Street Racer STR motoros kesztyű a MotoZemtől

Átdühöngött éjszakák...

Neeeeemnemmm, nem a Zámbódzsimiféle "sláger" újragondolása. Az Origón olvastam a következőt:
Robogórendszám

Idén januárban futótűzként járta be a sajtót a hír, hogy a segédmotoros kerékpárok is hatósági azonosítót kapnak. Egyáltalán nem új keletű célkitűzés, de gyors változás most sem várható e téren. Kérdésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékese elmondta, hogy nincs döntés, sőt, konkrét tervezet sem az ügyben, egyelőre a lehetőségeket vizsgálják. Több, részben törvényi szintű jogszabály-változás kéne a bevezetéshez – márpedig egyszer már leszavazta a kérdést a parlament.

De lássuk, milyen érvek szólnak a robogórendszám mellett:

· Javuló közlekedésbiztonság: rengeteg szabálysértést meg lehet úszni büntetlenül kismotorral, a rendszámfelismerő kamerák (szupertraffipaxok, közterület-felügyelők rendszerei) esélytelenek ellenük. Nyilván a részeg vagy jogosítvány nélküli robogósokat továbbra is közúti ellenőrzésen lehet kiszűrni.

· Ellenőrizhető műszaki állapot: kétévente esedékes vizsga híján rengeteg kismotor lerobbant állapotban, gyenge világítással és fékrendszerrel közlekedik. Sok régi kétütemű emissziója bőven meghaladja az autók vagy nagymotorok értékeit.

· Kamu 50-esek ügye: számtalan 125 köbcentis vagy nagyobb motor jár rendszám nélkül, ezt a nagyon elterjedt gyakorlatot a robogók regisztrációja nélkül lehetetlen felszámolni.

· Lopások visszaszorulása: egy (valódi vagy hamis) adásvételi szerződéssel és biztosítással bárki legalizálhatja a lopott kismotort, nemhogy eredetvizsgálat, de még vázszámnyilvántartás sincs.

· Lényegében az összes európai országban megoldották már a kismotorok rendszámozását, bár az is igaz, hogy ilyen uniós kötelezettség nincs előírva Magyarországnak.

A robogóregisztráció ugyanakkor sok problémát is felvet, ami a tulajdonosokra komoly adminisztrációs és költségterheket róna:

· Típusbizonyítvány: az NFM becslései szerint a 600 ezres segédmotor-állomány zöme tíz évnél öregebb, első forgalomba helyezésük az EU-szabályozások szerint környezetvédelmi besorolásuk alapján meg sem történhetne. Erre kell először megoldást találni.

· A tulajdonjogot igazoló dokumentumok beszerzése (közjegyzői nyilatkozattal vagy bírósági végzéssel) – hiszen kevés hazai kismotorhoz van például számla.

· Ha nincs ilyen kialakítva, rendszámvilágítás és tartókonzol felszerelése szükséges, erre külön felhívta a figyelmet az NFM.

· Műszaki szemle, a legyártott rendszám kiváltása: tisztázni kell, melyik szerv illetékes, és milyen költségek várhatók.

· Számíthatnak-e bármilyen „amnesztiára”, kedvezményes forgalomba helyezésre az 50 köbcenti feletti, eddig rendszám nélkül használt motorok tulajdonosai?

Sok-sok, a témához kapcsolódó egyéb kérdés is felmerülhet még, például a segédmotorokra elrendelt egységes 40 km/h-s sebességhatár módosítása, a jogosítványkategóriák esetleges kiterjesztése vagy a járműfajtákat osztályozó Köhém-rendelet újragondolása (például az elektromos robogók ügyében), de ezekre egyelőre nem kaptunk választ a minisztériumról, még minden megoldást vizsgálnak.

Elárulták viszont, hogy a rendszámosításnál két szempont élvez prioritást. Az egyik az egyszerűsített eljárásrend kidolgozása, a másik pedig az, hogy az új rendszer ne rójon aránytalanul magas terheket a tulajdonosokra. Összegekről nem esett szó, de az biztos, hogy a 2014-es tervet a motoronként 10-15 ezres hatósági díjjal (plusz kétes tulajdonjog esetén az egyéb költségekkel) soknak találták a döntéshozók. Kétségtelen, hogy több tízezer forintot fordítani egy régi segédmotor rendszámozására többet tenne ki, mint az értéke. Rengeteg öreg japán robogó és Simson nem mehetne ki többé az utakra, holott sokaknak az egyetlen lehetőséget jelenti a mobilitásra. Biztos, hogy komoly változások előtt áll a kismotorok hazai piaca, ezért akad olyan járműegyesület, amely társadalmi egyeztetést javasol.

Olyan dühös lettem:morog::karomkodik2:hogy azt elmondani nem tudom. Már megint a szegény emberrel akarnak kib..ni, akinek nincs lehetősége. Aztán az átdühöngött éjszaka után reggel a zuhany alatt rájöttem valamire. Ha a 2000-es évjáratú és ennél fiatalabb vasakra vezetnék be kötelezően ezt a rendszámot, a régebbiekre nem, akkor mindenki jobban járhatna. Kb. ekkorra lefutott a "szürkeimport" dísze, ex-szoci vasakat már rég nem lehetett ekkor kapni, és megmaradna az olcsó elsőjármű-lehetőség a fiataloknak, és az öregek is ki tudnának járni pecázni az öreg Schwalbe-val, hisz nincs egyebük, csak az öreg vas. Ezek egy idő után úgyis kikopnak. Emlékszem, sokáig erőlködtek a kétütemű autók utólagosan beépített katalizátorának kötelezőségével, aztán végre valaki a fejéhez kapott, és rájött, hogy ezek úgyis kipusztulnak idővel maguktól. Így kéne a segédmotor rendszámmal is tenni. Felmenő rendszerben, 2000-től, a többi egyre kisebb hányadot képvisel majd.

Azért írtam ezt föl ide, hátha valamelyikötök befolyásos, vagy van ilyen ismerőse, mert én csak egy hülye négydiplomás vidéki senkiházi vagyok. Kutyaugatás nem hallik az égig.
:csam:

Hozzászólások

Lassan egy évtizede álmodják a tutit, szerintem nem holnap lesz a végső verzió... Ne aggódj, még odébb lesz az.
 
...jah, és egy ilyenért képes vagy egy egész éjszakát átdühöngeni? Az megfordult már a fejedben, hogy csak kib@szol ilyenkor magaddal? Lazujjámááá! :D Ne vedd ennyire komolyan a világot :D
 
Egyrészt egyetértek a szükségességgel, mert tényleg sok a negatív példa, baleseti szempontból sem utolsó, ha van rendszám stb. De másrészt ebben az országban minden a lehúzásról szól, tehát ezt is csak azért találnák ki, hogy újabb bőrt szakítsanak a kisembereken esetleg az első motorjával vagánykodó tiniken. Szóval kettős érzéseim vannak :D Tipikus jó lenne, ha jó lenne...
 
V
Eleve azt nem értem, hogy ha tényleg csak a regisztrálás, és a nyilvántarthatóság a cél, akkor miért kell egyáltalán felvetni pl. a 2 évente műszaki kérdését, miért kellene az SM kategória műszaki-jogi feltételeit automatikusan a többi gépjárműéhez igazítani? Meg ha már igazítani, akkor miért nem a lassú járművek, mezőgazdasági vontatók kategóriájához, ahol, ha jól tudom, 5 évente kell műszakiztatni? Simán kaphatna egy tulajdonjog-igazolás/egyszerűsített eredetvizsga (ahol mondjuk megnézik a motorszám-vázszám eredetiségét, meg azt, hogy nem körözik-e), és egy egyszeri műszaki szemle (alap biztonsági felszerelések működésének ellenőrzése+lökettérfogat ellenőrzés) után rendszámot minden segédmotor, közúti ellenőrzéskor úgyis ki lehet szűrni, ha műszakilag nem felel meg, vagy a rendszám alapján be lehet rendelni NKH vizsgára, ha gyanús, hogy nem 50-es, ahogy eddig is. Mindezt egy egyszeri, elviselhető költséggel.
De ha ilyesmi a közlekedési szakértőknek se jut eszébe, hogy várjuk, hogy majd a törvényhozóknak fog, akik nem értenek hozzá/nem is igazán érdekli őket a háttere?
Az MGE-vel amúgy is tele lett a bakancsom a jómúltkorában, mikor valami lehetetlen, mondvacsinált okkal kampányoltak a kötelező márkaszerviz-, és gyári pótalkatrészhasználat mellett... merthogy "csak ott, és olyan alkatrészekkel biztosítható a megfelelő színvonalon végzett karbantartás/javítás, és a megfelelő műszaki állapot fenntartása"... megajóédesnénikéteket, azt... Ha bemegyek valamelyik alkatrészkereskedésbe, és megveszem a gyári beszállító saját márkás fékbetétjét, az mennyivel lesz rosszabb, mintha a márkaszervizben kapom ugyanazt autógyáras logóval, duplaannyiért?
 
Kedves Mina, egyébként is elég kevés éjszakát tudok átaludni. Ez a nyilvánvaló lehúzási és ellehetetlenítési/rabszolgatartási szándék miatt dühített föl. Most mindegy, hogy a "családi" állapotom, az ország, a bolygó vagy a fizikai/szellemvilág reménytelensége miatt nem alszom. Valszeg hibásan úgy gondolom, hogy aki TUDJA ezeket a dolgokat, annak egyszersmind felelőssége is van iránta. Csak a tehetetlenség dühít, mert a végelszámoláskor úgyis föl lesz hándálva, hogy "tudtadésmégsetettélsemmit"...

Eddig azt hittem, legalább egy szaros p.csköszörű 50-esből építhetek magamnak valami fogamra valót. Hát már ebből se, legalábbis ahogy kinéz a dolog. És sajnálom azokat a vasakat, amiket tömegével fognak ledobni/szétbontani/MÉH-telepre szétvágni a hülyeség miatt. Mint anno a kötelező biztosítás miatt. Ezért agyaltam ki ezt a 2000-es dolgot. Ez mindent megoldana. Csak hát kutyaugatás nem hallik az égig...:karomkodik2:
 

Blogbejegyzés információ

Szerző
Vidék
Olvasás
942
Hozzászólások
10
Utolsó frissítés

Motoros blogok további bejegyzései

Vidék további bejegyzései

Oszd meg ezt a bejegyzést

CsamShop kendők

Back
Oldal tetejére