Kezdők és újrakezdők ismételjetek velem!

Írta Brigó a Brigó blogja blogban. Megtekintés: 2811

A CBF egyesület portálján találtam Natan összefoglalóját a "Motorozz ésszel" c. kiadványból. Nagyon hasznosnak találtam újra olvasni, talán ti is leltek újdonságot! (Kiemelések tőlem!;))
Bár a statisztikák szerint kissé csökkent a motoros balesetek száma, talán néhány autós már figyel ránk, azért
"Ne bízzuk el magunkat! Mindig lesznek figyelmetlen és agresszív vezetők!
A statisztikák alapján a lakott területen inkább az autósok, míg azon kívül inkább a motorosok okozzák a bajt. Vagyis még mindig nem figyelnek elegen a motorosokra és még mindig sok motoros becsüli túl képességeit, vezetői tudását.
A statisztikák alapján megállapítható, hogy az esetek kb. felében hibázik a motoros és másik felében külső tényező okozza a bajt.
A motoros által elkövetett hibák közt első helyen áll a relatív gyorshajtás!

Ruházat
A ruházatról részletesen beszél a füzet, mindnyájan tudjuk, hogy mit. A lényeg, hogy mindig öltözzünk megfelelően (biztonságosan).

Fékezés
Egy fontos gondolat a helyes fékezésről:A legjobb fékhatást úgy érhetjük el, ha az első és hátsó féket egyaránt használjuk. A hátsó féket azonban mindig egy pillanattal előbb aktiváljuk, mint az elsőt! Ez segít a motor stabilizálásában és az első kerékre jutó, megfelelő terhelés elosztásában.
Reakcióidő: (észleléstől a reagálásig eltelt idő) Én (autó)vezetőként is tapasztalom, hogy rengeteg embernél már a veszély észleléséig is rengeteg idő telik el. Másodpercek telnek el, mire egyáltalán felfogják, hogy baj van.
A leggyorsabbaké 0,5 mp, leglassabbaké 2,5, az átlag 1mp.
Az 1 másodperccel számolva a megálláshoz szükséges út (reakcióidő alatt megtett út+fékút):
50 km/h: 14+9,8= 23,8 méter!!(Négy-öt autó hossza!)
90 km/h: 25+31,8= 56,8 méter
130 km/h: 36+66,4= 104,4 méter
200 km/h: 55+157,2= 212,2 méter (száraz úton, tapasztalt motorost feltételezve!!! Ideális esetben ennyi, gyakorlatban több)


Kanyarodás
Beállítási trükkök:
Ha túl nagy a gázkar holtjátéka, erősebben ránt a motor, amikor zárt állapotból ráadjuk a gázt.
Beállítás járó motornál, álló helyzetben: kormányt elfordítani mindkét irányba, ütközésig. Ha a fordulatszám nem emelkedik és a holtjáték is rendben, akkor OK. Sok motoron a rövidre húzott bowden megfeszül, ha elfordítjuk a kormányt – rendkívül balesetveszélyes.

Ha nehezen fordul a gép:
Ha érezhetően nehézkesebben fordul a motor, nagy valószínűséggel túl alacsony a guminyomás.
Oka lehet, hogy a kormánycsapágy hibás vagy szoros
Túl feszes a kormányteló. (Elöregedett vagy a hideg miatt az olaj viszkozitása túl nagy.)

A gumik tapadása nemcsak a kopással csökken, hanem az élettartammal is. 4-8 év elteltével már nem tapadnak olyan jól, mint újkorukban.

A gyártás dátumát minden gumiba beleégetik. Ez régebben 3 szám volt (év utolsó száma+a hónap 2 számmal), az újakon 4 szám (év utolsó 2 szána+nónap 2 számmal) egy kis téglalapban a gumi oldalán valahol. Vásárláskor érdemes megkeresni, mert sokan a régi, elfekvő készleteikkel akcióznak. Tehát néha a márkás, de olcsó gumi = régi, állott gumi.

Gumimelegítés
Nyilvánvaló, hogy a meleg gumi jobban tapad, mint a hideg. Márkától, úttípustól, időjárástól, igénybevételtől függően kb. 1-5 km-es táv közt változik a bemelegedés ideje.

Kanyarba inkább lassan menjünk be és gyorsan jöjjünk ki. Legyünk felkészülve, hogy fékezés közben nehezebb bedönteni a motort. Ennek oka az un. felegyenesedési hajlam, ami annyit tesz, hogy a fékezés közben a ráható erők miatt a motor igyekszik visszatérni a függőleges helyzetbe. Ezért fontos a megfelelő tempó és az ellenkormányzás.
A motorfék fontos, mert segíti a lassulást és stabilizálja a motort. Kanyar előtt kapcsoljunk vissza!
Jó tudni, hogy kanyarodásnál magától is fékeződik a motor, mert a kerekek síkja ilyenkor nem párhuzamos.
Kanyar kijáratnál ne adjunk hirtelen nagy gázt, mert könnyen kicsúszhat a hátsó kerék. (Na, ezt a nyáron személyesen is kipróbáltuk:(() Ha ilyenkor pánikszerűen elzárjuk a gázkart, az oldalra csúszó kerék hirtelen megtapad, és szinte kilövi a pilótát az ülésből (ez a highside – motorversenyeken szoktuk látni).

Ha besokalltunk egy kanyarban, mit tehetünk az ijedtségen túl: Ilyenkor tudatosan bízni kell a gumikban és csakis oda nézni, ahova menni akarunk. (Ez amúgy máskor is igaz!) Mindig a menekülő utat figyeljük és próbáljuk még jobban ledönteni a motort. Elcsúszni még mindig jobb, mint frontálisan ütközni.
"
Érdekes, hogy egy ilyen színvonalú kiadványban sem említik azt, amit a Safety-nél tanítottak nekünk. Nevezetesen azt, hogy ilyen szituban az első fék felállítja a motort (tehát használata bizonyos határok között tilos), a finoman adagolt (!) hátsó fék viszont lassítja és bedönti a kanyarba a gépet.
Tehát ha kanyarban baj van: bízni a gumikban – jó helyre nézni – bedönteni hátsó fékkel.

Előzés
A dinamika miatt egyszerűnek tűnik, de ne felejtsük: a hátulról érkező motor nehezen vehető észre, a ráélőzés kockázata is nagyobb! (Na, ettől is kaptam már párszor frászt, főleg robeszon.)
Előzéskor mindig legyen alacsony a sebességkülönbség. Így akkor is több lehetőségünk van korrigálni, ha az autó vezetője hibázik.
Bizonyosodjunk meg arról, hogy az előttünk haladó jármű nem akar balra fordulni!
Ugyanígy figyeljünk arra is, hogy nem fordul ki valaki elénk a környező utcákból, parkolóból stb.

Ez sajnos sokszor előfordul. A kanyarodó pilóta csak balra néz be és jobbra nem, hiszen úgy gondolja, azokkal nincsen forgalmi viszonyban. Pedig DE! A motor távolsága sebessége ráadásul nehezebben mérhető fel.

Egy idetartozó gondolat: Néha van olyan érzésem, hogy egy másik motoros nagyobb veszélyt jelent, mint az autósok. Pl. ha normálisan, kis sebességkülönbséggel előzöl, de melletted 200-zal húz el egy speedmotoros. Vagy valaki utoléri konvojunkat, és elkezd türelmetlenül nyomulni közöttünk, mielőtt elengednénk. Voltam már olyan szituban, ahol egy hülye gyerek utolérte az 5-ös konvojunkat és nem leelőzött minket balról, hanem a zipp-zárral ellentétes ütemben ment előre közöttünk. No comment!

Éjszakai motorozás
Világos helyről indulva hagyjuk időt szemünknek, hogy megszokja a sötétet. Ez kb. 10-20 mp.
Sose nézzünk a szembejövő járművek fényszóróit.
Az erdei állatok ilyenkor a legaktívabbak.

Amúgy is előnyös, de ilyenkor kifejezetten az, a "kukás" mellény használata.

Városi motorozás
Különösen lassú haladáskor és átláthatatlan járműsorok között minden esetben számítani kell hirtelen felbukkanó gyalogosokra.

Ha zöldre vált a lámpa, ne lőjünk ki azonnal, mert egy keresztben érkező jármű még úgy gondolhatja, átfér a „sárgán”. Vessünk egy pillantást oldalra!

Városban figyeljük a tükröket! Figyeljük a saját tükreinket és figyeljük az előttünk haladó autók tükreit. Ha nem látjuk a vezető arcát (szemét! – mármint a szemeit) akkor ő sem lát minket.

Sokszor csinálom, ha nem tudok előzni, hogy kicsit kilépek az előzendő autó bal hátsó sarkánál és megvárom, amíg rám néz. Ez egyébként nagyon jól látszik. Onnantól tudom, Ő is tudja, hogy ott vagyok és ha lehúzódik, akkor ezt tudatosan csinálja és nem csak kacskaringózik.
Figyeljük a tükrökben, nincs-e mögöttünk másik motoros!

Városban figyeljük a szembejövőket, nem szándékoznak-e balra fordulni! Ez a szituáció az egyik leggyakoribb, motorosokat érintő baleset! Ha a szembejövő a felezővonalhoz húzódik, netán lassít, akkor is gyanús, ha nem is indexel.

Párhuzamos közlekedésnél figyeljük a velünk együtt haladókat. Ha valamelyik jármű fékezni kezd, lehet, hogy észrevett valamit, amit mi még nem is látunk. (Szemből balra forduló jármű, átszaladó gyalogos) Ilyenkor lassítsunk mi is.

Figyeljük a körülöttünk haladókat. A rutintalan sofőrt ki lehet szúrni és jobb messziről elkerülni (otthagyni).

Soha nem előzzünk jobbról!

Ha agresszív vezetővel találkozunk, aki szánt szándékkal nem akar elengedni, kérdezzük udvariasan, de határozottan kérdezzük meg, miért tesz így? Miért bántja, ha elhaladunk mellette és 5 mp múlva már nem is lát miket? A sofőrök általában ilyenkor (az udvarias stílustól megzavarodva) elnézést kérnek és arrébb húzódnak.

Fontos az, hogy ne álljunk le erősködni. Az agresszív vezető még agresszívebb lesz, de ellenszenvet váltunk ki, az amúgy motorosokkal szimpatizáló sofőrökből is. Volt már, hogy robogón ülve Én kértem elnézést egy autóstól, az előttem haladó, anyázó, mutogató speedmotoros miatt.

Motorozás esőben
Jól záró ruha kell, meg csúszik az út, stb.
Esőzéskor nem a víz jelenti a legnagyobb problémát, hanem a szennyeződés, amit az eső feláztat. Ezért az esőzés kezdetekor kell a legóvatosabbnak lenni. Minél jobban esik, az út annál jobban tapad.

Esőben kiemelten csúsznak:
csatorna fedelek
villamos és vasúti sínek
dilatációs hézagokat kitöltő fémbetétek
poros útszakaszok
felfestések
macska kő


Egy érdekesség a végére, amit szerintem kevesen tudnak és nem is értem, viszont tapasztaltam, hogy ezt kivételesen mind tudják: Teherautóval nem kötelező követési távolságot tartani a motorkerékpár mögött!"
  • Yamina
  • Csibi
  • Vidék
  • birge
  • Vidék
  • Brigó
  • Yamina
  • Intru
  • fneildi
  • Brigó
  • Spéti
  • Pimpa
  • Bikerheart
  • Mrs.Kawangyal
  • macs
  • BoncaDóri
  • Brigó
  • Timi
  • birge
  • Vidék
  • Vidék
  • Brigó
  • Vidék
  • Pimpa
  • Pankamano
Hozzászólnál? Jelentkezz be...