Szín
Háttérszín
Háttérkép
Szegély színe
Font Type
Font Size
  1. Kicsit laposabb, kicsit nedvesebb, de a lengyeleké.

    A Błędówi-sivatag Európa legnagyobb sivataga. Az interneten szereplő méreteit nyugodtan hagyjuk figyelmen kívül, ott voltam, tudom, mit láttam. Lényegesen kisebb területen helyezkedik el, mint az állítólagos 10 km-es hossz, ezt némiképp alátámasztja, amit a pusztulásáról olvastam, nevezetesen a növényzet rohamléptekkel veszi birtokába az erdőszéli területeket.

    Hiába a tiltótábla, a nyomok azért árulkodnak róla, hogy itt éjszakánként nagy driftelések mehetnek. Jól viselkedtem, nem mentem a táblán túlra. Egyébként közönségem is volt, nem szívesen égtem volna be, ha a motort nem tudtam volna egyedül kihozni, vagy ami még kínosabb, az oldalára fektetve pörögtem volna mellette a hátamon.

    Szóval csak egy kis kanyart nyomtam a kerítés környékén, aztán távoztam az egyébként szintén homokkal borított bekötőúton.

    vDSCF9971.jpg vDSCF9970.jpg vDSCF9972.jpg vDSCF9973.jpg vDSCF9974.jpg vDSCF9975.jpg vDSCF9977.jpg vDSCF9980.jpg vDSCF9981.jpg vDSCF9983.jpg
  2. Nyolcadik nap volt már, én meg három napja nem vettem kaját, feltétlenül be kellett szereznem valami feltétet a maradék kenyeremre, amit egy útszéli, csendes pihenőben fogyasztottam (volna) el (első kép). Már kipakoltam mindent az asztalra, erre megjelent egy útkarbantartó furgon, és elkezdték fújni a fúvókájukkal a fákról lehullott leveleket. Mentségükre legyen mondva, legalább a parkoló másik végében kezdték a munkát.

    Van ez az Olsztyn nevű város, ami nem az az Olsztyn, hanem a másik, ami Częstochowa mellett van. Van egy furcsa kinézetű várrom egy szikla tetején, amihez a hivatalos úton nem lehetne bemenni motorral, de én felkészülten megyek túrázni, pontosan tudtam, honnan fogom bevenni a várat.

    Annyira megindító volt az emelkedőn homokban motorozni, hogy meg is kerültem a hegyet, hátha ott is lesz egy kis homok. Volt! Így hát ezzel be is melegítettem magam a következő látnivalóra.

    vDSCF9944.jpg vDSCF9952.jpg vDSCF9954.jpg vDSCF9956.jpg vDSCF9960.jpg vDSCF9961.jpg vDSCF9965.jpg vDSCF9966.jpg vDSCF9967.jpg vDSCF9969.jpg
    bocsi és Vidék kedveli ezt.
  3. Szerencsére az előző éjszakai kempingem csak kb. másfél km-re volt a Centenáriumi Csarnoktól, így nem kellett izgulnom, hogy időben álomra tudom-e hajtani a fejem.

    Eljött ez a nap is, a túra utolsó előtti napja, de a programok tekintetében az utolsó.

    Elsőként Moszna-ban látogattam meg egy kastélyt, illetve csak a parkját, úgy gondoltam, a lényeg úgyis kívülről látható.

    Ami kissé meglepett, hogy volt egy halom gyerek kb. 15 fős csoportokba rendezve, mindegyiken varázslóköpeny, kezükben varázspálcával. Amit nem tudtam hová tenni, hogy az egyik csoport 7-8 éves forma lánykái azt a feladatot kapták a vezetőjüktől, hogy mindenki álljon párba, és amíg az egyikük pózol háttérben a kastéllyal, addig a másikuk a saját okostelefonjával készítsen róla fotókat. 1. mit keres egy ilyen korú gyereknél okostelefon? 2. a lányok olyan profin (a szó rossz értelmében) illegették magukat, hogy frankón belepirultam. Kis megkönnyebbülést hozott, hogy a többi turista is kikerekedett szemekkel figyelte a "műsort", ezek szerint ez azért ott sem megszokott.

    Szemmel láthatóan sokat fejlődött a táborozás 1985 óta.

    További képek:
    https://www.facebook.com/pg/MoncA.motoron/photos/?tab=album&album_id=140375174376382&__tn__=-UC-R

    vDSCF9901.jpg vDSCF9895.jpg vDSCF9900.jpg vDSCF9905.jpg vDSCF9916.jpg vDSCF9917.jpg vDSCF9925.jpg vDSCF9926.jpg vDSCF9939.jpg vDSCF9941.jpg
    Vidék, bocsi és Szegecs kedveli ezt.
  4. Hosszú hetek után túratársam végre észhez térítette a digó motorját - mindig mondom, hogy az olaszoktól csak ruhát szabad venni.

    Ennek örömére elmentünk egyet tekeregni Felvidékre, az éjszakai bázisunkat pedig Zakopane-ban állítottuk fel.

    Pár napja elkezdtem nézni egy elég fura szlovák kosztümös krimit, az a címe, hogy 1890, ezért felkerestük a filmbéli Betlér kastélyát is. Az ablakon bekukucskálva vettem észre, hogy ott van a falon a két dárda is, amivel szegény Erzsit, az egyik szobalányt legyilkolták. Még nem tudom, ki a gyilkos, ne lőjétek le a poént!

    További képek:
    https://www.facebook.com/pg/MoncA.motoron/photos/?tab=album&album_id=153302066417026&__tn__=-UCH-R

    DSCF0401.JPG DSCF0290.JPG DSCF0303.JPG DSCF0316.JPG DSCF0322.JPG DSCF0359.JPG DSCF0367.JPG DSCF0391.JPG DSCF0396.JPG DSCF0410.JPG
    Vidék, bocsi és Szegecs kedveli ezt.
  5. Én nem akartam, de megint úgy alakult, hogy be kellett hajtanom a tilosba. A Centenáriumi Csarnok parkolóját sorompókkal, kamerákkal (mondanám, hogy kis manókkal, de azok itt nem voltak) biztosították az illetéktelenek ellen, ezért állati rafinált módon felhajtottam a járdára és jelentőségteljesen elfoglaltam a parkolót.

    Ez az épületegyüttes több, mint 100 éves, de formavilágát és funkcionalitását tekintve abszolút megállja a helyét most is. A főépület maga egyébként hiába monumentális az adatok szerint, az építész annyira jól eltalálta az arányokat, hogy kellemesen belesimul a környezetébe, hivalkodónak semmi esetre sem mondható.

    Megláttam egy nyitott kaput is (hogy ne láttam volna meg?! titkon, legbelül kerestem is), ám az első kattintás után lebuktam, és kitoloncoltak, hiába játszottam a messziről jött magyar turistalány szerepét meglehetősen meggyőzően.

    "A Népek Csarnokát rendkívüli szerkezetének köszönhetően a XX. századi világépítészet egyik legfontosabb alkotásának tarják. 2006-ban került fel az UNESCO Világörökség listájára, mint Centenáriumi Csarnok. Egyesíti a funkcionális értékeket jelképes tartalmakkal. Építésénél merész szerkezeti megoldásokat alkalmaztak, építőanyagként a nyers betont használva, melyet mutatós és bonyolult formákká alakítottak, acélt használva az épület szerkezetének megerősítésére. A funkcionalitás eme úttörő és merész harmóniáját az anyaggal és formával Wrocław városi építésze, Max Berg valósította meg óriási sikerrel. A Centenáriumi Csarnok a világon a legnagyobb vasbeton középület."

    További képek:
    https://www.facebook.com/pg/MoncA.motoron/photos/?tab=album&album_id=140330284380871&__tn__=-UC-R

    vDSCF9856.jpg vDSCF9861.jpg vDSCF9865.jpg vDSCF9870.jpg vDSCF9871.jpg vDSCF9873.jpg vDSCF9874.jpg vDSCF9881.jpg vDSCF9883.jpg vDSCF9888.jpg
    bocsi, Szegecs és Vidék kedveli ezt.
  6. 66.600 km, 8 csavar, 1 lemez... kb. ez az elmúlt 3 év motorozási mérlege számokban.

    Éppen ma 3 éve, hogy hirtelen felindulásból megvettem életem első nagymotorját, egy 250-es Rebelt (oké, nem nagyképűsködöm, végül is elég pöttöm), majd megelégelve szerény teljesítményét, tavaly beújítottam mellé a nagytesóját (tudom, ez sem olyan nagy).

    Remélem, mindig lesz annyi önkontrollom, hogy ennél erősebbet már ne akarjak venni, még akkor sem, ha saját véleményem szerint már ezt is "kimotoroztam".

    jubileum1.jpg jubileum3.jpg jubileum2v.jpg
    bocsi, Vidék, NaNa és 1 másik tag kedveli ezt.
  7. Ma új folyónevet tanulunk meg a Visztula mellé, ez pedig az Odera. A folyó több zátonyszigetet alakított ki, melyek közül az egyiken számtalan templom tornya töri meg az ég egyhangúságát (ezt de szépen mondtam!).

    A kis utcáknak volt némi szentendrei hangulata. Már majdnem elérzékenyültem az otthont idéző látványtól, de aztán eszembe jutott, hogy én nem is szentendrei vagyok.

    További képek:
    https://www.facebook.com/pg/MoncA.motoron/photos/?tab=album&album_id=139870821093484&__tn__=-UC-R

    vDSCF9838.jpg vDSCF9830.jpg vDSCF9836.jpg vDSCF9839.jpg vDSCF9843.jpg vDSCF9845.jpg vDSCF9847.jpg vDSCF9848.jpg vDSCF9854.jpg vDSCF9855.jpg
    bocsi, Vidék és NaNa kedveli ezt.
  8. Jó, oké, tudom, már megint épületek... csak még egy kicsit tartsatok ki! Már régóta kapiskálom, hogy a balhé és a botrány jobban bejön a többségnek, mint az építészeti remekművek, de ígérem, a következő túrán majd koncepciót váltok, és csak esti zuhanyzós képek lesznek.

    Na de addig is... viszonylag későn értem Wrocław-ba, három helyen parkoltam a motorral: elsőként a főteret és a több, mint 300 éves, méltán híres egyetem barokk épületét, majd a Katedrális-szigetet, végül a Centenáriumi csarnokot kerestem fel, mely utóbbi 2006 óta az Unesco világörökség listáját is gazdagítja.

    A manók itt Lengyelországban valami központi helyet foglalhatnak el, nem lennék meglepve, ha Manóügyi Minisztérium is volna. Állítólag csak ebben a városban több, mint 300 manószoborba botlik az ember, szinte szó szerint, mert annyira aprócskák, hogy figyelni kell, hová lépünk.

    További képek:
    https://www.facebook.com/pg/MoncA.motoron/photos/?tab=album&album_id=139832131097353&__tn__=-UC-R

    vDSCF9771.jpg vDSCF9775.jpg vDSCF9778.jpg vDSCF9781.jpg vDSCF9786.jpg vDSCF9793.jpg vDSCF9806.jpg vDSCF9810.jpg vDSCF9814.jpg vDSCF9815.jpg
    bocsi, Szegecs és Vidék kedveli ezt.
  9. Hogy mondják lengyelül, hogy jó zsaru, rossz zsaru? Dobry glina, zły glina?

    Ezt játszották velem a biztonságiak, miután a felhők alatt végre megérkeztem a Wałbrzych határában álló kastély-komplexumhoz.

    Eszem ágában sem volt bemenni, de gondoltam, hogy a nagy kastély bejáratáról azért lövök egy képet, ha már ekkora utat tettem meg. A lovaskastély melletti őrtől érdeklődtem, hogy behajthatok-e, mondta, hogy motorral nyugodtan, majd ahogy láttam, minden egyes behajtásról "vókitókin" keresztül tájékoztatta a fenti sturmbannführert is, így az én érkezésemről is leadta a drótot.

    Meg is álltam egy olyan helyen, ahol aztán a kutyát sem zavartam a jelenlétemmel, jelesül egy kandeláber tövében rúgtam ki a sztendert. Még le sem szálltam, már lengyelül ordítva jött felém a "rossz zsaru", hogy nagyon gyorsan húzzak el onnan, mármint nem a pózna mellől, hanem úgy egyébként. Miután közöltem vele, hogy egy kukkot sem értek abból, amit mond, mert magyar vagyok (na jó, azért értettem a lényeget), duzzogva megjegyezte, hogy akkor 6 PLN lesz a parkolás. A kb. 500 Ft nem vágott volna földhöz, de nem tudtam mit kezdeni ezzel a kirohanással, így elbúcsúztam tőle egy gyors "dziękuję, bye" kissé furára sikerült nyelvi zavarral, aztán pár száz métert visszagurulva megálltam az erdő szélén, ahonnan gyalogosan kerestem fel azt a sziklát, ahol a "fészbúk-fotókat" készítik.

    Nem messze innen, szintén az erdőben áll egy mauzóleum is, ahová egy gyönyörű kovácsoltvas kapun keresztül lehet bejutni.

    Végezetül visszagurultam még a lovaskastélyhoz is, de egy kapualjból lőtt fotón kívül azt is csak kintről csodáltam meg.

    A területet egy kőúton hagytam el, a mellette fekvő réten is valami lovas tanpálya lehetett felállítva, mert így sövény nélkül labirintusnak elég gagyi lett volna.

    További képek:
    https://www.facebook.com/pg/MoncA.motoron/photos/?tab=album&album_id=139306111149955&__tn__=-UC-R

    vDSCF9735.jpg vDSCF9740.jpg vDSCF9742.jpg vDSCF9744.jpg vDSCF9753.jpg vDSCF9756.jpg vDSCF9761.jpg vDSCF9762.jpg vDSCF9765.jpg vDSCF9769.jpg
    bocsi, Vidék és Szegecs kedveli ezt.
  10. Nógráddal kb. úgy vagyok, mint az egyszeri ember, aki többet iszik, mint amennyit a szervezete kíván, aztán utána mindig fogadkozik, hogy többet nem iszik.

    Má' megen oly ramaty utakon jártunk, hogy nem tudtam, a motorokat sajnáljam jobban, vagy magunkat. Persze megfogadtam, hogy többet a lábam se teszem be a megyébe, de mit tegyek, ha a Cserhát majdnem oly közel áll a szívemhez, mint a szülőmegyém (nincs ilyen szó, ugye? na mindegy).

    Némileg oldotta bennem a mérget, hogy előtte a Börzsönyben és környékén kommandóztunk egy kicsit.

    DSCF0264.JPG DSCF0228.JPG DSCF0232.JPG DSCF0231.JPG DSCF0237.JPG DSCF0242.JPG DSCF0246.JPG DSCF0249.JPG DSCF0250.JPG DSCF0258.JPG
    bocsi, Vidék és Szegecs kedveli ezt.
  11. Ma aztán igazán nem volt lehetősége a gumiknak kockásra kopni. Velem tartott a kis Rebelem (250 cm3) nyergében állandó túratársam is (aki nem úgy állandó, hogy állandóan velem jön, hanem más nem jöhet velem). Mivel a pöttöm motorom teljesítménye 12 kW, a kirándulás nem volt más, mint egy elnyújtott krúzolás a tűző napon.

    Állati jó érzékkel találok rá új helyekre, így fordulhatott elő, hogy belecsöppentünk egy komplett díszletfaluba.

    A társas motorozás legfőbb hátránya, hogy amíg magányosan elég meggyőzően tudok hatni az emberekre, társsal az oldalamon sehová nem tudom magam bekönyörögni.

    Na mindegy, körbejártuk, így is jópofa kis helyszín volt.

    További képek:
    https://www.facebook.com/pg/MoncA.motoron/photos/?tab=album&album_id=149980930082473&__tn__=-UC-R

    DSCF0222.JPG DSCF0180.JPG DSCF0183.JPG DSCF0195.JPG DSCF0198.JPG DSCF0200.JPG DSCF0206.JPG DSCF0210.JPG DSCF0211.JPG DSCF0214.JPG
    NaNa, bocsi és Vidék kedveli ezt.
  12. A gravitációs anomália ponttól húztam egy kövéret a lejtőn lefelé, nehogy megálljon a motor, amíg elérem a mindössze 260 méterre fekvő Vad-vízesést (Dziki Wodospad).

    Ez nem úgy Vad, hogy ez a lengyel neve, hanem vad, mint vadállat, vagy Wild Waterfall, mint Michelle Wild. (Azt hiszem, ennél jobban nem kell belemennem, végül is ez nem egy pornó oldal.)

    Ennél többet nem tudtam kihozni a témából, mert eszem ágában sem volt megkockáztatni, hogy a köveken ugrálva beboruljak a vízbe.

    vDSCF9729.jpg vDSCF9730.jpg vDSCF9731.jpg vDSCF9732.jpg
    bocsi, Vidék és Szegecs kedveli ezt.
  13. Nem célom, hogy ezt a túrát úgy állítsam be, mintha minden szempontból tökéletes kirándulás lett volna. A látnivalók tényleg örök emlékek maradnak, de a motorozás élményfaktora a nullához konvergált a sok autóút, autópálya és a temérdek sík egyenes miatt.

    Ezért aztán, amikor a dél-nyugati régióba értem, kicsit feldobtam a túrát alsórendű utas hegyi szakaszokkal. Hiába volt pocsék az idő délutánig (eső, szemerkélés, ködszitálás), mégis ezen a hetedik napon éreztem úgy először, hogy ez az igazi örömmotorozás.

    Magasan is voltam, a felhők is leereszkedtek, így ha rövid szakaszon is, de szó szerint a felhőkben éreztem magam.

    Ebben az örömittas állapotban érkeztem meg a Karpacz határában lévő gravitációs anomália ponthoz, ahol állítólag 4%-kal kisebb a gravitáció. Aztán persze utánaolvastam, hogy van itt nem kevés optikai csalás is, de tény, hogy a lejtőnek látszó irányban a motor totál belassult üresben, "hegymenetben" pedig fittyet hányt a gravitációra.

    Igazán jó móka volt. Mondanom se kell, úgy motoroztam fel-alá nagyokat kacarászva magamban, mint a hülyegyerek, aki eljátszik egy pillepalackkal is órákig. Hogy miért ezt hozom fel példának? Mert az összes gyalogos turista teszt gyanánt pillepalackot gurigált felfelé (lefelé?) az emelkedőn. És igen, a palackok látszólag felfelé gurultak.

    Az utolsó két képen látható maga a terep, a motor mindkét fotón orral az optikailag lejtőnek tűnő irányban áll, tehát gyorsulnia kellett volna, de szinte állásig lelassult.

    vDSCF9707.jpg vDSCF9710.jpg vDSCF9711.jpg vDSCF9716.jpg vDSCF9719.jpg vDSCF9722.jpg vDSCF9724.jpg vDSCF9725.jpg
    bocsi, Vidék és Szegecs kedveli ezt.
  14. Tegnapi beszélgetés a szervizben, amíg várakoztam:

    Ügyfél: ezt a gumit kéne megjavítani...
    K.H.: első vagy hátsó gumi?
    Ügyfél: első!
    K.H. első gumit nem javítunk
    Ügyfél: akkor hátsó!
    Szegecs, bocsi és Vidék kedveli ezt.
  15. A gáttól mindössze 1,5 km-t kellett gurulnom, hogy átérjek Czocha-ba, a kastély bejáratához.

    Egész túra alatt nem terveztem sem vár, sem kastélybejárást, viszont nagyon tetszettek az épületről készített fotók, így vettem egy jegyet a parkba, ahonnan tényleg alaposan szemügyre vehettem a terület minden szegletét.

    További képek:
    https://www.facebook.com/pg/MoncA.motoron/photos/?tab=album&album_id=138927747854458&__tn__=-UC-R

    vDSCF9660.jpg vDSCF9657.jpg vDSCF9661.jpg vDSCF9666.jpg vDSCF9670.jpg vDSCF9682.jpg vDSCF9687.jpg vDSCF9689.jpg vDSCF9691.jpg vDSCF9694.jpg
    Szegecs, bocsi és Vidék kedveli ezt.