adrenalin dolgozott, nem tudom, de megvolt. Viszont, azt a dőlést egy olajhűtő bánta, és miért is ne, a Grossglockneren esett meg a dolog, csak, hogy egyszerű legyen utána hazajönni...;)
 
naugye hogy nem függőleges:Degy motoron se függőleges ugy az egész terhelés a rugora és a rugot tarto fülekre terhelődne,puszta fizika:)
 
amőgy van egy ismerősöm aki elvégzett már egy katana építést ha érdekel,betalálom az illetőt és dobok egy mail címet,hátha tud valami okosat,azt tudom hogy annak idején eléggé megszenvedett vele,amugy ha igazán akartad volna hogy ott legyen ,feles lengővillát teszel:)bár kivitelezése nehéz de nagyon megdobná a vasad:)
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
Vendég
Olvasás
214
Hozzászólások
58
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére