Milyen bukósisakot vegyek?

Írta Yamina a Gurulások, miegymás blogban. Megtekintés: 3761

Nem annyira szeressem kérdés, de a héten háromszor is rám kérdeztek, ebből is látszik, hogy kezdődik a szezon.
Nos, akkor nézzük is a lehetőségek tárházát:

A használt bukó: érdemes tudni az előéletét, kb mennyi idős, milyen típus. Ami beválik, ha ismerjük a tulajdonosát valamennyire, így a bukósisak előéletére is rálátunk. Jellemző, hogy az utasbukót eladogatják amikor a barátnő lelép, vagy a barátnő abbahagyja a motorozást mert a motorospasi lelép, ezért eladja a buksit. Rendszerint ezek néhány szezonon keresztül alkalomszerűen hordott bukók, nagyobb bajuk nem szokott lenni annál, hogy lerúgták párszor a motor hátuljáról. A kisméretű buksik (s, xs, xxs) sorsa a kinövés szokott lenni, a gyerekbukók is cserélnek gazdát elég sűrűn. A buksi belső állapota (mennyire taposták ki, mennyire használódott el) sokat mondó, valamint a fényezés állapota, a bukósisak formáján lévő élek kopottsága elhasználtsága, a világosabb nyers műanyagok sárgulása, a plexi karcossága is beszédes. Ha tudjuk a bukó típusát, a neten gyakorlatilag utánajárható hogy miféle a cucc, kb mennyi idős lehet. A buksik külső héjszerkezetének állapota jelentősen függ a megélt UV sugárzás mennyiségétől, a héj alatt lévő ütéselnyelő lévő habok, szivacsok állapota is az idő előrehaladtával változik, jellemzően összeesik a belső. Gyanakodjunk, ha az M-es fejünkre ajánlott M-es bukó egy L-es méret jellegzetességével lötyög, ott már a belső anyagok valószínűleg elértek, és az a bukó már felejtős az L-es fejűeknek is.
A piros-ződ-sárga kiskőrösi tökhéjak megvásárlását már nem javaslom, ajándékba elfogadása esetleg, felhasználási köre a kempingkerékpár, de azon se végsebességig tekerve!

Új bukósisak: márkásat vagy olcsóbbat?

Ez is örök vitatéma. Aki megengedheti magának a Shark, AGV, Nolan más ultraszuperságos buksit, az tegye bele a fejét, élvezze és hajrá! De kimondhatjuk, az extraszuperságos buksik pályakörülmények között is megállják a helyüket, a gumifalon 250-nél egyben marad a fejed, csak az a kérdés, a csigolyáid bírni fogják-e az ütést. Aki financiálisan korlátozott, annak mindig azt javaslom, hogy ha nagyonnnagyonnnagyok a korlátok, akkor inkább vegyen (a köznép által jogtalanul köpködött) új LIDL-s bukósisakot, mert az a cég nem engedheti meg magának, hogy bevizsgálás nélkül tegyen ki nagy tételben kockázatot a polcaira. Nekem a lidlis buksijaim nagyon jól beváltak, a második első defekttemnél tettem le a fejemet egy nyithatós bukóban és szépen megvédett, pedig odacsaptam az agyamat rendesen az aszfalthoz. Az utason is az volt, és az is azóta olyan lökött mint amennyire én. :D Ha számszaki adatokra vagyunk kíváncsiak, szerintem 30-40 e-ből már lehet venni olyan bukót, amivel pályára még nem javasolt menni (azért mondjuk felengednek vele egy pályanapon), de közúton, normális közlekedési használatban már rendben van a dolog. Elvileg az európai piacon mozgó bukósisakok mind bevizsgáltak és közúti körülményeknek meg kell felelniük.
És itt jön a legolcsóbb kategória: a netről megvásárolható, postáztatható kínai gyártó ki tudja mennyire bevizsgált de csábítóan olcsó új bukósisakját nem javaslom, mert egy esetleges rosszul sikerült bukfenc esetén tökhéjként leváló bukó nem sokat érhet, és annyira távol vannak, hogy a jóvátétel behajthatatlan, de leginkább senkinek se hiányzik a gipszágy meg a temetőlátogatás.

Vannak bukósisakos töréstesztek a neten, google a barátunk, az agy meg mivel nem páros szerv,érdemes utánajárni, hogy mit fogunk a fejünkre húzni.

Nyitott, áll nélküli vagy zárt bukó, felnyitós esetleg?

A nyitott bukóra én nem esküszöm, mert ha pont az ember állát nem védi valami az esésnél, a fogász marha drága, a plaszikai sebész meg méginkább, de legfőképp marhára fáj ha ott hiányzik a védelem. Nekem egyébként se komfortos hogy a szemembe mindig bevág valahonnan a cúg a plexi alól, alákap a szél a bukónak ha gyorsabban megy az ember. Valamint az is egy fizikai tény, hogy a félgömböt könnyebb széthajtogatni egy eséssel mint a háromnegyedömböt, ami körbe védi a fejed. A felnyitós sakból van olyan, amelyik biztonsági záras külön (tehát ha azt bezárod, már nem tudod kinyitni a buksit), nekem az egy szimpatikus megoldás. Ha az ember a városban szaladgál sokat és ügyintéz, mindenképpen komfortosabb felnyitogatni a buksit mint fel-le venni állandóan. Ez túrán ugyanúgy kényelmesebb. Meg úgy általában. :D

Napszemüveges vagy nem napszemüveges bukó?


A bukósisakokba beépített plexik az ütéselnyelő rétegből vesznek el kb 2-3 mm-t. Ha mérlegelnem kell, hogy a bukóba bedugott plusz napszemüveg keretének deformálódása, üvegének szétrobbanása mekkora kárt tud okozni közvetlen a szemem előtt, vagy az ütéselnyelő rétegből áldozok fel inkább, és az ütésálló sötétített plexi legyen, akkor én erre a beépített napszemüvegre szavaznék. Bár ha a napszemüveg deformálódna, akkor nagy lesz a baj bármilyen bukóban...

Mitől zajos/csöndes egy bukó?

Ahogy én megtapasztaltam a 8. bukó után a zajossság leginkább attól függ, mennyi kidudorodó dizájnelem van a bukósisakra rábiggyesztve. Minél több dizájnos szellőző, szárnyacska, plexi körül kidudorodó izécske van a bukósisakon, annál több szélzajt kell hallgatni. A sima, minél kevesebb rücsköt hordozó gömbölyű bukók jellemzően csöndesebbek. A bukósisakban megélt csöndhöz a belső szivacsozás is hozzájárul. A túl csöndesre szigetel bukót se nagyon szeretem (amikor már nem hallom valamennyire legalább a beszédhangot bukóban), mert ha nem hallom a motor és a környezet hangját, az is lehet egy veszélyforrás (lásd szirénázó mentő alá bóklászás).

Mitől szellős/meleg egy bukó?

A szellőzők számától, annak zárható/nyithatóságától, a belső szigetelésektől, párnáktól.
Van olyan bukóm (a lidlis), amiben télen is tökjó motorozni, mert a plexi a szemem körül és az állvédő része nyaknál nagyon jól zár, és nem jön be a cúg. Van olyan bukóm ami addig volt kellemesen szellőzős, amíg az állában lévő szélterelő jól működött és be tudtam csukni, de mióta eltörött benne a pöcök, azóta csak a szememre tudja fújni a levegőt és ősszel a hideg cúg már kellemetlen. Télen sírok benne.

Milyen formájú/színű bukót?


A forma és a szín egyéni ízlés kérdése. Talán logikus, hogy a krómozott tökhéj robogón vicces, a sárdagasztó krosszbukó meg egy csopperen... de hát előfordulhat ha épp nincs kéznél más :D. A szín már izgalmasabb, van aki a motorjához választja, sőt a motorjának a színére fényezteti. Mostanában divat lett a neonzöld láthatósági bukó, de az a tapasztalatom, hogy a láthatósági bukó a láthatósági mellénnyel együtt funkcionál igazán jól. Egyébként meg zaklatottá válok, hogy ugyanaz a típusú bukósisak neonződben drágább mint sima fehérben...pedig nem fényvisszaverős ez a zöld festék, csak szimplán jobban észrevehetős.
A bukósisak formájánál még egy szempont lehet a motoron lévő plexi formája: hogyan vezeti rá a bukóra a levegőt, mennyire lesz ott áramvonalas a bukósisak, abban az áramlási térben. Nagyon ritkán, de előfordulhat ez a fajta rázás, ami egy másik motoron nem jelentkezik mert másként áramlik azon a típuson a levegő. Ez is egy lutri a bukósisak vásárlásban, bár ritkán fordul elő az, hogy a bukó rázza a motoros fejét, ez inkább a motoron lévő plexi formájától függ. Ahogyan én észrevettem, a T alakú motorplexik mögött jellemző a rázósra, ennyire turbulensre kevert levegő.

Milyen extrák legyenek a bukósisakban?

Kinek mi a fontos, mi esik jól. Van aki esküszik a sötétített plexire és inkább cserélgeti azt útközben az átlátszóra, mint a beépített napszemüveg. De komfortban szerintem bosszantó, hogy azért kell egy túrán megállogatni szürkület felé, mert már nem lát ki a bukóból a kolléga... Biztonsági csatokból is van sokféle, én azt preferálom amelyik egyértelműen nyitható, nem motorosok számára is. Szimplán csak azért, mert ha egyszer valakinek le kell szednie rólam a buksit, legyen az egyértelmű. Az "extrák" minden témakörben általában csak parasztvakítások...Van aki ezt szereti, mást az zavarja, érdemes faggatni a buksitulajokat, hogy kinek mi vált be, és a saját igényeink alapján dönteni.

Hogyan hordjuk a bukósisakot?
A bukósisak privát dolog, kb mint a cipő. Belelihegsz, beleköhögsz, beleizzadsz. Nem szeressük odaadni a bukósisakot kölcsönbe, mert mindenkinek egy kicsit más a fejformája, és ha kitágítják és lötyögős lesz, nem lesz már kényelmes.
Ha cserélhető és mosható a bélése, az kényelmes, mert ha beleizzadtál, akkor csak kiveszed, kézzel kimosod néhány perc alatt és száradás után visszateszed. Ha nem cserélhető, érdemes aláhúzni pamut maszkot ami izzadságelnyelőként funkcionálhat.
Pucolása: szappanos, kézi mosószeres víz, rászáradt kinyúvadt döglött bogarak nedves ronggyal leáztatással, szárazra törölgetés pamutpólóval, hogy a plexi ne karcolódjon.

Jah, mégvalami. A herótom, amikor leesik az asztalról/székről a bukó és feljajdulnak, hogy el kell vinni a drága bukót bevizsgáltatni, hogy képződött-e hajszálrepedés. A privát véleményem erről az, ha ennyit nem bírt ki, akkor egy nagyobb ütés esetén hogy fogja védeni a fejedet?
Szegecs, Vidék, NaNa és 1 másik tag kedveli ezt.
  • Hajos
  • Yamina
  • birge
  • Yamina
  • birge
  • NaNa
  • Hajos
  • birge
  • Hajos
  • Yamina
  • birge
  • Yamina
  • Vidék
  • Vidék
  • Vidék
  • Vidék
  • NaNa
  • birge
  • Vidék
Hozzászólnál? Jelentkezz be...