Bandita

Írta Vidék a Elmélkedések blogban. Megtekintés: 626

Tetovált gép
Avagy Bandita choppere

Kalandos életű gép ez. Sokáig készült, hogy miért, azt majd egyszer megírom, tanulságos. Nade nézzük a vasat!
Alapját egy Jawa 250 képezi. Romos állapotban jutottam hozzá, a blokkot el is adtam belőle. Nemsokára Bandita barátom kedvet kapott egy átépített vashoz, úgyhogy elővettem. Kezdetnek tettem bele egy 250-es Sport CZ blokkot. Ezt a futómű átalakítása követte: a hátsó villába 115 mm toldás került, plusz 35 mm ültetés. Az eredeti burkolatokat lehánytam róla, maradt a csupasz gép. Nagy szerencsével sikerült bele egy pár Gilera Dakota villát szereznem. Ezt eredetileg egyedi kiflikre akartam bízni, csak a beépítendő – utólag kért – tárcsafékhez keskeny lett volna, így TSúzli alsókifliket raktam alulra és felülre egyaránt, a felülre kerülőről levágtam az ütközőfüleket, magasságán csökkentettem, és a kormányszorítókhoz meneteket vágtam bele. A csapágyazást és a villanyak-tengelyt átalakítva kúpgörgős csapágyak kerültek beépítésre. Az első kerék komplett ETZ, a féknyereggel együtt, melyet közdarabbal tettem föl a villára. A sárvédő elöl TSúzliéból lett átalakítva. A kormány Highway Hawk mintára minősített gázcsőből lett csinálva, mivel az eredetileg e célra vett korracél csövet ellopták. A karkonzol bal oldalt TSúzlié, Pannonia kapcsolóval, jobboldalt az ETZ főfékhenger bilincsére CZ kapcsoló lett csavarozva.
A tank gyári. Az ülésváz 1,5 mm-es ötvözött alulemezből lett szegecselve, kárpitozása Maci barátom segítségével házilag készült (kösz a gombokat, Ágica!). Ugyanebből az anyagból készült az ülés alatti doboz. A hátsó segédváz laposvas és 3/8’-os cső összehegesztése. A hátsó sárvédő 634-es Jawa erősen módosított, toldott verziója, alá Pannonia lámpabúrába épített egyedi foglalat került. A hátsó index-szár korracél, az indexek TSúzliról valók. A toldott, ültetett lengővillát gyári rugóstagok tartják. Az alu láncvédő szintén saját készítésű. Utólag gumilapot kellett ragasztani a belsejébe, mert a hosszú lánc belengett, és csapkodta a láncvédőt. Most is ezt teszi, de legalább már nem olyan zajosan… Az előretolt lábtartóra kerültek a kezelőszervek, nem kis fejtörést okozva. A markolatok, taposók, lábtartók azonos stílusban alumíniumból lettek esztergálva. A légszűrőházat fél szemmel az Evo HD-ről lesve, Trabant légszűrőházból készítettem, benne olajos fémdörzsi adja a szűrést. A kidörrentő Jawa 634-ről való, gyári fojtással. A műszerfal a gyári, LED-es visszajelzőkkel, krómozva, egyedi számlappal.
Az egyik leműszakiztatási próbálkozáskor 400 km-t mentem a vassal, és úgy szálltam le róla, hogy még másfélszer ennyit szerettem volna megtenni vele! Halálosan jó túramotor, stabil, könnyen kezelhető. Maci jött mögöttem egy másik átépített vassal, azt mondta, úgy nézek ki rajta hátulról, mint a Bruno a képregényben…
Köszönet a segítségért: Bandita, Király Ferenc, Gyertya, Németh Józsi bá’, Varga Laci (hegesztés), Németh Bandi, Szabadi Attis, Maci, Jocó, Schnepp Feri bá’, Kristofóri Szabi, Kirschner Jenő, Bognár Rezső bá’, Süle Karcsi, Kiss András bá’, Nagy Karcsi bá’, és még sokan mások!

És most pár szó a vas sorsáról. Azért készült sokáig, mert saját pénzen kellett befejeznem. Németh Bandinál kezdtem építeni, és nagyon keveset tudtam időben dolgozni rajta, ezért lassan haladtam. Banditának, a megrendelőnek elfogyott a türelme, és nem finanszírozta tovább. De a motor kellett neki. Ráadásul Németh Banditól is el kellett költöztetnem, ekkor jött az első Attisnál töltött korszak. Pénzügyi nehézségek miatt eladtam a kormánykifliket, ekkor jöttek az MZ kiflik, amik ismét sok időt (és pénzt) vettek föl. Párhuzamosan sok gépen dolgoztam, ezért is volt kevés idő és pénz egy adott példányra. Aztán a másik ok, hogy ekkor dolgoztam autószerelőként, és nagyon keveset kerestem. Utána géplakatosként, ekkor se pénz, se idő nem volt (egy diáknak több volt az órabére, és heti 6 nap, napi 12 órában kellett nyomni, gyakran még vasárnap is). Aztán jött a Bán Aladár utcai korszak, ekkor már jó helyen dolgoztam, akadt néha pénz is, idő még inkább, ekkor haladtam nagyot a vassal. De ekkor már eltelt vagy két év. Itt készültek a nagyon kezdetleges felszereltségű garázsban a félkész vasról a fotók. Ez némileg megnyugtatta Banditát, akitől korábban nem szép hangnemű telefonhívásokat kaptam. Aztán jött a befejezés, a rengeteg kínlódás a villamossággal, amit végül Komáromban sikerült megoldatnom. Ott készültek a végleges verzió fotói. Illetve azt hittem, hogy véglegesé. A 200 km-re elvitt vasat nem műszakiztatták le (csúszópénz ellenére sem, amit persze eltettek), mert annyira régen nem volt műszakija, hogy nem merték bevállalni (ezt is utólag tudtam meg). Egy út maradt: eladni álmaim vasát, a 350-es 12V-s Jawát, hogy az árán vehessek egy leműszakiztatható 250-es gyári Jawát, annak a számai kerültek Bandita vasába, át kellett fújatnom bordóra, két vas egy papírral, de nem volt más út. Elég csúnya lett a fújás, de legalább ingyen volt. Az összes matrica újra. Sebaj, először a gyári vasat vittem Szombathelyre, aztán az átépítettet (tiszta olcsó kör volt). Pár hónap múlva le kellett mennem, mert a villáról letört a féknyerget fölfogató fül, visszahegesztette, de nem bízik benne, alakítsam át dobfékesre. Kókányolás, leutazás saját költségen háromszor, idegesség, de meglett. Közben hallom a híreket, hogy egy helyi „mesterrel” „javíttatja”. Amit lehetett, elbasztak rajta. Nem ment vele ötször Bandita. Aztán hírek: eladta bagóért külön a gyári vasat! Bazdmeg! Amikor a szájába rágtam, hogy a két vasnak egy papírja van, és csak EGYÜTT lehet eladni a kettőt! És nem sokkal később szintén bagóért rásózta valami hülyére az így már leműszakiztathatatlan vasat! Az új tulajdonos valamiért kiszedte a gyertyát, és úgy hagyta télire egy beázó féltető alatt. Persze a főtengely meg se moccant. Így akarta rásózni kurva drágáért Bélafi Dávid barátomra, aki érthető módon nem vette meg, ergo ott rohad el a féltető alatt a vas, úgy, hogy gyakorlatilag én mentem vele a legtöbbet, és valamikor simán elfogadtam volna saját vasnak! Csak a berúgókaron kellett volna hajtani, és a hátsó sárvédő rögzítésén módosítani, de simán elfogadtam volna sajátnak. Többek közt azért, mert a blokkja jobb VOLT, mint a sajátom. Hibátlanul megbecsülték a munkámat.
Szegecs kedveli ezt.
Hozzászólnál? Jelentkezz be...