Napi rövid - KRESZ + az

Írta MoncA a MoncA blogja blogban. Megtekintés: 679

Az egyik nyilvános motoros csoportban felmerült annak a lehetősége, hogy a csapat moderátora egy KRESZ átismétlő összejövetelt szervezne a szülővárosomban. A szavazást az eseményről a poszttal együtt ki is írta, de Szekszárd elég messze van, illetve ahogy nekik is megírtam, lehet, hogy a főváros van túl távol. Így nem biztos, hogy részt tudnék venni rajta anélkül, hogy az itteni dolgaimat ne forgatnám fel a kívántnál nagyobb mértékben.

Mindenesetre úgy voltam vele, hogy túl sok időt töltök az utakon ahhoz, hogy ne tudjam pengén a közlekedésre vonatkozó aktuális szabályokat, ezért rögtön kerestem is a neten egy olyan oldalt, ahol mindenféle témák szerint külön is lehet gyakorolni, illetve zárásként vizsgasort is ki lehet tölteni.

KRESZ-vizsga.jpg

A dolog érdekessége, hogy eleinte rengeteg hibapontot kaptam, ezen felbuzdulva utánanéztem mindenféle jogszabályi háttérnek, hogy mire nem emlékszem jól. Bármilyen meglepő, de szigorúbb szabályozás volt a fejemben elraktározva. Ez elsősorban a kereszteződésekben történő előzésekre vonatkozott. Anno mi úgy tanultuk, hogy párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton kereszteződésekben nincs előzés, és pont. Persze az is lehet, hogy régen is volt kivétel, csak én felejtettem el bevésni a szürkeállományba.

Hogy példával is illusztráljam a dolgot: a főúton halad előttem egy gépjármű, én elkezdem előzni, természetesen miután meggyőződtem róla, hogy 1) ő nem fog balra kanyarodni sem előzni, 2) az én előzésemet nem kezdte meg másik jármű, 3) tudom, hogy vissza tudok sorolni a saját sávomba a manőver végeztével.

előzés főúton.jpg

Igen ám, de Sanyi bácsi már lesben áll a piros Suzukival, és a tőlem bal kézre eső mellékutcából jobbra szeretne kihajtani kis ívben, ezért a gyakorlatban ő csak balra fog nézni (felénk nem), majd megkezdi a kanyarodást, minek következtében vagy frontálisan ütközünk, vagy felken az általam előzött kocsi oldalára. Szóval ezzel a példával szemléltetve tiltották nekünk régen az ilyesfajta mutatványokat. Most meg itt van a jogszabály szabadelvű változata:

(8) Tilos előzni:

e) útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve

- ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.


Vagy itt van a másik kedvencem: egyenrangú útkereszteződés felé haladok a motorkerékpárommal, eleve fokozott figyelemmel, hiszen nem tudhatom, kell-e majd elsőbbséget adnom. Erre jön egy gépjármű mögöttem, gondol egy merészet, aztán még a kereszteződés előtt elkezd engem előzni úgy, hogy még én sem látom, hogy tőlem jobbra valaki be fog-e hajtani, akinek szabad utat kell adnom.

egyenrangú motor előzés.jpg

(9) A (8) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott tilalom nem vonatkozik a kétkerekű motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak gépjárművel való előzésére.


Persze nem csak aggályos részeket találtam, hanem meglehetősen ellentmondásos dolgokat is…

Kedvenc skandináv sorozatom volt A híd c. széria, de a deréktájon kettéfűrészelt holttest ügyének a felgöngyölítése sem okozott akkora fejtörést mint az, hogy a hídon nem lehet megállni, de hátramenetben közlekedni igen. Persze nem azt írják, hogy tolathatsz a hídon, csak egyszerűen kihagyják abból a listából, amin a tiltott helyszínek szerepelnek, és amit a KRESZ nem tilt, azt lehet:

tolatás hídon.jpg

(5) Tilos megállni:

f) hídon, aluljáróban, alagútban, valamint ezek be- és kijáratánál;

(2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton - egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve - hátramenetet végezni tilos.


Egy szó, mint száz, én továbbra sem kívánok élni a szabályzásokba foglalt jogaimmal, ha a józan eszem szerint balesetet előzhetek meg, amennyiben lemondok ezekről.

Így tehát nem fogok egysávos főúton kereszteződésben előzgetni senkit felezőt átlépve, egy nyomvonalú járművet gépjárművel egyenrangú útkereszteződésben pedig végképp nem, a hídon sem fogok tolatni, és továbbra is inteni fogok a járművezetőknek a zebra mellett állva, hogy ne álljanak meg miattam, mert szent meggyőződésem, hogy egy járművet megállítani, majd újra lendületbe hozni lényegesen macerásabb, mint nyugton maradni a járdán. Persze nem vagyok szent, amikor lassít egy jármű, és jelzi, hogy átenged, nem kezdek el vele egy véget nem érő udvariassági játékot, fogom magam és áttipegek.

Ha valaki tud újabb változatról, ne tartsa magában, szívesen veszem az okosítást!
Vidék, NaNa és bocsi kedveli ezt.
  • NaNa
  • MoncA
  • Vidék
  • Yamina
  • MoncA
  • NaNa
  • MoncA
  • Yamina
Hozzászólnál? Jelentkezz be...